Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar Playstation 4

Nästa generation Playstation blir mer lik en gamingdator än någonsin tidigare. På Playstation Meeting gavs en försmak av den kommande spelkonsolen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser helt ok ut efter presentationen, vissa saker jag blev intresserad av. Vill se vad Microsoft har att komma med nu

Får också hoppas man kan koppla bort alla "sociala" saker man inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Tydligen ska det vara en amd Jaguar som cpu. Och jag läste även någonstans att gpu:n skulle vara 6970. Kan ha fel med gpu. http://m.kotaku.com/5985769/the-ps4s-specs-in-brief

En fundering. Borde det inte bli enklare att emulera ps4 spelen på en pc nu när det är x86? Är det därför de kanske kör med nedladdning av tiltar. För att försvåra.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

alltid kul med ny konsoll. lite sugen vart man! hoppas på bra tittlar också. få se vad microsoft visar upp nu då. något datum på deras?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Tror snarare att gpun är mer lik 7970m http://www.tomshardware.com/reviews/xotic-pc-sager-np9150-rad...
Vet att det gick rykten om det innan iaf

Permalänk
Medlem

blabla vem bry sig. huvudsaken är att alla konsolspel (90% av alla spel idag) får bättre grafik så att PC kan njuta lite mer iallafall och inte få grafiken nerfad i alla spel pga konsollerna

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

I mitt huvud fungerar vilken box som helst när man streamar spel via gaikai.
Därför hade det varit grymt om de kunde gaikai-streama speldemos för PS4 till PS3 (eller PCs) inför releasen, på så sätt kunde folket se spelen samtidigt som Sony skulle bevisa hur pass robust deras nya tjänst är.

edit: Aktiemarknaden gillade det inte.
Sony Stock Crashes Amid PlayStation 4 Announcement, Unlucky Number 4 To Blame

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nyheten uppdaterad!

Det är nu bekräftat att Playstation 4 har åtta kärnor enligt arkitekturen "Jaguar" och grafikdelen specificeras mer precist till 1,84 teraflops.

Med vänlig hälsning,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Nyheten uppdaterad!

Det är nu bekräftat att Playstation 4 har åtta kärnor enligt arkitekturen "Jaguar" och grafikdelen specificeras mer precist till 1,84 teraflops.

Med vänlig hälsning,
Jacob Hugosson

Jag undrar hur värmen kommer vara i den om det kryper upp på gpu delen. Men samtidigt så har vi inte sett konsolen. Den kanske är enorm.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag undrar hur värmen kommer vara i den om det kryper upp på gpu delen. Men samtidigt så har vi inte sett konsolen. Den kanske är enorm.

Första PS3 var stort som ett hus, synd att de inte visade upp hur den såg ut.
Bättre att den är stor med större kylare än en liten som tjuter.

Permalänk
Medlem

Skönt med dessa medelmåtta specs, nu kommer datorn hålla ännu längre

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Jaguar på 8 kärnor, det känns lite Cell fast med X86 över det, Jaguar är riktigt klen, det här kommer sätta stora krav på vidare parallelliserade optimeringar.

Skrivet av joqqy:

Skönt med dessa medelmåtta specs, nu kommer datorn hålla ännu längre

Jo, 8st Jaguar-kärnor kommer ju inte ens riktigt nära min i7-860 med 4 fysiska kärnor och HT i prestanda, vare sig enkeltrådad eller flertrådad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jaguar på 8 kärnor, det känns lite Cell fast med X86 över det, Jaguar är riktigt klen, det här kommer sätta stora krav på vidare parallelliserade optimeringar.

Jo, 8st Jaguar-kärnor kommer ju inte ens riktigt nära min i7-860 med 4 fysiska kärnor och HT i prestanda, vare sig enkeltrådad eller flertrådad.

Fast Cell hade en helt annorlunda arkitektur med sina co vektor enheter.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Va på tiden.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Entusiast

Jaguar? Really?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

trevligt att det kommer nått nytt..men komigen..nu kan dom väl endå byta design lite på handkontrollen. den är inte bekväm nånstans. aja man får hoppas dom fixat bättre knappar (r1,r2,l1,l2 på den som ger mjuk gasrespons när man kör bil spel tex..på trean är det allt för drygt att köra, gasa mjukt..tryck 1mm, gasa fullt tryck 2mm typ..där har krysslådan bättre knappar när det gäller gas o broms åtminstonde samt bekvämare kontroller överlag. ja det är MIN uppfattning då jag har båda hemma, lirar hellre bilspel på xb.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

AMD växer sig starkare för varie dag som varumärke,fan va gött åt se.

Permalänk
Medlem

Jag kallar en spade för en spade, den där lär skita på sig när man kommer köra den på en 4k tv... Vet ni vad, jag är besviken på riktigt, trodde en riktigt kraftig sak alà en gpu med typ 79070 prestanda, PS3 sparkade allas arslen när den kom. Inte trodde jag på riktigt at man satte ensurfbräds cpu i en nxtgn konsoll heller... Det är nu dom verkligen ska visa at kombinationen är magisk och plockar ur prestanda som var oanade ur den maskinvaran. och ingen hybridisk ens... snurrdisk får man Vist dom kommer hypa och sälja som smör, men typ 6-8 år med den prestandan, nä funkar inte, det är knapt så dom ryckt i från WiiU..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag kallar en spade för en spade, den där lär skita på sig när man kommer köra den på en 4k tv... Vet ni vad, jag är besviken på riktigt, trodde en riktigt kraftig sak alà en gpu med typ 79070 prestanda, PS3 sparkade allas arslen när den kom. Inte trodde jag på riktigt at man satte ensurfbräds cpu i en nxtgn konsoll heller... Det är nu dom verkligen ska visa at kombinationen är magisk och plockar ur prestanda som var oanade ur den maskinvaran. och ingen hybridisk ens... snurrdisk får man Vist dom kommer hypa och sälja som smör, men typ 6-8 år med den prestandan, nä funkar inte, det är knapt så dom ryckt i från WiiU..

