Vettig ersättare till Corsair Obsidian 800D

Permalänk

Vettig ersättare till Corsair Obsidian 800D

God kväll!

Sitter och lurar runt efter en ersättare till min trotjänare Obsidian 800D.

De komponenter som kommer att användas är:

i7 2600k med Corsair h80 kylare
atx bräda från ASUS
850W Corsair agg
Geforce 660Ti
Några SSDs

Det jag stör mig på är just nu ljudet från dator, skulle vilja få ner ljudnivån något då jag bor rätt trångt. Samt även få ner storleken något.

Någon som kan komma med några vettiga förslag på nya burkar som klarar detta?

Mvh / Torghandlarn

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Gjorde just samma sak, för min den vart det ett R4:a.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Obsidian 550D skulle funka fint till det Du kanske bör byta frontfläktarna för det är de som låter mest i min setup.

Permalänk
Skrivet av Joltic:

Gjorde just samma sak, för min den vart det ett R4:a.

Kikat lite på det men vet inte om de är värt att byta, är det ett bra bygge?

Luftflödet är inte högsta prioritet för mig då jag kör oklockat mestadels av tiden, så ser helst att de nya chassit är så tyst som möjligt. Kör just nu med 2 fläktar på radiatorn, samt ytterligare 5 chassifläktar så blir ett jävla surr.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Kikat lite på det men vet inte om de är värt att byta, är det ett bra bygge?

Luftflödet är inte högsta prioritet för mig då jag kör oklockat mestadels av tiden, så ser helst att de nya chassit är så tyst som möjligt. Kör just nu med 2 fläktar på radiatorn, samt ytterligare 5 chassifläktar så blir ett jävla surr.

R4 är ett väldigt bra bygge, även ljuddämpat.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Obsidian 550D skulle funka fint till det Du kanske bör byta frontfläktarna för det är de som låter mest i min setup.

Hur är ljudnivån i de chassit? Gillar utssendet mer på mitt 800D än 550D, men man kan väl inte få allt man vill.

Funderar starkt på om man ska gå över till ett komplett vattenkylningssystem för att få ner ljudnivån, bor väldigt trångt så sover i princip brevid datorn som det är just nu.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

R4 är ett väldigt bra bygge, även ljuddämpat.

Har hört mycket gott om r4, dock inge vidare vackert. Blöder de inte igenom massa ljud i fläkthålen i toppen och på sidan av chassit?

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av torghandlarn:

Har hört mycket gott om r4, dock inge vidare vackert. Blöder de inte igenom massa ljud i fläkthålen i toppen och på sidan av chassit?

Jag tycker det är oerhört stilrent o vackert! Jag hör knappt min dator, bara lite från PSU'n, jag har R3an. Det är nog ett av de mest ljuddämpade chassin du kan få tag i, som fortfarande har bra luftflöde. Förstår inte varför du skulle byta chassi dock, 800d är ett underbart chassi.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Jag tycker det är oerhört stilrent o vackert! Jag hör knappt min dator, bara lite från PSU'n, jag har R3an. Det är nog ett av de mest ljuddämpade chassin du kan få tag i, som fortfarande har bra luftflöde. Förstår inte varför du skulle byta chassi dock, 800d är ett underbart chassi.

Låter som ett värdigt alternativ. Jag håller med dig om att 800d är underbart, dock något hög ljudnivå som det är nu. Bor för tillfället på en yta av 21kvm, samt dåligt med förvaringsutrymmen så kan inte bli av med datorn och tycker att den låter för mycket i de chassit.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Hur är ljudnivån i de chassit? Gillar utssendet mer på mitt 800D än 550D, men man kan väl inte få allt man vill.

Funderar starkt på om man ska gå över till ett komplett vattenkylningssystem för att få ner ljudnivån, bor väldigt trångt så sover i princip brevid datorn som det är just nu.

