MSI integrerar Sound Blaster Cinema i G-serien moderkort

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Visst kan man få en Intel HD Audio-krets att låta schysst med hörlurar, men när det gäller i andra fall och vi inte kan skicka ut en orörd bitström eller PCM borde vi inte gå tillbaka till Soundstormspåret och erbjuda en bra dolby/dts encoder? Det är inte som Creative bygger bra DACar eller för den delen ljudprocessorer osv. Ljud kör man ofta ut över HDMI idag, så det är lite annorlunda krav än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

+1

Varför envisas så många med att mer bas skulle vara bättre?

Kan en DAC vara bitperfekt?

Det kan ha med avsaknaden av bas med sämre ljudkort, och då försöker man lösa det med en crap-lösning.
Till exempel bass-booster på ett slutsteg, visst du kan få ett bättre tryck i stereon, men det blir inte samma sak som att använda ett bättre slutsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subwoofermania:

Jag är inte på något sätt för att köpa creative ljudkort men ditt påstående är lite fel.
Den där videon är "förrenderad" det är därför du kan höra effekterna. Jämförbart med att visa en inspelad video från ett kraftfullt grafikkort där man har 120 fps i battlefield 3 men sedan visar videon på en intel hd4000 grafikkort.
"Jag har ju 120 fps i videon men då behöver jag inte ha värsting grafikkort ju" ungefär det du säger. Skillnaden är att ett hd4000 inte kan göra det i realtid och det samma gäller ditt ljudkort. Förstår du skillnaden?

Dock är videon inte "renderad" med deras ljudkort, utan det är helt enkelt bara inspelat med hjälp av 2 högtalare på sidan av en modell av ett huvud, vilket ger just surroundeffekten som hörs. Binauralt ljud.

Permalänk
Medlem

Mer fejk souround, varför inte satsa på bättre datorhögtalare istället med riktigt souround.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Dock är videon inte "renderad" med deras ljudkort, utan det är helt enkelt bara inspelat med hjälp av 2 högtalare på sidan av en modell av ett huvud, vilket ger just surroundeffekten som hörs. Binauralt ljud.

jag hade inte så bra koll hur dom spelade in videon. Jag trodde dom hade renderat ljudet från ljudkortet och gjort en video av det. I så fall är produkten helt meningslös. jag trodde ljudkortet kunde placera ut ljud i realtid från en 3d miljö (spel).

Visa signatur

Abit AB9 Pro, E6600 @ 3200 MHz, 3gb ram 800 MHz 1:1, ATI 4890 GPU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scirocco:

Mer fejk souround, varför inte satsa på bättre datorhögtalare istället med riktigt souround.

För att väldigt väldigt få har plats och vett att rigga ett ordentligt surroundsystem runt datorn. Många vill dessutom spela med hörlurar av olika anledningar. Att smidigt kunna prata med andra med en mikrofon blir ju oändligt mycket smidigare med ett par hörlurar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Mer fejk souround, varför inte satsa på bättre datorhögtalare istället med riktigt souround.

Hörlurar ger bättre positionering av ljud än surroundhögtalare, även med vanliga stereoelement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Varför man envisas med inbyggda ljudkort är bortom mig, det är lika värdelöst ljudmässigt sätt som att spela med inbyggd grafik. Vad sägs om att sluta lägga krut på sådant och sänka priset på moderkorten istället så folk kan köpa sig ett vettigt alternativ.

Beror ju på vad du ansluter till ljudkortet.

Jag använder mitt integrerade på min HTPC, givetvis är det optiskt anslutning som jag sedan ansluter till min
Musical Fidelity DAC.

MEN ska man som i detta fallet använda lurar håller jag med dig till en viss del, behåll de integrerade ljudkorten i billigare moderkorten och skippa dem i de dyra.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Har haft flertalet Creative Ljudkort, aldrig någonssin haft drivrutin problem, inte ens under första versionerna av Windows Vista Beta och Windows 7 Beta, så det är skitsnack

Jag skulle rekommendera Creative till vem som helst, funkar det inte så är det fel på personen bakom spakarna, inte drivrutinerna

Att det är skitsnack vet jag ingeting om, men Creative har och alltid velat ha en egen IRQ så för att undvika problem så har jag sedan 1996 placerat mina soundblaster kort på en egen dedikerad IRQ (PCI plats som inte delar med något annat såsom USB, nätverskort eller dyl.) och därmed har jag ALDRIG personligen haft några som hellst problem med alla mina soundblaster kort. Men jag kan inte tala för hela massan här, men de allra flesta tycker reative är skit och dåliga drivisar. Kanske jag varit lyckligt lottad vem vet

Förresten det var en sak man behövde tänka back in the days för flera kort och år efter år, kommer ni ihåg ?

