Rykte: Nästa Xbox presenteras i april

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fille044:

Lätt Forza 5 och Halo 5 på PC!

En dröm :D, då kan man äntligen få spela hackfritt om det kommer på PC!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur stor roll spelar egentligen latensen i praktiken?

2, Är du säker på att det verkligen är så stor skillnad?
http://www.sisoftware.net/?d=qa&f=gpu_mem_latency

Sen även om det var sant. Hur logiskt är det att sätta en minnesbegränsning till grafikkortet på en enhet som är designad för just spel? Någonting låter konstigt med specifikationerna. Antingen stämmer det inte att det är DDR3, eller så har de gjort något för att öka hastigheten (många kanaler kanske?), eller så kanske de helt enkelt har valt ett så klent grafikkort att minnesbandbredden inte blir ett problem.

"Nej" & "vet inte" på alla frågorna. Bra intressant länk, ska läsa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

En dröm :D, då kan man äntligen få spela hackfritt om det kommer på PC!

Nyaste Halo flyter piss på Xbox 360. Enorma FPS dropps när man kör multiplayer.
Forza är det dock tvärtom, håller en hög jämn fps.

Permalänk
Avstängd

8 kärnor är trevligt.
1,6 GHz låter ju inte så jätteimponerande men kan ju vara hög IPC (instruction per cycle), och kan nog vara funka bra om spelen är parallella och verkligen drar nytta av alla kärnor.

Kul för AMD att dom fick vara med, så dom får ett uppsving i kassan.

Undrar hur mycket konsolen kommer att kosta?

Jag hoppas dom kör standard USB, inte som jävla Xbox 360 där dom körde fusk "USB" som var fejk så kunde man inte använda riktiga USB enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Postaldude:

Glöm inte gott folk att av ps4 8gb ram så är 3gb reserverat till os. Xbox 720 kommer ha mer minne över än Playstation. Som vanligt.

Lustigt då det är precis tvärtom det ryktats om, att det är X720 vars OS ska ta upp 3GB RAM. Det var det prat om redan innan när det var tal om att PS4 skulle ha 4GB RAM.

http://www.develop-online.net/news/43009/Report-PS4-33-more-p...

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur stor roll spelar egentligen latensen i praktiken?

2, Är du säker på att det verkligen är så stor skillnad?
http://www.sisoftware.net/?d=qa&f=gpu_mem_latency

Sen även om det var sant. Hur logiskt är det att sätta en minnesbegränsning till grafikkortet på en enhet som är designad för just spel? Någonting låter konstigt med specifikationerna. Antingen stämmer det inte att det är DDR3, eller så har de gjort något för att öka hastigheten (många kanaler kanske?), eller så kanske de helt enkelt har valt ett så klent grafikkort att minnesbandbredden inte blir ett problem.

1. För en CPU är latens långt mycket viktigare än bandbredd. Titta bara på hur lite dubblerad bandbredd ger för Xeon och E-serien. Latens är däremot rätt irrelevant för en GPU, men testet du länkar visar ändå hur mycket lägre latens HD4000 har än andra GPUer. ~100ns är ändå rätt mycket mer än vad en Core i CPU har mot RAM, det ligger mer runt 60ns något som man inte kommer få med GDDR5 RAM.

2. Tycker detta test visar ganska väl att HD4000 har betydligt mycket lägre latens jämfört med nVidia korten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

8 kärnor är trevligt.
1,6 GHz låter ju inte så jätteimponerande men kan ju vara hög IPC (instruction per cycle), och kan nog vara funka bra om spelen är parallella och verkligen drar nytta av alla kärnor.

Kul för AMD att dom fick vara med, så dom får ett uppsving i kassan.

Undrar hur mycket konsolen kommer att kosta?

Jag hoppas dom kör standard USB, inte som jävla Xbox 360 där dom körde fusk "USB" som var fejk så kunde man inte använda riktiga USB enheter.

