Permalänk

Bygglogg Bitfenix Prodigy "STINGER"

Bygglogg mITX ”PRODIGY”

Inledning / Syfte:

Ersätta den gigantiska Cooler Master ATCS 840 som varit en bra grund till prestandachassie med sina rejäla kylmöjligheter. Här har huserat allt från elak 775-rigg med qx9650 och 3x GTX260's och sedan 3x GTX465 med galen strömförbrukning. Även ett GTX 580SLi system har funnits i denna låda med massiv vattenkylning. Men nu får denna låda hamna i skymundan ett tag. In kommer istället mITX chassiet Prodigy. En billig men instressant lösning på mITX installation.

Byggidé:

Bygga ett mITX system som kan prestera ett tag in i framtiden utan att svettas. Delvis investera i nya komponenter men också använda befintliga komponenter så långt som möjligt.

Tema:

Färgval:

Vit 70% Svart 20% Röd 10%

Komponenter med motivering:

Bitfenix Prodigy Vit mITX, (pris: 689:- INET)

Detta chassi motsvarar närmast de önskemål jag har på färg, ytrymmen och placeringar. Gillar skarpt att moderkortet ligger ner då ett tungt vattenkylt grafikkort i monsterklassen frestar på moderkortet jämfört med ett lodrätt monterat moderkort.

Att sedan ha utrymme att montera två radiatorer 1x240 (topp) och 1x280 (front) i ett mITX chassi är mer än vad många atx-lådor inte duger till utan kraftiga modifieringar. Det skall bli en upplevelse att få arbeta i ett Bitfenix framöver.

Kommer även att montera ljuddämpningskittet som är till Prodigy (pris: 246:- INET).

EVGA Z77 Stinger (pris: 1530:- eu.evga.com)

Efter att ha varit (och ännu är) fanboy av ASUS så har jag fastnat för EVGA's mITX bräda ”Stinger”. En stor anledning är skillnad i rma ärenden. Asus har den absolut sämsta support medan EVGA placerar sig i topp med sin längre och ärligare garanti som sköts direkt av EVGA utan mellanhänder. Det som jag troligtvis kommer sakna är ASUS underbara UEFI, men ärligt talat hur ofta är man inne och gör ändringar nuförtiden? Sandy Bridge är såpass lättklockat och stabilt så det är löjligt. Vill också äga en pci-3.0 bräda.

Intel i5 2500k (ärvs från tidigare rigg)

Oslagbar pris/prestanda. Bra OC potential, de flesta klockar ledigt 4,7Ghz utan allt för hög Vcore.

Corsair Dominator Platinum 2133Mhz CL9 2x4096MB (pris: 1228:- INET)

Ram-minnen är billiga idag så varför inte testa Corsairs värstingar? Har aldrig haft 2133Mhz stickor tidigare heller så det skall bli en upplevelse förhoppningsvis. Kanske det kan vara till nytta för att utnyttja pci-3.0? Sedan har dessa stickor en bra kyllösning som jag tror på i längden.

Corsair AX650 GOLD (ärvt från tidigare rigg)

Tyst och stabilt nätagg från corsair som är fullt modulärt. Bra verkningsgrad och 7års garanti talar också för denna ytterst viktiga komponent.

EVGA GTX680 HYDRO COPPPER (ärvt från tidigare rigg)

Nvidia ska det vara, monterat vattenblock från fabrik säkerställer garantin också på. Bra prestanda till en låg strömförbrukning.

Intel 330 180Gb (ligger å skräpar)

Intel har hittills inte svikit mig på ssd-fronten så det blir en sådan här också.

Kylning:

Ska försöka klämma in två loopar för skojs skull.

Pumpar: 2x EK-DCP 2.2 vardera på 400l/min och h-max 2,2m med ljudnivå 17,2db
Radiatorer: 1x240 EK-CoolStream RAD XTX samt 1x280 EK-CoolStream RAD XTX
Reservoar: 2st EK-Reservoir Combo DCP 2.2
Fläktar: 3st 140mm 2st 120mm Alla av märket Bitfenix pwm "vita"
Slang: Masterkleer pvc19/13 klar
Anslutningar: EK-PSC 13mm svart
Vätska: Ek-Ekoolant clear
Fläktstyrning: Zalman ZM-MFC1

Planerade modifikationer:

Övre fläktgaller ska målas vitt
Frontluckan skall väck och ersättas med en utan 5'25 lucka
Frontens svarta detaljer ska målas vita
Plocka av övre handtagen

Permalänk

EVGA z77 Stinger beställt från evga's hemsida. Den var konstigt nog billigare där än någon butik i Sverige.

