Fråga angående skatt Student

Permalänk
Avstängd

Fråga angående skatt Student

Hej!

Har letat runt en del angående hur mycket jag ska få tillbaka i skatt. I somras jobbade jag 7 veckor. var 18 år gammal, fyllde 19 i september. Dvs 93a. Studerande.

Fick cirka 110 kr i timman inkluderat semestersättning, tror det blir cirka 97 kr i timman. Vet att jag fick runt 12000:- första månaden och sedan runt 8000:- andra.

Var borta en dag från jobbet, och dagarna var 8 timmar.
Bor på Ekerö f.ö, vet inte vad skatten är men runt 30% skulle jag tro.

Annars är den enda inkomsten Studiebidrag, om det räknas som inkomst.
Hur mycket kan jag förvänta mig i skatteåterbäring och när eventuellt brukar man få den? Finns det möjlighet att få den tidigare?

Jag vet att man slipper skatta om man tjänar ex "18400kr", eller vad det är, men jag har ju tjänat mer..

Om jag nu skattat 30% av 18400:- (Vilket ska vara skattefritt) vilket är 5520 kr. Är det de jag kan förvänta mig i återbäring då?

Grymt tacksam för svar!

Edit: Länka mig inte med en simpel länk till skatteverket, för jag har läst på men får ingen förklaring på hur mycket jag ska få tillbaka när jag tjänat lite mer än den skattefria summan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Hej!

Har letat runt en del angående hur mycket jag ska få tillbaka i skatt. I somras jobbade jag 7 veckor. var 18 år gammal, fyllde 19 i september. Dvs 93a. Studerande.

Fick cirka 110 kr i timman inkluderat semestersättning, tror det blir cirka 97 kr i timman. Vet att jag fick runt 12000:- första månaden och sedan runt 8000:- andra.

Var borta en dag från jobbet, och dagarna var 8 timmar.
Bor på Ekerö f.ö, vet inte vad skatten är men runt 30% skulle jag tro.

Annars är den enda inkomsten Studiebidrag, om det räknas som inkomst.
Hur mycket kan jag förvänta mig i skatteåterbäring och när eventuellt brukar man få den? Finns det möjlighet att få den tidigare?

Jag vet att man slipper skatta om man tjänar ex "18400kr", eller vad det är, men jag har ju tjänat mer..

Om jag nu skattat 30% av 18400:- (Vilket ska vara skattefritt) vilket är 5520 kr. Är det de jag kan förvänta mig i återbäring då?

Grymt tacksam för svar!

Edit: Länka mig inte med en simpel länk till skatteverket, för jag har läst på men får ingen förklaring på hur mycket jag ska få tillbaka när jag tjänat lite mer än den skattefria summan.

Jag vet inte om du räknar http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatt... som en "simpel länk till Skatteverket", men det bästa att göra i din situation är faktiskt att använda den länken. Jag skulle kunna hänvisa dig till diverse olika lagparagrafer också, men att göra de här uträkningarna manuellt blir komplicerat eftersom det är många olika faktorer att ta hänsyn till. Sammanfattningsvis kan dock sägas att om du bara tjänat strax över gränsen för när man behöver betala skatt, kommer du förmodligen endast att behöva betala drygt 1300 kr (eller mer beroende på hur långt över gränsen du är). Om du har kapitalinkomster blir skatten på tjänsteinkomsten i praktiken lägre vid så här låga inkomster och det blir några kronor mer att betala om du är med i Svenska kyrkan (eller annat trossamfund) än om du inte är det.

Edit: Studiebidrag är inte en skattepliktig inkomst.

Edit 2: Ytterligare ett tillägg. Det fungerar alltså på så sätt att arbetsgivaren har dragit vissa belopp i skatt från det du tjänade i somras och betalat in det till Skatteverket. Om arbetsgivaren exempelvis dragit 6000 kr i skatt och det visar sig att du i själva verket bara ska betala 2000 kr, får du 4000 kr i skatteåterbäring. Skatteåterbäringen kommer normalt någon gång i juni under förutsättning att du deklarerar via internet.

Permalänk
Avstängd

Skatt har dragits på hela beloppet, då det är ett stort företag tvivlar jag på att dom ändrar rutiner för en sommarjobbare. Alltså borde jag iaf kunna förvänta mig att jag får pengar? Vart deklarerar man?

Permalänk

Du kan nog förvänta dig ca 5-6000 kr tillbaka på skatten om det där var din enda inkomst förra året. Men sådant där är komplicerat, men du kan garanterat förvänta dig pengar tillbaka.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Skatt har dragits på hela beloppet, då det är ett stort företag tvivlar jag på att dom ändrar rutiner för en sommarjobbare. Alltså borde jag iaf kunna förvänta mig att jag får pengar? Vart deklarerar man?

Ja, nej, de har säkert dragit skatt enligt tabell. Så blir det om man inte lämnar in ett jämkningsbeslut (d.v.s. ett beslut man kan begära att få från Skatteverket som säger att arbetsgivaren ska dra mindre skatt). Hur som helst, om du tittar på dina lönebesked kan du se hur mycket lön du fått före skatt och hur mycket skatt som dragits. Plockar du fram de uppgifterna kan du räkna ut hur mycket du kommer att få tillbaka, men utan dem är det svårt att göra en vettig uppskattning.

Du deklarerar enklast via Skatteverkets webbplats, men det går inte att göra än. Med största sannolikhet kommer du bara att behöva godkänna det hela, så det blir enkelt.

Permalänk
Medlem

Om du har gett dem bankkontonummer så får du tillbaka pengar i början på juni annars tar det längre tid.

Om du ligger under gränsen för inkomstdeklaration så behöver du inte göra ngt alls. Då kommer du få tillbaka allt du betalat in i skatt.