Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Permalänk
Medlem

Det enda rätta är att baka in kostnaden i skatten. Detta nya förslag, att inkludera andra enheter än tv-apparater, lär bara irritera ännu fler.

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall allt blev privatiserat och styrt av ickestatliga marknadsaktörer kan resultatet med tiden bli vad FOX News är idag i USA. Märkligt nog har FOX News stöd av tittarna som den kan de mest litar på. Jag tvivlar på att den svenska befolkningen är så mycket smartare ifall de utsätts för en pågående mediamanipulation. För de klart tänkande hade det kanske varit "roligt" med en dos patetiskt gråtande programledare, förkrossade över hur nationen pga ett eller annat parti är på väg att raderas ut från kartan, hur en eller annan vanlig partiledare egentligen är en ny Hitler, märkliga påståenden om vilken det nu är regering i grund och botten hatar den vita mannen och hans kultur, att olika förslag om vården egentligen handlar om kontroll och faktiskt medvetet innebär att döda fler människor osv. (läs inte in vänster/mitt/höger här, eftersom det bara exempel dragna ur FOX News nyhetssändningar under senare år). Hur bisarrt det än tycks, så omkopplar sådana nyhetssändningar förvånande effektivitet hjärnorna på vanliga slötittare.

Med det exemplet vill jag bara visa att marknadskrafter inte har något direkt samband med bra produkter. Majoritetens åsikt, alltså hur en demokrati fungerar, är inte heller en mätare på bra eller dåligt. Om alla på en liten fläck på jorden är lika dumma blir ju resultatet lika dumt oavsett hur.

Hur SVT/SR/UR ska finansieras är en fråga för sig, men jag tycker många här borde tänka över hur pass bra den nuvarande kompromissen (finns ingen ideal lösning) ändå fungerar. För den som sedan vill, när nyheterna ser lite väl svenskt insnöade ut, går det att komplettera med BBC, Al Jazeera osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Tycker att ett frivilligt alternativ ska finnas som låter de som betalar få ett internet konto och se deras tjänster där. Att tvinga folk och betala för mobiler och datorer för internet jack är helt vansinnigt. Internet är en fri tjänst och ska inte behöva betalas mycket mer än åtkomst.

Det värsta är att dom säger att man ska betala för SVT osv för att de ska fortfarande vara en fri kanal och inte styrd av andra medier/företag. Men det enda bra jag finner i SVT är barnprogrammen och nyheterna, men de resten 95% av sändnings tiden är det program för typ Agda(82) eller Birgitta(55) men inget för mig Alle(20).

Det värsta är ju att de vet ju att mesta dels av tv användarna inte kollar på deras kanal men de skiter i vilket. Dom har fått en lag att dom får pengar för alla tv användare, då räknas även in att man ser på andra kanaler. Samma med internet, dom la upp sin egna tjänst självmant och nu vill dom ha pengar för det också för att få dom sista typ sudenterna eller icke tv ägande personer att betala.

Åter igen pengar i fokus och nu har dom till och med en lag bakom dom.

Lite lustig diss ifrån Radiotjänst:
http://www.fairshopping.se/opinions/view/4660

Fast alla andra TV-kanaler är ju riktade till dig mer eller mindre. De som inte är målgruppen för alla andra TV-kanaler av olika anledningar ska också ha möjlighet att ha något för dem. När du blir gammal får du ju ta del av det.
Det är ju precis som att betala skatt. Under vissa delar av ditt liv får du ut mer än du tar av systemet(tex. när du studerar eller blivit pensionerad) medan du oftast betalar mer än du får ut medan du jobbar. Allt för att ekvationen ska gå någorlunda jämnt ut.

SVT skulle kanske inte kunna göra grävande och opartisk journalistik om politiker på samma sätt om de skulle få sina anslag ifrån politikerna genom att det bakas in i skatten och därefter stadsbudgeten(som bestäms politiskt). Man biter ju som bekant inte handen som föder en...

