Permalänk
Avstängd

Vattenkylning ???

Hej. Planerar vattenkylning för första gången. Jag har aldrig använt vattenkylning förr men jag vet hur man installerar det då jag kollat klipp på youtube. Nu till min fråga. Vad ska man göra om vattnet tar slut, och hur märker man det ?

Permalänk
Medlem

Du fyller på med nytt vatten
Märker det gör du när tempsen i datorn går upp eller när det ser tomt ut i slangarna/reservoaren.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Du fyller på med nytt vatten
Märker det gör du när tempsen i datorn går upp eller när det ser tomt ut i slangarna/reservoaren.

Och hur gör man det ? Som sagt första gången jag gör detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera dig om vattnet tar slut så kommer du ha annat som måste bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Och hur gör man det ? Som sagt första gången jag gör detta.

vad pratar vi för vattenkylning?
Slutet system i form av tex Corsair H80 och liknande eller ett bygge med lösa delar?

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av prOZac:

vad pratar vi för vattenkylning?
Slutet system i form av tex Corsair H80 och liknande eller ett bygge med lösa delar?

bra fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Du fyller på med nytt vatten
Märker det gör du när tempsen i datorn går upp eller när det ser tomt ut i slangarna/reservoaren.

Vad har du fått detta ifrån!? Vätskan kan inte bara försvinna helt och hållet. Det kan bli så att det läcker och behövs för felsökning samt reperation.

Permalänk
Medlem

Du borde märka när du har en vattenpöl på golvet och datorn är trasig.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Vad har du fått detta ifrån!? Vätskan kan inte bara försvinna helt och hållet. Det kan bli så att det läcker och behövs för felsökning samt reperation.

Nu hänger jag inte med. Så man ska inte fylla på nåt ?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Alle22:

Vad har du fått detta ifrån!? Vätskan kan inte bara försvinna helt och hållet. Det kan bli så att det läcker och behövs för felsökning samt reperation.

om du inte vet så avdunstar vatten som är varmt. med tiden så kan vatten att försvinna ur ett custom vattenkylnings loop.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prOZac:

vad pratar vi för vattenkylning?
Slutet system i form av tex Corsair H80 och liknande eller ett bygge med lösa delar?

tänkte mig den... http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769223

Permalänk
Avstängd

ena säger att man inte ska fylla på och den andra säger att man ska fylla på med vatten. hur är det :S ???

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Varken går eller behövs att fylla på den du linka

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Om du ska köpa den så behöver du inte byta något på ett bra tag, förmodligen aldrig. Btw har den själv, riktigt nöjd

Visa signatur

-| i7-3770k | HD 7970Ghz | 750w | NZXT Phantom | MSI z77 G41 | 8Gb Ram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Hej!

Står i produktbeskrivningen: "Features
Self-contained cooling system
Serious liquid cooling for high-performance CPUs no longer means dealing with complex plumbing. Hydro Series H60 comes pre-filled, and never needs refilling or priming."

Det är ett underhållsfritt system (Slutet), så inga påfyllningar etc behövs.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

ena säger att man inte ska fylla på och den andra säger att man ska fylla på med vatten. hur är det :S ???

Du behöver inte tänka på något med en sådan men du får en svalare CPU och ett tystare system om du köper en sådan här istället http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
fri frakt https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Droizz:

Om du ska köpa den så behöver du inte byta något på ett bra tag, förmodligen aldrig. Btw har den själv, riktigt nöjd

Tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Du behöver inte tänka på något med en sådan men du får en svalare CPU och ett tystare system om du köper en sådan här istället http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
fri frakt https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Tänkte mig den faktiskt men vattenkylning är bättre eller ?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av yoyopro:

Tänkte mig den faktiskt men vattenkylning är bättre eller ?

med vattenkylning så dumpar man den varma luften utanför chassit i motsatts till vad en luftkylare gör, en dumpar den varma luften i chassit och gör att luften i chassit blir varmare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

med vattenkylning så dumpar man den varma luften utanför chassit i motsatts till vad en luftkylare gör, en dumpar den varma luften i chassit och gör att luften i chassit blir varmare.

Inte om man kör en radiator som intake

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

ena säger att man inte ska fylla på och den andra säger att man ska fylla på med vatten. hur är det :S ???

Ett sånt du tänkt dig ska inte fyllas på, och går nog inte att göra heller.

Flesta trodde nog du prata om custom vattenkylning där man skaffar dom olika sakerna som block, pump, tank, slangar, kopplingar, radiator var för sig och bygger ihop själv.
Ett sådant kan behövas fyllas på, men oftast inte om grejerna är bra.
I ett sånt system brukar man bytta allt vatten efter 1 år eller lite mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Tänkte mig den faktiskt men vattenkylning är bättre eller ?

Riktig vattenkylning är bättre för att man kan använda flera radiatorer men Corsairs Hydro serie är långt ifrån riktig vattenkylning, en stor luftkylare har mer radiatoryta och presterar bättre än alla 120mm/140mm "vattenkylare". För att kompensera för det levereras nästan alla med fläktar som flyttar mer luft men är mångfaldigt mer högljuda än de som kommer med bra luftkylare.
Är det fysiskt omöjligt att få in en rejäl luftkylare i ditt chassi, ditt chassi har väldigt dåligt luftflöde eller du vill kunna säga att du har vattenkylning i din dator får du ta en sådan. Men ska du få bäst prestanda för pengarna är det luft som gäller.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

bara att installera och good to go, simple and easy.

Permalänk
Medlem

jag har Corsair H80i första gången installerade vattenkylning.. vart enklare än traditionell torn kylare. och kyler riktigt bra klör quiet mode på fläkarna och kör fläktarna på 900-1000 rpm och komer aldrig temp över 40 C även om kör spel eller pressar datorn hårt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvilWord:

om du inte vet så avdunstar vatten som är varmt. med tiden så kan vatten att försvinna ur ett custom vattenkylnings loop.

Det kan ske om loopen har mikroskopiska hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det kan ske om loopen har mikroskopiska hål.

tror inte ens ni pratar om samma sak den ena pratar "kylning som man bygger själv" och den andra färdiga system.
Hur som helst så avdunstar vattnet i en "bygg själv loop" men oftast inte i en "färdig loop" om det inte är små hål som du sa.
aja ni snacka inte om samma sak

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Droizz:

Om du ska köpa den så behöver du inte byta något på ett bra tag, förmodligen aldrig. Btw har den själv, riktigt nöjd

Det kommer med kylpasta elller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Det kommer med kylpasta elller ??

ja

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Det kommer med kylpasta elller ??

Ja, Corsair använder högkvalitativ kylpasta som redan sitter på vattenblocket.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

tror inte ens ni pratar om samma sak den ena pratar "kylning som man bygger själv" och den andra färdiga system.
Hur som helst så avdunstar vattnet i en "bygg själv loop" men oftast inte i en "färdig loop" om det inte är små hål som du sa.
aja ni snacka inte om samma sak

Det var det jag förklarade ;), jag är ganska säker att ts var ute efter färdigt system.