Creative Sound Blaster ZxR och högtalare?

Permalänk
Medlem

Creative Sound Blaster ZxR och högtalare?

Jag funderar på att skaffa mig ett ljudkort till min nästa dator. Jag har funderat på ett Creative Sound Blaster ZxR. Det var den senaste Fredagspanelen som fick mig att börja tänka på detta.
Men vilken förstärkare och högtalare bör jag skaffa till detta? Jag har funderat i banor som ett hemmabiopaket. Eller min gamla Yamaha hemmabioreceiver. Eller är det rätt onödigt att skaffa ett såpas dyrt kort? Jag har ju inte pengar i överflöd.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en budget.
Ljudkort behövs knappast om det ska kopplas med optiskt eller hdmi vilket man oftast gör med hemmabioprylar.

Permalänk

Jag skulle avråda dig från att välja Creatives kort, deras drivrutiner är värdelösa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
Den rekomenderar jag ^

Permalänk
Medlem

Inget ljudkort?

Oyegie, vad menar du med att jag inte behöver något ljudkort?

Permalänk
Medlem

jag kan tillägga att ljudkort är skit nice när man skaffar ett, stor skillnad ja skaffade mig ett soundblaster z och är sjukt nöjd
skulle köpa nya högtalare för att dom börja bli kassa, när jag skaffa mitt ljudkort så va högtalarana som nya... och ljudet är mmm mums

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166547-creative_sound...
polarna säger att micen är mycket bättre nu också

om du inte har något att göra kan du kolla på denna här berättar dom allt
ps, ja har inte märkt något problem med creatives drivers en men detta är mitt första ljudkort (skaffa mitt för ca 2månadersen)

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Jag skulle avråda dig från att välja Creatives kort, deras drivrutiner är värdelösa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133
Den rekomenderar jag ^

Själv har jag ett Audigy 2ZS platinum och drivarna fårn Creatives hemsida funkar pefekt i windows 7!

Det var ju en gång för hundra årsen när windows vista som är skit bra enl microsoft vid tidpunkten, hade dåliga drivrutiner.

6 årsen ifall jag inte minns fel!

Sen så är det kortet byggt för lurar och inte hemma bio!

Sen till TS:

Ifall du skall köra med optisk/HDMI så behövs inget ljudkort, din förstärkare grejar det själv då.

Men kör du som jag och har en äldre analog förstärkare så är ett ljudkort guld värt. Dom inbyggda kretsarna på 90% av alla moderkort idag bör inte få säljas då det låter förskärckligt. Typ när man för flera årsen hade skaffat sin första Stereo hörna(på 90 talet skulle alla ha en) körde full bas och full diskant med loudness på såklart! vilket såklart inte lät bra nu när man tänker efter

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

När och om jag köper ett bättre ljudkort hade jag tänkt att äntligen börja spela in alla de LP och singlar som jag har till digitalt format. Så frågan är om det blir så mycket bättre med ett separat ljudkort än med de som sitter på moderkorten idag. Bättre tror jag nog det blir men kan jag verkligen höra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

När och om jag köper ett bättre ljudkort hade jag tänkt att äntligen börja spela in alla de LP och singlar som jag har till digitalt format. Så frågan är om det blir så mycket bättre med ett separat ljudkort än med de som sitter på moderkorten idag. Bättre tror jag nog det blir men kan jag verkligen höra det?

Det förutsätter att du har en riaa-steg men det kanske du har?
Ska du digitalisera seriöst så se till att ha kliniskt rena skivor,frisk nål,och rätt inställd pickup och gärna nån seriös spelare osv annars lär det bara bli skit av det,men ska det bara dokumenteras så spelar det kanske ingen roll.
Tror faktiskt det är något bättre med separat ljudkort men skillnaden är väldigt liten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Oyegie, vad menar du med att jag inte behöver något ljudkort?

Skrivet av CGD:

När och om jag köper ett bättre ljudkort hade jag tänkt att äntligen börja spela in alla de LP och singlar som jag har till digitalt format. Så frågan är om det blir så mycket bättre med ett separat ljudkort än med de som sitter på moderkorten idag. Bättre tror jag nog det blir men kan jag verkligen höra det?