Jaguar kärnor... De har låg IPC dessvärre.
Vi snackar om AMDs plattform som är steget över intels Atom...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Den dagen det kommer ett spel som kräver mer än vad konsollen klarar av (EJ GRAFISKT), den dagen kan jag medge att konsoller håller tillbaka PC industrin.
(inget i texten är personligt, utan rent allmänt så ingen liten PC fanboy kommer och tar åt sig)

ta bara Killzone från PS2 jo visst det kom inte till PC men det började lagga ur i på vissa delar i spelet så jo det kommit spel till konsoler där konsolen inte hänger med, Ninja Gaiden 2 till Xbox360 är ett annat exempel där dom fick för sig att man ska ha 100 enemies på skärmen samtidigt var en smart idé för 360n självklart började det laggar ur men dock var det till ens föredel då lagget slot ut AIn och dom stog stilla medans man själv rörde sig i 10fps

och detta är inget grafiskt detta är rena fyskika saker i spelen finns säkert fler spel som kommit men inte som jag kan i huvudet men i alla fall 2 klara exempel på lagg på konsoler,

tom N64an släpptes i vetskap av att den "även är en kraftfull maskin för sin tid" endå inte skulle räcka till och man endå fick köpa till ett exansion memory kit för att få ytligare lite mer liv i maskinen innan Gamecube släptes och porten för sloten fanns redan från orginal så detta expansion minne var redan uttänkt för framtida försäljning

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

tyvärr blir det väll som med ps3/xbox 360, där utvecklarna gör spel anpassade till xbox och inte utnyttjar kraften i playstationet fullt ut

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

tyvärr blir det väll som med ps3/xbox 360, där utvecklarna gör spel anpassade till xbox och inte utnyttjar kraften i playstationet fullt ut

Inte det här nu igen. PlayStation 3 är inget mystiskt med någon hemlig reservoir med outömlig prestanda. Det är en maskin med underdimensionerad grafikdel och RAM - tillsammans med en serverprocessor.

Anledningen till varför utvecklarna inte brydde sig att göra spel i linje med Killzone 2 gällande grafisk standard är helt enkelt för att EA helst inte vill lägga fem-sex år på utvecklingen på sina spel. För att hitta på en massa genvägar i hur man kommer runt den svaga grafikprestandan.

Vad får dig att tro att situationen hade blivit samma med nästa konsoler dyker upp? Speciellt när ryktena presenterade i denna ryktesartikeln talar om i stort likvärdig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Inte det här nu igen. PlayStation 3 är inget mystiskt med någon hemlig reservoir med outömlig prestanda. Det är en maskin med underdimensionerad grafikdel och RAM - tillsammans med en serverprocessor.

Anledningen till varför utvecklarna inte brydde sig att göra spel i linje med Killzone 2 gällande grafisk standard är helt enkelt för att EA helst inte vill lägga fem-sex år på utvecklingen på sina spel. För att hitta på en massa genvägar i hur man kommer runt den svaga grafikprestandan.

Vad får dig att tro att situationen hade blivit samma med nästa konsoler dyker upp? Speciellt när ryktena presenterade i denna ryktesartikeln talar om i stort likvärdig hårdvara.

Är du medveten om att det du skrev kan vara exakt det Selo menade. Allt är en tolkningsfråga.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Är du medveten om att det du skrev kan vara exakt det Selo menade. Allt är en tolkningsfråga.

Det vill jag inte påstå. Det han skrev menade på att anledningen till varför konsolens påstådda "kraft" inte brukades var på grund utav Xbox 360 och hur utgivarna hellre lägger krutet där. Men det är ju inte sant. För även om PlayStation 3 vore den enda konsolen på marknaden så hade utvecklingstiden varit förödande - och tid är pengar.

