Gigabyte demonstrerar AIO-dator för hemmabyggare

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte demonstrerar AIO-dator för hemmabyggare

Komponenttillverkaren Gigabyte ser en begynnande marknad i moderkort för "allt i ett"-datorer och inte enbart för de stora datortillverkarna. I en video på Youtube demonstreras formfaktorn Thin Mini ITX för hemmabyggare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag inte ha hårddiskar och fläktar precis framför ansiktet, men andra kanske har andra prioriteringar.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Personligen vill jag inte ha hårddiskar och fläktar precis framför ansiktet, men andra kanske har andra prioriteringar.

vet du vad det är dom visar? tror jag inte

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

vet du vad det är dom visar? tror jag inte

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar, det visas ett moderkort gjort för "allt-i-ett"-datorer, vilket innebär att delarna sitter i skärmen.
Sitter delarna i skärmen så har du delarna precis framför ansiktet, om du nu använder den som dator.

Då har du hårddiskar och fläktar precis framför ansiktet, vilket jag antar låter en hel del då jag redan nu börjar tröttna på hårddiskarna ljud, trots att de sitter i en ljudisolerad låda, under ett bord, ett par meter bort från mig.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nu förstår jag faktiskt inte vad du menar, det visas ett moderkort gjort för "allt-i-ett"-datorer, vilket innebär att delarna sitter i skärmen.
Sitter delarna i skärmen så har du delarna precis framför ansiktet, om du nu använder den som dator.

Då har du hårddiskar och fläktar precis framför ansiktet, vilket jag antar låter en hel del då jag redan nu börjar tröttna på hårddiskarna ljud, trots att de sitter i en ljudisolerad låda, under ett bord, ett par meter bort från mig.

SSDer och lagring i molnet eller NAS?

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk

hoppas det kommer moderkort till amds apuer då kan man ju faktist få lite grafikkräm under huven i en sådan dator:D

Permalänk
Medlem

Intressant att det integrerat nätaggregatet i moderkortet så man slipper ett separat chip för det. Skulle vara intressant att se denna lösning med AMDs APUer eller en kraftfullare version som har en liggandes 16x PCI-E plats.

Permalänk
Medlem

Fyfan vilka naglar... Hur som, exakt varför skulle man vilja bygga ihop dessa själv? Känns fortfarande som att man är ganska låst i möjligheterna till egen konfiguration. Menar, man kan ju inte direkt fläska på med vilket grafikkort som helst, dels pga obefintlig plats men även värmeutveckling och strömförbrukning utan på sin höjd styra över cpu/minne/hårddisk. Det kan man ju även i dagsläget på vanliga AIO.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Skulle vara extrem coolt att ha en AIO som har stor nog bildskärm att man rymmer ett riserkort och ett fullstort graffakort. (platt och snyggt) Men det skulle nog äta upp laptop eller konventionella datorers försäljning en smula.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köpa en begagnad IMac eller någon befintlig AIO dator och byta ut hårdvaran på? Eller saknas det ingångar i skärmen för det?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Trevligt om det nu kunde sättas in mSata portar på baksidan. Typ tre kanske (2 ssd, 1 wifi).
Sen får det gärna dyka upp chassin ala Streacom FC8 utan fläktar.

Men det bästa vore om de byggde in en extern grafikkrests som i laptopsen.
Förstår inte varför man inte kan få använda laptop hårdvara att bygga små datorer med (utan behöva slakta en laptop innan).
Tänk er att vika ihop en ultrabook tre ggr. Lagom tjock och lagom liten.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Snusfri

Skulle vara intressant att se skärmtillverkare börja tillverka "backpanels" som helt sonika monterar AIO prylarna i och sedan bara skruvar fast på baksidan av skärmen istället för original.

Räcker ju med en enkelt plastpanel med lite skruvhål på strategiska ställen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jahaja, meningen e alltså att man skall köpa ny skärm (chassi) som inte ens finns att få tag i.
Njae, VG Dröj, varför inte använda VESA som många skärmar redan har?

Permalänk
Medlem

Intressantare som HTPC än som AIO dator. Med en bra grafikdel så att grabben kan spela på TV:n bara.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av panzerthrash:

hoppas det kommer moderkort till amds apuer då kan man ju faktist få lite grafikkräm under huven i en sådan dator:D

Det kommer

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Efter att tittat igenom videon så ser jag två alternativ.
Ett. Killen hade extremt långa naglar, dock välskötta.
Två. Det var faktiskt en kvinna som monterade, men med väldigt håriga armar!

Permalänk
Medlem

Välskötta sen finns ju chansen att det är en gitarrspelare (akustisk).

Permalänk
Medlem

Det där såg intressant ut. Det är klanske inte det mest nödvändiga men varför inte. Så länge det kommer finnas olika "chassin" tex IPS istället för TN, plats för nån typ av grafikkort och så vidare.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Frågor som direkt uppstår är.

1. Hur säkerställer man att moderkortet man är intresserad av passar skärmen. Vi talar om IO-panel, LVDS-utgång och cpu-slot på exakt rätt plats så att kylaren passar. Kan inte vara ett stort urval här inte. Är det bara gigabytekort så känns inte investeringen särskilt långlivad.

2. Hur löser dem det med att man måste ha två strömsladdar inkopplade till skärmen. Det är lite småfult.

3. Hur är det med ljudnivån och ljudisoleringen osv osv.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Känns som en prototyp men en intressant sådan. I den bästa av värdar så skulle man kunna köpa en liknande ram fast med en 42"+ skärm så man kan bygga en all in one htpc.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Frågor som direkt uppstår är.

1. Hur säkerställer man att moderkortet man är intresserad av passar skärmen. Vi talar om IO-panel, LVDS-utgång och cpu-slot på exakt rätt plats så att kylaren passar. Kan inte vara ett stort urval här inte. Är det bara gigabytekort så känns inte investeringen särskilt långlivad.

2. Hur löser dem det med att man måste ha två strömsladdar inkopplade till skärmen. Det är lite småfult.

3. Hur är det med ljudnivån och ljudisoleringen osv osv.

/s

en hint bara, hur många sladdar har du till skärmen nu? tänk på att den bara har strömsladdarna istället för ström och grafik

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Det är högintressant!!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte finns möjligheter att få någon form av dGPU, t.ex. en mobil GPU som man kan sätta dit själv. Varför är det bara officiella företag som kan släppa såna lösningar(läs: t.ex. iMac)?

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Nästa dator kan mycket väl bli en sån här för mej

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk

Riktigt intressant med kompakta system. Drömt om en "PC-Imac" länge.

Skrivet av hejsann:

Välskötta sen finns ju chansen att det är en gitarrspelare (akustisk).

De brukar väl bara spara ut på ena handen...? Jag får lite kalla kårar av snubbar med för långa naglar. Men de såg i alla fall rena ut. Säkert skitpraktiskt om man ska skala frukt eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Fyra läskiga ting kan sammanfatta denna demonstration.

1) En varulv med långa naglar monterar friskt och skrämmer skiten ur mig
2) Windows 8 med sitt boxlika utseende förstör helheltsintrycket.
3) Ingen plats för ens ett lågprofils grafikkort (vissa modeller har hyfsad prestanda).
4) Extern nätdel är under all kritik, hade sett minst 250W internt för smidig & säker drift.

(Jag struntar i touch funktionalitet i en dator tänkt att ersätta en stationär dator med skärm).

Visa signatur

Honk