Bedömningstester från arbetsgivare: verbalt resonemang och numeriskt tänkande

Permalänk
Medlem

Bedömningstester från arbetsgivare: verbalt resonemang och numeriskt tänkande

Ni som sökt jobb de senaste åren har säkert ställts inför dessa online-tester som testar olika färdigheter.
Jag tänkte att den här tråden kan vara till för att utbyta lite tips m.m. även om jag misstänker att den blir kortlivad.

Först och främst, jag har aldrig gjort ett nationellt prov men misstänker att det finns många likheter mellan testerna.
Jag har testats 3 gånger och det har varit två olika företag som givit testerna. Gjorde ett test nyligen som ges av SHL On Demand. Det var andra gången och till min förvåning kände jag igen många utav frågorna sedan första gången.

Verbalt resonemang går i princip ut på att bestämma om orsakssambandet i ett påståendet finns med hjälp av en text.
Exempel (http://www.shldirect.com/se/verbal.html):

Många företag tycker att det är förmånligt att anställa studenter över sommaren. Den ordinarie personalen vill ofta ta ut semester under denna period. Det är dessutom inte ovanligt att företag har toppar i sin arbetsbelastning under sommaren och därför behöver extra personal. Sommarjobb lockar också studenterna som kan komma tillbaka som välkvalificerade rekryter till företaget när de har avslutat sina utbildningar. Genom att se till att studenterna lär sig så mycket som möjligt om företaget uppmuntrar man deras intresse i att arbeta där som ordinarie personal. Företagen betalar studenterna utifrån en fast skala utan de vanliga rättigheterna, såsom betald semester och sjuklön.

Dold text

Påstående: Det är möjligt för studenter att utföra den ordinarie personalens arbete när de är på semester. Sant / Falskt /Framgår ej

I detta fallet är det sant enligt "facit". Jag tycker dock inte att det är helt uppenbart då det inte uttryckligen står att sommarjobbare kan och ska arbeta med ordinarie personals arbetsuppgifter, även om det troligtvis är så.

Så... hur blir man bättre på att förstå den här typen av uppgifter?

Numeriskt tänkande är mindre komplicerat. Man får en tabell eller graf med siffror och ska t.ex läsa ut procentuella förändringar.
Ibland är det dock lurigt, det är när det finns utrymme för tolkning.
Exempel: Man fick arbetslöshetssiffror under 3 år uttryckt i procentuell andel arbetsföra som är sysselsatta samt befolkningssiffror.
Frågan var mellan vilka år antalet arbetslösa ökade mest. Nu tyckte jag att det var omöjligt att svara på då man inte vet hur stor del av befolkningen som är arbetsför inte sant?

Förutom att träna på procenträkning och huvudräkning i allmänhet, hur blir man bättre på dessa test?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Förutom att träna på procenträkning och huvudräkning i allmänhet, hur blir man bättre på dessa test?

Övning funkar bra. Det är ett av de inneboende problemen med liknande test: man vill ju egentligen mäta "hur en person är", men det kan man inte mäta direkt, så man gör ett test, med tanken att det ska implicera hur personen är. Problemet är ju att resultatet på testet ju egentligen bara mäter hur bra man gjorde testet, och lämnar många variabler outforskade.

I liknande "ordgåtor" så får man också lista ut vilken nivå de "vill" att man ska ligga på. Om man analyserar järnet så kan man säkert komma på något ohyggligt klurigt specialfall som invaliderar i det närmaste vilket påstående som helst om de inte svart på vitt skrivit detta, men som i fallet ovan så vill de ju här att man ska ta ett "logiskt steg" själv och göra vissa (i praktiken rimliga) antaganden. Problemet är ju om sådana uppgifter blandas med uppgifter där de försöker vara "luriga" och inte vill att man ska göra sådana antaganden. Om denna nivå är oklar så är det ett typexempel på ett uselt test (jag läste en kurs en gång där det ingick många frågor av "sant/falskt"-karaktär, och examinatorn från fråga till fråga konsekvent var inkonsekvent med vilken ovanstående nämnd nivå som skulle gälla, vilket var extremt närapå tortyrmässigt frustrerande i längden ).

