Permalänk

Första Arbetsintervju!

Jag pluggar till ingenjör men har sökt extraknäck som pedagog för yngre elever (grundskola, kanske gymnasie).
Jag har haft en kortare intervju via telefon med snabba frågor och har nu fått tid för riktigt arbetsintervju som jag ska gå på.

Fick ett e-mail där det bl. a står att jag skall ta med två referenser. Saken är den att jag har inte jobbat förut och därför har jag inga vidare referenser att ange, jag är inte med i nån klubb heller där jag har någon typ av mentor.

Nu undrar jag vad jag ska säga på intervjun om de frågar om just referenser. I mitt CV som företaget har granskat har jag varken angivit tidigare arbete eller referenser, då tycker man ju att de förmodligen anser att det inte gör något, men man vet ju aldrig...

Kort sagt, vad ska jag säga om jag inte har referenser?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Att du inte har referenser.

Har du däremot möjlighet att kontakt någon gymnasielärare eller dylikt så klan du be dem att skriva nåt enkelt. Behöver inte vara nåt mer än att "han kan hålla tuggan"
I övrigt så borde du engagera dig i nåt så att du får lite referenser och kontaktnät.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Att du inte har referenser.

Har du däremot möjlighet att kontakt någon gymnasielärare eller dylikt så klan du be dem att skriva nåt enkelt. Behöver inte vara nåt mer än att "han kan hålla tuggan"
I övrigt så borde du engagera dig i nåt så att du får lite referenser och kontaktnät.

Det var ett par år sedan jag tog studenten, så jag känner ju knappast mina lärare längre och det skulle nog bara bli krångligt att kontakta dem nu.

Sen är det ju inte så att jag inte gör något på fritiden, men jag är inte med i föreningar och deltar i styrelser osv... :S

På högskolan har man ju inte kontaktlärare eller liknande så det lär ju heller inte fungera.

Det känns lite som en paradox. För att jag ska kunna jobba måste jag ha referenser, för att få referenser måste jag jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Det var ett par år sedan jag tog studenten, så jag känner ju knappast mina lärare längre och det skulle nog bara bli krångligt att kontakta dem nu.

Sen är det ju inte så att jag inte gör något på fritiden, men jag är inte med i föreningar och deltar i styrelser osv... :S

På högskolan har man ju inte kontaktlärare eller liknande så det lär ju heller inte fungera.

Det känns lite som en paradox. För att jag ska kunna jobba måste jag ha referenser, för att få referenser måste jag jobba.

Jo så är det. Men Pröva med Gymnasiet även om det kan vara skamset och omständigt

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag refererade till en av mina lärare vid min arbetsintervju. Även min "chef" vid "extraknäck" fast det gick inte.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Jo så är det. Men Pröva med Gymnasiet även om det kan vara skamset och omständigt

Jag fick en idé, om jag kontaktar gymnasieskolans rektor som förmodligen har tillgång till närvaroregister, så kanske jag skulle kunna ringa till honom/henne och fråga om jag får skriva det som en referens? Kanske inte så optimalt men det är ju heller inte helt galet.

Den läraren som var min mentor i gymnasiet gillade inte jag (och det gjorde ingen annan elev heller) så henne skulle jag inte vilja ange som referens för hon var inte riktigt klok om man ska uttrycka sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoVivo123:

Jag fick en idé, om jag kontaktar gymnasieskolans rektor som förmodligen har tillgång till närvaroregister, så kanske jag skulle kunna ringa till honom/henne och fråga om jag får skriva det som en referens? Kanske inte så optimalt men det är ju heller inte helt galet.

Den läraren som var min mentor i gymnasiet gillade inte jag (och det gjorde ingen annan elev heller) så henne skulle jag inte vilja ange som referens för hon var inte riktigt klok om man ska uttrycka sig.

Vettigt, eller be om en kopia. Alltid bra med nåt att visa upp även om det kanske inte precis är vad som efterfrågats

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Har du ingen lärare på högskolan som känner dig?

Det behöver inte vara din mentor på gymnasiet som du anger som referens heller, hade du bra kontakt med någon lärare inom någon specifik kurs?

-e- Lycka till såklart!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Har du ingen lärare på högskolan som känner dig?

Det behöver inte vara din mentor på gymnasiet som du anger som referens heller, hade du bra kontakt med någon lärare inom någon specifik kurs?

-e- Lycka till såklart!

Nä det lär nog bli svårt med lärare faktiskt, sen fick jag intervjun med ganska så kort varsel (det är om ett par dagar) så är ett dilemma. Lyckas jag inte få tag i någon referens så får jag nog köra med ärlighet och lägga fram det på ett bra vis.

Tack för svaren! Ni får gärna komma med fler förslag för än så länge är jag faktiskt kluven.

Permalänk

Har varit på arbetsintervjun nu och det kändes bra, ska få besked i nästa vecka.

Killen som intervjuade mig frågade inte om referenser, dock lyckades jag fixa en referens och det är min hyresvärd. Skriver detta som tips till andra som stöter på samma dilemma som jag gjorde.