Påverkas er åsikt om ett företag beroende på vart de är belägna?

Permalänk
Medlem

Påverkas er åsikt om ett företag beroende på vart de är belägna?

Hej.

Efter gårdagens nyhet angående Intels fab 28 skulle uppgraderas till 10 nm så blev jag väldigt konfunderad över hur negativa reaktionerna vart över att fab 28 ligger i Israel.

Så nu undrar jag hur många av er SweCare som baserar era beslut att köpa en viss grej beroende på vart de tillverkas/utvecklas?

Är det mer moraliskt rätt att köpa saker som är utvecklade och tillverkade i USA än att köpa något som är designat i USA och t.ex tillverkat i Kina?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Detta är mig veterligen endast en fråga för inkonsekventa idealister. Personligen bryr jag mig inte ett dugg. Jag har köpt en produkt för att åtnjuta t ex en viss funktion. Varken mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Detta är mig veterligen endast en fråga för inkonsekventa idealister. Personligen bryr jag mig inte ett dugg. Jag har köpt en produkt för att åtnjuta t ex en viss funktion. Varken mer eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper en produkt för att jag vill ha eller för att jag behöver den. Men om man läser kommentarerna för http://www.sweclockers.com/nyhet/16568-intel-i-israel-siktar-... så blir man ju mörkrädd.. Vissa verkar ha emot att Intel har tillverkning och forskning i Israel men verkar inte ha något emot att köpa sina produkter från Sydkorea eller Kina!

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ja, men som jag sade. Personerna är inkonsekventa idealister. De konsumerar garanterat produkter som har haft kontakt med Israel. De kanske inte är medvetna om att de gör det. Vidare kan det bara konstateras att forumet befolkas av rebels without causes, aka, unga. De flesta slutar upp som halvcyniska, bittra realister, varvid en ny generation unga tar vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Förstår mig personligen inte på fanboys av något slag, jag har senaste åren kört att den med bäst produkt som passar mig får mina pengar, kvittar vad det är för märke/emblem på produkten. Och ungefär samma sak gäller här ju, vart de tillverkas sålänge det inte innefattar något olagligt så ser jag inte vart felet skulle ligga.
SweC är fyllt med troll och det är tyvärr de som syns och hörs mest. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Fler företag än många tror har produkter i driekt eller indirekt "kontakt" med Israel, då de har rätt mycket forskning och utveckling av bl.a. hård- och mjukvara av nätverksprodukter. Cisco köpte NDS 2004 om jag inte minns fel, som var en mjukvaruutvecklare för nätverksteknik i Israel. Så min Cisco E3000-router som hänger på min vägg kan mycket väl ha sina rötter i Israel.

För min del, så är svaret nej: jag bryr mig inte.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Avstängd

Vad är det för fel på Israel nu då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är det för fel på Israel nu då?

Sverige och Svensk media har ju som regel stått på Palestinas sida vad gäller konflikten där nere vilket jag antar kan ha resulterat i en rätt negativ inställning till Israel. I andra länder där motsatsen gällt är det ju t.ex. många som är väldigt negativt inställda mot Palestina.

OnT: Jag bryr mig inte nämnvärt var saker geografiskt är tillverkade eller var forskningen bedrivs, jag bryr mig om produkten jag köper. Försöker att blanda in så lite politik som möjligt i det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är det för fel på Israel nu då?

Jadu, jag skulle påstå att Israel har begått en rad handlingar som går emot de etiska normer som jag tycker ett land bör ha. Allt ifrån att knycka organ från döda palestinier (något som bl.a. uppmärksammandes i en aftonbladet artikel och där Israel krävde att Sverige skulle agera emot aftonbladet, det visade sig emellertid att Israel faktiskt gjort sig skyldiga till detta) eller hur Israeliska läkare gett ut preventinmedel till kvinnor tillhörande den somaliska minoriteten i landet utan att dessa hade informerats om vad de hade fått. Sedan kan man diskutera Israels militära aktioner också...

Problemet är emellertid inte så svart och vitt, på andra sidan ser det inte mycket bättre ut. Svensk media har däremot tagit en klart partisk ställning till palestinierna så någon annan sida av problemet får många svenskar aldrig se, vilket gör Israel än mer impopulärt.

