Färdigbyggda datorer med nvidia kort

Permalänk
Avstängd

Färdigbyggda datorer med nvidia kort

Hej hur kommer det sig att typ 80% av alla färdig byggda datorer har nvidia kort? det finns ju mycket gott om amd korten som jag vet? är bara fundersam

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

Ja det låter skumt...kanske nvidia har nänn hållhake på tillverkarna?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Ja det låter skumt...kanske nvidia har nänn hållhake på tillverkarna?

mm har kollat typ inet,komplett,dustin,cdon osv och alla har ju i stortsätt nvidia grafikkort

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet svaret på detta märkliga fenonem?

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem

lobbying, pengar och mutor
(dvs. samma som i övriga samhället)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Lite of-topic men Siba har kört ett riktigt larvigt race med mer Grafikminne=bättre.
Det har inte mycket med verkligheten, det är synd att folk luras på det.....

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Min hypotes är att AMD's grafikkort har dragits med bristande drivrutiner och skapat problem för användarna. Bygger CDON.com en dator med ett AMD kort riskerar de att konsumenten upplever datorköpet som negativt ifall denna person har problem med drivrutiner. därav väljer företagen att bygga datorer med Nvidias grafikkort då de är allmänt antagna att vara mer stabila utifrån ett sådant perspektiv. och på så sätt slipper företaget (CDON) att få negativa omdömen utifrån ett sådant perspektiv.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phyxii:

Min hypotes är att AMD's grafikkort har dragits med bristande drivrutiner och skapat problem för användarna. Bygger CDON.com en dator med ett AMD kort riskerar de att konsumenten upplever datorköpet som negativt ifall denna person har problem med drivrutiner. därav väljer företagen att bygga datorer med Nvidias grafikkort då de är allmänt antagna att vara mer stabila utifrån ett sådant perspektiv. och på så sätt slipper företaget (CDON) att få negativa omdömen utifrån ett sådant perspektiv.

Bra jobbat det stämmer säkert det du skriver

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Min hypotes är att AMD's grafikkort har dragits med bristande drivrutiner och skapat problem för användarna. Bygger CDON.com en dator med ett AMD kort riskerar de att konsumenten upplever datorköpet som negativt ifall denna person har problem med drivrutiner. därav väljer företagen att bygga datorer med Nvidias grafikkort då de är allmänt antagna att vara mer stabila utifrån ett sådant perspektiv. och på så sätt slipper företaget (CDON) att få negativa omdömen utifrån ett sådant perspektiv.

Nja jag tror att det finns lite osjysta metoder bakom...
Bonusar som blir personliga kanske?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja jag tror att det finns lite osjysta metoder bakom...
Bonusar som blir personliga kanske?

Menar du i form av att Nvidia säljer sina grafikkort för ett lägre pris om de används i byggda datorer som säljs?
ex. inköpspriset av ett gtx 680 är 3000kr. Men ska det användas i syfte att infinna sig i en färdigbyggd dator så blir
inköpspriset 2000kr?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Menar du i form av att Nvidia säljer sina grafikkort för ett lägre pris om de används i byggda datorer som säljs?
ex. inköpspriset av ett gtx 680 är 3000kr. Men ska det användas i syfte att infinna sig i en färdigbyggd dator så blir
inköpspriset 2000kr?

Eller en bonus till inköparen?
Värre saker har hänt i den branchen.
En resa till fabriken, sen är det kört...
För så mycket sämmre är inte AMD...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...