Frågor kring Raid och SSD

Permalänk
Medlem

Frågor kring Raid och SSD

Jo, känns lite pinsamt att behöva fråga men vill inte veta fel så..

Jag funderar kring raid. Då man har raid på två HDDs så har jag för mig att läs och skriv hastigheten blir dubblad. (Förutsatt att de är samma modell)
Och hur fungerar det med SSD? Är det samma som med HDD?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Jo, känns lite pinsamt att behöva fråga men vill inte veta fel så..

Jag funderar kring raid. Då man har raid på två HDDs så har jag för mig att läs och skriv hastigheten blir dubblad. (Förutsatt att de är samma modell)
Och hur fungerar det med SSD? Är det samma som med HDD?

Ja fungerar precis så, beror lite på vad din dator orkar med.

Tråkigt och drygt svar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

RAID kan användas för ökad prestanda ja (t.ex. RAID 0), det som är skillnaden mellan att använda SSD istället för HDD är att du i vissa fall riskerar att gå miste om TRIM och då kommer dina SSD få sämre och sämre prestanda med tiden.

RAID kan även ISTÄLLET användas för "ökad säkerhet"/redundans (t.ex. RAID 1) då slösar du en hårddisk som har jobbet att vara en konstant uppdaterad kopia av den andra disken utifall att den ena går sönder.

Det är inte helt sant att man måste välja RAID 0 eller RAID 1 ... det finns lite blandningar som man kan använda om man använder fler hårddiskar än 2.

Den här tråden skulle passa bra att fortsätta diskutera just hur man gör om man vill lyckas med en RAID och få TRIM. Vad jag förstått av det jag läst (som nu börjar bli rätt gammalt) är att man måste man ha ett moderkort med t.ex. Intel® Z77 chipset för det kan man köra Intel Rapid Storage Technology 11.5 drivrutiner (RST 11.5) till vilket är det enda jag hittat som stödjer TRIM i iaf RAID 0.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Tråkigt och drygt svar.

Jag ska inte säga emot, du har rätt.
Men att läsa på lite om raid @ wikipedia ger en bra överblick kring hur det fungerar, sen kan man ställa lite mer specifika frågor i tråden

till TS: rekomenderar inte SSD's i raid. Kommentaren ovan skrev varför har jag för mig

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Tycker det känns lite onödigt att raida SSD i konsument datorer eller för konsumenter i huvudtaget men det finns alltid folk för allt såklart.

Själv tycker jag att SSD funkar som OS disk eller Scratch disk eller varför inte som en disk med spelen installerade på.
För säker lagring och utökad kapacitet (beroende på raid konfig) tycker jag HDDs gäller istället före SSD... Men det är min syn på det hela.

Själv har jag SSD som OS disk och en SSD i min ESXi Hypervisor för snabbare åtkomst till OS och databas.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Ok, då kommer jag nog satsa på två HDDs istället för en/två SSDs. Men måste två HDDs vara samma modell etc för att det ska fungera?

Tack alla för svaren!

Mvh Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Ok, då kommer jag nog satsa på två HDDs istället för en/två SSDs. Men måste två HDDs vara samma modell etc för att det ska fungera?

Tack alla för svaren!

Mvh Skingken

Men vänta nu... Varför ville du köra raid från början? Vad är det du vill uppnå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Men vänta nu... Varför ville du köra raid från början? Vad är det du vill uppnå?

Skickades från m.sweclockers.com

Som reenhim skrev "RAID kan användas för ökad prestanda ja (t.ex. RAID 0), det som är skillnaden mellan att använda SSD istället för HDD är att du i vissa fall riskerar att gå miste om TRIM och då kommer dina SSD få sämre och sämre prestanda med tiden."

Jag får uppfattningen att det är lönt att ha stort lagrings utrymme och om man har raid på hårddiskarna så ökar prestandan?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk

Jag smiter in en liten fråga jag har här. Sitter just nu med en Seagate 5400rpm 2TB hdd som lagring. Skulle man kunna köra denna med en WD green 5400rpm 2TB då dom har samma "hastighet" och storlek eller måste dom vara av samma modell?
Sen andra frågan, måste båda hårddiskarna vara tomma när man börjar RAID'a? (raid0) eller går det bara att "utöka" då min 2TB jag har är nästan full och vill utöka min lagringsenhet, ha dessa som samma volym och tjäna så mycket prestanda jag bara kan. Eller finns det andra sätt att få dom till samma "enhet" fast är 2 olika hårddiskajr

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Som reenhim skrev "RAID kan användas för ökad prestanda ja (t.ex. RAID 0), det som är skillnaden mellan att använda SSD istället för HDD är att du i vissa fall riskerar att gå miste om TRIM och då kommer dina SSD få sämre och sämre prestanda med tiden."

Jag får uppfattningen att det är lönt att ha stort lagrings utrymme och om man har raid på hårddiskarna så ökar prestandan?

Är det operativsystemet du ska ha på disken säger jag att det obönhörligen är SSD som gäller för prestandan. Tror inte att två snabba HDD kommer upp i närheten av en SSD när det gäller läs-/skrivhastighet och den stora skillnaden mellan HDD och SSD är söktiden, som gör att datorn upplevs massor snabbare vid de flesta verksamheter.

Ska du ha bara stor lagring pch SSD blir för dyrt, raida då två HDD för det.
När det gäller operativsystemet = SSD.
Min stationära hade två snabba raid0 och det blev en himla skillnad att gå till en SSD för operativet. Använder de två raidade HDDerna för att lagra data på.

Spinner vidare med en fråga: Väntar på delar för att uppgadera min stationära med en massa nytt. Valde samma SSD, så nu har jag två Intel 520 240GB. Har inte bestämt mig men möjligheten att raida dessa för operativet finns ju.
(Hårdvara ASUS P8Z77Pro, Intel 3770K).
Är det lönt att använda sig av 2 SSD oxch köra raid 0 för att uppleva bättre prestanda/snabbhet eller blir det enbart skrytvärden i SSDbenchmarks ?
Ska trim fungera utan problem ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s118037634&o=produkt_pr...

Om du vill ha brutal hastighet utan att köra raid mm satsa på pci-express kort.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Yepp, nog har jag suttit och dreglat efter såna där :-). Dock lite dyrare och nu har jag redan köpt disk så det går köra raid 0 ifall jag bestämmer mig för det.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Att köra en RAID 0 med vanliga HDD ökar inte prestandan tillräckligt för att komma upp i samma prestanda som en vettig SSD som inte är i en RAID har.

Jag säger att det ökar prestandan att köra SSD i RAID 0 men man måste veta vad man gör för att inte förlora TRIM, för om man förlorar TRIM så kommer prestandan med tiden bli sämre än det skulle varit utan RAID. Så är man nybörjare så rekommenderar jag att man kör SSD utan RAID om man vill ha prestanda.

Men är man som jag så vill man ha så bra som möjligt och grottar ner sig ordentligt för att lyckas få igång TRIM i sin RAID 0

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Fast det som TRIM gör finns det SSD's som har inbyggt hårdvarustöd för och som då ersätter den problem som annars uppstår i RAID 0 med SSD's. Så att säga att du förlorar prestanda över tiden med RAID 0 på SSD generellt stämmer inte riktigt utan beror helt på SSD'n.

Dock så är det inte standard på alla modeller att ha s.k. Garbage Collection inbyggt, så kolla upp det innan du köper dina SSD's.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att en garbage collector kan fungera utan att TRIM markerar vart den ska jobba. Källa tack wibbe44 visa ett exempel

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.