Personligen har jag inget emot att handla från Israel.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Personligen förstår jag inte problemet och hur vissa betedde sig som att det var breaking news att Intel bedriver en stor bit av sin verksamhet i Israel. Idag har Fab28 hand om tillverkningen på 22 nanometer, frågan är då hur många som sitter med en Ivy Bridge-processor producerad från Israel?

Nu är jag inte superinsatt i ämnet jag tar upp nu, men det är ytterligare ett tydligt exempel på att folk ofta inte har någon koll på var sakerna de köper och konsumerar kommer ifrån. En förhållandevis stor industri i Nordkorea är animation av film, där animatörer från landet hjälpt till med flera stora serier och filmer som Lejonkungen. Men det är sällan man hör någonting om bojkott mot animerade barnfilmer och serier som visas på Cartoon Network och dylikt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av subruz:

Jadu, jag skulle påstå att Israel har begått en rad handlingar som går emot de etiska normer som jag tycker ett land bör ha. Allt ifrån att knycka organ från döda palestinier (något som bl.a. uppmärksammandes i en aftonbladet artikel och där Israel krävde att Sverige skulle agera emot aftonbladet, det visade sig emellertid att Israel faktiskt gjort sig skyldiga till detta) eller hur Israeliska läkare gett ut preventinmedel till kvinnor tillhörande den somaliska minoriteten i landet utan att dessa hade informerats om vad de hade fått. Sedan kan man diskutera Israels militära aktioner också...

Problemet är emellertid inte så svart och vitt, på andra sidan ser det inte mycket bättre ut. Svensk media har däremot tagit en klart partisk ställning till palestinierna så någon annan sida av problemet får många svenskar aldrig se, vilket gör Israel än mer opopulärt.

Om man inte kan köpa varor från ett företag som finns i ett land där det försiggår dumheter får man nog ta och flytta ut i skogen och sköta sig själv.

Sen är väl det lite OT men jag har svårt att förstå hur man kan vara så emot mellanösterns enda fungerande demokrati.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om man inte kan köpa varor från ett företag som finns i ett land där det försiggår dumheter får man nog ta och flytta ut i skogen och sköta sig själv.

Sen är väl det lite OT men jag har svårt att förstå hur man kan vara så emot mellanösterns enda fungerande demokrati.

Därför att de grejer subruz räknas upp är grejer som kan få folk att tvivla på huruvida Israel är en "fungerande demokrati".

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Nej det är inget jag bryr mig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecill:

Därför att de grejer subruz räknas upp är grejer som kan få folk att tvivla på huruvida Israel är en "fungerande demokrati".

Vad är definitionen av en fungerande demokrati bland folk?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är definitionen av en fungerande demokrati bland folk?

Många verkar inkludera mer än enbart folkstyre i begreppet, av min erfarenhet. Jämlikhet till exempel.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecill:

Många verkar inkludera mer än enbart folkstyre i begreppet, av min erfarenhet. Jämlikhet till exempel.

Fast då är inte ens Sverige en fungerande demokrati om man ska tro feministerna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Att Israel skulle var en demokrati eller inte kan dryftas i all evighet det är dock fullkomligt irrelevant så länge frågeställningen inte är "är Israel mer demokratiskt än grannländerna"
Precis som med Storbritannien, Marocko, Spanien och Armenien anser jag det vara rättfärdigt att undvika att köpa produkter från Israel. Kalla det vad du vill men jag ser det som häleri.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Att Israel skulle var en demokrati eller inte kan dryftas i all evighet det är dock fullkomligt irrelevant så länge frågeställningen inte är "är Israel mer demokratiskt än grannländerna"
Precis som med Storbritannien, Marocko, Spanien och Armenien anser jag det vara rättfärdigt att undvika att köpa produkter från Israel. Kalla det vad du vill men jag ser det som häleri.

Storbritannien, wtf? Är du möjligtvis kommunist?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Storbritannien, wtf? Är du möjligtvis kommunist?

Skriv övertygande och icke-cirkulära som grundligt förklarar vad Kommunism har med saken att göra. 12 sidor borde räcka. Utförliga källhänvisningar krävs givetvis.