Jag kan därmed se poängen med det system som finns nu även om det finns många områden där man kan förbättra det. Det är till exempel fel att en fattig student tvingas betala lika mycket som höginkomsttagare. För studenter är det väldigt kännbart medan det endast är en piss i havet för en höginkomsttagare. Sedan känns hela konceptet väldigt gammalmodigt med tanke på den teknik som finns idag.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Inte för att jag röstar på SD, men hur opartiska var SVT när dom intervjua dom? Jag är själv invandrare, och håller med mycket av det SD säger och tycker resten är rena idiotin, men SVT hade ju den tvära inställningen att ALLT SD sa skulle sågas till varje pris, samma sak gällande S, det var i nån partiutfrågning där dom ställde SAMMA fråga 5 ggr på olika sätt, var något om att dom tog en _bit_ text ur ett par A4 sidors rapport som S hade skrivit och mal o mal på skiten i 10 minuter och försökte vinkla det, läste man hela texten så förstod man att programledarna var idioter... Vad hände med den opartiska oberoende public service andan? Dom är inte ett skit bättre än amerikansk media. Notera att jag rösta på alliansen så jag är inte direkt partisk vad gäller SD eller S bara kritisk till att SVT inte kunde leverera bra journalistik vid sådana "viktiga" saker som val, tror tv4 var bättre tillome. Lägg ner skiten eller gör den till en betalkanal.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikkard:

Lust och lust. Vi lever i ett samhälle och matas idag med så helvetes mycket skit. SVT är en fristad. Om svt blev skattefinansierat och moderaterna behåller makten ser jag det inte alltför långsökt att se fram emot en liknande utveckling som i usa, dvs den fria marknaden ska ha total konHur mycket lär man sig av dåliga skitserier, hur mycket lär man sig av tv tres nyheter. Jävla skitdokumentärer och dokusåpor? Jävla idiotgenerationer som växer fram och till slut frivilligt överlämnar all makt i samhället åt de som har resurser att mata folk med reklam.

Jag har aldrig betalat tv-licensen för jag inte kollat på tv mer än ett par timmar sen jag flyttade hemifrån, har dock på senare tid börjat kolla en hel del på svt play, dom har så sjukt mycket bra dokumentärer, så överväger faktiskt att börja betala avgiften. Likaså är jag mörkrädd för skattefinansierad public service, är mörkrädd för senariot att svt skulle försvagas och läggas ner, vem skulle då granska samhället? aftonbladet?

Sen så jävla trött på allt jävla gnäll om studenter hit och studenter dit. Jag har själv varit student i 7 år av mitt liv och kan ärligt säga att det inte var så knapert i efterhand, då tyckte jag det såklart men vad gjorde man för sina pengar, köpte öl och massa onödiga prylar. svt är viktigare för min framtid än öl om samhället inte ska bli en identisk av fox news usa. Vad gäller att studenter är fattiga är bullshit, de flesta studenter har mer pengar över efter räkningar än de flesta barnfamiljer har per familjemedlem. Vi är en fucking jävla bortskämd generation som tror att allting är gratis och att vi inte har något som helst ansvar för samhället. Lost generation... Vi kommer få vad vi vill ha. Och när dagens jävla puckade ungdomar växer upp som bara spelar tv spel och tittar på hjärndöda serier ska ta över samhället kommer det finnas väldigt få människor kvar som kommer kämpa för rättvisa, frihet och jämlikhet.

Jag säger fuck the system, har inga problem med piratkopiering och att ta ut "ränta" från morallösa företag, ser inga problem med att planka i kollektivtrafiken då detta borde vara gratis. Men rör inte en av de sista institutionerna som fortfarande granskar samhället; svt.

Måste säga att det fanns många bra punkter i ditt inlägg. Det är ganska lätt att skilja agnarna från vetet när man läst igenom hela den här tråden. Man märker vilka som har koll på läget och vilka som bara går efter känslor och bara slänger ur sig rent ut sagt dumma uttalanden. Jag håller med om att SVT är en fristad där man visar mycket vettiga program utan att förstöra allt med reklam. Herregud, reklamen skulle jag kunna skriva en uppsats om hur mycket jag hatar, så därför ska jag försöka undvika detta. Men det är för mig en gåta hur SVT kan hålla så pass hög klass när man i princip är helt utan reklam och när väldigt många procent av Sveriges befolkning skiter i att betala sin licens. Jämför detta med betalkanalerna som kostar otroligt mycket pengar varje månad PLUS att man måste stå ut med minst 20 minuter reklam varje timme!! Dessutom blir det bara mer och längre reklam för varje dag som går. Ett exempel som någon tog upp tidigare, vem vill se en film som i vanliga fall ligger på ca 1 timme och 30 minuter men som helst plötsligt är ca 3 timmar lång pga all reklam?? Man har inte heller möjligheten att se något annat intressant under tiden pga den så kallade synkade reklamen. *suck*

