Vad kallar ni det för?

Permalänk
Medlem

Vad kallar ni det för?

Jag har i väldigt många år haft två mappar på min dator vid namnen Spel ISO och Program ISO. Där i ligger det oinstallerade spel respektive program.
Idag kom jag på att i alla fall den ena av mapparna är väldigt fel namngiven, då oinstallerade program väldigt sällan består av .iso-filer.

Så min fråga är, vad bör jag ge mina mappar för nya bättre namn?

Ber om ursäkt för eventuella grammatiska fel i texten då jag är sjuk med en riktigt jobbig huvudvärk.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

-Spel
-Program
-Filmer
-Serier
-Bilder
-Media
-Övrigt

Visa signatur

CPU: Intel I7-6700K SKYLAKE @ 5200Mhz RAM: 4x 8GB Corsair Vengeance 2133MHZ DDR5
GPU: Asus GTX 980Ti Tripple SLI SSD: 500GB Samsung 850 Pro
HDD: 25TB WD RED PSU: Corsair AX860i
Chassi: Fractal Design R2 XL Mus: Microsoft 3.0
Tagantbord: QPAD MK-85 Pro mekaniskt Högtalare: Dali Mentor 6 frontar XTZ-bas

Permalänk
Entusiast

Förslagsvis:
Uninstalled Programs
Uninstalled Games

Jag hade dessutom kategoriserat det som

Uninstalled ∟ Games ∟ Programs

Permalänk
Medlem

Spel
Program
Stora program
Operativsystem

sedan har jag en dedikerad hårddisk som installerade spel ligger och körs ifrån

har jag det uppdelat i iaf + 100 andra "viktiga" mappar

Permalänk
Medlem

Den frågan du ställer är så personlig så du lär få väldigt många olika svar. Men varför inte bara stryka ISO i namnet.

Eller varför inte: Oinstallerade spel och Program.

Själv har jag mappar som heter allt från "Skit Mappar" till "Snabba Mappar" Exakt så som jag vill ha det.
Det finns ingen regel, döp dom till det som du vill/känner/tycker att dom ska hetta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

-Tankade Spel
-Installerade Spel
-Serier
-Program
-Nedladdningar
-Filmer
-Musik

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut ISO mot packade/oinstallerade eller liknande då behåller du samtidigt katalogstrukturen som den är eller skippa det helt.

Visa signatur

/Ralekk

Permalänk
Medlem

Apps/Appz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem

Spara allt i bild mappen?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Spara allt i bild mappen?

Du skojar va?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Program packat
Spel packat

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du skojar va?

Bara man vet vart man har sina mappar osv så spelar det väl ingen roll vad dom heter samt vart dom ligger. Eller? Mina bilder låter som en utmärkt plats.

Permalänk
Medlem

ny mapp 1, ny mapp 2, ny mapp 3, ny mapp 4 osv....

Permalänk

Öl.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du skojar va?

Nah lite kanske.
Jag har kopior av en del program och något spel i mina bilder för då vet jag vart jag har dom och då ligger på dom C disken medans originalen ligger på D disken så det blir som backup

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Spel
image\spel\

Program
image\program\applikationer\

Windows skivbackuper
image\program\operativsystem\Windows\

Linux distar

image\program\operativsystem\linux\

Porr
image\Videos\annat\tom mapp\inget här\vad är du för en som rotar i mina privata grejjor\finns inget att se här\go now and never come back\The Power of Christ compels you\ok fine du hittade porren\

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Porr
image\Videos\annat\tom mapp\inget här\vad är du för en som rotar i mina privata grejjor\finns inget att se här\go now and never come back\The Power of Christ compels you\ok fine du hittade porren\

Har i princip så, bara det att alla mappar heter "Okej"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag har i väldigt många år haft två mappar på min dator vid namnen Spel ISO och Program ISO. Där i ligger det oinstallerade spel respektive program.
Idag kom jag på att i alla fall den ena av mapparna är väldigt fel namngiven, då oinstallerade program väldigt sällan består av .iso-filer.