När uppgiften lämnats in och godkänts kan jag översätta "Malvinas" åt dig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Sverige är den mest finstilta diktaturen i världen om ni nu missat det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Stor mig bara pa produkter som saljer sig som svenska nar de ar tillverkade utomlands. Permanent bojkott. Folk talar om hastkotts skandalen. Skandalen for mig var att findus inte ens va svenskt. Helt otroligt att jag inte visste om det innan.

Angende Intel och Israel. Att intel vagar sattsa pa Israel ar annu ett bevis for att Israel ar det enda vettiga europeer och amerikaner har skapat i mellanostern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Stor mig bara pa produkter som saljer sig som svenska nar de ar tillverkade utomlands. Permanent bojkott. Folk talar om hastkotts skandalen. Skandalen for mig var att findus inte ens va svenskt. Helt otroligt att jag inte visste om det innan.

Angende Intel och Israel. Att intel vagar sattsa pa Israel ar annu ett bevis for att Israel ar det enda vettiga europeer och amerikaner har skapat i mellanostern.

Den slutsatsen var tämligen lösryckt och kan ej kommit från det du skrev.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Det finns vissa anledningar till att jag undviker vissa företag, men det är sällan baserat på vert de är belägna. Det har mer att göra med varför de är belägna på ett visst ställe än stället i sig.

Om t.ex. ett företag lägger sin produktion i Kina bara för att kunna betala usla löner och behandla arbetarna som skit så undviker jag dem, men det har egentligen inte med just att det ligger i Kina att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Föredetting

Yep. Om företaget är baserat i Sverige utgår jag ifrån att jag kan få precis samma grejer utomlands och vettig service på köpet. 90% av alla jag någonsin kommit i kontakt med inom serviceyrken saknar totalt känsla för service, det bästa exemplet är nog bilskrotar. Allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att anstränga sig det minsta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Skriv övertygande och icke-cirkulära som grundligt förklarar vad Kommunism har med saken att göra. 12 sidor borde räcka. Utförliga källhänvisningar krävs givetvis.

När uppgiften lämnats in och godkänts kan jag översätta "Malvinas" åt dig.

Räcker med några få ord; att vara kommunist är ologiskt, att bojkotta Storbritannien är ologiskt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Räcker med några få ord; att vara kommunist är ologiskt, att bojkotta Storbritannien är ologiskt.

Då tar vi övning på det: Lägg fram bevis på din tes och källor som underbygger bevisen. Sen så kan vi diskutera huruvida de är vederhäftiga källor eller om de håller samma nivå som din retoriska oförmåga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Då tar vi övning på det: Lägg fram bevis på din tes och källor som underbygger bevisen. Sen så kan vi diskutera huruvida de är vederhäftiga källor eller om de håller samma nivå som din retoriska oförmåga.

Istället för att gå i samma fälla som Crippa och hävda att det hela vore en fråga om logik så påstår jag att det är barnsligt att dels vara kommunist, dels bojkotta UK. Detta råkar då vara min subjektiva åsikt. Gotta love 'em.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Istället för att gå i samma fälla som Crippa och hävda att det hela vore en fråga om logik så påstår jag att det är barnsligt att dels vara kommunist, dels bojkotta UK. Detta råkar då vara min subjektiva åsikt. Gotta love 'em.

Jag respekterar din rätt att vara subjektiv och uppskattar att du säger det rätt ut.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Då tar vi övning på det: Lägg fram bevis på din tes och källor som underbygger bevisen. Sen så kan vi diskutera huruvida de är vederhäftiga källor eller om de håller samma nivå som din retoriska oförmåga.

Hur ska jag bevisa en frågeställning? Varför inte bara svara på frågan istället?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Hur ska jag bevisa en frågeställning? Varför inte bara svara på frågan istället?

jag misstänker att du har missuppfattat ett ord (kanske tes) eller inte vet vad frågeställning är.

redigering:
Insåg att du antagligen refererade till din första fråga, svårt att utläsa dock eftersom det inte framgick av vad du skrev. Nåväl din första fråga är inte en frågeställning, det är en fråga.

Låt mig spola i den här diskussionen, du kommer komma med några lösa angrepp, kvasivetenskaplig smutskastning och jag kommer säga "Tror du att den praktiska omsättningen av teorier är deterministisk?"
Så vi kan hoppa fram dit direkt: Tror du att den praktiska omsättningen av teorier är deterministisk?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)