"Kan" jag ha tv-högtalarna såhär högt upp?

Permalänk

"Kan" jag ha tv-högtalarna såhär högt upp?

Jag har hittat ett par mysiga slimmade högtalare (https://www.tele-ha.se/dls-flatbox-mini-v2-p-3739-c-134.aspx) som jag tänkte rigga upp till min TV. Men nu blir jag lite nojig över om jag kan ha dem uppsatt så högt upp på väggen utan att det låter konstigt? Är ingen audiofil på något sätt, men jag är ändå mer kräsen än snittmänniskan.

Genom att använda mina photoshop skillz har jag klippt in dem enligt följande.

För att ge lite riktlinjer:
*När jag sitter i soffan har jag öronen i mitten av TV-skärmen, 1m från golvet.
*Högtalarnas nedre kant befinner sig 1,5m från golvet. (Högtalarna är 24x24cm.)
*Avståndet från soffan till TV:n är 2,6m.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Rekordmedlem

Klart det går, du kan ev vinkla ner dem lite, det som lär påverka ljudet mest i ditt fall är att den ena är i ett hörn och den andra vid dörren, den högra i hörnet kommer att ha ett mörkare ljud pga akustiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag skulle välja att ha högtalarna i öronhöjd för att få "rätt" upplevelse, personligen så skulle jag uppfatta det konstigt om ljudet kom där uppifrån, men det är väl en smaksak!

Bästa rådet är att prova sig fram, låna ett par datorhögtalare och be nån hålla dem där uppe, eller gör något tillfälligt så de kan stå så högt upp! Det blir bäst om man lyssnar själv!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns självklart olika aspekter i det hela. Ena delen är att TVns underkant bör vara mellan 70 och 90 från golvet. Dock tycker jag bättre om 70. Men nu står dock din tv på fot vilket gör det hela lite krånligare

Delen som dock du är mest intresserad av är dock vart högtalarna ska sitta. Det man brukar säga är att de skall följa underkanten av din TV, dock har du den en bra bit längre ner än vad som är rekommenderat. Med det vill jag säga att de bör ligga i underkanten på mellan 70 och 90 i höjd från golvet. Om du vill så kan du ju satsa på att linjera högtalarnas överkant mot TVns , för om jag förstått dig rätt så bör det bli ungefär kring 90 i underkant på högtalarna

Men som sagt, man kan göra på måååånga olika sätt, men det är en bra riktlinje

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta varför trådskaparen vill sätta högtalarna så högt upp?

Ljudet kan väl kanske bli "hyfsat" även däruppe, men jag skulle iallafall försöka lägga lite krut på att få dem mer i öronhöjd. Delvis lär det bli en lite konstig känsla med ljudet sådär högt uppe, och delvis riskerar du tappa lite diskant om de sitter för högt.
Den där modellen ska ju monteras dikt an mot väggen såvitt jag förstår, så tror inte det blir så enkelt att vinkla ner dem heller.

TV:n verkar du ju redan ha i rätt vettig höjd, dvs ögonhöjd ungefär mitt i som nån slags utgångsläge. (att ha tv:ns underkant närmre 90cm från golvet måste rimligen oftast vara oergonomiskt högt, så länge vi inte snackar en liten 20 tummare typ? ... eller att man halvligger i soffan kanske? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Brukar inte ögonhöjd med övre bildkant vara rätt behaglig nivå ?

(om man nu inte har väldigt stor tv eller projektor)

Personligen tycker jag att man lätt får konstig vinkel på nacken om bilden är väldigt hög så man sitter bakåtlutad med huvudet, mer belastande än något framåtlutad..

Sen skulle jag störa mig på att ha ljudet så högt ovanför, i höjd med bilden eller något lägre..

men vi är alla olika

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Tv:ns underkant är 60cm från golvet så det gör nog inte så mycket.

Anledningen till att jag vill ha högtalarna högt upp är dels att jag tycker det ser snyggare ut, dels att det känns friare på nåt sätt, att möjligheten finns att ställa en bänk/byrå eller annat under högtalaren.

Tack för alla tips iaf! Jag får helt enkelt prova mig fram och avgöra om det blir någon väsentlig förändring i ljudet.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Brukar inte ögonhöjd med övre bildkant vara rätt behaglig nivå ?

Mjo, det brukar vara normen för kontorsarbete med dator vid skrivbordet... (av vad jag läst/hört)
För TV-bruk kan det nog vara OK att ha TV:n lite högre, då man sitter lite mer tillbakalutad i soffan, samt att TV:n oftast är lite större än en skärm.

Men som du är inne på så håller jag med om att det är rätt oskönt i längden att ha TV:n så högt så att ögonen hamnar under mitten av bilden... Det skulle jag undvika i möjligaste mån, om vi inte snackar antingen typ en liten sängTV eller tvärtom en bamseprojektorduk!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att undra över vitsen med att köpa två så dyra högtalare med så taskig bas för bara för att de nödvändigtvis ska vara platta. Dessutom rekommenderas minst 30W effekt till dem. Klara din teve av att leverera det?

Häng istället teven på väggen, släng ut den fula tevebänken och skaffa två snygga aktiva högtalare och ställ på stativ på varsin sida om teven. Det kommer att höja estetiken i din teveinstallation betydligt mer än dessa s.k. designhögtalare.

Då kommer också elbasen och trummorna till sin rätt. Om du nu lyssnar på musik i teven.

Permalänk

Haha, tack oxxyyd för trashandet av min ganska nyinköpta TV-bänk (Det kommer faktiskt bli snyggare när jag täcker över fronten med högtalartyg så man slipper se all skit som gömmer sig där inne)

Jag kommer självklart komplettera högtalare med en sub så småningom. Och jag ska naturligtvis koppla allt genom en förstärkare, så det blir ju en hel-system-lösning.

Musik lyssnas faktiskt i mina studiomonitorer vid datorn!

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. Själv har jag också två studiomonitorer för musik eller teve. Jag tycker man ska springa lång väg så fort man ser prefixet design framför en pryl (designmobil, designskor, designhus, designstereo, designmöbel, designkläder...). Oftast innebär det en en osannolik kombination av taskig prestanda till ett ohemult pris...