Så min fråga är, vad bör jag ge mina mappar för nya bättre namn?

Ber om ursäkt för eventuella grammatiska fel i texten då jag är sjuk med en riktigt jobbig huvudvärk.

Själv gör jag 1 stor mapp som heter diverse. Det plus undermappar så har man rätt fint på sitt skrivbord

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Första mappen döper man till asdfgff, men efter ett tag av omdöpta mappar, så lär man sig att det snabbaste sättet är att spamma några gånger på D knappen, så att det ser ut följande:
- dd
- ddddd
- ddddddddd
- dddddddawe

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Porr
image\Videos\annat\tom mapp\inget här\vad är du för en som rotar i mina privata grejjor\finns inget att se här\go now and never come back\The Power of Christ compels you\ok fine du hittade porren\

Hahahaha!

Permalänk
Medlem

C/Hämtade filer. Det funkar JÄVLIGT bra när man har en 64 GB SSD som utöver Windows även har Steam.

Edit: Någon nämnde skrivbord, så jag tryckte Minimera allt. Herregud, jag borde nog lägga upp en printscreen

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Game Installer eller Game Extra.
Program Installer eller Program Extra.

Kör själv med:
D:\Extra\Games och D:\Extra\Programs

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Allt installerbart lägger jag i vettig undermapp i %StorageDisk%\Programbanken. Har funkat fint i snart 10 år.

Några exempel är:
D:\Programbanken\Överklockning\CPU-Z
D:\Programbanken\Operativsystem\Windows\Windows XP
D:\Programbanken\Mediaspelare\VLC

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Game Installer eller Game Extra.
Program Installer eller Program Extra.

Kör själv med:
D:\Extra\Games och D:\Extra\Programs

Varför just ordet extra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Som sagt vad som är bäst är individuellt.

Och man ska noggrant fundera på vilka filer som man enklast behöver ha tillgång till. Är det program som man enbart startar genom en genväg, så gör det ofta inte ett skvatt att sökvägen till själva programmet är megalångt.
Medans program där man manuellt ska in och trixa i filerna flera gånger om dagen, så är det viktigt att man supersnabbt kan komma dit.

För vanliga svenssons så tycker jag att program files (inkl x86a) på C: och D: för installerade programvaror är fullt tillräckligt, orsaken till varför svenssons måste använda D: är att ssd hårddiskarna är för dyra för att dessa ska ha råd att installera allt som de vill på just dessa.

Sedan filmer, musik, program, spel, ja för de flesta så räcker det att ha en katalog med respektive namn på D: och eventuellt någon mer partition. Sedan ha en arbetskatalog och utgå ifrån denna, även om jag föredrar en egen partition för detta.

För professionella användare inom datorteknik så föredrar jag en liten annan struktur och då gärna utgå ifrån virtuella miljöer som man skräddarsyr för varje projekt, liksom det går inte skapa en vettig miljö som duger åt alla projekt utan att få megastora mjukvarukonflikter. Likaså att man har oinstallerade program och liknande på en server/nas.
Man kan dock som vanlig svensson snegla lite på detta och fråga sig om det inte är dumt att skaffa en billigt nas så att alla i hushållet enkelt kan komma åt de gemensamma filerna, utan att det belastar någons dator och vederbörande kan stänga av dem som den vill.

*edit*
Efter att ni ha skapat en vettig katalogstruktur så bör ni fundera på hur ni hanterar backuptering och även versionshantering av det som behövs. För svenssons går går versionshantering att göra manuellt genom att skriva: Raport1, Rapport2, Rapport3 etc. Men ju mer man arbetar med datorn, ju vettiagare system bör man använda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som sagt vad som är bäst är individuellt.

