Permalänk
Medlem

Midat

Någon som handlat på Midat i Bollnäs?
Svårt och hitta några kund recensioner.

Visa signatur

Chassi: CM Scout II & Nzxt senty lx PSU: Evga 750W 80+ Gold Moderkort: ASROCK Z77-Extreme 4 CPU: i7-3770K @4.5Ghz CPU Kylare:Corsair H80i Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Radeon 7970 Matrix Platinum SSD: Samsung 840 120GB HDD: 2xSeagate Barracuda 1TB Skärm: Asus VG248QE 24

Permalänk

vad är det du ska köpa ?
annars finns ju https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjudde:

Någon som handlat på Midat i Bollnäs?
Svårt och hitta några kund recensioner.

Har några bekanta som bor i Bollnäs och som handlar/handlat på Midat och dom har inte klagat iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Funderar på att köpa ett till grafikkort.

Visa signatur

Chassi: CM Scout II & Nzxt senty lx PSU: Evga 750W 80+ Gold Moderkort: ASROCK Z77-Extreme 4 CPU: i7-3770K @4.5Ghz CPU Kylare:Corsair H80i Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Radeon 7970 Matrix Platinum SSD: Samsung 840 120GB HDD: 2xSeagate Barracuda 1TB Skärm: Asus VG248QE 24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjudde:

Någon som handlat på Midat i Bollnäs?
Svårt och hitta några kund recensioner.

Kommer från Bollnäs och hade praktikplats där för sisådär 12 år sedan. Fantastiska snubbar, bra service de gångerna jag handlat där både då jag faktiskt bodde i Bollnäs och nu när jag varit där och panikhandlat något då jag varit uppe och hälsat på kamrater/familjen.

De har nya lokaler mitt i Bollnäs(Fysisk butik).

Smörigt inlägg, lokalpatriotismen är hög

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fjudde:

Funderar på att köpa ett till grafikkort.

vilket grafikkort ? länk från deras sida ? hur mycket billigare blir det

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Midat är helt OK företag. De hyrde in sig på mitt nät för några år sedan för att hosta en Battlefield-server där Brukar ha bra priser trots att det är litet lokalföretag.

Permalänk
Medlem

Tack för input, får nog ge denna butik rn chans.

Visa signatur

Chassi: CM Scout II & Nzxt senty lx PSU: Evga 750W 80+ Gold Moderkort: ASROCK Z77-Extreme 4 CPU: i7-3770K @4.5Ghz CPU Kylare:Corsair H80i Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Radeon 7970 Matrix Platinum SSD: Samsung 840 120GB HDD: 2xSeagate Barracuda 1TB Skärm: Asus VG248QE 24

Permalänk
Medlem

Ett gäng skojare skulle jag säga. Min mormor lämnade in en dator som var åskskadad en gång, då kom deras felsökning fram till att ALLT var trasigt och måste bytas. När jag felsökte själv senare så var det bara moderkortet som var trasigt, resten var helt. Ändå tog de 300 kr för den inkompetenta felsökningen.

Kan tilläggas att det inte blev någon ny dator från Midat (vilket de väl ville när de påstod att allt var trasigt), utan jag köpte delar från Inet och satte ihop själv. Den datorn går (till skillnad från datorer som köpts på Midat) fortfarande felfritt ett antal år senare.

Men visst, att sälja en specifik vara borde de väl lyckas med (men vanligtvis när man letat ut en OK vara så har de aldrig den i lager även om det står på hemsidan, utan de försöker sälja på en en sämre vara till högt pris).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Ett gäng skojare skulle jag säga. Min mormor lämnade in en dator som var åskskadad en gång, då kom deras felsökning fram till att ALLT var trasigt och måste bytas. När jag felsökte själv senare så var det bara moderkortet som var trasigt, resten var helt. Ändå tog de 300 kr för den inkompetenta felsökningen.