Ljudnivå på chassit är bra, det vibrerar inte eller något sådant och är lite ljuddämpat. Har toppen och sidorna helt stängda så det inte läcker ut ljud där. Monterade också bort ena hårddiskburen för ökat luftflöde. Och som det ibland påpekas, chassin låter inte, utan det är fläktarna som låter

Så över till fläktsetupen: Mitt mål var att få ett så tyst system som möjligt, så jag kör ett semipassivt nätagg som går passivt för det mesta, som CPU-kylare till 3770K (stock) valde jag Thermalrights Archon i Push&Pull med 2x150mm fläktar. Dessa har aldrig gått över sitt lägsta varvtal och är "i princip" ohörbara vid 500rpm (det lilla ljud de gör dämpar chassit). Archon agerar också utblås för det mesta för den bakre fläkten bytte jag till en 140mm PWM-Scyte, men jag har ställt in att den inte skall starta förrän temperaturen går över 40 grader på CPU. Vilken den aldrig gör (spelar inga krävande spel just nu).

Det som låter lite är som sagt var de två frontfläktarna, som jag har ställt in så de inte startar om inte CPU går över 35 grader. MEN då blir dator så tyst att jag istället hör ljud från min CRT skärm! (Antar att det är nån frekvensomvandlare eller nåt som låter i skärmen).

Så, vid tillfälle skall jag byta frontfläktarna mot nån PWM-variant som jag kan köra i typ 500RPM och då antar jag att datorn kommer bli väldigt tyst. Mycket av tystnaden beror väl på att CPU-kylaren är så (absurt) överdimensionerad för stockfrekvenser.

(Sen antar jag iofs att man kan göra en liknade setup på Fractals R3/R4 och få liknade resultat. men jag tycker inte om hur R3/R4 ser ut helt enkelt).

Annars fick väl Nanoxias Deep Silence väldigt bra kritik på Anandtech redan i sitt rena stockutförande. Det chassit är ju också väldigt likt både R3/R4 och Obsidan 550D. http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Ljudnivå på chassit är bra, det vibrerar inte eller något sådant och är lite ljuddämpat. Har toppen och sidorna helt stängda så det inte läcker ut ljud där. Monterade också bort ena hårddiskburen för ökat luftflöde. Och som det ibland påpekas, chassin låter inte, utan det är fläktarna som låter

Så över till fläktsetupen: Mitt mål var att få ett så tyst system som möjligt, så jag kör ett semipassivt nätagg som går passivt för det mesta, som CPU-kylare till 3770K (stock) valde jag Thermalrights Archon i Push&Pull med 2x150mm fläktar. Dessa har aldrig gått över sitt lägsta varvtal och är "i princip" ohörbara vid 500rpm (det lilla ljud de gör dämpar chassit). Archon agerar också utblås för det mesta för den bakre fläkten bytte jag till en 140mm PWM-Scyte, men jag har ställt in att den inte skall starta förrän temperaturen går över 40 grader på CPU. Vilken den aldrig gör (spelar inga krävande spel just nu).

Det som låter lite är som sagt var de två frontfläktarna, som jag har ställt in så de inte startar om inte CPU går över 35 grader. MEN då blir dator så tyst att jag istället hör ljud från min CRT skärm! (Antar att det är nån frekvensomvandlare eller nåt som låter i skärmen).

Så, vid tillfälle skall jag byta frontfläktarna mot nån PWM-variant som jag kan köra i typ 500RPM och då antar jag att datorn kommer bli väldigt tyst. Mycket av tystnaden beror väl på att CPU-kylaren är så (absurt) överdimensionerad för stockfrekvenser.

(Sen antar jag iofs att man kan göra en liknade setup på Fractals R3/R4 och få liknade resultat. men jag tycker inte om hur R3/R4 ser ut helt enkelt).

Annars fick väl Nanoxias Deep Silence väldigt bra kritik på Anandtech redan i sitt rena stockutförande. Det chassit är ju också väldigt likt både R3/R4 och Obsidan 550D. http://www.anandtech.com/show/6479/nanoxia-deep-silence-1-cas...

Tack för informationen.

Måste själv ta mig i kragen och gå igenom fläktarna i min dator, men ett ljuddämpat chassi står som prioritet nummer ett. Har en salig blandning av noctuna och corsair fläktar just nu, måste kastas och bytas ut mot tysta pwm fläktar, dock smått osäker på hur jag ska lösa det, vet inte riktigt hur det funkar när man skall styra dem. Kör på ett P8Z68-V PRO/GEN3 moderkort, har för mig att det skall finnas pwm styrning på 2 av fläktplatserna.

Finns det någon som har erfarenhet av ett tyst bygge med luftkylning vs. ett tyst vattenkylningssystem?

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk

Du har pm

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

Du har pm

Inte fått något pm!

