Mac ansluter till iMack och tv, Har ingen iMac eller tv.

Permalänk
Medlem

Mac ansluter till iMack och tv, Har ingen iMac eller tv.

Tar den korta versionen, Min flickvän har en Mac som hon brukar ta med hit Och när hon kommer hit kommer en sak som heter "apple-TV" upp, och i en lista kan man klicka på "apple-TV" Och "apple-TV 2", Det skumma är att 2:an bara kommer ibland, vi testade att klicka på den och då blev upplösningen konstig och sedan blev skärmen blå, efter någon sekund blev det vanligt och det var nog ett försök att ansluta tror jag. Ibland kommer en annan dator vid namn "Annika Bengtsson - imac" Under fliken delat på Finder,

I familjen finns Det 3 st Iphone 4S och en Ipad, ingen annan apple produkt. Ingen utav dessa heter "Annika Bengtsson". Vi har trådlöst med 7-siffrig kod som ingen människa skulle kunna lista ut och vi delar inte nätet med någon, så;

Varför kommer Apple tv upp?
Varför ansluter den till Annika och apple tv här?
Har Airport någonting med detta att göra?

Tack på förhand!
Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla om Annika Bengtsson bor i närheten Låter som att någon kör ett default-nätverk utan lösenord i närheten som Mac:en snappar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett tips är att kolla om Annika Bengtsson bor i närheten Låter som att någon kör ett default-nätverk utan lösenord i närheten som Mac:en snappar upp.

Jo, jag tänkte ju det med, Men dom närmsta grannarna heter inte så, inga på gatan heller, Jag vet inte hur långt trådlöst på en mac räcker, Men inte igenom en skog på 50 meter?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Jo, jag tänkte ju det med, Men dom närmsta grannarna heter inte så, inga på gatan heller, Jag vet inte hur långt trådlöst på en mac räcker, Men inte igenom en skog på 50 meter?

Herregud ja.
Vanlig WiFi kan färdas kilometervis under rätta förhållanden.
Och 0.5m när man verkligen vill ha bra anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Herregud ja.
Vanlig WiFi kan färdas kilometervis under rätta förhållanden.
Och 0.5m när man verkligen vill ha bra anslutning

Då blev det genast klarare!
Frågan är bara hur man fixar detta, då jag inte fattar mac... alls.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Sluta koppla upp mot okända enheter.

Permalänk
Medlem

Antingen är det någon som snor ert nätverk, eller så är det ni som i misstag kopplar upp mot någon annans oskyddade nät. Även om det låter konstigt om ni inte bor i lägenhet. Kolla om ni faktiskt använder ert egna nätverk.

Man behöver inte "fatta mac" för det, det är vanlig logik som gäller för trådlösa nätverk i alla former.

Var "ploppar" denna Apple TV upp förresten?

Permalänk
Medlem

Kan vara en bra idé att rensa lite bland sparade trådlösa nätverk på datorn.
Ta bort sådana som inte används längre.

Systeminställningar->Nätverk->Wi-Fi->Avancerat->Wi-Fi (Flik)

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ansluta mot rätt mac adress http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress
Det är faktiskt så man styr vilka enheter som är på nätet, om era prylar ansluter mot fel nät så kan det väl inte vara så svårt att tvinga dem till rätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du WEP eller WPA2 kryptering på ert trådlösa nät?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Antingen är det någon som snor ert nätverk, eller så är det ni som i misstag kopplar upp mot någon annans oskyddade nät. Även om det låter konstigt om ni inte bor i lägenhet. Kolla om ni faktiskt använder ert egna nätverk.

Man behöver inte "fatta mac" för det, det är vanlig logik som gäller för trådlösa nätverk i alla former.

Var "ploppar" denna Apple TV upp förresten?

Ja, Den hittar bara vårat trådlösa i huset,
Man kan se den i programmet Finder och någonting som heter airport eller airplay.
Tack för svaret!

Skrivet av Whitewiz:

Kan vara en bra idé att rensa lite bland sparade trådlösa nätverk på datorn.
Ta bort sådana som inte används längre.

Systeminställningar->Nätverk->Wi-Fi->Avancerat->Wi-Fi (Flik)

Datorn är bara en månad gammal och har bara varit ansluten till 2 trådlösa än sålänge

Tack för tipset dock!

Skrivet av mrqaffe:

Man kan ansluta mot rätt mac adress http://sv.wikipedia.org/wiki/MAC-adress
Det är faktiskt så man styr vilka enheter som är på nätet, om era prylar ansluter mot fel nät så kan det väl inte vara så svårt att tvinga dem till rätt ?

Ska kika lite på det, Tack för tipset!

Skrivet av Donkey:

har du WEP eller WPA2 kryptering på ert trådlösa nät?

WAP2 med slumpmässigt lösenord. Tack!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Detta beror på att ni är uppkopplade på samma trådlösa nätverk. Punkt slut. Antingen är hon på ert, eller ni på hennes. Det är den enda förklaringen som finns. Du kan inte ansluta till AirPlay genom en rak MAC-address. Du kan inte använda AirPlay om enheterna inte är på samma trådlösa nätverk.

Alltså, byt lösenord på ert nätverk och glöm bort det andra (Inställningar > Nätverk > Wi-fi > Avancerat > Ta bort det ur listan)