Och man ska noggrant fundera på vilka filer som man enklast behöver ha tillgång till. Är det program som man enbart startar genom en genväg, så gör det ofta inte ett skvatt att sökvägen till själva programmet är megalångt.
Medans program där man manuellt ska in och trixa i filerna flera gånger om dagen, så är det viktigt att man supersnabbt kan komma dit.

För vanliga svenssons så tycker jag att program files (inkl x86a) på C: och D: för installerade programvaror är fullt tillräckligt, orsaken till varför svenssons måste använda D: är att ssd hårddiskarna är för dyra för att dessa ska ha råd att installera allt som de vill på just dessa.

Sedan filmer, musik, program, spel, ja för de flesta så räcker det att ha en katalog med respektive namn på D: och eventuellt någon mer partition. Sedan ha en arbetskatalog och utgå ifrån denna, även om jag föredrar en egen partition för detta.

För professionella användare inom datorteknik så föredrar jag en liten annan struktur och då gärna utgå ifrån virtuella miljöer som man skräddarsyr för varje projekt, liksom det går inte skapa en vettig miljö som duger åt alla projekt utan att få megastora mjukvarukonflikter. Likaså att man har oinstallerade program och liknande på en server/nas.
Man kan dock som vanlig svensson snegla lite på detta och fråga sig om det inte är dumt att skaffa en billigt nas så att alla i hushållet enkelt kan komma åt de gemensamma filerna, utan att det belastar någons dator och vederbörande kan stänga av dem som den vill.

*edit*
Efter att ni ha skapat en vettig katalogstruktur så bör ni fundera på hur ni hanterar backuptering och även versionshantering av det som behövs. För svenssons går går versionshantering att göra manuellt genom att skriva: Raport1, Rapport2, Rapport3 etc. Men ju mer man arbetar med datorn, ju vettiagare system bör man använda.

Ja det var ju intressant men jag frågade vad man kan ersätta ISO med, inte vilken mappstruktur jag ska ha till mina rapporter

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Ja det var ju intressant men jag frågade vad man kan ersätta ISO med, inte vilken mappstruktur jag ska ha till mina rapporter

Som jag skrev så är en katalog spel fullt tillräckligt för de flesta för just spel. Installerade spel och liknande som man inte dagligen modifierar kan man låta ligga under program files på C: respektive D:.
Det är först när man börjar modifiera spel och liknande program som det finns en vits med att flytta ut dem från program files. (med några få undantag som ofta inte gäller svenssons)

Men allt beror på hur man arbetar, vanliga personer installerar inte nya program stup i kvarten och behöver då inte ha en extrem kort sökväg till just dessa installationer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Som jag skrev så är en katalog spel fullt tillräckligt för de flesta för just spel. Installerade spel och liknande som man inte dagligen modifierar kan man låta ligga under program files på C: respektive D:.
Det är först när man börjar modifiera spel och liknande program som det finns en vits med att flytta ut dem från program files. (med några få undantag som ofta inte gäller svenssons)

Men allt beror på hur man arbetar, vanliga personer installerar inte nya program stup i kvarten och behöver då inte ha en extrem kort sökväg till just dessa installationer.

fast just nu så ser det ut såhär på min disk:
Spel
Spel ISO
Program
Program ISO

så att helt enkelt ta bort ISO går inte, utan jag måste ersätta det med något mer passande, men jag kommer inte på vad.
Packat var rätt så smart faktiskt, men det låter så fult

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

F:/Spel/Steam
F:/Spel/Installerade Spel

(Installerar inga spel på C-disken då det tar för mycket (SSD))

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

fast just nu så ser det ut såhär på min disk:
Spel
Spel ISO
Program
Program ISO

så att helt enkelt ta bort ISO går inte, utan jag måste ersätta det med något mer passande, men jag kommer inte på vad.
Packat var rätt så smart faktiskt, men det låter så fult

Dumpa allt skit i en stor mapp så söker du efter det du behöver sedan

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014