Permalänk
Medlem

Det här ska följas!

Permalänk

Verkar bli ett roligt bygge. Jag gjorde något liknande fast tamare till min brorsa, med ett svart prodigy, asus deluxe-kort, en 3570k, och ett asus 7850.
Han har inte klagat än, så jag antar att han är nöjd med den. Märkte dock att passformen på chassit inte var den bästa som jag har pillat på. Sidopanelen med I/O:n glappar lite, och det märks varje gång man ska starta upp den.

Några saker som jag funderade på när jag läste igenom texten bara; krävs det inte en ivy bridge-processor för att köra pci express 3.0? Det ser även ut som att slang-anslutningarna från grafikkortet kommer att ligga an/gå emot sidopanelen, så där kommer att krävas lite klurighet.

Permalänk
Skrivet av Anthraxegott:

Verkar bli ett roligt bygge. Jag gjorde något liknande fast tamare till min brorsa, med ett svart prodigy, asus deluxe-kort, en 3570k, och ett asus 7850.
Han har inte klagat än, så jag antar att han är nöjd med den. Märkte dock att passformen på chassit inte var den bästa som jag har pillat på. Sidopanelen med I/O:n glappar lite, och det märks varje gång man ska starta upp den.

Några saker som jag funderade på när jag läste igenom texten bara; krävs det inte en ivy bridge-processor för att köra pci express 3.0? Det ser även ut som att slang-anslutningarna från grafikkortet kommer att ligga an/gå emot sidopanelen, så där kommer att krävas lite klurighet.

Ja prodigy är ju ett relativt billigt chassi så passform och kvalité kanske är därefteter. Jonas här på swec sa ju dock bara positiva saker om prodigyn så vi får se helt enkelt. Om sidopanelen glappar så kör en rma och hoppas på det bästa. Min tanke är att ha ett pridigy som grundstomme iallfall och sedan modda tills jag blir nöjd.

För 3.0 krävs vad jag vet en ivy, moderkort som har stöd för 3.0 samt ett grafikkort som stödjer 3.0, kan lova att detta inte är mitt starkaste område men jag tror att dessa tre måste uppfyllas innan 3.0 kickar igång. Nu är väl vinsten med 3.0 egentligen vid sli/crossfire då mängden data ökar en del.

Angående slangkopplingar på grafikkortet så finns det ju 2kontakter på varje sida, sedan kan ju en 90gradersböj vara ett alternativ då loopen ändå inte blir så lidande med tanke på att jag ska köra en loop för cpu och en loop för gpu.

Hur som helst så stort tack för dina tankar, det är alltid någonting som man inte tänker på. Men jag ska försöka klura och vända på detta tills jag blir nöjd.

Permalänk

Nu har inet fått bidra med en del delar också...

Länk till inköpslistan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2983124/m-itx-vattenkylt

Permalänk

Inets leverans ramlar in på posten på måndag.
Då kan bygget börja ta form.

Har redan märkt att 280mm raden kommer behöva mer utrymme än vad prodigyn har att erbjuda, 7mm fattas det enligt specifikationerna.

Såhär utan att ha sett chassit i verkligheten så blir jag mest sugen på att börja med att bygga den nya fronten.
Sedan är jag allergisk mot popnitar så dessa kan mycket väl bli utbytta mot något mera skruvbart.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Inets leverans ramlar in på posten på måndag.
Då kan bygget börja ta form.

Har redan märkt att 280mm raden kommer behöva mer utrymme än vad prodigyn har att erbjuda, 7mm fattas det enligt specifikationerna.

Såhär utan att ha sett chassit i verkligheten så blir jag mest sugen på att börja med att bygga den nya fronten.
Sedan är jag allergisk mot popnitar så dessa kan mycket väl bli utbytta mot något mera skruvbart.

Hur går de för dig?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Ska öppna inets leverans ikväll och kontrollera att allt stämmer. Sedan väntar jag på moderkortet, cpu'n och RAM-stickorna. Kommer nån bild sent ikväll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Så var det dags att börja paketöppningen på den tillfälliga arbetsbänken.