Kan tilläggas att det inte blev någon ny dator från Midat (vilket de väl ville när de påstod att allt var trasigt), utan jag köpte delar från Inet och satte ihop själv. Den datorn går (till skillnad från datorer som köpts på Midat) fortfarande felfritt ett antal år senare.

Men visst, att sälja en specifik vara borde de väl lyckas med (men vanligtvis när man letat ut en OK vara så har de aldrig den i lager även om det står på hemsidan, utan de försöker sälja på en en sämre vara till högt pris).

Bara en fundering, varför köpte du inte bara ett nytt moderkort om det var det enda som var trasigt ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vilket grafikkort ? länk från deras sida ? hur mycket billigare blir det

Asus radeon 7970 matrix "platinum"
Svårt att länka, surfar på telefonen.
Jag vet inte om det blir billigare hos Midat, det jag vet är att det är extremt svårt att få tag på detta kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM Scout II & Nzxt senty lx PSU: Evga 750W 80+ Gold Moderkort: ASROCK Z77-Extreme 4 CPU: i7-3770K @4.5Ghz CPU Kylare:Corsair H80i Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Radeon 7970 Matrix Platinum SSD: Samsung 840 120GB HDD: 2xSeagate Barracuda 1TB Skärm: Asus VG248QE 24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Bara en fundering, varför köpte du inte bara ett nytt moderkort om det var det enda som var trasigt ?

För att jag inte bodde i Bollnäs så jag hade inte någon möjlighet att felsöka (annars hade den aldrig hamnat på Midat) och för att det ändå var någon gammal långsam Celeron. Hon behövde en dator snarast, dessutom var det långt senare jag råkade upptäcka att alla de gamla komponenterna förutom moderkortet fungerade.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Fjudde:

Asus radeon 7970 matrix "platinum"
Svårt att länka, surfar på telefonen.
Jag vet inte om det blir billigare hos Midat, det jag vet är att det är extremt svårt att få tag på detta kort.

Skickades från m.sweclockers.com

behöver du få tag på den idag ? ja misstänker att dom säger att den finns i lager men att det tar 2veckor att få hem...

priset på prisjakt verkar inte stämma får fram 4577 kr från deras sida http://midat.bai.se/?page=product&ProductID=26613

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag ringde och frågade om det fanns i lager vilket det inte gjorde. De har haft problem med lagersaldot på sin hemsida. Nästa leverans med kort kommer förmodligen sista mars samma som för de flesta andra butiker med andra ord.

Permalänk

Får jag fråga vad "platinum" ger för extra funktioner?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av SaP:

Får jag fråga vad "platinum" ger för extra funktioner?

vanligtvis brukar fabriksklockade kort ligga runt 900-925Mhz på platinum är den 1050Mhz
Minne klockhastighet 5500Mhz "platinum" 6600Mhz

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av roten123:

Jag ringde och frågade om det fanns i lager vilket det inte gjorde. De har haft problem med lagersaldot på sin hemsida. Nästa leverans med kort kommer förmodligen sista mars samma som för de flesta andra butiker med andra ord.

Stämmer bra, dom lämnade samma info till mig med. Det är bara att sitta still och vänta så får man se om det dyker upp i slutet av mars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM Scout II & Nzxt senty lx PSU: Evga 750W 80+ Gold Moderkort: ASROCK Z77-Extreme 4 CPU: i7-3770K @4.5Ghz CPU Kylare:Corsair H80i Ram: Corsair Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Radeon 7970 Matrix Platinum SSD: Samsung 840 120GB HDD: 2xSeagate Barracuda 1TB Skärm: Asus VG248QE 24

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

vanligtvis brukar fabriksklockade kort ligga runt 900-925Mhz på platinum är den 1050Mhz
Minne klockhastighet 5500Mhz "platinum" 6600Mhz

So det är lite extra powah?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv

Helt okej butik, besökt och handlat från dom flera gånger under åren men då oftast mindre prylar.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Har misstänkt låga priser och avstängt ordersystem...
...håller på att gå i konkurs?

Vågar man beställa något dyrare?