Permalänk
Medlem

Det är lite kul om man ska följa ryktena så verkar det som att de ska vara likvärdig prestanda i ps4 och nästa xbox-konsol. Förstår hur dom tänker. Att det spelar ingen roll hur stark konsolen är för de är ändå den svagaste konsolen som utgör ett mått för vad spelet kan uppnå grafiskt och fysiskt. Men samtidigt när de är så lika och i princip de flesta spel kommer på flera plattformar så spelar det ju ingen roll vilken konsol man köper då! Vad kommer vara skillnaden mellan att köpa nästa generation Playstation eller Xbox eller kommer kriget att utkämpas i form av exklusiva titlar till respektive konsol? Ska bli intressant att se.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det vill jag inte påstå. Det han skrev menade på att anledningen till varför konsolens påstådda "kraft" inte brukades var på grund utav Xbox 360 och hur utgivarna hellre lägger krutet där. Men det är ju inte sant. För även om PlayStation 3 vore den enda konsolen på marknaden så hade utvecklingstiden varit förödande - och tid är pengar.

Jag skrev det med glimten i ögat. Jag vet att många tillverkare har klagat på att det är omständigt att utnyttja kapaciteten i PS3 pga stark beräkningskraft och underdimensionerad gpu. Sen att skripta ett multiplattformsspel exklusivt för ps3 finns inte på kartan då det skulle innebära ren förlust. Xbox 360 är mer välbalanserad på den punkten. En del spel har tom sett bättre ut på xbox360 än PS3.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag skrev det med glimten i ögat. Jag vet att många tillverkare har klagat på att det är omständigt att utnyttja kapaciteten i PS3 pga stark beräkningskraft och underdimensionerad gpu. Sen att skripta ett multiplattformsspel exklusivt för ps3 finns inte på kartan då det skulle innebära ren förlust. Xbox 360 är mer välbalanserad på den punkten. En del spel har tom sett bättre ut på xbox360 än PS3.

Exklusiva spel på PS3 ser dock nästan bättre ut än Xbox exklusiva spel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

1. För en CPU är latens långt mycket viktigare än bandbredd. Titta bara på hur lite dubblerad bandbredd ger för Xeon och E-serien. Latens är däremot rätt irrelevant för en GPU, men testet du länkar visar ändå hur mycket lägre latens HD4000 har än andra GPUer. ~100ns är ändå rätt mycket mer än vad en Core i CPU har mot RAM, det ligger mer runt 60ns något som man inte kommer få med GDDR5 RAM.

2. Tycker detta test visar ganska väl att HD4000 har betydligt mycket lägre latens jämfört med nVidia korten.

Men nu är det ju inte en Xeonplattform utan en spelplattform så frågan är vart man bör lägga krutet. Så om man skulle göra en känslighetsanalys över hela systemet. Vilket ger störts problem, att CPU får högre latens eller att GPU får lägre bandbredd. Vi har ju redan sett resultatet av bandbredden från DDR3 i AMDs GPUer i form av deras APU. Där gör bandbredden stor skillnad och verkade ju skala nästan linjärt inom spannet av DDR3. Så om Microsoft har valt att bara slänga in vanlig DDR3 så kommer ju grafikkortet vara begränsat av minneshastigheten. Frågan är ju om de löst det på annat sätt. Det är ju möjligt att köra DDR3 på många kanaler också vilket skulle komma runt problemet och ge det bästa av två världar. Vi får helt enkelt se när de väl släpper den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Exklusiva spel på PS3 ser dock nästan bättre ut än Xbox exklusiva spel.

De ser alltså fortfarande lite sämre ut...

Givetvis inte det du menade men iaf det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

det skulle varit skit kull att få testa min svetsade rally rigg med hemma bygd analog hand broms på Forza men det kommer nog inte hända : ( spel tillverkarna vill inte att man skall kunna använda realistiska styr sett tyvärr. men jag har Dirt 3 som är grymt kul : )

Synd att slösa bort en riktig rigg på arkadlir
Har kört simracing sen 90-talet och har aldrig stött på nämnvärd realism på en konsoll, det är nog tyvärr så att om man skall få till realism i det segmentet krävs omfattande, och snabba fysikberäkningar, och då behövs mycket processor. Nu är jag närmast löjligt fokuserad på realism i känsla och väghållning, men rFactor 2 (som är enligt mitt tycke det överlägset bästa, starkt rekommenderat!) kommer inte att kunna drivas av den här sortens konsollprocessor hur mycket man än vill.
Beräkningar av friktion, massa, aero, deformation, flex o.s.v i 400Hz är helt enkelt inte något konsollerna är anpassade för.