"Memory Hole
Several Legacy ISA cards require a fixed base memory address between 15 and 16M in the system memory. In order to reserve this space for these cards, a so-called memory hole has been created, preventing other devices from occupying this space. Most of these Legacy ISA cards have become obsolete and thus, it is recommended to disable the memory hole.
There is one exception, though. In some cases, sound cards like the Diamond MX300 or the Creative Labs Soundblaster cause conflicts with other devices, particularly regarding the base memory resources. Even if Windows doesn't report any conflicts, the overlapping of the addresses can cause stuttering sound or other unwanted side effects. In some cases, enabling the memory hole will force a rearrangement of the resources and there is a good chance that this might solve the problems. "

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

http://www.ultimarc.com/usb_vs_ps2.html
^lite bra info.
För att summera: usb är egentligen bättre än ps2 på alla sätt men det är upp till tillverkaren att göra bra firmware / drivers!

"Another USB issue which is the subject of misinformation is the number of simultaneously-pressed keys which can be recognised. There is one very important fact to understand here: This is a function of the device not of USB nor Windows. As I mentioned above, the device can tell the PC exactly what kind of data it is going to send. So if the device wants to send 92 simultaneously pressed keys, provided the host is aware of this there is no problem. Windows just has to deal with it, beacuse that's the wonder of USB, the device is king and Windows must toe the line!"

"Also, the USB converters suffer from the same 6-key-pressed limit of standard USB keyboards, whic the I-PAC, in USB mode, does not suffer from."

So there u have it. Det är usb-tangentborden i sig som suger, är inget fel på usb.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dpom86:

http://www.ultimarc.com/usb_vs_ps2.html
^lite bra info.
För att summera: usb är egentligen bättre än ps2 på alla sätt men det är upp till tillverkaren att göra bra firmware / drivers!

"Another USB issue which is the subject of misinformation is the number of simultaneously-pressed keys which can be recognised. There is one very important fact to understand here: This is a function of the device not of USB nor Windows. As I mentioned above, the device can tell the PC exactly what kind of data it is going to send. So if the device wants to send 92 simultaneously pressed keys, provided the host is aware of this there is no problem. Windows just has to deal with it, beacuse that's the wonder of USB, the device is king and Windows must toe the line!"

"Also, the USB converters suffer from the same 6-key-pressed limit of standard USB keyboards, whic the I-PAC, in USB mode, does not suffer from."

So there u have it. Det är usb-tangentborden i sig som suger, är inget fel på usb.

Konstigt vore det annars, bandbredden på usb bussen kräver att man skriver väldigt fort på alla tangenter samtidigt innan den tar slut redan med usb 1.0
Begränsningarna är ofta konstruerade, detsamma gäller även ljudkort som kör usb, väldigt många har inte stöd för mer än 2 kanaler, 16 bit, 48KHz och det tar ju bara upp 1/5 av kapaciteten i usb 1 att överföra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bättre Creative, Slänger pengar på programerare till drivrutiner än ny teknologi som dom aldrig kommer fixa drivrutiner till.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du har rätt, min jämförelse var inte rättvis. Jag spelar mycket hellre spel på en Intel HD Graphics 4000 än att lyssna på musik med moderkortens inbyggda ljudkort.

Hmm kommer inte ihåg ljudet på moderkorten då jag sitter på asus xonar d2 nu men så kasst är det knappast, anledningen till att köpa ljdkort är musik/film. Till spel duger ju det inbyggda bra!

Du kanske inte testat inbyggt på länge pga dålig erfarenhet? Överdriva är kul ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mitt Z fungerar så vilket realtek chipp kör dom?

Edit:
Känns mer som mjukvara än hårdvara.

Edit2:
"Sound Blaster Cinema ska ge bättre ljudkvalitet genom att expandera toner i låga frekvenser och återställa ljud som förvrängs vid komprimering."
jag är än av de få som tycker om X-Fi cystalicastion ca 75 eller 50 beror på vilken 2.1 system.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_X-Fi#Crystalizer
Försökt hitta i någon timme baksidan till Soundblaster awe 32 och 64 där de hade funktionen att försöka räkna ut vad som försvann vid encodningen.

Edit3:
ska sänka några wiki sidor då det strår fel. Inte relevant för samtalet men det blir fel almänt om vi kollar på wiki i situationen

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Problemet brukar inte vara att man vill trycka ner alla tangenter samtidigt utan att det varierar lite vilka tangenter som går att trycka ner. Jag kan till exempel inte trycka ner shift, mellanslag och W samtidigt vilket betyder att jag inte kan springa och hoppa i spel.

Men gäller det om man kör USB på dom moderna mekaniska med? För jag tycker jag har aldrig problem med det och jag kör USB.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kajlie:

Men gäller det om man kör USB på dom moderna mekaniska med? För jag tycker jag har aldrig problem med det och jag kör USB.

Ja det finns mekaniska som inte klarar alla kombinationer av knappar också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24