Datorn kraschar och startar om vid användning av epsxe emulator...

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar och startar om vid användning av epsxe emulator...

Jag har laddat hem den senaste versionen av epsxe 1.8.0

Har vid tidigare tillfällen använt den här emulatorn och det är först nu som jag börjar bli haj på hur allt ska vara med inställningar och så osv...

Jag får igång spelen utan problem, problemet är istället efter att ha kört spelen kanske 4-5 minuter så hänger sig datorn i några sekunder
för att sedan automatiskt starta om. Det jag gärna skulle vilja ha hjälp med är hur detta kommer sig.

Är inte direkt bra på datorer med utefter vad windows 7 visar mig så har jag detta om det nu skulle vara till någon hjälp:
Windows 7 Ultimate Service Pack 1
Processor: AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor 3.00 GHz
Installed memory (RAM): 4,00 GB (3,25 GB usable)
System type: 32-bit Operating System

Om ni behöver veta något mer för att få mer info om min dator så skriv gärna så gör jag mitt bästa för att kolla upp infon, bara jag får rätsida på det här problemet för att datorn ska ju inte hålla på och krascha för att sedan starta om sig bara för att man kör en emulator. Tycker man ju iaf...

Sjukt tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

En anledning kan ju vara för lite minne alt defekt minne och du har ju bara två kärnor på din processor. En emulator kräver faktiskt ganska mycket av hårdvaran den skall köras på.

Permalänk
Medlem

Fast jag har märkt att datorn startar om sig lite då och då även fast jag inte gör något "avancerat".
Finns det några teorier kring vad som kan vara orsaken till det?
För om man åtgärdar det så kanske man kan se om psx emulatorn kanske bättrar sig.
Så ni får gärna komma med tips eller ev. teorier för jag är långt ifrån ett proffs på datorer
även om jag förstår en del. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Fast jag har märkt att datorn startar om sig lite då och då även fast jag inte gör något "avancerat".
Finns det några teorier kring vad som kan vara orsaken till det?
För om man åtgärdar det så kanske man kan se om psx emulatorn kanske bättrar sig.
Så ni får gärna komma med tips eller ev. teorier för jag är långt ifrån ett proffs på datorer
även om jag förstår en del. Tack på förhand!

Har du testat ditt RAM?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag har hittat rätt angående info om RAM men hittade lite information i mitt Windows där det står följande:
Processor - Calculations per second: 6,4
Memory (RAM) - Memory operations per second: 7,1
Graphics - Desktop performance for Windows Aero: 7,4
Gaming graphics - 3D business and gaming graphics performance: 7,4
Primary hard disk - Disk data transfer rate: 5,9
Rating - Base score: 5,9

Kan detta ge en hint om att det är RAM minnet som är för dåligt?
Tack på förhand!