Nej, alla svenskar skulle behöva betala en liten summa varje månad så vi fick behålla svt och sr. Vi behöver en stöttepelare. Något vettigt och sunt som vi kan luta oss tillbaka mot när vi fått vår dos av all annan hjärndöd tv. Om SVT skulle få en större budget skulle de även kunna bredda sitt utbud med mer variation och öka halten av sevärda program och filmer. Som tv ser ut idag så är det rent ut sagt förjävligt. Man måste sitta med flera hundra kanaler (där man inte ens ser på hälften) för att tex. kunna se den sport man vill och dessutom betala nästan 1000 kr i månaden (räknar då in tv-licens, canal digital inkl. canal + och Viasat inkl. alla sportkanaler). Detta känns för mig helt orimligt, men det är väl så det blir när man låter pengar och girighet styra.

Ni får gärna dela med er av era synpunkter kring mitt inlägg. Skulle vara roligt att veta hur andra ser på mina tankegångar.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Måste säga att det fanns många bra punkter i ditt inlägg. Det är ganska lätt att skilja agnarna från vetet när man läst igenom hela den här tråden. Man märker vilka som har koll på läget och vilka som bara går efter känslor och bara slänger ur sig rent ut sagt dumma uttalanden. Jag håller med om att SVT är en fristad där man visar mycket vettiga program utan att förstöra allt med reklam. Herregud, reklamen skulle jag kunna skriva en uppsats om hur mycket jag hatar, så därför ska jag försöka undvika detta. Men det är för mig en gåta hur SVT kan hålla så pass hög klass när man i princip är helt utan reklam och när väldigt många procent av Sveriges befolkning skiter i att betala sin licens. Jämför detta med betalkanalerna som kostar otroligt mycket pengar varje månad PLUS att man måste stå ut med minst 20 minuter reklam varje timme!! Dessutom blir det bara mer och längre reklam för varje dag som går. Ett exempel som någon tog upp tidigare, vem vill se en film som i vanliga fall ligger på ca 1 timme och 30 minuter men som helst plötsligt är ca 3 timmar lång pga all reklam?? Man har inte heller möjligheten att se något annat intressant under tiden pga den så kallade synkade reklamen. *suck*

Nej, alla svenskar skulle behöva betala en liten summa varje månad så vi fick behålla svt och sr. Vi behöver en stöttepelare. Något vettigt och sunt som vi kan luta oss tillbaka mot när vi fått vår dos av all annan hjärndöd tv. Om SVT skulle få en större budget skulle de även kunna bredda sitt utbud med mer variation och öka halten av sevärda program och filmer. Som tv ser ut idag så är det rent ut sagt förjävligt. Man måste sitta med flera hundra kanaler (där man inte ens ser på hälften) för att tex. kunna se den sport man vill och dessutom betala nästan 1000 kr i månaden (räknar då in tv-licens, canal digital inkl. canal + och Viasat inkl. alla sportkanaler). Detta känns för mig helt orimligt, men det är väl så det blir när man låter pengar och girighet styra.

Ni får gärna dela med er av era synpunkter kring mitt inlägg. Skulle vara roligt att veta hur andra ser på mina tankegångar.

Mvh
Daniel

Jag har väl inte så mycket vettigt att komma med, men att de flesta hatar all den reklam som finns i dagens tv är klart. Även jag är en av dom som hatar reklam, hatar det så pass mycket att jag inte kollar på tv, inte live åtminstone. Problemet med mig är att jag gillar de program som sänds t.ex. på 3an, 5an och 6an, men orkar inte stå ut med reklamen och alla repriser. Och andra sidan så gillar jag SVT på grund av att det inte är någon reklam, men jag gillar inte utbudet. Kvar bli ingenting att kolla på och därför vill jag inte kolla på live tv.

Som tur är finns då sidor som swebits eller andra sidor där man kan ladda ner tv-program kort efter att de har sänds, men då utan reklam i sig. Ett avsnitt som i effektiv tid tar 40min tar också 40min av min tid, inte 60. Eftersom jag kollar på väldigt mycket tv-serier så spar jag jättemycket tid som jag kan lägga på viktigare saker än reklam.

Visst, jag skulle ofta kunna gå in på respektive kanals sida och kolla på det redan sända programmet där också, men då måste jag också gå in på flera olika sidor. Som det är nu så kan jag hålla mig till en enda sida som samlar alll svensk tv som jag behöver. Finns något sådant idag som inte är torrents?

