Permalänk
Medlem

Märkligt problem vid överklockning

Köpte ny dator för några dagar sen (i5 3570k, ASrock Z77 Extreme 4) och klockade direkt upp den i 4.0Ghz utan några som helst problem.
Men när jag försökte med 4.2Ghz så fick jag direkt ett problem. Datorn hittade inte grafikkortet längre. Och det funkade inte att återställa i BIOS eller installera om drivrutinerna. Det enda som fungerade var att återställa BIOS plocka ur kortet, starta datorn, stänga av igen och sätta tillbaka kortet. Det lite märkliga var ju att jag fortfarande fick bild till skärmen även fast den var inkopplad i grafikkortet och inte i det inbyggda.

Sen när jag fick ordning på grejerna så klocka jag till 4.0Ghz igen, men då hände precis samma sak som vid 4.2Ghz.
Har inte rört några volt inställningar eller något sådant.
Sen vet jag inte om det här har med saken att göra eller om det var helt random men datorn startade om sig helt plötsligt för en stund sedan, hände bara en gång och fungerar bra.
Kör just nu med allt orginalinställt tills jag får en hint av vad felet kan vara. Och jag vet att jag skrev det här i en annan tråd jag gjorde för några dagar sen, men lätt att den här frågan går obemärkt förbi eftersom huvudfrågan var en annan.

Varför händer detta? Är det någon inställning i BIOS som spökar? Allt står som sagt på Auto eftersom det är återställt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kör du med överklockningsprofilerna som ASrock skickar med? Alltså färdiga presets för 4.0, 4.2, 4.4 osv

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kör du med överklockningsprofilerna som ASrock skickar med? Alltså färdiga presets för 4.0, 4.2, 4.4 osv

Nej det gjorde jag inte, är det bra att göra eller?

Nu har jag i alla fall kommit fram till varför det blev såhär. Och det hade inget med överklockningen att göra utan problemet uppstår när datorn startar om. Och efter man har varit i BIOS så startar den ju om... Och det är likadant när jag är i Windows, väljer jag Starta om så blir det så men om jag väljer Stäng av och sen startar den med knappen så funkar det fint. Det är något som förstör drivrutinen helt enkelt.
Jag får helt enkelt ge fan i att använda starta om. Det tråkiga är ju att efter jag har varit i BIOS så måste jag stänga av datorn medans den startar upp annars går det inte...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Bättre att klocka i BIOS själv, då har man kolla på spänningen på ett helt annat sätt.

Lurigt problem. Testa att avinstallera grafikdrivarna, kör drive sweeper och installera sedan på nytt.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Okej. Jo jag får testa något sådant.

För övrigt när jag kör på 4.0ghz med vcore på auto så ligger den på 1.240V vid maxload, det är ju väl jäkligt mycket? Men jag kanske får testa sänka den så mycket som möjligt antar jag

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kör samma processor och ASrock z77 pro4, kör min i 4,7ghz med manuella inställningar. Maxar 1.32 volt nånting i maxload.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jerban:

Okej. Jo jag får testa något sådant.

För övrigt när jag kör på 4.0ghz med vcore på auto så ligger den på 1.240V vid maxload, det är ju väl jäkligt mycket? Men jag kanske får testa sänka den så mycket som möjligt antar jag

9/10 fall (alltså nästan alltid) så ligger "auto" settings väldigt högt. Jag kan köra stock på 1.125V fast stockinställningarna med auto ger mig 1.190V.
4.2GHz kan jag köra i 1.265V och 4.5GHz måste jag punga ut med 1.305V för.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

9/10 fall (alltså nästan alltid) så ligger "auto" settings väldigt högt. Jag kan köra stock på 1.125V fast stockinställningarna med auto ger mig 1.190V.
4.2GHz kan jag köra i 1.265V och 4.5GHz måste jag punga ut med 1.305V för.