Kan någon i närheten vara snäll och bidra med info? Kika förbi dom?

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Ett gäng skojare skulle jag säga. Min mormor lämnade in en dator som var åskskadad en gång, då kom deras felsökning fram till att ALLT var trasigt och måste bytas. När jag felsökte själv senare så var det bara moderkortet som var trasigt, resten var helt. Ändå tog de 300 kr för den inkompetenta felsökningen.

Kan tilläggas att det inte blev någon ny dator från Midat (vilket de väl ville när de påstod att allt var trasigt), utan jag köpte delar från Inet och satte ihop själv. Den datorn går (till skillnad från datorer som köpts på Midat) fortfarande felfritt ett antal år senare.

Men visst, att sälja en specifik vara borde de väl lyckas med (men vanligtvis när man letat ut en OK vara så har de aldrig den i lager även om det står på hemsidan, utan de försöker sälja på en en sämre vara till högt pris).

De tar antagligen 300:- oberoende av vad felet är. Det är en serviceavgift som tillkommer bara för att öppna datorn. Sedan om du visste att moderkortet var trasigt.. varför lämnade du in datorn då?

Till TS så skulle jag säga att om de har en fysisk butik som legat där ett bra tag (som midat verkar ha gjort) så är de oftast legitima. Sedan ska man ha klart för sig att priser i denna sorts småbutiker inte alltid är de billigaste.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Bor själv i bollnäs så visst har man handlat på midat lite då och då. Trevlig personal och så men tyvärr är inte priserna de bästa om man jämför med de större kedjorna. De har ju det mesta på webblagret och kan får hem grejorna ganska snabbt om man beställer och hämtar i butiken. Butiken i sig är inte jätteupphetsande, men det är en seriös handlare så du behöver absolut inte vara orolig på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

De tar antagligen 300:- oberoende av vad felet är. Det är en serviceavgift som tillkommer bara för att öppna datorn. Sedan om du visste att moderkortet var trasigt.. varför lämnade du in datorn då?

Om du hade läst hela tråden hade du sett att det inte var jag som lämnade in den utan jag gjorde felsökningen flera månader efter, dessutom efter att jag satt ihop en ny dator.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duck_the_hitman:

Har misstänkt låga priser och avstängt ordersystem...
...håller på att gå i konkurs?

Vågar man beställa något dyrare?

Kan någon i närheten vara snäll och bidra med info? Kika förbi dom?

Ordersystemet verkar fungera nu iallafall. Lägger jag till en produkt de har i lager så läggs den till i korgen och det verkar gå vidare mot köp. Har inget konto där så kan inte logga in och testa om det blir stopp senare.

Permalänk
Skrivet av Fjudde:

Någon som handlat på Midat i Bollnäs?
Svårt och hitta några kund recensioner.

Jag har köpt 3 fläkter från midat@ och har betalt 244 inkl. frakt men de har skickat fläkterna via DHL och jag måste stänna hemma eftersom grejerna kommer mellan klockan 11.00 och 13.00 och måste betala 100 kr extra och jag fick 2 fläkter istället. Midat@ sa att de ska betala 100 kr tillbacka men den andra fläkt måste jag gå efter den. till slut fick jag inga 100 kr eller den 3e fläkten.

Permalänk
Skrivet av hreza1967:

Jag har köpt 3 fläkter från midat@ och har betalt 244 inkl. frakt men de har skickat fläkterna via DHL och jag måste stänna hemma eftersom grejerna kommer mellan klockan 11.00 och 13.00 och måste betala 100 kr extra och jag fick 2 fläkter istället. Midat@ sa att de ska betala 100 kr tillbacka men den andra fläkt måste jag gå efter den. till slut fick jag inga 100 kr eller den 3e fläkten.

Bor i närheten av Midat och har handlat en del där förut, Jag började dock handla på Inet och Netonnet istället eftersom Midat har riktigt dålig kundservice och väldigt okunnig personal i jämförelse.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt.