Hjälp med olika ljudformat.

Permalänk

Hjälp med olika ljudformat.

Hej! Råkade göra ett väldigt dumt köp av tv förra veckan, den skulle brukas till att kolla på HD-Filmer (Bluray 1080p) men dum som jag var kollade jag inte upp vilka möjliga ljudcodecs min TV kunde spela upp. Och DTS fanns såklart inte med bland dem möjliga. Nu undrar jag hur man kan gå till väga för att spela upp DTS ändå.

Kan man köpa denna varan http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/dvd-spelare-och-bl... och sedan få ett ljud via den!? För den kan spela upp DTS, eller? Behöver otroligt mycket hjälp då jag inte känner till mycket om ljud, haha

Permalänk
Medlem

Ja den stöder dts,du får ju kolla så den passar ditt behov,de vet inte vi.

Permalänk

Så jag kan köpa den och få dts via den? Även fast tvn inte stödjer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster_sp:

Så jag kan köpa den och få dts via den? Även fast tvn inte stödjer det?

Ja den har stöd för dts,du spelar upp dina filmer via spelaren antingen blurayskivor eller filmer lagrade på usb-minne.

Permalänk

Tack som fan! Då får det bli en sån

Permalänk
Medlem

Om inte teven förstår DTS så hjälper inte en blurayspelare som gör det.

Tja!

Vet inte om jag fattar din fråga helt rätt. Du köpte en teve som inte stödjer DTS ? Vill du specifikt höra på DTS-ljudet?

Isåfall hjälper det inte med en blurayspelare som stödjer det. Teven kan fortfarande inte förstå ljudet.
Vill du bara få ut 'ljud' så det hörs från teven trots att det är DTS så behöver du förståss en blurayspelare som fixar det(det gör nästan alla).

Vad använder du till att spela upp blurayskivorna nu? exakt märke/modell? Vilken teve köpte du...?
Det kan räcka med rätt inställning om det är en blurayspelrare.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Alltså, jag har en LG, som inte stödjer ljudformatet DTS, jag testade det genom att stoppa in ett USB i tvn och satte på filmen, endast bilden funkade. Men om man jag köper en bluray som stödjer dts och kör usbminnet genom den, så borde det väl fungera?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det kommer fungera, visst den kan spela upp ljudet DTS och HD format, men om signalen ska gå via HDMI antar jag att det är den oavkodade signalen som skickas.

Skulle nog kolla om spelarens manual finns att ladda ner och kolla närmare efter info.

EDIT: här var den http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det går i alla fall skicka ljudet som multich/stereo PCM via hdmi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det går i alla fall skicka ljudet som multich/stereo PCM via hdmi.

Exakt. Om det viktiga bara är att få ljud så går det ställa in vad blurayspelaren skickar och då funkar det.
Förutsäter att monster_sp kollat att blurayspelaren kan spela sådana filmfiler över sin USB-sticka...

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Blurayen kan spela upp både MKV ( HD- filmen ) och DTS ( HD-filmens ljud ), nån som vet om det funkar så jag kan beställa?

Permalänk
Medlem

Det bör det ska göra iallafall.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Min TV(LG) kan inte spela upp dts format på sticka. Gick in till Mediamarkt och de filmerna som inte funkade på min TV funkade inte heller på de olika blueray spelarna. Så min lösningen för mig var en EZ-play stream från kjell som spelar upp filerna utan problem.
Om man skall köpa en Blueray så kan det vara intressant att titta på ASUS Blueray spelare som har en riktig bra mediaspelare inbyggd. Det är inte garanterat att en spelare kan spela upp DTS ljud i en MKV fil även om den kan spela upp från BD-skiva.
Kör in till elektronik-lada och ha med dina filer o testa. Det är det enda sättet att se om det fungerar.