Konsoller är till för snabb underhållning, flashig grafik och omedelbar stimulans, och det är de riktigt bra på... men du som har bemödat dig med att göra en riktig rigg har det kanske för att få lite mer "riktig" känsla?

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Varför det? Xbox 360 och PS3 hade sämre prestanda än en motsvarande dator när de släpptes 2005/2006 och de håller fortfarande målet idag, om man ser på dem som rena spelmaskiner.

De kan givetvis inte mäta sig mot en speldator idag i varesig hastighet eller grafik men kvaliteten på spelen har utvecklats eftersom åren gått på en likvärdig kurva som speldatorerna gjort, vilket betyder att ett Xbox 360 spel idag är ungefär lika mycket sämre, jämfört med en PC, som ett Xbox 360 spel jämfört med en PC var i 2005.

Kommer de nu med något som kan mäta sig med en low- till mid- range dator, ser jag inga problem i att behålla den som spelmaskin tills 2020+. Så länge de lyckas med multitaskingen så jag kan streama musik genom iHeartRadio samtidigt som jag spelar GTA V eller streama twitterfeeden samtidigt som jag tittar på House of Cards är detta den ultimata vardagsrumsboxen (mycket mer så än Google TV).

När det är sagt, ska man inte se bort ifrån att de istället går samma väg som Apple gjort, med smärre hårdvaruuppdateringar varje år där produkten som sådan är den samma men får lite snabbare processor, mer minne, bättre GPU osv - samtidigt som majoriteten av mjukvaran (spelen) kommer fungera på en revision ett eller två steg längre bak. Då har de en jämnare inkomstström pga alla som uppdaterar varje år samtidigt som casual gamern inte känner sig helt övergiven då produkten faktiskt fortfarande fungerar fint efter två år f.ex.

Saken är att när Xbox kom 2005 så var faktiskt grafen den kunde prestera över vad en vanlig gamer hade. Grafiken var imponerande, i alla fall för mig. Ser jag nya Killzone är jag inte imponerad. Jag vet att den grafiken redan finns och rullar på utmärkt på en PC med dugligt grafikkort Dessutom hade Xbox360/PS3 flera spel i 1080i/p och resten i 720p. Vid denna tiden körde få över 1280x1024 och high end system körde 1600x1200. Idag är 1080p närmaste en minimistandard för en PC. De billigaste skärmarna är 22" och har 1080p i upplösning.

Permalänk
Medlem

Visst finns det massor av dåliga konsolportar och visst kommer PC att få en skjuts av att nästa generations konsoler är medelbra x86-datorer.

Men jag tror att en annan stor anledning är att grafikprestandan på PC är så diversifierad numera att om du gör ett exklusivt PC-spel och siktar lågt får du en väldigt stor kundgrupp, medan du får en väldigt liten kundgrupp om du siktar högt.

Om man tänker bort konsoler helt för en sekund och tänker att man är en utgivare av ett nytt PC-spel och vill göra det både snyggt och vill att så många som möjligt ska kunna spela det, var lägger man då prestandaribban?

Ja, betydligt lägre än vad de flesta tror. Du vill väl åtminstone att de flesta bland de tio vanligaste grafikkorten på Steam ska kunna driva runt spelet, eller hur?
http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Intel HD Graphics 3000 NVIDIA GeForce GTX 560 Ti NVIDIA GeForce GTX 550 Ti Intel HD Graphics NVIDIA GeForce GTX 460 Intel HD Graphics 2000 ATI Radeon HD 5770 NVIDIA GeForce GTX 560 NVIDIA GeForce 9800 NVIDIA GeForce 9600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Det vill jag inte påstå. Det han skrev menade på att anledningen till varför konsolens påstådda "kraft" inte brukades var på grund utav Xbox 360 och hur utgivarna hellre lägger krutet där. Men det är ju inte sant. För även om PlayStation 3 vore den enda konsolen på marknaden så hade utvecklingstiden varit förödande - och tid är pengar.