Jag skulle önska mig en sida vi kallar tv-kanalen.se eller nåt liknande, där all svensk tv samlas. En sådan tjänst skulle jag absolut kunna betala för om man dessutom slapp reklamen. Det skulle också kunna finnas ett gratis alternativ för de som är snåla där det finns reklam i programmen, precis som idag. På så sätt får man själv välja hur man vill konsumera TV. Man ska också kunna kolla på TV live på samma sida, men då får man betala en extra kostnad, liknande tv-licensen för att just kunna se det live. Återigen får man då ett val och blir inte påtvingad något.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har väl inte så mycket vettigt att komma med, men att de flesta hatar all den reklam som finns i dagens tv är klart. Även jag är en av dom som hatar reklam, hatar det så pass mycket att jag inte kollar på tv, inte live åtminstone. Problemet med mig är att jag gillar de program som sänds t.ex. på 3an, 5an och 6an, men orkar inte stå ut med reklamen och alla repriser. Och andra sidan så gillar jag SVT på grund av att det inte är någon reklam, men jag gillar inte utbudet. Kvar bli ingenting att kolla på och därför vill jag inte kolla på live tv.

Som tur är finns då sidor som swebits eller andra sidor där man kan ladda ner tv-program kort efter att de har sänds, men då utan reklam i sig. Ett avsnitt som i effektiv tid tar 40min tar också 40min av min tid, inte 60. Eftersom jag kollar på väldigt mycket tv-serier så spar jag jättemycket tid som jag kan lägga på viktigare saker än reklam.

Visst, jag skulle ofta kunna gå in på respektive kanals sida och kolla på det redan sända programmet där också, men då måste jag också gå in på flera olika sidor. Som det är nu så kan jag hålla mig till en enda sida som samlar alll svensk tv som jag behöver. Finns något sådant idag som inte är torrents?

Jag skulle önska mig en sida vi kallar tv-kanalen.se eller nåt liknande, där all svensk tv samlas. En sådan tjänst skulle jag absolut kunna betala för om man dessutom slapp reklamen. Det skulle också kunna finnas ett gratis alternativ för de som är snåla där det finns reklam i programmen, precis som idag. På så sätt får man själv välja hur man vill konsumera TV. Man ska också kunna kolla på TV live på samma sida, men då får man betala en extra kostnad, liknande tv-licensen för att just kunna se det live. Återigen får man då ett val och blir inte påtvingad något.

Ja, det är ingen dålig tanke. Det blir ungefär som spotify då nästan. Man skulle själv kunna välja precis vad man vill kolla på och det helt utan reklam. Hade varit ruggigt bra. Tv-serier är ju ett väldigt bra exempel där man som sagt sparar ca 20 minuter för varje avsnitt. Det blir många timmar i längden som man kan spendera på vettigare saker än att matas med reklam. Detta är en tjänst som jag lätt också skulle kunna betala en slant för. Frågan är bara om det skulle gå att ordna till ett rimligt pris i dagens giriga samhälle.

EDIT: Jag kollar nästan heller aldrig på TV längre, mycket pga den förbenade reklamen (och det halvtaskiga utbudet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zakalwe:

Jag är nyfiken på hur du tänker. Om du inte kör bil eller åker buss, skulle du då vara emot att betala för vägarna? Eller om du aldrig gör illa dig eller blir sjuk, skulle du då vara emot att betala för allmän sjukvård?

Jag vet, det är inte alls samma sak. Men man kan göra jämförelser. Var går gränsen? Är det så enkelt att du är emot det för att du inte anser att det tjänar ett samhällsintresse?

Jag tittar helt enkelt aldrig på några TV-sändningar. Därför betalar jag inte heller någon TV-licens. Så länge jag inte använder deras "tjänster" så tänker jag inte betala ett enda öre. Så simpelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag tittar helt enkelt aldrig på några TV-sändningar. Därför betalar jag inte heller någon TV-licens. Så länge jag inte använder deras "tjänster" så tänker jag inte betala ett enda öre. Så simpelt är det.

Fast så enkelt är det inte och så naivt kan man inte tänka. Nyttan av en oberoende samhällsgranskare har ALLA medborgare glädje av, oavsett om du väljer att titta på TV eller inte har även DU nytta av att någon opartiskt försöker granska samhället och dess politiker. Du behöver inte personligen ha sett inslagen som sänds för att ändå påverkas i din vardag.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Fast så enkelt är det inte och så naivt kan man inte tänka. Nyttan av en oberoende samhällsgranskare har ALLA medborgare glädje av, oavsett om du väljer att titta på TV eller inte har även DU nytta av att någon opartiskt försöker granska samhället och dess politiker. Du behöver inte personligen ha sett inslagen som sänds för att ändå påverkas i din vardag.