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Emballage av en styck Bitfenix Prodigy White.
En trevlig enkel user guide också.

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Inte så liten som jag trodde men den kommer nog att bli en utmaning att bygga i jämfört med min tidigare rigg.

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Allt som allt så var det detta som INET.se skickade denna gång. Allt stämde med beställningen.

Lite tråkigt bara att flaskan med vätska inte höll tätt utan läckt ut en del som förstört lite emballage.

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Alla onödigheter borta med endast skruvmejsel till hjälp.

Lite mycket plåtskrammel för min smak men det ska väl gå att lösa så småningom.

Permalänk

Varför gör du nytt inlägg för varje bild? Känns onödigt. Försök att lägga det i samma inlägg

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Skrivet av jonataan.host:

Varför gör du nytt inlägg för varje bild? Känns onödigt. Försök att lägga det i samma inlägg

Ja håller med dig men det skiljer en stund mellan tagningarna så då fick det bli såhär.

Permalänk

Just nu lutar det åt att 280mm raden hamnar i taket medans 240'n blir i fronten.

Men än är inte sista ordet sagt.

Kapskiva kommer det bli i vilket fall, annars är det ingen riktig moddning.

Permalänk

Moderkortet påstås komma fram imorgon.

Det som sedan fattas och är beställt är:

i7 3770k
Corsair 2x4Gb Platinum cl9 2133Mhz
2st phobya temp.sensor med display

Begagnade delar som skall användas från mina andra datorer:

Corsair AX650
EK DCP2.2 combo

Intel 330 180Gb SSD "oanvänd"

Permalänk

2st 20mm radiatorer är nu på plats samt ett gäng fläktar a´la Bitfenix.
Bild kommer kanske ikväll.

Väntar på moderkakan för att kunna börja mäta ordentligt inne i lådan.

Permalänk

Intressant! Skall följas då jag har egna idéer om modifiering av Prodigy.
En fråga snabbt om du behagar: Vad blir höjdmåttet på chassiet efter man tagit av handtagen?
Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Kronärtskocka:

Intressant! Skall följas då jag har egna idéer om modifiering av Prodigy.
En fråga snabbt om du behagar: Vad blir höjdmåttet på chassiet efter man tagit av handtagen?
Tack på förhand

Ja detta är ett hittills kul chassi att pilla med.

Höjden utan handtag minskar med ca: 6-7 cm skulle jag tro, kan kolla detta mer exakt senare ikväll.

Tyvärr blir det inte alls snyggt utan handtagen då dessa sitter i spår på sidorna som blir till en massa hål utan handtagen monterade.
Jag tänkte som du att man skulle plocka av dem, får se hur det blir till slut.

Mitt moderkort har nu kommit samt lite skojiga prylar från coolingstuff.se.
Väntar på cpu, ram och psu. Verkar komma imorgon så i helgen skall det byggas

Permalänk

SSD, radiatorer och lite fläktar provmonterade.
Ännu sålänge får bara en fläkt plats i övre radiatorn.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Höjden utan handtag minskar med ca: 6-7 cm skulle jag tro, kan kolla detta mer exakt senare ikväll.

Ah så ca 34cm höjd då? Jag spawnar nämligen lite på en smågalen idé om att ha ett vattenkylt prodigy inuti min tv-möbel med radiatorn utstickandes på baksidan. Detta skulle då krävas att det får plats på höjden (om jag inte har det liggandes då) inuti den då varpå jag frågar

Följer med spänning ditt bygge för övrigt!

Permalänk
Skrivet av Kronärtskocka:

Ah så ca 34cm höjd då? Jag spawnar nämligen lite på en smågalen idé om att ha ett vattenkylt prodigy inuti min tv-möbel med radiatorn utstickandes på baksidan. Detta skulle då krävas att det får plats på höjden (om jag inte har det liggandes då) inuti den då varpå jag frågar

Följer med spänning ditt bygge för övrigt!

Har mätt nu och det handlar mer exakt om 4,5cm mindre utan handtag.
Så 404mm minus 45mm blir då en höjd utan handtag på 359mm.

Hur långt har du kommit i ditt byggande då? Är det ännu på planeringsstadiet?

