Google Glass demonstreras vid navigering, röststyrning och sökningar

Permalänk

Vete fan vad man ska ha dem till riktigt, halva tjusningen när man är ute o strosar är ju att inte veta vart man är på väg.

Permalänk
Medlem

Fräckt koncept. Att uppfinna en banbrytande ny pryl som ingen annan tänkt på kan ju vara lite svårt, men jag tror det är en barnlek jämfört med att få den vanlige svensken, som inte pratar med främlingar i näst intill någon upptänkbar situation, till att börja prata med sina glasögon. Där har ni en riktig utmaning Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Jo, för man skäms något enormt när man redan nu går runt och pratar i handfree.

Varför skulle man överhuvudtaget skämmas för en sådan liten sak som vuxen människa?

var inte just pratfunktionen jag syftade på, dock är det med en väldigt fjantig funktion. Sitta på en fullsmockad buss klockan 7 på morgonen, GLASSES WRITE A EMAIL TO BOSS THAT SAYS: Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla. (ursäkta stavning mm)

så du tycker detta är mer diskret och snyggt än handsfree?

försöker inte starta någon seriös diskussion jag säger bara vad jag tycker, och jag hoppas för gudskull att detta inte är framtiden..

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Det här med att bara ha röststyrning känns lite tveksamt, ja menar vad är det som förhindrar någon annan att springa fram och säga typ"ok glass, google giant horse dicks, fullscreen" eller på pissoaren, "ok glass, take picture, share to facebook" etc. Kan man ändra kommandot till något eget så hjälper det kanske lite men ändå...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

När utvecklarkittet blir mer allmänt tillgängligt så skall jag göra ett system för "in app advertisement" som lägger upp reklamskyltar på skärmen. Fattar ni vad pengar jag kommer att tjäna! Jag skall göra ett virus som bara skyfflar upp reklam över hela skärmen hela tiden!

(Nej, jag kommer inte att göra det, men någon kommer!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Om Google Glass verkligen slår, så kommer det inte att dröja länge innan andra modeller kommer ut integrerade i vanliga glas eller solglasögon.

Eller:

Permalänk
Medlem

i c

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Ser ju onekligen jävligt coolt ut. Men är det bara jag som ALDRIG använder mig av röststyrning på allmän plats? När jag är hemma så använder jag google now's röststyrning hyfsat flitigt på min Nexus 7 och mobil, men jag skulle aldrig få för mig att sitta och prata för mig själv på t.ex. tågstationen!

Skrivet av tonix:

haha seriöst "vill ha faktorna är hög" skulle vilja se er gå runt med det i stan när det är som mest folk, och prata med dina extremt fula glasögon utan att skämmas

Själv tycker jag att det känns enormt fånigt med röststyrning. Då menar jag bland folk, tex på stan. Skulle aldrig falla mig in att använda det, även om de försöker att få det att låta litet coolt i videon. Kanske skaffar ett par den dagen man kan styra det med tankarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk

The future is here : )

Visa signatur

The Flippin Ninja

Permalänk
Skrivet av Cael79:

Själv tycker jag att det känns enormt fånigt med röststyrning. Då menar jag bland folk, tex på stan. Skulle aldrig falla mig in att använda det, även om de försöker att få det att låta litet coolt i videon. Kanske skaffar ett par den dagen man kan styra det med tankarna.

Bekymret är nog att det inte är socialt accepterat att prata med sig själv. Om Google Glass blir en hit och folk börjar använda röststyrning offentligt tror jag att många kommer ändra sin uppfattning. Jag skulle aldrig få för mig att använda röststyrning på stan idag.

Permalänk
Medlem

tänk om man har glömt att stänga av "glass" på föräldrar samtal, styrelse möten, läser sekretess dokument?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Förstår vad du menar, de är ju inte de snyggaste glasögonen på marknaden direkt. Grejen är att man får tänka på att det här antagligen början på en helt ny form av teknologi, och kommer med största säkerhet utvecklas till en mycket bättre produkt på bara några år. Se bara vad som hände med smartphones!

P.S (ta inte detta jätteseriöst)
Det enda som oroar mig lite är att vi går mot en tid då att vara uppkopplad ständigt blir såpass överdrivet att vi förlorar kontakten med vanliga saker i vardagen, lite som att förlora kontakten med verkligheten, där majoriteten är helt beroende av teknologi.
Jag tänker lite på ett avsnitt från Stargate SG-1, där teamet upptäcker en stad med ett folk som alltid är uppkopplade till en centraldator via en "länk" som sitter fast vid tinningen, som till slut leder till att datorn meckar med invånarnas verklighetsuppfattning, utan att de själva upptäcker det.

Men men, det kanske bara är jag?