Är faktiskt en bra tanke, i teorin då.

Permalänk
Medlem

Är mer än bara än bara teori. Ta politikerdebatter, saker som tas upp i Uppdrag granskning etc; det kan påverka resultat i valet, det kan påverka saker som ändras i din vardag m.m. oavsett om just DU tittade.

Hur ofta skriver t.ex. inte kvällspressen om saker som sänds i public service, du kanske läser om det där istället för att se programmet men likväl har du då tagit del av innehållet. Titta på hela kedjan, inte bara på ena länken.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Är mer än bara än bara teori. Ta politikerdebatter, saker som tas upp i Uppdrag granskning etc; det kan påverka resultat i valet, det kan påverka saker som ändras i din vardag m.m. oavsett om just DU tittade.

Hur ofta skriver t.ex. inte kvällspressen om saker som sänds i public service, du kanske läser om det där istället för att se programmet men likväl har du då tagit del av innehållet. Titta på hela kedjan, inte bara på ena länken.

Visst finns det bra saker och jag är för inte emot, tänkte mest bara på att allt inte är så nyanserat som det borde vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av valiant:

Fast så enkelt är det inte och så naivt kan man inte tänka. Nyttan av en oberoende samhällsgranskare har ALLA medborgare glädje av, oavsett om du väljer att titta på TV eller inte har även DU nytta av att någon opartiskt försöker granska samhället och dess politiker. Du behöver inte personligen ha sett inslagen som sänds för att ändå påverkas i din vardag.

Jo, det är faktiskt väldigt enkelt. Jag betalar för saker jag använder eller vill ha. Inget annat. Simpelt och väldigt logiskt.

Permalänk

Något nytt på den här fronten?

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem

Oj, har den här tråden vaknat igen? Jag har dock inte hört nåt mer, men jag har fortfarande samma negativa inställning till tv-licens och framförallt ett eventuellt straffinförande av tv-licens för alla som har dator.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Måste man betala om man bara har internet, och inget har någon TV i lägenheten?

Det var en idiot som knacka på dörren och påstod det och anmärkte på min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Måste man betala om man bara har internet, och inget har någon TV i lägenheten?

Det var en idiot som knacka på dörren och påstod det och anmärkte på min router.

Ja, internet + dator eller surfplatta så måste du betala.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja, internet + dator eller surfplatta så måste du betala.

Men betalar alla lika mycket, tex om en bara har en TV och en annan har internet+dator men ingen TV?

För jag säg på kvittot som jag mer eller mindre blev påtvingad av i efterhand såg jag att hon hade bockat i TV på kopian... Men blir ingen skillnad då i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Men betalar alla lika mycket, tex om en bara har en TV och en annan har internet+dator men ingen TV?

För jag säg på kvittot som jag mer eller mindre blev påtvingad av i efterhand såg jag att hon hade bockat i TV på kopian... Men blir ingen skillnad då i pris?

Spelar ingen roll om du har en dator och ingen tv, en tv och ingen dator eller 50 datorer och 50 tv-apparater, det är samma avgift och den gäller per hushåll oavsett hur många mottagare eller datorer man har.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Spelar ingen roll om du har en dator och ingen tv, en tv och ingen dator eller 50 datorer och 50 tv-apparater, det är samma avgift och den gäller per hushåll oavsett hur många mottagare eller datorer man har.

Okej, då är det väl bara att betala och vara glad. Tack för info.

Gillar dock inte detta upplägg...

Permalänk
Avstängd

Regeringen ändrar hela tiden definitionen vad en tv-mottagare är. Därför är det hyckleri. Hur kan något anses vara juridisk när det aldrig finns en strikt grund där tv-avgiften gäller? Nu avviker SVT från sin strikta förutsättning där tv-avgiften gäller och sänder direkt på nätet.

Hur kan det vara juridisk riktigt att ge sig på tjänsten Internet. Någon moral och etik finns synbarligen inte.
Dinosaurierna lever fortfarande kvar i regeringen bakåtsträvande och likgiltiga att roffa åt sig allt som får åtkomst till SVT.

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar. Tv licens betalar man hur som. Tv har man ju

Permalänk

Sa upp tv-licensen i måndags. Idag ringde dom och frågade varför, när jag svarade att jag har sålt den undrade hon till vem.