Okej, jag får ju ganska hög temp redan på 4.0Ghz (76c som max) och det kanske beror lite på den höga spänningen jag får i auto också då, men ska ta bort kylaren och lägga på ny pasta och se först innan jag gör något mer.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats köra på 4.0Ghz med en sänkt vcore till 1.112V (i auto var den som sagt på 1.240). Får då en maxtemp på 62c. Har visserligen bara kört OCCT i ca 15min men ser ju betydligt bättre ut nu.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Köpte ny dator för några dagar sen (i5 3570k, ASrock Z77 Extreme 4) och klockade direkt upp den i 4.0Ghz utan några som helst problem.
Men när jag försökte med 4.2Ghz så fick jag direkt ett problem. Datorn hittade inte grafikkortet längre. Och det funkade inte att återställa i BIOS eller installera om drivrutinerna. Det enda som fungerade var att återställa BIOS plocka ur kortet, starta datorn, stänga av igen och sätta tillbaka kortet. Det lite märkliga var ju att jag fortfarande fick bild till skärmen även fast den var inkopplad i grafikkortet och inte i det inbyggda.

Sen när jag fick ordning på grejerna så klocka jag till 4.0Ghz igen, men då hände precis samma sak som vid 4.2Ghz.
Har inte rört några volt inställningar eller något sådant.
Sen vet jag inte om det här har med saken att göra eller om det var helt random men datorn startade om sig helt plötsligt för en stund sedan, hände bara en gång och fungerar bra.
Kör just nu med allt orginalinställt tills jag får en hint av vad felet kan vara. Och jag vet att jag skrev det här i en annan tråd jag gjorde för några dagar sen, men lätt att den här frågan går obemärkt förbi eftersom huvudfrågan var en annan.

Varför händer detta? Är det någon inställning i BIOS som spökar? Allt står som sagt på Auto eftersom det är återställt.

använde du esd-armband när du monterade ihop allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

använde du esd-armband när du monterade ihop allt?

Japp det gjorde jag, problemet var ju inte där från början utan blev så efter jag installerat massa grejer. Men jag formaterade nu och nu funkar det som det ska. Men nu installerar jag ett program i taget och sen startar jag om för att se om det fortfarande är som det ska, då ve jag ju vilket program det var som fuckade upp allt i så fall.

EDIT: Gjorde som jag skrev och startade om efter varenda installation eller ändring, och problemet kom direkt när jag ändrade minnena till 1600Mhz från auto. Ändrade tillbaka till auto så gick det bra igen. Minnena är Corsair 8GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Japp det gjorde jag, problemet var ju inte där från början utan blev så efter jag installerat massa grejer. Men jag formaterade nu och nu funkar det som det ska. Men nu installerar jag ett program i taget och sen startar jag om för att se om det fortfarande är som det ska, då ve jag ju vilket program det var som fuckade upp allt i så fall.

EDIT: Gjorde som jag skrev och startade om efter varenda installation eller ändring, och problemet kom direkt när jag ändrade minnena till 1600Mhz från auto. Ändrade tillbaka till auto så gick det bra igen. Minnena är Corsair 8GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

tittade på den klassiska The Shocking Truth från -87 tack vare en annan tråd jag nyligen läste. Tänkvärt, verkligen. Det är inte alls omöjligt att steka en minnespinne bara genom att nudda den efter att ha gått ett par steg på ett vanligt plastgolv
Eller för den delen hålla ett laddat objekt i närheten av den.

Det behöver inte heller vara så att en komponent slutar fungera helt, den kan också börja bete sig underligt som tex inte kunna köras i sin specificerade hastighet.

(Eller så kan du ha måndagsexemplar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

tittade på den klassiska The Shocking Truth från -87 tack vare en annan tråd jag nyligen läste. Tänkvärt, verkligen. Det är inte alls omöjligt att steka en minnespinne bara genom att nudda den efter att ha gått ett par steg på ett vanligt plastgolv
Eller för den delen hålla ett laddat objekt i närheten av den.

Det behöver inte heller vara så att en komponent slutar fungera helt, den kan också börja bete sig underligt som tex inte kunna köras i sin specificerade hastighet.

