Asus släpper Xonar One Muses – hörlursförstärkare för audiofiler

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Xonar One Muses – hörlursförstärkare för audiofiler

Ljud ur den högre skolan står på menyn när Asus introducerar hörlursförstärkaren Xonar Essence One Muses med högkvalitativa och utbytbara operationsförstärkare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara 6k? inga problem.

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

Vackert!

Men lite dyrt som sagt....

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Entusiast

Dyrt, men Asus gör bra ljud så det är säkerligen värt det.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Äntligen något med riktiga ljudkomponenter istället för PCI korten.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en sådan på skrivbordet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Entusiast

Ojdå, Asus ljudavdelning har fått storhetsvansinne? För 6000 kr måste de verkligen leverera ordentligt. Om du nu inte siktar in sig på audiofilsegmentet där allt är ormolja och svarvade skivkanter. För de där pengarna finns det ju mycket andra DACar och hörlursförstärkare man kan titta på. Frågan är vad Asus erbjuder som de andra inte har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Jubileumsmästare

Nej tack, väljer nog hellre en produkt från en riktig HiFi-tillverkare. Särskilt med tanke på prislappen.

Permalänk
Inaktiv

Om man nu köper något, och har ett par passande hörlurar till, vad är tanken att man ska lyssna på?

Permalänk
Medlem

Har denna fast vanöiga utgåvan utan muses op-amps som kostar en 2k mindre. Op ampsen kanman köpa själv, ser ingen annan skillnad? Andra förstärkare där man kan byts komponenter är dyrare, så du kan byta komponenter kan du uppnå resultat motsvarande färstärkare för måndubbelt pris.

Läs recensioner för dessa. En välomtaöad recensent om detar anandtech eller liknande sa att dessa är kapabla till att driva en mindre konsert kvalitets och prestandamässigt.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Nej tack, väljer nog hellre en produkt från en riktig HiFi-tillverkare. Särskilt med tanke på prislappen.

Japp, tvivlar på att det ens skulle vara i närheten av till exempel ett Apogee Duet som går för under 5k, dessa är ju dock begränsade till Mac, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Om man nu köper något, och har ett par passande hörlurar till, vad är tanken att man ska lyssna på?

Ljud?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Har denna fast vanöiga utgåvan utan muses op-amps som kostar en 2k mindre. Op ampsen kanman köpa själv, ser ingen annan skillnad? Andra förstärkare där man kan byts komponenter är dyrare, så du kan byta komponenter kan du uppnå resultat motsvarande färstärkare för måndubbelt pris.

Läs recensioner för dessa. En välomtaöad recensent om detar anandtech eller liknande sa att dessa är kapabla till att driva en mindre konsert kvalitets och prestandamässigt.

Så den är prisvärd med andra ord?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Intressant att man använder så dåliga OP-ampar så att de kan påverka ljudkaraktären... Eller är det bara audiofil-lockbete som vanligt?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

För de pengarna så är kundkretsen liten. Priset för referensdacar som Benchmark DAC1 är högre men är man beredd att betala 6kkr så betalar man oxå 10kkr för "the real thing".
Annars så känns Cambridges DAC prisvärd och den har i grunden samma funktioner och antagligen lika bra ljud.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1066715

Permalänk
Medlem

Väntar bara på en renodlad dac från asus.

Permalänk
Medlem

Är det värt att gå från ett STX till denna prisklassen?

Permalänk
Medlem

Skrot, köp en riktig DAC om man ska ha en DAC, och en nuForce om man ska stärka lurar.....

Visa signatur

Dator: NZXT N7 B650E | Ryzen 7 7800x3d | MSI MAG CL 360R v2 | G.skill Trident Z5 NEO 2x16gb@6000Mhz CL30 | XFX 6900 XT | NZXT H6 Flow | Corsair Force MP600 1TB | Antec HCP-1000 Platinum
Ljud: ifi ZEN DAC | Marantz MPM2000U | Beyerdynamic DT-770 PRO
Bild: Acer Predator 27" 144hz | Philips E-Line 27" 75hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Nej tack, väljer nog hellre en produkt från en riktig HiFi-tillverkare. Särskilt med tanke på prislappen.

Håller med. Priset tyckte jag var i det saftigaste laget. Bra ljud blir det nog, men frågan om det inte finns andra produkter för en mindre summa men kan leverera det samma i ljud.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta hur denna står sig emot O-DAC och O2 amp.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer kosta mer än vad det smakar. Asus gör bra ljud, men jag tvivlar på att dom gör 6000kr bra ljud.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Skulle vilja veta hur denna står sig emot O-DAC och O2 amp.

Finns inget som är så prisvärt som den Combon.:)

Men finns säkert någon som har pengar och tänker "bara för det är asus så köper jag den!"

Permalänk

Jäklar vad ballt! Men bra ljud för 6000kr låter lite väl mycket!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Kul med seriöst bygge, men för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att Asus är ute på hal is. Interna ljudkort och enklare förstärkare har de lyckats bra med, men i denna prisklassen? Ska bli kul med lite tester, de brukar ju faktiskt lyckas med de mesta de gör!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Någon som har ett bättre svar?

Ljudofiler lyssnar väl på högupplösta FLAC o en massa annat? inte vanlig "sunkig" gratisspotify?

Permalänk

Hade hoppats på att Asus skulle gå ut med lite mer viktga specifikationer så som ut-impedans och Effekt/THD-värden på olika motstånd. Dom har ju inte gått ut med någonting alls som skulle rättfärdiga ett köp på 6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Någon som har ett bättre svar?

Ljudofiler lyssnar väl på högupplösta FLAC o en massa annat? inte vanlig "sunkig" gratisspotify?

Om man kollar på en AC97 krets och Xonar Essence One Muses så är ljud kvaliten ganska markant även på spotify.
Det är som att jämföra en Nissan Micra med en direktörs merca =P

Dessutom så vinner man rätt mycke på att den har en inbyggd nätdel som orkar driva lurarna fullt ut vilket inte dom flesta inbyggda eller pci varianterna kan göra . Hur många har inte köpt lite dyrare lurar och tyckt att ljudet är lågt eller distar när man drar på lite .. Har själv en Argon hörlursförstärkare som är mycket bättre än mitt vanliga ljudkort

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon4992:

Någon som har ett bättre svar?

Ljudofiler lyssnar väl på högupplösta FLAC o en massa annat? inte vanlig "sunkig" gratisspotify?

Jag änvänder mig av audio player foobar 2000 som är jävligt bra!
Sen lyssnar jag bara på musik i flac format!

Använder mig av Asus Xonar Essence STX ljudkortet och hörlurarna Audio Technica ATH-M50.

Är extremt nöjd

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Dom har helt klart lagt sig i fel prisklass, priset i handeln lär dock bli lägre. Känns lite wanna-be audiofil också.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core