Permalänk
Medlem

Kul med ett till vattenkylt Prodigybygge! Jag har nyligen startat en bygglogg jag med och kommer köra 280mm rad i taket. Din tråd ska följas=) Om du ska ha 280mm radiatorn i taken, hur ska fästa den, har du hunnit komma på någon lösning? Jag har en lösning till mitt bygge som jag hoppas kommer bli tillverkat snart.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Kul med ett till vattenkylt Prodigybygge! Jag har nyligen startat en bygglogg jag med och kommer köra 280mm rad i taket. Din tråd ska följas=) Om du ska ha 280mm radiatorn i taken, hur ska fästa den, har du hunnit komma på någon lösning? Jag har en lösning till mitt bygge som jag hoppas kommer bli tillverkat snart.

Som det är nu så har jag 2st 240mm i lådan mest för att se hur det ser ut.
280mm får plats i taket men inte fram itan moddning.

En tanke jag haft var att skära ut botten längst fram och sänka ner 280mm raden där, om den sänks ner till samma höjd som benen så får den precis plats.
Får se vad som orkas med helt enkelt.
I taket blir det en större moddning för att få plats med en 280rad. Den som är i taket skall i mitt fall avleda värmen från cpu och frontraden gpu'n.

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Har mätt nu och det handlar mer exakt om 4,5cm mindre utan handtag.
Så 404mm minus 45mm blir då en höjd utan handtag på 359mm.

Hur långt har du kommit i ditt byggande då? Är det ännu på planeringsstadiet?

Ah då är det precis för stort för att ha det ståendes...
Ja exakt bara tidigt planeringsstadie, idén hade isf vara att ha en 240-radiator eller större i fronten, kanske tom utanför chassiet, som skjuts in i ett utskuret hål i baksidan av tvmöbeln samt insug av luft genom ett öppning i botten. Fortfarande mycket oklart om utformande och om det ens är möjligt.
Har ingen erfarenhet av vattenkylning förutom slutna system så tror jag ska kolla upp och följa projekt liknade ditt för att se hur det är med vattenkylning i prodigy'n

Permalänk
Skrivet av Kronärtskocka:

Ah då är det precis för stort för att ha det ståendes...
Ja exakt bara tidigt planeringsstadie, idén hade isf vara att ha en 240-radiator eller större i fronten, kanske tom utanför chassiet, som skjuts in i ett utskuret hål i baksidan av tvmöbeln samt insug av luft genom ett öppning i botten. Fortfarande mycket oklart om utformande och om det ens är möjligt.
Har ingen erfarenhet av vattenkylning förutom slutna system så tror jag ska kolla upp och följa projekt liknade ditt för att se hur det är med vattenkylning i prodigy'n

Ja frågan med vattenkylning är ju hur mycket pinaler som skall kylas och om de skall överklockas rejält.
Ett normalt icke klockat system klarar sig gott och väl med en ensam bra 240mm radiator.
Men skall cpu och gpu klockas med förhöjd volt då krävs det lite mera.

Sandy/ivy system är i sig väldigt snälla med tempsen jämfört med de äldre 775 / 1156 / 1366 som bjöd på betydligt mera värme.

Sedan är det i många byggen det estetiska som lockar vid valet av komponenter då det inte bara skall kyla tyst utan också vara snyggt i lådan.

Permalänk

Ja inte faen blev det något gjort ikväll.

Fel i leverans från både coolingstuff.se och EK.

Helt otroligt !!!

Så hittills har det vart en del motgångar iom leveransstrul.

Permalänk

Förhoppningsvis rätt delar från coolingstuff nu.
EK kommer att skicka monteringsdelar från huvudlagret i Slovenien, hur lång tid nu det kommer att ta.

Moderkortet från EVGA har ju inte imponerat heller: Märklig placering av sata-kontakter och väldigt tajt mellan dimm-platserna. Mina Platinum minnen sitter inte rakt då de gnager mot varandra. Inte snyggt alls. Baksidan av moderkortet där backplaten till cpukylaren skall sitta är full av utstickande komponenter som krånglar till vid montering av vattenblock.

Men trots allt elände så har jag trots allt provmonterat en del komponenter för att få ett hum om hur mycket plats saker och ting tar. Bild kommer så småningom, självklart av samma dåliga kvalité.