(Eller så kan du ha måndagsexemplar)

Jag blir bara mer och mer frustrerad på det här. Datorn har inte hittat grafikkortet på 3-4 timmar, sen när jag väl ska bränna ut memtest och köra det, ja då hittar den plötsligt grafikkortet men då försvann CD läsaren istället. Det går att köra in och ut den men den finns inte inne i Windows men precis som med grafikkortet så finns det där om jag kollar i Bios. jag blir fan inte klok på detta

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jag blir bara mer och mer frustrerad på det här. Datorn har inte hittat grafikkortet på 3-4 timmar, sen när jag väl ska bränna ut memtest och köra det, ja då hittar den plötsligt grafikkortet men då försvann CD läsaren istället. Det går att köra in och ut den men den finns inte inne i Windows men precis som med grafikkortet så finns det där om jag kollar i Bios. jag blir fan inte klok på detta

Men du sådär höll min dator på förut ned defekt nätaggregat
Testa annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Men du sådär höll min dator på förut ned defekt nätaggregat
Testa annat?

Okej, nu fick jag den att hitta cd läsaren men då försvann min SSD istället... så det måste fan vara nätagget. Får testa med ett annat om jag kan få tag på något.
Eller så skickar jag in både nätagget och moderkortet till Inet och sen får jag betala dom dör 250:- för felsökningen på den komponenten det inte var fel på.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Okej, nu fick jag den att hitta cd läsaren men då försvann min SSD istället... så det måste fan vara nätagget. Får testa med ett annat om jag kan få tag på något.
Eller så skickar jag in både nätagget och moderkortet till Inet och sen får jag betala dom dör 250:- för felsökningen på den komponenten det inte var fel på.

Måste och måste...du kan ju testa det i alla fall innan om du känner en enda kotte med en stationär dator nånstans.

Kolla ifall cd-läsaren och ssd:n ligger på samma strömslinga, ifall de gör det separera dem och prova igen.
Prova ta ut allt som kräver ström utom ssd, grafikkort och cd-läsare (jag vet det kanske inte är så mycket mer )
Vilket fabrikat och vilken modell på nätaggregat har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Måste och måste...du kan ju testa det i alla fall innan om du känner en enda kotte med en stationär dator nånstans.

Kolla ifall cd-läsaren och ssd:n ligger på samma strömslinga, ifall de gör det separera dem och prova igen.
Prova ta ut allt som kräver ström utom ssd, grafikkort och cd-läsare (jag vet det kanske inte är så mycket mer )
Vilket fabrikat och vilken modell på nätaggregat har du?

Jo båda diskarna + läsaren ligger på samma strömslinga, får testa det du sa när jag kommer hem från jobbet imorgon bitti.
Jag har ett sånt här nätagg https://www.inet.se/produkt/6911365/corsair-hx-850w-80-gold-modular

Edit: Har nu testat som du sa utan framgång. Började misstänka att det var moderkortet eftersom CD läsaren (och grafikkortet) får ju ström (kan köra in och ut släden). Har testat varenda SATA kontakt på moderkortet med samma resultat. Lånade ett annat nätagg och kopplade in, precis samma sak då. Så nu har jag felanmält moderkortet till Inet. Ska även tillägga att jag för säkerthetsskull körde memtest i 3 timmar bara för att 100% utesluta minnena, fick inte ett enda error.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Tänkte ge en update för dom som är intresserade. Skickade in moderkortet till Inet som konstaterade att det inte var något fel på det.
Passade på att köpa 4 extra chassifläktar och 2st nya SATA kablar (bara för att byta ut någonting som kanske var anledningen till strulet).

Satte ihop allting för ca 5 timmar sen och har funkat perfekt sen dess, inte ett enda strul! Jag har ingen aning om vad som var fel innan men nu funkar allt iaf.
Körde även OCCT i ca 20 minuter och tempen på processorn kom aldrig över 56grader och innan låg den på ca 78 grader. Och om det beror på mina nya fläktar eller att processorkylaren var dåligt monterad innan vet jag inte, men bra är det i alla fall! Nu ska jag avvakta några dagar och se så allt fungerar som det ska sen blir det att börja klocka igen.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Jaha nu får jag vända mig till er igen en sista gång och postar här ännu en gång. Datorn har som jag skrev ovanför fungerat klockrent sen i fredags. Men nu direkt när jag ändrade till 4.0 Ghz så inträffar exakt samma sak.

Är det någon som kanske har ett sista jäkla förslag på vad det beror på och hur jag kan lösa det? För nu skiter jag i det här och kör allt orginal istället även fast jag inte vill det. Blir så satans matt....

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F