Med tanke på att gamla sci-fi filmer idag är lowtech så ska man inte förvåna sig haha, dock ska man inte flytta ut i skogen utan el osv utan välkomna teknologin (kanske inte en länk i tinningen) hehe

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är sjukt coolt med att filma så andra kan se det man ser, dvs., live-streaming via glasögonen, sen behöver man ju inte tjöta tusen kommandon bara för man kan, utan man kan ju taré chill med det, sen fattar jag inte varför man ska vara rädd för att prata offentligt?

Då borde ju folk störa sig redan på dem med handsfree där man inte alltid greppar att personen pratar i tele! ^^,

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Röststyrning är bajs. Det här konceptet är dubbel-bajs. Bara vad jag tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Då borde ju folk störa sig redan på dem med handsfree där man inte alltid greppar att personen pratar i tele! ^^,

Check på den. Lika irriterande nu som alltid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av 1up:

Det här med att bara ha röststyrning känns lite tveksamt, ja menar vad är det som förhindrar någon annan att springa fram och säga typ"ok glass, google giant horse dicks, fullscreen" eller på pissoaren, "ok glass, take picture, share to facebook" etc. Kan man ändra kommandot till något eget så hjälper det kanske lite men ändå...

Facerape fick just en annan innebörd. Fan vad kul man kan ha om kompisarna har en sån här Men det ser ju ut i videon att det precis som i Google Now finns ett intervall där man hinner säga cancel om den hör/gör fel.

Permalänk
Skrivet av tonix:

var inte just pratfunktionen jag syftade på, dock är det med en väldigt fjantig funktion. Sitta på en fullsmockad buss klockan 7 på morgonen, GLASSES WRITE A EMAIL TO BOSS THAT SAYS: Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla. (ursäkta stavning mm)

så du tycker detta är mer diskret och snyggt än handsfree?

http://www.jmg-galleries.com/blog_images/google-glasses_F2A01...

http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2011/07/hands...

försöker inte starta någon seriös diskussion jag säger bara vad jag tycker, och jag hoppas för gudskull att detta inte är framtiden..

Det var inte min poäng.
Det jag menar är att om jag nu skulle ha praktiskt användning av den så skulle inte utseendet vara något problem.
Självklart är det dumt att sitta och dela med sig av privat mail-information etc (vilket inte verkar stoppa vissa som pratar i handfree).

Skriver man sin åsikt får man vänta sig att folk inte håller med och även argumenterar emot. Det är själva grundtanken med forum.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite kluven till det här. Undrar om folk verkligen kan tänka sig att ha glasögon hela tiden, utöver det så är det juh ett riktigt coolt koncept och jag älskar teknologier där man måste adressera tex en dator med dess namn för att ge röst kommandon, känns så förbannat sci-fi även om vi snart är där

Skrivet av Jaycobicious:

P.S (ta inte detta jätteseriöst)
Det enda som oroar mig lite är att vi går mot en tid då att vara uppkopplad ständigt blir såpass överdrivet att vi förlorar kontakten med vanliga saker i vardagen, lite som att förlora kontakten med verkligheten, där majoriteten är helt beroende av teknologi.
Jag tänker lite på ett avsnitt från Stargate SG-1, där teamet upptäcker en stad med ett folk som alltid är uppkopplade till en centraldator via en "länk" som sitter fast vid tinningen, som till slut leder till att datorn meckar med invånarnas verklighetsuppfattning, utan att de själva upptäcker det.

Men men, det kanske bara är jag?

Jag funderade ett tag sen varför vi aldrig mött några aliens, tänk om det är så att virtual reality teknologi rent fysikaliskt går snabbare att skapa än interstellär drift. Detta skulle kunna innebära att alla intelligenta raser hinner fastna i sin alltförbra virtuella verklighet, eftersom vad händer när den virtuella verkligheten är oskiljbar från "verkligheten"?
Tänk dig själv, i den virtuella verkligheten som kanske helt anpassat sig efter dina behov vilket gör att du aldrig kommer tröttna på den för den alltid ger dig precis tillräckligt med nya utmaningar etc, detta skulle förmodligen göra så att verkligheten kommer kännas strypt på möjligheter.
Förmodligen så skulle även hjärnans stimuli-nivå normaliseras på en väldigt hög grad då man skulle kunna underhållas konstant av diverse saker att komma tillbaka till verkligheten skulle utlösa en depression. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av eekoren:

Måste säga att jag är lite kluven till det här. Undrar om folk verkligen kan tänka sig att ha glasögon hela tiden, utöver det så är det juh ett riktigt coolt koncept och jag älskar teknologier där man måste adressera tex en dator med dess namn för att ge röst kommandon, känns så förbannat sci-fi även om vi snart är där

