HP skyfflar resurser från PC till surfplattor

Permalänk

Desvärre så gjorde Asus en vurpa i vanlig ordning när de såg till att du inte kan docka en keyboard till version två av PadPhone. Bra jobbat Asus! Hur fan tänker de egentligen? Keyboarden är ju redan framtagen och klar! Obegripligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Desvärre så gjorde Asus en vurpa i vanlig ordning när de såg till att du inte kan docka en keyboard till version två av PadPhone. Bra jobbat Asus! Hur fan tänker de egentligen? Keyboarden är ju redan framtagen och klar! Obegripligt...

Jag har faktiskt 2:an och är nöjd med den. Känner att jag kan använda surfplattan till i princip allt som jag kan använda en netbook till och skall jag skriva några längre saker vill jag endå knappast sitta på en netbook.

Att släpa på lös surfplatta och extra tangentbord är endå knappast smidigt heller.

Jag tror att deras val starkt påverkas av att i princip ingen köper netbooks längre, utan surfplattor istället.

Däremot hade jag gärna kunnat tänka mig en rejäl dockstation för kombinerad laddning, musikspelare + riktigt tangentbord av mer stationär natur. T.ex. med möjlighet att koppla in riktig skärm också och faktiskt arbeta som en strömsnål stationär dator för webb, surf, musik osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Suck, dessa nymodigheter. Så här ser en riktig dator ut:

http://www.engin.umich.edu/caen/admin/history/25anniversary/h...

Mina ögon vattnas lite när jag ser sådana bilder. Saknar den tiden... Datorvärlden var roligare då

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Sweclockers användare representerar inte normen av en datoranvändare utan är en extremt liten minoritet. Så när folk här skakar på huvudet åt idén att surfplattor kommer ersätta datorn i framtiden för majoriteten av användare så glömmer dom bort att dom tillhör en skrattretande liten del av världens alla datoranvändare.

Amen to that!

Kan inte annat än hålla med. Det är märkligt vad många har svårt att se utanför sin egen bubbla.

Det finns inga tvivel över huvudtaget att paddorna (och mobiltelefon) kommer bli det 99.9% av befolkningen använder som datorer. Möjligen, som jag skrev innan, med en universel och standardiserad (man kan alltid hoppas) docka när så behövs. Om inte annat så trådlös koppling till skärmen, tangentbord och mus. Som sagt även 70% av mina före detta kollegor på Sony skulle klara sig med kraften i en padda.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Jag har faktiskt 2:an och är nöjd med den. Känner att jag kan använda surfplattan till i princip allt som jag kan använda en netbook till och skall jag skriva några längre saker vill jag endå knappast sitta på en netbook.

Att släpa på lös surfplatta och extra tangentbord är endå knappast smidigt heller.

Jag tror att deras val starkt påverkas av att i princip ingen köper netbooks längre, utan surfplattor istället.

Däremot hade jag gärna kunnat tänka mig en rejäl dockstation för kombinerad laddning, musikspelare + riktigt tangentbord av mer stationär natur. T.ex. med möjlighet att koppla in riktig skärm också och faktiskt arbeta som en strömsnål stationär dator för webb, surf, musik osv.

Kul att du trivs med din men du missar hela poängen med mitt inlägg. Tangentbordet finns redan, varför ta bort möjlighet/valfrihet? Ska jag resa lokalt blir tangentbordet hemma, resa långt åker det med. Varför "plugga igen" en kontakt när förra versionen av samma koncept hade den?

Permalänk
Skrivet av pixelpuke:

Ja för ordbehandling och skriva långa texter och trixa med spreadsheets i excel är ju något som de flesta vanliga hemanvändare gör på daglig basis. Eller så inte.

Jag syftar på majoriteten av användare som inte använder datorn för jobb, spel och andra krävande saker. Att det sen finns en promille av användare (inkl mig själv) som jobbar hemifrån och behöver använda sig av office och en datorn, det är ju helt annan sak och självklart är en dator att föredra då.

Sweclockers användare representerar inte normen av en datoranvändare utan är en extremt liten minoritet. Så när folk här skakar på huvudet åt idén att surfplattor kommer ersätta datorn i framtiden för majoriteten av användare så glömmer dom bort att dom tillhör en skrattretande liten del av världens alla datoranvändare.

Det är faktiskt fler "vanliga" användare än du tror som behöver ett tangentbord och mer kraft. Sedan glömde du den stora gruppen studenter, i alla fall från gymnasiet och upp. Skulle aldrig ha klarat mig med en surfplatta på högskolan.

Permalänk

Bra HP, satsa på kvalitet!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Viss uppstramning gällande stilnivå och mindre konstruktiva inlägg.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Båda jag å sambon har en varsin Nexus 7. Jag använder min mer än hon använder sin helt klart. Jag använder min dagligen, nästan lika mycket som jag använder luren. --- Skulle aldrig falla mig in att den skulle ersätta min dator

Jag är övertygad om att den stationära datorn blir kvar, och jag har redan sagt att jag anser att det är ett strategiskt jättemisstag av Microsoft att försöka fasa ut den konventionella PCn för att gå över till mobila enheter.
Jag har däremot faktiskt funderat på om det verkligen finns utrymme på marknaden för mobiltelefoner - smart watch borde snabbt ta den nedre halvan av marknaden (där feature phones idag håller till), och plattorna borde ta den övre delen av marknaden (där de stora smartphones idag håller till). Om fem år, varför skulle man köpa en mobiltelefon istället för en smart armbandsklocka och en padda?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag är övertygad om att den stationära datorn blir kvar, och jag har redan sagt att jag anser att det är ett strategiskt jättemisstag av Microsoft att försöka fasa ut den konventionella PCn för att gå över till mobila enheter.
Jag har däremot faktiskt funderat på om det verkligen finns utrymme på marknaden för mobiltelefoner - smart watch borde snabbt ta den nedre halvan av marknaden (där feature phones idag håller till), och plattorna borde ta den övre delen av marknaden (där de stora smartphones idag håller till). Om fem år, varför skulle man köpa en mobiltelefon istället för en smart armbandsklocka och en padda?

Blir lite svårare att samtala med ett armbandsur, går väl om dom sätter mikrofon och "headpiece" på undersidan av klockan, på armbandet. Alternativt att man använder bluetooth headset eller högtalartelefon. Jag skulle lätt ersätta min mobil med en SmartWatch om det kom en med bra specs och funktioner som gick att använda utan mobil-koppling.