Begagnade spel går att spela på Playstation 4

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Går inte riktigt att jämföra, för Volvo behöver inte sälja dig en maskin som du behöver för att köra bilen. Och Sony går back på konsollen, det lär inte Volvo göra på bilarna de säljer.

Vem bestämmer priset på Playstation? Kan det vara Sony själva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoubiey:

Blir det så att jag kommer kunna spela mina PS2 spel på den så blir det nog ett köp jävlat direkt!

Ps4 kommer inte att vara bakåtkompatibel, det sa dom under videon här om dan.

Du får emulera ps2 på PC

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

Tänk så här istället om vi tar ett spel som assassin's creed 3 som tar runt 30 timmar att klara och kostar 700kr. Jämför det med en film på två timmar på bio som kostar 100. Tänk så prisvärt spelet är då.

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Och Volvo tjänar hur mycket när någon säljer en gammal 740? Just det, *noll*.

Volvo tjänar stora pengar på sin reservdelsförsäljning.
Det gör inte Sony på reservdelar till PS X
Så det var inte en helt lyckad jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Ps4 kommer inte att vara bakåtkompatibel, det sa dom under videon här om dan.

Du får emulera ps2 på PC

Tänkte visst helt fel då jag läste titeln..
Aja, då får jag spela på mitt PS2 istället för emulera suger så hårt! D:

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

Till NES kostade nya spel 5-700, det var för över 20 år sen.

Jag ser gärna också att spelen blir billigare, men det är synd att påstå att de är så fruktansvärt dyra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Xbox 720 och Playstation 4 kommer vara jämförbara prestandamässigt och dom släpps ungefär samtidigt.

Så det som avgör för mig mellan dem är typiskt såna här saker.

En annan viktig faktor är om jag måste betala en månadsavgift för att kunna använda youtube osv (som XBOX idag, tycker det är avskyvärt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Vem bestämmer priset på Playstation? Kan det vara Sony själva?

Vem bestämmer priset på Volvos bilar? Kan det vara Volvo som sätter ett ungefärligt pris? Tror du Volvo vill gå back på bilarna, för att sen tjäna pengar på reservdelar eller däck?

Sony sätter priset på konsollen, är det konstigt? Folk köper inte en konsoll för 10k, även om den kostar det att tillverka (jag säger inte att PS4 kostar så mycket att tillverka, jag har ingen aning om tillverkningskostnaden.) Därför säljer de PlayStation med en förlust, vilken de tjänar igen med spelen de säljer. Precis som Nintendo, och antagligen Microsoft också.

Du verkar vara en Sony-hater, så kommer inte fortsätta argumentera mot dig, för det går inte att vinna över någon som aldrig tycker sig förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Går inte riktigt att jämföra, för Volvo behöver inte sälja dig en maskin som du behöver för att köra bilen. Och Sony går back på konsollen, det lär inte Volvo göra på bilarna de säljer.

Volvo tjänar väl en massa pengar på reservdelar man måste köpa för att underhålla gamla bilar?;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Sony sätter priset på konsollen, är det konstigt? Folk köper inte en konsoll för 10k, även om den kostar det att tillverka (jag säger inte att PS4 kostar så mycket att tillverka, jag har ingen aning om tillverkningskostnaden.) Därför säljer de PlayStation med en förlust, vilken de tjänar igen med spelen de säljer. Precis som Nintendo, och antagligen Microsoft också.

Om Sony inte vore så kåta på att trycka in en fancy pancy cellprocessor för att mata egot hos dess ingenjörer så kanske dom skulle kunna uppnå en bättre balans?

Hade playstation 3 spel kostat hälften så mycket som xbox 360 för att det inte finns någon/mindre royalty till Sony för dem så hade jag kunnat lägga ut en tusenlapp eller två extra.

Men en enhet som kostar några tusenlappar extra, inte är bättre och spelen kostar lika mycket som till konkurenten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

*suck*

När ska folk lära sig att man inte behöver spendera 700:- på nya spel.
Bara för att Gamestop/Game tar ut de priserna så betyder det inte att alla konsolspel har de priserna.

Exempel på PS3-spel:
Crysis 3 för 380:- med fri frakt till Sverige
Metal Gear Rising: Revengeance för 350:- med fri frakt till Sverige
Dead Space 3 för 380:- med fri frakt till Sverige
Bioshock Infinite för 380:- med fri frakt till Sverige
Tomb Raider för 330:- med fri frakt till Sverige

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Går inte riktigt att jämföra, för Volvo behöver inte sälja dig en maskin som du behöver för att köra bilen. Och Sony går back på konsollen, det lär inte Volvo göra på bilarna de säljer.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Volvo tjänar stora pengar på sin reservdelsförsäljning.
Det gör inte Sony på reservdelar till PS X
Så det var inte en helt lyckad jämförelse

Skrivet av Megacrash:

Volvo tjänar väl en massa pengar på reservdelar man måste köpa för att underhålla gamla bilar?;D

Men Sony får en del av kakan för varje spel som säljs till Playstation, och dessutom en del av kakan för varje blu-ray-dvd som säljs. De facto har Sonys speldivision gått plus sedan 2008/2009.