Dom flesta tror ju att ps3'ans cell prolle kommer från framtiden och ingen någonsin kommer att uppnå kraften som den legendariska cellprollen har!

Idiotiskt tänkande...cell processor är inget annat än en server cpu som därefter är rätt så kass på pappret...

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axly:

Synd att slösa bort en riktig rigg på arkadlir
Har kört simracing sen 90-talet och har aldrig stött på nämnvärd realism på en konsoll, det är nog tyvärr så att om man skall få till realism i det segmentet krävs omfattande, och snabba fysikberäkningar, och då behövs mycket processor. Nu är jag närmast löjligt fokuserad på realism i känsla och väghållning, men rFactor 2 (som är enligt mitt tycke det överlägset bästa, starkt rekommenderat!) kommer inte att kunna drivas av den här sortens konsollprocessor hur mycket man än vill.
Beräkningar av friktion, massa, aero, deformation, flex o.s.v i 400Hz är helt enkelt inte något konsollerna är anpassade för.

Konsoller är till för snabb underhållning, flashig grafik och omedelbar stimulans, och det är de riktigt bra på... men du som har bemödat dig med att göra en riktig rigg har det kanske för att få lite mer "riktig" känsla?

Givetvis kommer det kunna köra rFactor 2 om det skrivs för Konsolen som alla andra spel inklusive detaljer och få en liknande upplevelse med motsvarande hårdvara och värre. (Om vi pratar om de nya konsolerna)

Du pratar som att rFactor 2 skulle vara något i rymd väg att driva.

Permalänk
Medlem

I rymdväg.. nja.. men det är processorkrävande på ett sätt jag inte sett i spel innan.
För att få snurr på beräkningarna i rf2 ordentligt i dag behöver man kliva upp till motsvarande i5'a, vilket är rätt hårda "krav" för ett spel. Jaguar-arkitekturen är ju fokuserad på låg tdp och strömförbrukning, och räcker säkert alldeles utmärkt till för "normala spel" (annars förstår jag inte varför de skulle välja den), men fokus när man bygger en konsoll lär snarare vara att den kan hantera grafik effektivt än stora mängder beräkningar.

Orelaterat kan man också fråga sig varför det gjorts ett flertal simulatorer baserat på pc, men inga till konsoller.

Missförstå mig rätt, jag menar inte att konsoller är sämre utan bara att vissa grejer gör sig bättre på olika plattformar då de är avpassade för det.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite vad vi kan förvänta oss av den nya hårdvaran i xbox när det gäller banor och antal spelare.

Ta tex BF3 idag är det 12 spelare per lag, vad tror ni !?

Hur många mer spelare per lag kan vi förvänta oss på den nya maskinen och finns det möjlighet att det blir samma storlek på banor som på PC !?

/J

Permalänk
Medlem

Tycker trenden går ifrån konsoller och istället så spelar betydligt fler på telefoner, ipad och tom PC. Tror att det vettigaste som MS (och Sony) kan göra är att fokusera på media och konkurrera med ATV innan det slagit ut dem.

Är trots allt väldigt få konsoller som säljs i dagsläget jämfört med datorer, telefoner och tom iPads. Får de till vettig fokus som mediahub så kanskenmde kan sälja utanför sin nuvarande nich och nå en betydligt störrre del av befolkningen.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Är trots allt väldigt få konsoller som säljs i dagsläget jämfört med datorer, telefoner och tom iPads. Får de till vettig fokus som mediahub så kanskenmde kan sälja utanför sin nuvarande nich och nå en betydligt störrre del av befolkningen.

Sant, men omsättningsmässigt vill jag tro att komsolmarknaden leder stort, vilket gör det till en "bättre" strategi rent affärsmässigt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]