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av zzcool:

Har troligen bestämt mig för något mindre än vad jag har idag, frugan börjar klaga på mina saker tar plats

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Har själv en R4'a, bytte från ett HAF 922. Och ja vad ska man säga? Underbart att bygga i men låter mer än mitt gamla 922. Vet inte hur dom lyckas men det väsnas mer om fläktarna från R4'an än det gjorde i 922. Burken vilket gör att den låter mer alll and all än mitt gamla HAF 922 som hade skeva fläktar och vibrerande som fan. Illa med andra ord.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Antec P280 säger bara. skulle passa dej perfa det
Har det själv, funderar på att skaffa 900D fast då ska jag nog köra bara massa radiatorer och några fläktar på det lägsta rpm;et så det blir tyst som busen

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Svårt dilemma detta med att välja rätt låda, det jag kommit fram till hittills är att lådan gärna får vara betydligt mindre samt ha möjlighet till vattenkylning för grafikkort och cpu Någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera ett chassi för detta ändamål?

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Entusiast

Fördelen med 900D är att där är gott om takhöjd, så du kan använda utrymmet i chassit som boyta också.

Annars är både 550D och R4 två bra tysta val. Se även till att ha en tyst fläkt på din h80, och dubbla fläktar på den är nog ganska onödigt oklockat. Skillnaden på H100 som jag har och H80 är ca 3ºC, och jag kör min 3570k i 4,3GHz med radiatorn lite halvdant liggandes på en 180mm air penetrator i 700rpm. Kommer sällan upp i 70ºC, det är i princip bara prime95 som har lyckats med det.

Edit: TS han ninja in ett inlägg till x) Jag har ingen aning om hur 550D och R4 är för vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Har troligen bestämt mig för något mindre än vad jag har idag, frugan börjar klaga på mina saker tar plats

Inte för att vara sån, men dina skor bör ta plats om ni bor på 21 kvadrat.

Till topic nu dock:

Jag själv har ett define r3 som är riktigt underbart. Även min sambo har ett r3 som vi är nöjda med. Det låter väldigt lite, knappt något alls med en efermarknadskylare till CPUn.

Med det sagt kan jag inte tänka mig att Define R4 har blivit sämre. Det har blivit lite större men även samma ljuddämpning som på tidigare versioner. Även lyckats flytta fram fläktkontrollern till framsidan av chassit vilket skönt om man jämför med R3 som sitter på baksidan. Väldigt jobbigt att hålla på med fläktkontrollern då..

Jag tror du kommer bli nöjd med ett R4 och som andra har sagt tror jag faktiskt det är det mest ljuddämpade chassit som går att få tag på i nuläget.

Hoppas du hittar ett chassi du trivs med!

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Inte för att vara sån, men dina skor bör ta plats om ni bor på 21 kvadrat.

Det gör dom, är därför jag får förvara dom i källarn ;D

Skrivet av Forsgren:

Jag själv har ett define r3 som är riktigt underbart. Även min sambo har ett r3 som vi är nöjda med. Det låter väldigt lite, knappt något alls med en efermarknadskylare till CPUn.

Med det sagt kan jag inte tänka mig att Define R4 har blivit sämre. Det har blivit lite större men även samma ljuddämpning som på tidigare versioner. Även lyckats flytta fram fläktkontrollern till framsidan av chassit vilket skönt om man jämför med R3 som sitter på baksidan. Väldigt jobbigt att hålla på med fläktkontrollern då..

Jag tror du kommer bli nöjd med ett R4 och som andra har sagt tror jag faktiskt det är det mest ljuddämpade chassit som går att få tag på i nuläget.

Hoppas du hittar ett chassi du trivs med!

Är lite rädd att jag skall bli besviken över byggkvaliten, vet inte hur den är jämfört mot just Corsair-lådan. Rent bekvämlighetsmässigt så skulle någon form av temperaturstyrd fläkthistoria önskas då det blir mer faktorer att hålla på med vid installation av en fläktkontroller så skulle helst slippa en sådan.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Dessa är faktiskt riktigt tysta. Har provat båda själv men det blev ett Cosmos II tillslut

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132156-nzxt_h2-svart

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134116-cooler_master_...

Om du sedan ska ha tysta fläktar med bra luftflöde så skulle jag kört på dessa

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152015-cougar_vortex_...