Men att lansera en konsol för 6 - 7kkr funkar ju inte, det skulle inte vara många som skulle köpa en sådan dyr konsol. Jag tror att det räcker med att den klarar av 1080p och med 8GB minne så borde de kunna fläska på mycket med texturer.
Det jag är skeptisk till är varför de väljer att lansera när de inte har något att visa och att man inte kan köpa produkten förrän till jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Det jag är skeptisk till är varför de väljer att lansera när de inte har något att visa och att man inte kan köpa produkten förrän till jul.

Skickades från m.sweclockers.com

Förmodligen fick de panik nu när Xbox 360 vinner försäljningen månad efter månad (nu kanske folk slutar köpa den för at vänta på ps4). Dessutom så kommer den nya xboxen säkert att vissas snart. Även steam är en konkurrent nu.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gipsyboy:

Jag kallar en spade för en spade, den där lär skita på sig när man kommer köra den på en 4k tv... Vet ni vad, jag är besviken på riktigt, trodde en riktigt kraftig sak alà en gpu med typ 79070 prestanda, PS3 sparkade allas arslen när den kom. Inte trodde jag på riktigt at man satte ensurfbräds cpu i en nxtgn konsoll heller... Det är nu dom verkligen ska visa at kombinationen är magisk och plockar ur prestanda som var oanade ur den maskinvaran. och ingen hybridisk ens... snurrdisk får man Vist dom kommer hypa och sälja som smör, men typ 6-8 år med den prestandan, nä funkar inte, det är knapt så dom ryckt i från WiiU..

Många stavfel

Ne men brorsan, Wii U prestandan är ju som nuvarande Xbox 360.

Och den här prestandan är som en medioker gaminc pc, men sen får du ju tänka på att spelen är gjorda för just PS4 också, PS3 har en CPU på 600mhz.

Det som gör att det flyter är ju just att de har optimerat spelen till en konsoll.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Ägt samtliga playstation hittills. Kanske är det slut med konsoler för min del nu, beror som alltid på de exklusiva titlarna.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de ploppade i 8GB RAM.

Permalänk
Avstängd

Det är alltså komponenter som ingår i en budgetdator idag. Då är vi förmodligen i samma sits som nu om två år igen.
Hoppas MS släpper ett monster så PS4an försvinner snabbt från marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Hoppas MS släpper ett monster så PS4an försvinner snabbt från marknaden

Meh, det är MS som är bad guys. Det är de som övergav PC som spelplattform till förmån för konsol. De kan ta sin Kinect och stoppa upp någonstans. Skulle jag köpa en konsol (vilket jag inte lär göra) skulle det bli vad som helst som inte görs av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Det är alltså komponenter som ingår i en budgetdator idag. Då är vi förmodligen i samma sits som nu om två år igen.
Hoppas MS släpper ett monster så PS4an försvinner snabbt från marknaden

den kommer ju kosta som en budgetdator oxå
tror inte många skulle köpa en PS4 om den kostade som ett monster, oavsett specs.
lille kalles pappa köper inte en konsoll för 10kkr till sin unge.. han skiter ju i specsen, det är vi nördar som bryr oss om sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Många stavfel

Ne men brorsan, Wii U prestandan är ju som nuvarande Xbox 360.

Och den här prestandan är som en medioker gaminc pc, men sen får du ju tänka på att spelen är gjorda för just PS4 också, PS3 har en CPU på 600mhz.

Det som gör att det flyter är ju just att de har optimerat spelen till en konsoll.

Lägg till 2.4GHz på det så har du rätt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

den kommer ju kosta som en budgetdator oxå
tror inte många skulle köpa en PS4 om den kostade som ett monster, oavsett specs.
lille kalles pappa köper inte en konsoll för 10kkr till sin unge.. han skiter ju i specsen, det är vi nördar som bryr oss om sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt. Den kommer förmodligen vara billigare än motsvarande dator i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag kallar en spade för en spade, den där lär skita på sig när man kommer köra den på en 4k tv...

Men ärligt talat. Det är väl knappast många som kommer sitta med 4K apparater inom de närmsta fem åren? Den enda verkliga poängen med en så hög upplösning är att kunna producera TV apparater större än 50 tum. De är extremt dyra och de måste vara mycket större än vad de flesta vill att deras TV ska vara för att upplösningen ska spela någon roll. Jag känner inte någon som har en TV större än 45 tum eller som har lagt mer än 10,000 på dem. Jag tror snarare det är om fem år som 4K ens kommer att börja köpas av vanliga konsumenter. Bara entusiasterna med för mycket pengar som ens tänker på 4K idag.

Sonys uppdrag är att tänka på mainstreamkonsumenten. Inte miljonärerna med villor som har vardagsrum på 50 kvm där en 70 tum TV ens får plats.