Vad använder ni för vattenblock till era cpu:er?

Permalänk

Vad använder ni för vattenblock till era cpu:er?

Vad har ni för vattenblock, cpu, överklockning, tempraturer?

Det känns som att mitt vattenblock underpresterar, då jag fick bättre tempraturer med min Hyper 212 evo.
Tempraturer med Cm Hyper 212 evo @stock var 53 grader
Tempraturer med vattenkylning: 60 grader @stockspeed och ca 65-70grader med oc till 4.5ghz. Enligt HWmonitor så drar cpun 110w med överklockning.
Kan ju bero på att när jag hade hyper 212 evo så hade jag ett CM haf 922 med god ventilation men ändån.
Anväder mig av en Ek 360 XTX radiator(64mm tjock) med 3 fläktar i pull, 1600rpm ek fläktar. Vattenblocket som jag använder mig av är ett EK-Supreme HF. Kylpastan jag använder mig av är arctic silver5.

Mvh victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem

varför har du inte dom i "push" ?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

varför har du inte dom i "push" ?

Hade tänkt att köra push pull men när jag skulle sätta i fläktarna som skulle vara i push så fick de inte plats. så jag lät det bara vara i pull. Jag har nämligen läst att det ska vara ca 1-2graders skillnad mellan push och pull.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Nått verkar tokigt med den ganska höga tempen, jag har svårt komma över 60c med en het i7 950
Blocket du har är bra, så inte det som gör det, radiatorn känner jag inte till, kör med XSPC
EK är just bäst på vattenblock, resten är väl mer tveksamt,

Vad har du mer pump, tank slang diameter osv?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nått verkar tokigt med den ganska höga tempen, jag har svårt komma över 60c med en het i7 950
Blocket du har är bra, så inte det som gör det, radiatorn känner jag inte till, kör med XSPC
EK är just bäst på vattenblock, resten är väl mer tveksamt,

Vad har du mer pump, tank slang diameter osv?

Använder mig av Alphacool vp665 med alphacool top, Ek multioption 150 res och 13/10 slang , dock så har jag funderat på att byta till 19/13 slang och xspc 2x5.25 bay res värt det? Kollade lite på blocket och det såg ut som att det var lite snett i mitten på blocket ser det ut att vara en grop på 0,5-0,2mm samt när jag tog bort blocket så det ut som att det var mer kylpasta i mitten av processorn dock så var det spritt ut över hela processorn.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Själv kyler jag min 2700K [@ 4,8GHz] + GTX 670 OC med följande:
En D5 pump(hastighet4/5) och 12/16 slang och ett EK-Supreme HF, 150 res. radiatorerna jag har till loopen för tillfället är en EK XTC 280 och en Magicool 280 slim. Ligger på 51 grader på varmaste kärnan på CPUn i Prime 95.. ( och då kyler den GPUn med ju)

Så känns som ngt är tokigt med din loop.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Använder mig av Alphacool vp665 med alphacool top, Ek multioption 150 res och 13/10 slang , dock så har jag funderat på att byta till 19/13 slang och xspc 2x5.25 bay res värt det? Kollade lite på blocket och det såg ut som att det var lite snett i mitten på blocket ser det ut att vara en grop på 0,5-0,2mm samt när jag tog bort blocket så det ut som att det var mer kylpasta i mitten av processorn dock så var det spritt ut över hela processorn.

Kolla blocket med stållinjal eller rakblad mot en ljuskälla, ska vara helt jämt,
Jo kör själv med XSPC 2x5,25 bay är bra och finns lite olika pumpalternativ för den.

Slang räcker med 10/16 alt gå upp till 12/xx beror lite på pump och resten av delarna 12/xx ger högre flöde, men trycket kan minska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kolla blocket med stållinjal eller rakblad mot en ljuskälla, ska vara helt jämt,
Jo kör själv med XSPC 2x5,25 bay är bra och finns lite olika pumpalternativ för den.

Slang räcker med 10/16 alt gå upp till 12/xx beror lite på pump och resten av delarna 12/xx ger högre flöde, men trycket kan minska.

Aja, då är det trasigt såg nämligen att om man kollade spegelbilden så var den lite böjd på mitten. Vilket block rekomenderar du för max 1000kr? Hellst från aquatuning då jag ska beställa ny slang osv.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Skrivet av kalsongen:

Aja, då är det trasigt såg nämligen att om man kollade spegelbilden så var den lite böjd på mitten. Vilket block rekomenderar du för max 1000kr? Hellst från aquatuning då jag ska beställa ny slang osv.

