Installera Windows 8 på blank dator

Permalänk
Medlem

Installera Windows 8 på blank dator

Hej!

Jag ska nu installera windows 8 ikväll på en laptop som har en helt blank Hdd.

Jag laddade ner windows på min macbook pro (lagligt) men hur får jag på lättaste sätt över den till pcn?
När jag läste SweC guiden så skulle man ju föra över iso filen till en usb sticka och sedan köra ett program för att usb-stickan ska kunna
installera windows 8. Men det råkar vara en exe fil och jag sitter bara på en Mac :/

Så hur löser man detta på lättast sätt?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur stor är din installationsfil? Det du ska ha är en iso på ~3,25. En exe-fil låter som den där windows upgrade assistant. Ladda hem ison från ditt msdn-konto och kör på sweclockers usb-guide.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hur stor är din installationsfil? Det du ska ha är en iso på ~3,25. En exe-fil låter som den där windows upgrade assistant. Ladda hem ison från ditt msdn-konto och kör på sweclockers usb-guide.

Jo men om man följer sweclockers guide står det:

Ladda USB-minnet med Windows installationsfiler
Anslut USB-minnet till datorn. Notera att all data kommer att raderas.
Starta verktyget Windows 7 USB/DVD Download Tool.
Välj ISO-filen som innehåller Windows.
Välj att skapa en USB-baserad installation.
Vänta på att filerna kopieras.
Klart!

och detta USB/DVD Download Tool råkar vara en .exe fil som inte går att köra på min dator.. så vad kan jag då göra

Permalänk
Avstängd

Kan du inte bara bränna ut iso-filen till en skiva på Macen istället?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Om du startar windows upgrade assistant igen, så kan du välja att hämta hem ISO-filen eller skapa USB-installationsmedia (kanske bara fungerar på windows), har jag för mig. Går inte det så kan det även finnas en länk i mejlet där du fick installationsnyckeln.

Edit: Jag har kollat i mitt beställningsmejl nu, och längst ned i det så finns det en länk: "You can also access your account online" som man kan klicka på, då öppnas den här sidan https://www.mswos.com/ och där fyller du i ordernummer osv. När du är inloggad så kan du ladda ned ISOn igen där det står så här:

Windows 8 Order Complete:
Your Windows 8 order has been completed. You can download and install Windows 8 if you have not already done so.
Click here to download Windows 8.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du inte bara bränna ut iso-filen till en skiva på Macen istället?

Jo, men då måste jag köpa en dvd och då tror jag de är lättare att låna en vänns dator istället och fixa usb-stickan på de viset.

Skrivet av sp1k3n:

Om du startar windows upgrade assistant igen, så kan du välja att hämta hem ISO-filen eller skapa USB-installationsmedia (kanske bara fungerar på windows), har jag för mig. Går inte det så kan det även finnas en länk i mejlet där du fick installationsnyckeln.

Är student, fixa windows via DreamSparkle, i mailet fanns de ingen annan länk en den till .iso filen för windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emahex:

Jo, men då måste jag köpa en dvd och då tror jag de är lättare att låna en vänns dator istället och fixa usb-stickan på de viset.

Är student, fixa windows via DreamSparkle, i mailet fanns de ingen annan länk en den till .iso filen för windows.

Då hade du inte behövt köpa något, Dreamspark-versionerna är fullversioner. Du kan dock använda en ISO från Dreamspark för att installera med en annan nyckel och på så sätt spara en av dina Dreamspark-installationer.

Vad Windows 7 USB DVD... gör är egentligen bara att se till att USB-minnet har tillräckligt med plats, att det är formaterat i FAT32 och sen lägger den alla filer från ISOn på minnet. Det går utmärkt att göra detta med valfria verktyg. Jag har inte så bra koll på Mac men jag antar att det går att formatera i FAT32 direkt i OS:et, sen behöver du något program för att kunna öppna ISO-filen, i W8 finns det inbyggt i Windows men tidigare behövdes typ DaemonTools eller så, igen vet jag inte vad som är bäst på Mac. Sen är det bara att lägga över filerna och boota från minnet.

Permalänk
Medlem

Formatera USB stickan , mouta sedan din iso fil i macen och kopiera över alla filer , sen boota ifrån usb på din PC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då hade du inte behövt köpa något, Dreamspark-versionerna är fullversioner. Du kan dock använda en ISO från Dreamspark för att installera med en annan nyckel och på så sätt spara en av dina Dreamspark-installationer.

Vad Windows 7 USB DVD... gör är egentligen bara att se till att USB-minnet har tillräckligt med plats, att det är formaterat i FAT32 och sen lägger den alla filer från ISOn på minnet. Det går utmärkt att göra detta med valfria verktyg. Jag har inte så bra koll på Mac men jag antar att det går att formatera i FAT32 direkt i OS:et, sen behöver du något program för att kunna öppna ISO-filen, i W8 finns det inbyggt i Windows men tidigare behövdes typ DaemonTools eller så, igen vet jag inte vad som är bäst på Mac. Sen är det bara att lägga över filerna och boota från minnet.

När jag skrev köpa dvd mena jag såklart en blank dvd att bränna över iso filen på. Inte köpa en ny windowsnlicense men om det är som du säger att de ända programmet gör är att packa upp den kan jag nog fixa det ganska lätt

Tack för hjälpen alla