Windows 8, Hyper-v, licenser

Permalänk
Medlem

Windows 8, Hyper-v, licenser

Hej alla!

Måste varje instans (virtuell maskin) som har Windows 8, ha egen Win8 licens?

Dvs om jag sätter ihop ett lab, där två Win8 virtuella maskiner pratar med varann,
behöver jag då följande licenser:
1, Datorns Win 8 licens
2, Virtuell dator 1 licens
3, Virtuell dator 2 licens

Behöver jag här 3 licenser, eller klarar jag mig med 1 eller 2?

Någon som vet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Inaktiv

För att göra det behöver du tre licenser, då det kommer att vara precis som att köra operativsystemet på 3 olika datorer.

EDIT: Du kan ju köra linux i botten och bara behöva köpa 2 licenser, men då mister du Hyper-V, vilket är synd.
Källa (från licensavtalet) på detta också:
You may run on the licensed device at any one time one copy, or instance, of the software directly on the hardware (the physical operating system environment) and up to four instances of the software in virtual machines. You may create and store an unlimited number of copies (for example, copies in VMs) for use on any licensed device.

ADDITIONAL LICENSING REQUIREMENTS AND/OR USE RIGHTS.
Use with Virtualization Technologies. Instead of using the software directly on the licensed computer, you may install and use the software within only one virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed computer.

Permalänk
Medlem

Ok, om jag gör så att jag försöker klara mig med 2 Windows 8 licenser,
1 st för datorn och 1 st för virtuella datorn.

Om jag använder den virtuella Win 8 licensen för olika ändamål ex för lab1 och lab2 (men alltid en i taget),
ex genom att ta image på den virtuella Win8 installationen, utan att behöva köra aktiveringsköret.
Fungerar detta?
Bryter jag mot licens-avtalet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Du kan alltid tanka Evaluation windows 8 då kan du köra dem i 180 dagar.
Där kan du också tanka server 2012 om du vill labba med det också, trailversionerna då
finn länk i min tråd här ,

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1190329-guide-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Oneone!

Jag har 2 Windows 8 licenser, så om jag också kan använda evalueringslicensen,
så räcker det säkert.

Din Hyper-v guide ser verkligen bra ut.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Tackar! lycka till!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200