Hjälp med skärmupplösning.

Permalänk

Hjälp med skärmupplösning.

Hej!

När jag startade upp min dator idag så såg jag att det var fel skärmupplösning av någon konstig anledning.

Självfallet högerklickar jag på skrivbordet och väljer skärmupplösning.

Där står det 1920x1080 som det också ska vara.

Jag går in på AMD Vision Control Center och kollar ifall det är något fel där, vilket det dock inte är.

Så vad kan felet vara? Allt är inställt på rätt men ändå så är det så fel.^

Gjorde en systemåterställning samt startat om datorn flertal gånger.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Hej!

När jag startade upp min dator idag så såg jag att det var fel skärmupplösning av någon konstig anledning.

Självfallet högerklickar jag på skrivbordet och väljer skärmupplösning.

Där står det 1920x1080 som det också ska vara.

Jag går in på AMD Vision Control Center och kollar ifall det är något fel där, vilket det dock inte är.

Så vad kan felet vara? Allt är inställt på rätt men ändå så är det så fel.^

Gjorde en systemåterställning samt startat om datorn flertal gånger.

Är bilden för liten eller? Man kan ändra skalningen i AMD control center

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Är bilden för liten eller? Man kan ändra skalningen i AMD control center

Man ser inte datum/klocka eller ikoner som ska visas nere i högra hörnet. Jag överklockade min processor med hjälp av Asus AI suit och därefter blev det så. Jag förstår inte ett piss just nu.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är det "fel"?

Vad kör du för kabel? Om det är VGA-kabel så borde det finnas en "autodetect" nånstans på skärmen som borde ställa bilden rätt. ... men byt hellre kabel till DVI eller HDMI

Om bilden är lite för liten eller lite för stor och du inte kör VGA, så är det sannolikt overscan som blivit aktiverat nånstans i AMD-drivrutinerna. Prova sök här på swec på "overscan" så borde du kunna hitta trådar som visar var i CCC du kan ändra detta.

Ev kan din skärm också ha en overscan/underscan inställning. Se till att den står på 1:1 mappning, dvs med overscan, zoomlägen och allt vad det nu kan finnas avstängt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

På vilket sätt är det "fel"?

Vad kör du för kabel? Om det är VGA-kabel så borde det finnas en "autodetect" nånstans på skärmen som borde ställa bilden rätt. ... men byt hellre kabel till DVI eller HDMI

Om bilden är lite för liten eller lite för stor och du inte kör VGA, så är det sannolikt overscan som blivit aktiverat nånstans i AMD-drivrutinerna. Prova sök här på swec på "overscan" så borde du kunna hitta trådar som visar var i CCC du kan ändra detta.

Ev kan din skärm också ha en overscan/underscan inställning. Se till att den står på 1:1 mappning, dvs med overscan, zoomlägen och allt vad det nu kan finnas avstängt.

VGA är det jag använder mig utav. Hehe.

Felet är ju att det är rätt upplösning i Windows samt i AMD kontrollpanel saken. Grejen är också att det funkade felfritt nyss, men sen efter jag överklockat med hjälp utav Asus egna sak som funkade felfritt igår så blev skärmupplösningen helt konstig.

Tack, ska kolla upp det på direkten

Permalänk
Medlem

kolla om du har någon autocorection eller något på din skärm som ställer in bilden så att den inte visar fel format eller visar den utanför eftersom du inte ser klockan osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

kolla om du har någon autocorection eller något på din skärm som ställer in bilden så att den inte visar fel format eller visar den utanför eftersom du inte ser klockan osv?

Redan testat att återställa till fabriksinställningar och autojustera skiten. Vägrar bli bra.

Permalänk

Har avinstallerat och installerat drivrutiner ett par gånger utan reslutat. Det lutar åt en fullständig ominstallation utav Windows tråkigt nog...

Permalänk
Medlem

Min fråga blir till dig. Vad kör du med för skärm? Eller kör du en TV som skärm?

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Funkar det igen om du tar bort överclockningen?

Permalänk
Medlem

Slimmie, hade du verkligen kollat alla inställningar i catalyst control center?
Kolla under My Digital Flat-Panels > Scaling Options.

Den ska stå på noll procent vill jag minnas. (är inte säker)

-----

Skrivet av hypergrizzly64:

Grejen är också att det funkade felfritt nyss, men sen efter jag överklockat med hjälp utav Asus egna sak som funkade felfritt igår så blev skärmupplösningen helt konstig.

Vad innebär "helt konstig"?
För stor? För liten? Högsmal? För bred? Konstiga färger? Extra grynig eller suddig?
Vad har du för skärm? Vad har du för grafikkort? (hellre för mycke info än för lite)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack så hemskt mycket för svar. Problemet förblir ett frågetecken.

Installerade om datorn precis vilket inte tog allt för lång tid.

Kör nu på 1920 x 1080 och det är som det ska vara.

Problemet var att det gick för mycket åt höger, alltså visades inte klockan osv nere i högra hörnet. Jag har inte en aning om varför.