Jag funderade ett tag sen varför vi aldrig mött några aliens, tänk om det är så att virtual reality teknologi rent fysikaliskt går snabbare att skapa än interstellär drift. Detta skulle kunna innebära att alla intelligenta raser hinner fastna i sin alltförbra virtuella verklighet, eftersom vad händer när den virtuella verkligheten är oskiljbar från "verkligheten"?
Tänk dig själv, i den virtuella verkligheten som kanske helt anpassat sig efter dina behov vilket gör att du aldrig kommer tröttna på den för den alltid ger dig precis tillräckligt med nya utmaningar etc, detta skulle förmodligen göra så att verkligheten kommer kännas strypt på möjligheter.
Förmodligen så skulle även hjärnans stimuli-nivå normaliseras på en väldigt hög grad då man skulle kunna underhållas konstant av diverse saker att komma tillbaka till verkligheten skulle utlösa en depression. ;D

Eller om "aliens" är lik människan blir det högre prio på att uppfinna en atombomb 2.0 och göra om sin hem-planet till rymdstoft än att uppfinna en bra rymd-motor som gör att de kan fly när det väl händer.

Permalänk

Jag förstår inte.

Användnings områden: kartor,bilder och ringa/prata med folk. Har Google missat tex dagens telefoner ? Kartor finns i alla telefoner, ska du längre bort så är det knappast jobbigt att kolla telefonen eller platta/dator.

Telefoner har även kameror och tror inte folk tar så mycket bilder att detta skulle vara smidigare. Ringa/prata med folk går även det med telefoner, facebook, ringa och messa ?

Har dom tänkt att man ska gå runt med dessa även om man inte tänker använda dom ? Annars behövs ett fodral eller en stor ficka.

Hur tänker dom ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig ganska ensam om att inte vara intresserad av denna typ av prylar. Så länge man inte tvingas använda eländet tänker jag inte klaga alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om produkten. Lite besviken på att hela synfältet inte kan användas (utan bara ett av hörnen). Sedan börjar jag tänka lite i banorna att mycket information måste vara förbestämd då man använder rösten. När de söker efter Jellyfish så får de upp svaret direkt. Istället för en massa alternativ. Lite som när folk enbart använder Facebook och bara läser nyheter som kommer upp deras feed istället för att aktivt leta. Man kan nog enkelt bli matad med felaktig information. Och inte ifrågasätta.

Vill man vara lite paranoid kan man skrämmas av tanken om statskicken skulle förändras av någon anledning i framtiden. En ny regim har då fått serverat på ett silverfat att kunna visa medborgarna enbart det de vill samt ha full koll på var alla individer befinner sig i realtid. Den perfekte medborgaren accepterar det som visas och bryr sig inte att gräva fram nåt annat på egen hand.

För slår detta igenom stort så blir det nog en ”obligatorisk” pryl för alla på lite sikt. Jämför bara med dagens utveckling, du utestängs redan från vissa saker i samhället om du inte har en smartphone med vissa appar.
Integreras detta sedan i vanliga glasögon eller t.o.m. linser, så kan vem som helst när som helst spela in vad som helst.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

säg till när Google Lenses kommer ut

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Skitcoolt! Undrar hur mycket de kommer kosta?

Permalänk
Medlem

want. now.

---

Skrivet av MrBassplayer:

Skitcoolt! Undrar hur mycket de kommer kosta?

Pre-order-paketet är på $1500.

Om någon råkar bo i USA så kan man ju titta här http://www.google.com/glass/start/how-to-get-one/

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Det här med att bara ha röststyrning känns lite tveksamt, ja menar vad är det som förhindrar någon annan att springa fram och säga typ"ok glass, google giant horse dicks, fullscreen" eller på pissoaren, "ok glass, take picture, share to facebook" etc. Kan man ändra kommandot till något eget så hjälper det kanske lite men ändå...

Jo, och oavsett så är jag tveksam till konceptet att man ska röststyra grejer ute på stan och liknande där det finns en massa andra ljud runt omkring som stör.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Undra hur lång batteritid det är

Permalänk
Medlem

1984 Glasses.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

Jag förstår inte.

Användnings områden: kartor,bilder och ringa/prata med folk. Har Google missat tex dagens telefoner ? Kartor finns i alla telefoner, ska du längre bort så är det knappast jobbigt att kolla telefonen eller platta/dator.

Telefoner har även kameror och tror inte folk tar så mycket bilder att detta skulle vara smidigare. Ringa/prata med folk går även det med telefoner, facebook, ringa och messa ?

Har dom tänkt att man ska gå runt med dessa även om man inte tänker använda dom ? Annars behövs ett fodral eller en stor ficka.

Hur tänker dom ?

Visst, Glass klarar inget som inte mobiltelefonen gör lika bra. Grejen är dock att du slipper gräva upp en liten kloss ur fickan varje gång du vill göra en sökning eller dela med dig av något.

I luv it.