Och sen ska vi inte glömma att det blir billigare för konsoltillverkarna att tillverka konsoler, 2009 låg en playstation på ~240$ i produktionskostnad.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Blir att betala dubbel skatt då

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

Man (fetstilt) menar du "jag" då ?
För att skriva/prata i manform blir lite fel. "Man" kan inte, Man kan, man skulle, man borde. En person som vill tona ner sig själv skriver "man"

Det blir lite fel när det finns väldigt många som skiter pengar. Eller dom som sparar och inser värdet i antal timmar/nöje.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om man inte kan sälja sitt beg spel, eller andrahandsvärdet blir för lågt tror jag att konsumenterna kommer att tänka sig extra noga innan ett spelköp görs. I slutändan så kommer i så fall färre spel att säljas, för vem impulsköper ett spel som blir värdelöst direkt när plasten tagits bort?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är väl inte så konstigt egentligen. Som det är nu tjänar Sony/speltillverkarna ingenting när du säljer vidare ett spel. De som säljer begagnat får väl ta reda på hur mycket du kommer behöva betala, och dra av det från sitt pris eller nåt.

Skrivet av Hyperträd:

Och Volvo tjänar hur mycket när någon säljer en gammal 740? Just det, *noll*.

Skrivet av m4gnify:

Går inte riktigt att jämföra, för Volvo behöver inte sälja dig en maskin som du behöver för att köra bilen. Och Sony går back på konsollen, det lär inte Volvo göra på bilarna de säljer.

Jo Volvo går back på bilarna dom säljer p.g.a den höga utvecklingskostnaden däremot så tjänar dom pengar på service och reparationer.

Volvo är dock inte så giriga så att dom gör försäljning av begagnade bilar olagligt om det inte sker via Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jo Volvo går back på bilarna dom säljer p.g.a den höga utvecklingskostnaden däremot så tjänar dom pengar på service och reparationer.

Volvo är dock inte så giriga så att dom gör försäljning av begagnade bilar olagligt om det inte sker via Volvo.

Källa på det? Visst är Service dyrt för en privatperson men inte fan är det några stora pengar för ett företag som Volvo.

Med all säkerhet är de inte så dumma att de säljer varje bil med förlust. Bilmodellerna säljs bara i något år för att sedan ersättas av en ny modell.

Permalänk
Medlem

Kommer det ens finnas spel att sälja vidare?
De nämndes väl inget om blu-ray läsare på presskonferensen.
Ett alternativ varför de är så svävande med svaren är att det bara kommer ligga akttiveringskoder i fodralen framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

för vem impulsköper ett spel som blir värdelöst direkt när plasten tagits bort?

Värdelöst och värdelöst, man får ju se värdet i att man fick spela spelet?

Med ditt resonemang så är ju även min biobiljett värdelös... Eller mitt gympass?
Eller lunchen jag åt idag! Jävlar vad det ska bli svårt att återsälja den begagnat!

Visst att spel är "dyrare", men jag förstår ändå problemet som begagnatmarknaden skapar. Det hela är simpelt, det är ingen välgörenhet. Sony & spelutvecklarna behöver få in dollars, och andrahandsmarknaden gagnar ju mer eller mindre bara spelarna, vars bortskämda inställning verkar vara att dom ska kunna tillägna sig hela spelupplevelsen men sen kunna sälja vidare spelet och på så sätt bara betala en del av det förväntade värdet.

För Sonys del skulle det ju nästan vara bättre att köra andrahandsförsäljning via ett eget distrosystem, och då skära en del av kakan i "avgift".
Problemet kan dock bli att om man både visar att det anses okej samt fixar en enkel metod för det, att förstahandsfösäljningen minskar ännu mer...

Men som sagt, det hela kommer ju tillbaks till nått väldigt grundläggande: Spelutveckling kostar pengar, och dessa pengar måste in, om nu den giriga gamern över huvud taget ska få några nya spel att spela.

För övrigt tycker jag både diskussionen kring konsol & spelpriser är väligt konstig. Antar att dom flesta som skriker om att det är dyrt är yngre folk som ännu inte kommit igång med livet på allvar? För själv är jag i situationen att bristvaran nuförtiden är tid. Det som hindrar mig från att spela är inte att jag inte har råd, utan att jag med allt annat i livet helt enkelt inte hinner spela mer än några timmar i veckan.

Kollar man sen även på ett multiplayerspel som BF3, som nu går att köpa nytt till ps3 för under 300:-, och utan problem levererar 100-tals timmars speltid, då kan jag inte förstå hur fasiken man kan säga att det är dyrt?

Samma sak med konsollen, tror jag köpte min ps3:a nån gång kring 2007, minns inte vad jag betalade men har för mig att det kan ha varit runt 4500:-.
Så byter man den mot en ps4 kring mars 2014 vilket lär bli lanseringstid här i europa så höll den i 7 år! Och då snackar vi för nått som kostar _MINDRE_ pengar än vad en ajjphone 5 / "värsting"-android kostar idag...