Blocket ska vara lite konvext, det blir bättre kylning så. Har du satt dit det på rätt sätt? Ingen klisterlapp på undersidan? Flödet går på rätt håll? Blocket sitter på rätt håll? Lagom med kylpasta? CPU heatspreader inte böjd?

Sen att säga EK är bäst på block är väl lite att ta i, XSPC raystorm har fått bättre resultat i tester

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Blocket ska vara lite konvext, det blir bättre kylning så. Har du satt dit det på rätt sätt? Ingen klisterlapp på undersidan? Flödet går på rätt håll? Blocket sitter på rätt håll? Lagom med kylpasta? CPU heatspreader inte böjd?

Sen att säga EK är bäst på block är väl lite att ta i, XSPC raystorm har fått bättre resultat i tester

Jag har då inte sagt att EK är bäst på block iallafall, läs igen

Menar alltså att av EK olika produker är deras block bäst, inte jämfört med övriga fabrikat.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Blocket ska vara lite konvext, det blir bättre kylning så. Har du satt dit det på rätt sätt? Ingen klisterlapp på undersidan? Flödet går på rätt håll? Blocket sitter på rätt håll? Lagom med kylpasta? CPU heatspreader inte böjd?

Sen att säga EK är bäst på block är väl lite att ta i, XSPC raystorm har fått bättre resultat i tester

Klisterlappen är borttagen, flödet går åt rätt håll, Lagom med kylpasta, tog nyligen isär blocket och tog bort lite skräp och inga fins innuti var böjda.

Kan tillägga att vattentempraturen är ca 30c och om jag drar på load på grafikkortet också så kommer vattnet upp till ca 40c med processorn på 75-80c och grafikkortet på ca 45c.

Är detta block bra montro? Hade tagit xspc raystorm om dom hade funnits i lager.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9890_Aquacomp...

mvh victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Klisterlappen är borttagen, flödet går åt rätt håll, Lagom med kylpasta, tog nyligen isär blocket och tog bort lite skräp och inga fins innuti var böjda.

Kan tillägga att vattentempraturen är ca 30c och om jag drar på load på grafikkortet också så kommer vattnet upp till ca 40c med processorn på 75-80c och grafikkortet på ca 45c.

Är detta block bra montro? Hade tagit xspc raystorm om dom hade funnits i lager.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9890_Aquacomp...

mvh victor

Stop o belägg nu, menar du att du har grafikkortet också vattenkylt i loopen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Stop o belägg nu, menar du att du har grafikkortet också vattenkylt i loppen?

Jepp, men det är inte under last när jag har tagit tempraturerna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

varför har du inte dom i "push" ?

För det spelar ingen roll om det är push eller pull. Kan bli skillnad med vissa fläktar i Push/Pull!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Skillnaden mellan blocken är löjligt liten. Det skiljer som mest 5grader vid load.
Men att bara köra pull som du gör skulle jag aldrig våga. Fläktar är inte designade på att arbeta på det viset, och inte heller radiatorn.

Byt till pull och montera om blocket korrekt så bör du få bra temps.

Funderar också på om du har luft i systemet vilket också kan skapa ett felaktigt tryck/flöde som inte heller bidrar till bättre temps.

Permalänk
Medlem

Ja har samma radiator som du och samma block till min CPU, kyler även 2st 6970 i samma loop. I Prime95 får jag tempsen 58-65 grader när radiator fläktarna går på 750 rpm. Processorn är också överklockad till 4,5ghz

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk
Skrivet av sorkan:

Ja har samma radiator som du och samma block till min CPU, kyler även 2st 6970 i samma loop. I Prime95 får jag tempsen 58-65 grader när radiator fläktarna går på 750 rpm. Processorn är också överklockad till 4,5ghz

alla mina fläktar körs i 1600rpm och låter som satan. Har kört pushpull innan men det var ingen större skillnad på tempraturerna. kör jag mina fläktar på lägsta (ca 700rpm) så får jag temperaturer på ca 65-70grader.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

alla mina fläktar körs i 1600rpm och låter som satan. Har kört pushpull innan men det var ingen större skillnad på tempraturerna. kör jag mina fläktar på lägsta (ca 700rpm) så får jag temperaturer på ca 65-70grader.

hur varmt har du inne och vad har du för fläktar?

Visa signatur

Chassi: Corsair 800D | Moderkort: Asus P8P67 PRO | CPU: Intel i5 2500k @ 4,5 Ghz | Minnen: Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance | GPU: AMD XFX 6970 CrossfireX | Lagring: Samsung 840 Pro 256gb SSD, Intel 510 120gb SSD, 1000gb och 1500gb mekaniska | Kylning: Custom vattenkylning |

Permalänk

Kan det vAra dålig kylpasta???