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Byt ner dig några storlekar och köp ett birfenix prodigy, perfektion på burk nu när den även har ett sidofönster som man kan visa upp sitt muskliga grafikkort i

Permalänk
Skrivet av prOZac:

Dessa är faktiskt riktigt tysta. Har provat båda själv men det blev ett Cosmos II tillslut

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/132156-nzxt_h2-svart

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134116-cooler_master_...

Om du sedan ska ha tysta fläktar med bra luftflöde så skulle jag kört på dessa

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152015-cougar_vortex_...

Ska försöka ta mig nånstans och klämma/känna lite på burkarna i fråga. Vill byta ner mig i storlek men ogärna byta ner mig i byggkvalité, men antar att man får kompromissa endel då inget chassi når perfektion.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Skrivet av R4UWR:

Byt ner dig några storlekar och köp ett birfenix prodigy, perfektion på burk nu när den även har ett sidofönster som man kan visa upp sitt muskliga grafikkort i

Då måste jag ju skaffa ett muskligare grafikkort, ett GTX660Ti är inget att skryta med

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Ska försöka ta mig nånstans och klämma/känna lite på burkarna i fråga. Vill byta ner mig i storlek men ogärna byta ner mig i byggkvalité, men antar att man får kompromissa endel då inget chassi når perfektion.

Cooler Master chassit är det helt ok kvalité på
NZXT är också det helt ok.

Man får ju tänka lite på priset med, det går inte att jämföra med Corsair chassin, som kostar det dubbla.

Men som sagt, efter att själv har testat dom, så kan jag säga att dom är tysta
Det kan även sambon intyga, som är extremt ljudkänslig!

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Du borde byta upp dig från tunga chassin gjorda av fult svartstål och skit plast, kör på aluminium!
Jag pratar så klart om Lian Li, mycket värt att kika på, Själv sitter jag på ett https://www.inet.se/produkt/6904273/lian-li-pc-05fn-svart och är riktigt nöjd, Dåligt med fläktplatser men super litet och snyggt
Annars så finns en hel arsenal av vackra chassin;
https://www.inet.se/produkt/6904269/lian-li-pc-z60-usb3-0-sva...
https://www.inet.se/produkt/6904288/lian-li-pc-a76

Och en tyst variant, med 2 st 140mm i fronten och en 120mm bak med en ljuddämpare på, Orginal fläktarna har skaplig kvalité Men jag har valt att byta ut mina.
https://www.inet.se/produkt/6904290/lian-li-pc-b12-svart

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av prOZac:

Cooler Master chassit är det helt ok kvalité på
NZXT är också det helt ok.

Man får ju tänka lite på priset med, det går inte att jämföra med Corsair chassin, som kostar det dubbla.

Men som sagt, efter att själv har testat dom, så kan jag säga att dom är tysta
Det kan även sambon intyga, som är extremt ljudkänslig!

Skall ge mig ut på jakt och leta efter dessa chassin, vill gärna se dom innan jag köper något. En av nackdelarna med internethandeln ar att de blir svårt att få en känsla av vilken kvalité en produkt har.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Du borde byta upp dig från tunga chassin gjorda av fult svartstål och skit plast, kör på aluminium!
Jag pratar så klart om Lian Li, mycket värt att kika på, Själv sitter jag på ett https://www.inet.se/produkt/6904273/lian-li-pc-05fn-svart och är riktigt nöjd, Dåligt med fläktplatser men super litet och snyggt
Annars så finns en hel arsenal av vackra chassin;
https://www.inet.se/produkt/6904269/lian-li-pc-z60-usb3-0-sva...
https://www.inet.se/produkt/6904288/lian-li-pc-a76

Och en tyst variant, med 2 st 140mm i fronten och en 120mm bak med en ljuddämpare på, Orginal fläktarna har skaplig kvalité Men jag har valt att byta ut mina.
https://www.inet.se/produkt/6904290/lian-li-pc-b12-svart

Att jag inte sa ngt om Lian Li, är för att jag aldrig har testat dom
Men jag vet helt klart att dom är riktigt fina.

Så TS, gör som Malawie sa, kolla Lian Li också!

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Skall ge mig ut på jakt och leta efter dessa chassin, vill gärna se dom innan jag köper något. En av nackdelarna med internethandeln ar att de blir svårt att få en känsla av vilken kvalité en produkt har.

Kolla med webhallen / Inet om dom har ngt du kan få kika på

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]