Windows 7 aero animationer laggar till ibland

Permalänk
Medlem

Windows 7 aero animationer laggar till ibland

Hej!

Senaste dagarna har jag märkt att alla animationer på min dator får någon slags "lagspike".
Det händer kanske 1 gång varje minut.

Jag har sökt men då har jag bara hittat folk som har animationer som laggar hela tiden.

Någon som har en aning vad som pågår?

Tack

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500k
Moderkort: MSI P67A-G45
Minne: 16gb
Grafikkort: gtx 670
Hårddisk: Någon adata ssd

Permalänk
Medlem

Kan väl kanske vara någon slags bugg, om jag inte är helt ute och cyklar

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Skrivet av abbish:

Hej!

Senaste dagarna har jag märkt att alla animationer på min dator får någon slags "lagspike".
Det händer kanske 1 gång varje minut.

Jag har sökt men då har jag bara hittat folk som har animationer som laggar hela tiden.

Någon som har en aning vad som pågår?

Tack

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500k
Moderkort: MSI P67A-G45
Minne: 16gb
Grafikkort: gtx 670
Hårddisk: Någon adata ssd

Jätteknepigt att svara på rak arm vad det kan bero på, men jag känner ändå igen det. Du kan möjligtvis få Windows att bli aningen mer responsivt genom att byta energiprofil till "High Performance" i Power Options istället för "Balanced" (som är standard i Windows 7). Kan vara något program som snor kraft just när det "hackar till".

Just nu upplever jag själv att animationer hackar i stort sett hela tiden, får det inte att gå mjukt, men det kanske är för att jag har ett alldeles för gammalt grafikkort.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Jätteknepigt att svara på rak arm vad det kan bero på, men jag känner ändå igen det. Du kan möjligtvis få Windows att bli aningen mer responsivt genom att byta energiprofil till "High Performance" i Power Options istället för "Balanced" (som är standard i Windows 7). Kan vara något program som snor kraft just när det "hackar till".

Just nu upplever jag själv att animationer hackar i stort sett hela tiden, får det inte att gå mjukt, men det kanske är för att jag har ett alldeles för gammalt grafikkort.

Var finner jag den inställningen?

Permalänk
Skrivet av abbish:

Var finner jag den inställningen?

Antar att du har ett svenskt Windows 7 då (?), så det borde heta Energialternativ, så det är bara att söka på det i startmenyn. Sen brukar High Performance/Hög prestanda-alternativet vara dolt så du får trycka på den lilla pilen under de två övre alternativen för att få den. Bara för att för att förtydliga, INTE "power saver" (energisparläge), utan "high performance" (hög prestanda).

Då går du miste om energibesparing så klart, men då slipper man att processorn klockar upp och ner beroende på belastning, vilket kan orsaka en "laggspik" eller vad vi nu ska kalla det. Sen om det hjälper i ditt fall är en annan femma.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Antar att du har ett svenskt Windows 7 då (?), så det borde heta Energialternativ, så det är bara att söka på det i startmenyn. Sen brukar High Performance/Hög prestanda-alternativet vara dolt så du får trycka på den lilla pilen under de två övre alternativen för att få den. Bara för att för att förtydliga, INTE "power saver" (energisparläge), utan "high performance" (hög prestanda).

Då går du miste om energibesparing så klart, men då slipper man att processorn klockar upp och ner beroende på belastning, vilket kan orsaka en "laggspik" eller vad vi nu ska kalla det. Sen om det hjälper i ditt fall är en annan femma.

http://3.bp.blogspot.com/_sGbiS230sh0/TFiI-scWy8I/AAAAAAAAAto...

Jag hade redan "high performance", men tack för hjälpen ändå.

Jag ska installera om datorn imorgon, så det löser förmodligen problemet.

Permalänk
Medlem

Installationen löste inte problemet...
Jag testade en annan skärm och där laggar det aldrig.
Det måste alltså vara fel på min skärm.

Jag har en samsung S24B350, någon som har någon aning?

Permalänk
Skrivet av abbish:

Installationen löste inte problemet...
Jag testade en annan skärm och där laggar det aldrig.
Det måste alltså vara fel på min skärm.

Jag har en samsung S24B350, någon som har någon aning?

Låter märkligt att en skärm skulle orsaka "laggspikar", tycker jag. Den behöver inte bara få drivrutiner via Windows Update eller dylikt? Min stod på 59 Hz när jag installerade om Windows, men med en drivrutin från WU fick jag 60 Hz. Inget jag märkte av förstås, men reagerade ändå när jag såg det. Kanske något liknande i ditt fall?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Låter märkligt att en skärm skulle orsaka "laggspikar", tycker jag. Den behöver inte bara få drivrutiner via Windows Update eller dylikt? Min stod på 59 Hz när jag installerade om Windows, men med en drivrutin från WU fick jag 60 Hz. Inget jag märkte av förstås, men reagerade ändå när jag såg det. Kanske något liknande i ditt fall?

Allt ät uppdaterat och skärmen står på 60 hz.

Jag antar att jag får stå ut med det.

Permalänk
Medlem

Kolla din DPC latency med DPC Latency Checker (google). Allt över 100 microsekunder kan orsaka 'lagg' enligt mig. Enligt andra, allt över 1000.

Visa signatur

[ASROCK Z77 Extreme4] [Intel Ivy Bridge 3570K 4.6GHZ] [Intel SSD 520 120GB] [8 GB G.Skill 2133 CL11(OC)] RAZER DEATHADDER 2013 QPAD MK50 BenQ XL2420T 120HZ BenQ HD2420 60HZ LOGITECH G930 WIRELESS HEADSET.. och sånt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abbish:

Hej!

Senaste dagarna har jag märkt att alla animationer på min dator får någon slags "lagspike".
Det händer kanske 1 gång varje minut.

Jag har sökt men då har jag bara hittat folk som har animationer som laggar hela tiden.

Någon som har en aning vad som pågår?

Tack

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i5 2500k
Moderkort: MSI P67A-G45
Minne: 16gb
Grafikkort: gtx 670
Hårddisk: Någon adata ssd

Kanske är din SSD som inte funkar fullt ut, nyaste firmware till den? Hade du AHCI igång när du ominstallerade windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)