6år gammalt grafikkort hjälp med val av nytt!

Permalänk
Medlem

6år gammalt grafikkort hjälp med val av nytt!

Hejsan! sitter på ett ca 6 år gammalt radeon hd2600 pro. Skulle behöva ha hjälp att välja ett nytt. Har försökt följa med nu en tid och läsa en hel del frågor och sådant men är inte riktigt säker ännu. Har tittat på radeon HD 7870 och ett asus isåfall. Frågade i en annan tråd här och fick ett sånt kort som svar där också men tänkte att jag vill höra mer än 1 persons åsikt förrän jag bestämmer mig. Kopierar in direkt från den andra tråden här nedanför så får ni specs. på dator och lite annan info. Tacksam för svar!

*CPU=Amd Phenom II 965BE
*PSU= Corsair tx650
*Moderkort= Asus 990fx Sabertooth
*CF/SLi= För båda två
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela. Skall fungera till de flesta moderna spel. Spelar endast SC2 och Diablo 3. Men är intresserad av nya bilspel kanske bf3 och sådant lite allt möjligt bara
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget 2000-2500kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? nej

Har ett HD2600 pro för tillfället så kan säga att det inte är någon direkt raket och väldigt begränsat. Inget stöd för dx11 så går ju inte ens att testa spela de nya spelen... därför lite svårt att säga vad man vill spela. Är inte i direkt behov att köra på high inställningar men alltid roligt med hysad grafik iaf.

Permalänk
Medlem

Ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759240 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742615 kanske?
Kolla på Prisjakt.nu ... eller CDON, INET, KOMPLETT, WEBBHALLEN, DUSTIN ... man vet aldrig vad de hittar på. Kan vara värt några minuters granskning.

För ptja ... (pris 2500:-) borde bli Amd 7950 eller Nvidia GTX 660 ti tänker jag spontant. Sen har vi ju det där med tysta kort.... och möjligheten till ev framtida dubbla kort. Så tex Asus har ju helt riktigt sin tystare kylare Directcu-II. Men MSI, Sapphire och XFX har också sina tystare alternativ. Klart är att de är något dyrare och smyger kring/över 2500:-. Referenskylare har något högre ljud... men bättre lämpat vid 2 grafikkort.

http://www.sweclockers.com/artikel/16210-grafikprestanda-i-fa...

Ett 7870 är ju helt klart billigare och mycket prisvärt. Din cpu är ju inte purfärsk den heller. Så du har kommit fram till ett bra val. Oavsett vad jag skrivit ovan...

Permalänk
Medlem

Okej tackar för svaret! Jo det är säkert inte fel. Enda felet är väl att jag bor i finland och här är det inte lika trevliga priser. Ett 7950 kostar ca 360€ som är kanske runt 3300kr. Har nog funderat på att ta från sverige men med frakt + att euron är svagare så tror jag inte man vinner så mycket i slutänden räknade så en gång iaf. Sen blir det också jobbigare om det blir någon garantisak.

Permalänk
Hedersmedlem

Då kanske ett HD7870 eller ett GTX660 är ett bättre val om de nu kostar runt den budget du skriver om?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag testade söka lite på olika butiker och jämföra priser sen räknade jag också om till kronor för att se så det var nog ganska lika iaf mellan länderna. Men jag hade väl tänkt mig en budget på 200-250€ och det är ju inte samma som den i kronor jag skrivit är väl typ högst 2000kr i budget är ju inte en fastslagen budget men spelar inte så våldsamt mycket så tycker inte det löns att satsa alltför mycket då heller.