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av sorkan:

hur varmt har du inne och vad har du för fläktar?

20-22 grader rumstempratur och jag använder mig av 3 st EK silent 120 1600RPM i pull

Skrivet av SaP:

Kan det vAra dålig kylpasta???

Inhandlade arctic silver 5 kylpastan december 2012 kan den vara för gammal? , korken har varigt av endast när jag har applicerat den.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Avstängd

54 grader i load med thermochill tripple på högsta och 60-62 grader när fläktarna går på lågvarv och d5 pump.
Kommer koppla in grafikkort på slingan snart med så får se hur det går.
fx8350 4,6ghz så en väldigt varm cpu men man belastar den aldrig i närheten av 100% när man spelar etc.

Detta är mitt block.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Menar alltså att av EK olika produker är deras block bäst, inte jämfört med övriga fabrikat.

Ah, då förstår jag vad du menar

Skrivet av kalsongen:

Klisterlappen är borttagen, flödet går åt rätt håll, Lagom med kylpasta, tog nyligen isär blocket och tog bort lite skräp och inga fins innuti var böjda.

Kan tillägga att vattentempraturen är ca 30c och om jag drar på load på grafikkortet också så kommer vattnet upp till ca 40c med processorn på 75-80c och grafikkortet på ca 45c.

Är detta block bra montro? Hade tagit xspc raystorm om dom hade funnits i lager.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9890_Aquacomp...

mvh victor

Något är galet, möjligen med flödet eller så fungerar fläktarna inte i pull eller möjligen kontakten mellan processor och block eftersom ditt grafikkort går i normal temperatur. Din vattentemperatur borde däremot inte alls vara så hög som den är, med din setup borde den rätt lätt hålla sig inom 10 grader från rumstemperatur. Jag hade provat att först se så du inte har några vikningar i slangen. Om det inte är några problem där kolla så buktningen på vattenblocket ligger i samma linje som kärnorna i processorn gå, dvs om dom sitter horisontellt ska utbuktningen sitta horisontellt. Sen borde du kolla om push gör någon skillnad. Om inget av dom sakerna fungerar koppla loss grafikkortet och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Ah, då förstår jag vad du menar

Något är galet, möjligen med flödet eller så fungerar fläktarna inte i pull eller möjligen kontakten mellan processor och block eftersom ditt grafikkort går i normal temperatur. Din vattentemperatur borde däremot inte alls vara så hög som den är, med din setup borde den rätt lätt hålla sig inom 10 grader från rumstemperatur. Jag hade provat att först se så du inte har några vikningar i slangen. Om det inte är några problem där kolla så buktningen på vattenblocket ligger i samma linje som kärnorna i processorn gå, dvs om dom sitter horisontellt ska utbuktningen sitta horisontellt. Sen borde du kolla om push gör någon skillnad. Om inget av dom sakerna fungerar koppla loss grafikkortet och se om det gör någon skillnad.

Nu blev det konstigt, Har lirat arma i 5h och processorn maxar på 57grader. Och just nu ligger temperaturen på 40c och då har jag inte använt datorn på 5-6 h.

mvh victor

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett EK Supremacy Acetal och är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Tror jag har fått orning på allt nu
Har bytt till 1/2 slangar och slängt in en till radiator samt att jag ändrade sättet jag aplicerade kylpastan, Använde mig av Ris metoden istället för "ärta" metoden.
Nu får jag 7 grader delta i idle, innan fick jag ca 15-20 grader delta.
Spel (arma 2): innan 57grader nu 50grader
Prime 95: innan 60 grader nu 45 grader
Det var nog kylpastan som var det största problemet.

Tack för hjälpen alla sweclockare

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Tror jag har fått orning på allt nu
Har bytt till 1/2 slangar och slängt in en till radiator samt att jag ändrade sättet jag aplicerade kylpastan, Använde mig av Ris metoden istället för "ärta" metoden.
Nu får jag 7 grader delta i idle, innan fick jag ca 15-20 grader delta.
Spel (arma 2): innan 57grader nu 50grader
Prime 95: innan 60 grader nu 45 grader
Det var nog kylpastan som var det största problemet.

Tack för hjälpen alla sweclockare

För mycket kylpasta ger motsatt effekt och är en utsökt värmeisolator istället.

Skönt att du fick ordning på problemet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989