Dina upplevda svårigheter om jag ska dra en slutsats bara av det du skriver är nog i viss mån att du överdrivet analyserar texterna. Om den explicita uppgiften inte är att man ska hitta "logiska kryphål" i texterna så bör det ej heller vara ens fokus.

Vad gäller matematiska begrepp som "när ökade värdet mest" så beror det lite på hur de formulerade frågan om de ville ha svaret i rena tal eller rent procentuellt. I ditt fall så kanske de tyckte att man kunde göra antagandet att andelen arbetsföra bland befolkningen är relativt konstant över åren. Återigen: hade det varit ett test i att hitta rena logikluckor (typ som högskoleprovets mattedel där allt ska vara entydigt) så hade svaret kanske varit annorlunda.

Vilken logikmässigt rigorös nivå testen du nämner ska ligga på kan du nog lista ut iom att du har facit tillgängligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Övning funkar bra. Det är ett av de inneboende problemen med liknande test: man vill ju egentligen mäta "hur en person är", men det kan man inte mäta direkt, så man gör ett test, med tanken att det ska implicera hur personen är. Problemet är ju att resultatet på testet ju egentligen bara mäter hur bra man gjorde testet, och lämnar många variabler outforskade.

I liknande "ordgåtor" så får man också lista ut vilken nivå de "vill" att man ska ligga på. Om man analyserar järnet så kan man säkert komma på något ohyggligt klurigt specialfall som invaliderar i det närmaste vilket påstående som helst om de inte svart på vitt skrivit detta, men som i fallet ovan så vill de ju här att man ska ta ett "logiskt steg" själv och göra vissa (i praktiken rimliga) antaganden. Problemet är ju om sådana uppgifter blandas med uppgifter där de försöker vara "luriga" och inte vill att man ska göra sådana antaganden. Om denna nivå är oklar så är det ett typexempel på ett uselt test (jag läste en kurs en gång där det ingick många frågor av "sant/falskt"-karaktär, och examinatorn från fråga till fråga konsekvent var inkonsekvent med vilken ovanstående nämnd nivå som skulle gälla, vilket var extremt närapå tortyrmässigt frustrerande i längden ).

Dina upplevda svårigheter om jag ska dra en slutsats bara av det du skriver är nog i viss mån att du överdrivet analyserar texterna. Om den explicita uppgiften inte är att man ska hitta "logiska kryphål" i texterna så bör det ej heller vara ens fokus.

Vad gäller matematiska begrepp som "när ökade värdet mest" så beror det lite på hur de formulerade frågan om de ville ha svaret i rena tal eller rent procentuellt. I ditt fall så kanske de tyckte att man kunde göra antagandet att andelen arbetsföra bland befolkningen är relativt konstant över åren. Återigen: hade det varit ett test i att hitta rena logikluckor (typ som högskoleprovets mattedel där allt ska vara entydigt) så hade svaret kanske varit annorlunda.

Vilken logikmässigt rigorös nivå testen du nämner ska ligga på kan du nog lista ut iom att du har facit tillgängligt.

Tack för ett utomordentligt bra svar!. Jag tror att jag överanalyserar ibland, även om jag inte kan vara säker då jag inte fått något resultat (facit har jag bara till exempelfrågorna på deras webbsida). Har gått vidare från de båda första testerna så jag antar att det gått helt okej.

Ett annat exempel när det gäller logiskt resonemang, som jag minns från huvudet, handlade om att kunder som ett företag har haft länge "ofta skapar mer värde". Påståendet var "de kunderna är mer lönsamma". Troligen ska man svara att det är sant, men då förutsätter man att "skapar mer värde" = "mer lönsamma" vilket inte behöver vara sant.

Alltför ofta hamnar frågorna i en "gråzon" där utmaningen blir att lista ut hur personen som gjort frågan har tänkt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Vad det är är ett slags nerbantat IQ test. Beroende på vem man frågar får man lite olika svar om vad IQ är baserat på men vanliga saker är verbalt resonemang, matematiskt/nummerserier etc, abstrakt tänkande och spatialt tänkande. Ni som mönstrade för länge sen känner nog igen det från en av delarna under dagen.

Det som hjälper är att öva, förstår du vad dom försöker få fram så blir det lättare. Om du utgår från att dom inte försöker lura dig kommer det gå bättre.

Visa signatur

Simlärare