Som "hobby" är det snarare extremt billigt! Jämför med att åka skidor, spela golf, nån form av hästsport, tennis, hockey, fan vad som helst, så är väl knappast 3000-6000 spänn för en enhet och sen spel kring 300-500:- några pengar?
Jag känner ju många som använder tv/datorspelandet som ett sätt att _spara_ pengar, eftersom det till en såpass billig peng ockuperar deras tid och hindrar dom för att göra av med stålar på annat...

Permalänk
Medlem

Har inget i mot att låsa spelet till min profil som i tex Steam. Men då kan de allt sänka priserna på spelen till 300-400 istället för 500-600 och till och med 700 spänn i playstationstore många gånger.

Permalänk
Medlem

Men vem kan byta eller sälja ett pc spel ?(löjligt ) vissa tycker priserna är höga men är det en rättighet att spela spelen ?Ni spelar det ni tycker om om jag spelar ett spel 100 timmar så är det billigare än att sätta mig på en park bänk och ta en cola.

Om diablo 3 exp släpps hade det kostat 2000 kr hade jag betalat .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo, de höjer priserna för att kunna fortsätta få in pengar... och de flesta köper ju ändå även om priset är ganska högt.

Att de inte får in pengar beror på att de gör dyra och dåliga spel. Är det ett bra spel så har de flesta moral nog att köpa. Tyvärr innebär ett lagligt köpt spel massa trams som de tagit bort i piratversionen, men det får man stå ut med om man vill stödja skaparen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att de inte får in pengar beror på att de gör dyra och dåliga spel. Är det ett bra spel så har de flesta moral nog att köpa. Tyvärr innebär ett lagligt köpt spel massa trams som de tagit bort i piratversionen, men det får man stå ut med om man vill stödja skaparen.

vad är borttagit i piratversionen som finns på retail-köpt produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

vad är borttagit i piratversionen som finns på retail-köpt produkt?

Krav på avnändaren att man ska installera msn live games/ ha skivan i/vara uppkopplad, och bara krångel i allmänhet. Nu vet jag inte hur det är på konsoler men om den ens liknar procedurerna på PC ens lite så är det inte konstigt att folk piratkopierar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag begriper inte de som försvarar att man skall kunna ta ut en extraavgift för ett begagnat spel. Att produkten inte slits på samma sätt som en bil eller en tvättmaskin är fullständigt irrelevant. Det viktiga är att varan övergår från den första ägaren till den som köper det begagnat. Därmed har den första ägaren inte tillgång till spelet såvida han inte går och köper det igen.

Utvecklaren har inte rätt till något mer än nypriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Värdelöst och värdelöst, man får ju se värdet i att man fick spela spelet?

Med ditt resonemang så är ju även min biobiljett värdelös... Eller mitt gympass?
Eller lunchen jag åt idag! Jävlar vad det ska bli svårt att återsälja den begagnat!

Lite som att jämföra äpplen och päron. Köper man en fysisk sak som ej konsumeras eller är en tjänst, så är man van att man kan sälja den vidare. Om jag inte kan sälja ett spel skulle jag aldrig chansköpa det för 600 spänn om jag inte var säker på att jag verkligen, verkligen ville ha det.

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Volvo tjänar stora pengar på sin reservdelsförsäljning.
Det gör inte Sony på reservdelar till PS X

Och? Det skiter jag som konsument FULLSTÄNDIGT i. Dom behöver oss, vi behöver inte dom.

Skrivet av m4gnify:

Vem bestämmer priset på Volvos bilar? Kan det vara Volvo som sätter ett ungefärligt pris? Tror du Volvo vill gå back på bilarna, för att sen tjäna pengar på reservdelar eller däck?

Sony sätter priset på konsollen, är det konstigt? Folk köper inte en konsoll för 10k, även om den kostar det att tillverka (jag säger inte att PS4 kostar så mycket att tillverka, jag har ingen aning om tillverkningskostnaden.) Därför säljer de PlayStation med en förlust, vilken de tjänar igen med spelen de säljer. Precis som Nintendo, och antagligen Microsoft också.

Du verkar vara en Sony-hater, så kommer inte fortsätta argumentera mot dig, för det går inte att vinna över någon som aldrig tycker sig förlora.

Du kan inte argumentera mot mig eftersom jag har rätt. U mad bro?

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är bra tycker jag... att de skippar bakåtkompatibiliteten. Det borde innebära ett lite lägre pris och mindre problem.

Jag vet inte.. Tycker Nintendo har rätt skön inställning med bakåtkompabilitet med förra generationen och sen Virtual Console på alla äldre generationer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hyperträd:

Jag vet inte.. Tycker Nintendo har rätt skön inställning med bakåtkompabilitet med förra generationen och sen Virtual Console på alla äldre generationer.

Nintendo använder inte random server cpu'er i sina system, vilket gör det enklare att koda

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W