Det som främst skiljer ljudkort idag är omvandlarnas kvalitet, ansluter du ett hembiosystem använder du inte ljudkortets omvandlare utan hembion gör jobbet, ljudkortet blir betydelselöst för ljudet, det agerar bara som en kontakt, och kontakterna har du redan, troligen både på moderkortet och grafikkortet, det är totalt onödigt att köpa ett ljudkort i det läget.

Vill du ansluta en grammofon så har Behringer en usb ansluten riaadel för MM pickuper UFO 202 http://www.behringer.com/EN/Products/UFO202.aspx Den har bra ljudkvalitet och har du inte superbra grammofon och/eller MC pickup så räcker den långt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ljudet till datorn tar jag från förstärkarens ljud ut.
Jag har varit för lat tidigare men nu är nog skivspelarens tid på väg att ta slut så det är nog bäst att inte vänta för länge.
Det finns ju fortfarande vissa låtar som inte är ser ut att vara återutgivna på CD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Ljudet till datorn tar jag från förstärkarens ljud ut.
Jag har varit för lat tidigare men nu är nog skivspelarens tid på väg att ta slut så det är nog bäst att inte vänta för länge.
Det finns ju fortfarande vissa låtar som inte är ser ut att vara återutgivna på CD.

Nja tror knappast det,kommer finnas ett bra tag till,visserligen är cd-formatet ljudmässigt bättre men det är en helt annan känsla att svarva vinyplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nja tror knappast det,kommer finnas ett bra tag till,visserligen är cd-formatet ljudmässigt bättre men det är en helt annan känsla att svarva vinyplattor.

Att skivspelare kommer att finnas kvar ett bra tag till håller jag helt med om men jag föredrar CD:n som jag finner mer lätthanterlig och befriad från extraljud.
Det var mer min egen skivspelare jag tänkte på den har börjat bli lite dålig och jag tänker inte köpa någon ny. Så nu får den vila ända tills jag börjar spela in allt jag vill ha till datorn.
Men för att gå tillbaka till huvudfrågan, kanske är mitt inbyggda ljudkort tillräckligt bra för att kunna spela in mina skivor och sedan spela upp ljud som kommer från datorn. Mina CD spelar jag ju upp på hemmabioanläggningen. Frågan om ett nytt ljudkort växte ju inom mig när jag hörde om dem i Fredagspanelen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CGD:

Att skivspelare kommer att finnas kvar ett bra tag till håller jag helt med om men jag föredrar CD:n som jag finner mer lätthanterlig och befriad från extraljud.
Det var mer min egen skivspelare jag tänkte på den har börjat bli lite dålig och jag tänker inte köpa någon ny. Så nu får den vila ända tills jag börjar spela in allt jag vill ha till datorn.
Men för att gå tillbaka till huvudfrågan, kanske är mitt inbyggda ljudkort tillräckligt bra för att kunna spela in mina skivor och sedan spela upp ljud som kommer från datorn. Mina CD spelar jag ju upp på hemmabioanläggningen. Frågan om ett nytt ljudkort växte ju inom mig när jag hörde om dem i Fredagspanelen.

Du måste ha en riaadel för lp, de flesta ljudkort är bättre än det lp presterar och kan hantera linjenivå bra, så bara du har en extern ria så går det troligen bra med det ljudkort du redan har, men anslut inte grammofonen direkt, det funkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det fungerar att koppla kabel från förstärkarens ljudutgång, jag använder tape ut, till ljudkortets, ljud in. Förstärkaren som har en Phone ingång har ju en RIAA förstärkare. Jag spelar ju mina skivor på den ibland.
Men när jag tittade på Fredagspanelen (http://www.sweclockers.com/artikel/16563-fredagspanelen-testp...) där Jonas och Emil pratade om Creative nya Sound Blaster ZXR började undra om det vore något att ha. Kommer det att ge mig märkbart bättre inspelningar och kommer ljudet jag spelar upp att bli så mycket bättre. Jag är ingen storspelare och jag lyssnar mest på Spotify eller all musik jag har i Flac format på hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Sa du anvcäda en reciver så kan du köra intärna kortet. Annars kan det vara en bra ide med ett nytt ljudkorrt. Köpte z är inte nöjd. Har problem med micen. Men har nu bett dom stänga ticketen. (creative) Känns som jag fick ett måndags ex. Har jordbrus. Testat på ett amd och ett intel system.

Koplade in gamla x-fi kortet igen. det låter klart bätre än z men du funderade på mellan varianten den ska ha bättre kondingar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.