Var kan man få tag i en 6pin PCI-E kabel?

Permalänk
Medlem

Var kan man få tag i en 6pin PCI-E kabel?

Hej! jag har nätaggregatet chieftec 650W superseries och undrar var man kan köpa en till pci-e kabel? för fick endast 1 kabel med nätagget, men det finns 2 stycken pcie uttag på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar att köpa på t.ex inet.se

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem

så det finns ingen sladd som går att köpa som är Pci-e hane i båda ändar? eftersom jag har en ledig plats på nätagget men ingen sladd

Permalänk
Medlem

Konstigt du inte fick med den sladden? vad står de i manulen "in the box.." 2 x PCI-E tex?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Konstigt du inte fick med den sladden? vad står de i manulen "in the box.." 2 x PCI-E tex?

som du ser på bilden finns det 2 uttag

och från cheiftec´s hemsida så står det att det bara ska följa med 1 pci-e sladd

eller är jag bara extremt klantig och tappat bort den?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen standard för de modulära kopplingarna mellan olika nätagg, så att inte använda original kan innebära brand och förstörda delar.

Använder bold därför att det är rätt många nu som tagit första bästa modulära kabel och eldat diverse delar.

Det är hur stiften är kopplade i själva nätagget som skiljer, alltså kan t ex 12V hamna på jord eller 5V om man inte använder rätt kabel. Original till just din modell är det enda säkra om du inte vet hur det är kopplat och kan verifiera en annan kabel med multimeter. Det skiljer ibland även inom samma märke, så det gäller att skaffa en kabel till just den exakta modellen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Letat över allt fick endast 1 kabel med så jag har kopplat in mitt 6870 ( kräver 2x 6 pin ) och använder för närvarande en adapter men undrar om det är skadligt att använda det? en "vanlig" pcie 6 pin har 3 gula och 3 svarta kablar från nätagget men adaptern ger ut 2 bruna ( i samma hål) 2 gula 2 svarta och ett tomt hål... så undrar om det är skadligt på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Letat över allt fick endast 1 kabel med så jag har kopplat in mitt 6870 ( kräver 2x 6 pin ) och använder för närvarande en adapter men undrar om det är skadligt att använda det? en "vanlig" pcie 6 pin har 3 gula och 3 svarta kablar från nätagget men adaptern ger ut 2 bruna ( i samma hål) 2 gula 2 svarta och ett tomt hål... så undrar om det är skadligt på något sätt?

Inget problem med att använda en molex>6-pin inte.

Designen är upp till tillverkaren, kan se lite olika ut men göre samma jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Inget problem med att använda en molex>6-pin inte.

Designen är upp till tillverkaren, kan se lite olika ut men göre samma jobb.

Okej tack så mycket ! Tänkte att nätagget kanske inte klarade av mycket belastning på den/dom linorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av minizick:

Okej tack så mycket ! Tänkte att nätagget kanske inte klarade av mycket belastning på den/dom linorna

Det gör det inte, men en sådan adapter är inga problem.

Permalänk

Bumpar

Bumpar denna tråden lite, MEN. jag har köpt ett nytt Grafikkort nämligen ett Evega GTx780 Classified, och när jag skulle till att plugga in den i min Psu så har även jag detta problem med att Pci-e kablarna inte räcker till. Jag har exakt samma Psu som killen ovan, vilket gör att jag behöver en till 6+2 pin kabel. Men behöver bara plugga in 6 Pin(antar jag)

Någon som vet ifall man kan köpa det separat eller funkar det lika bra med Molex till 6pin?
Det kan även vara så att jag är retard och inte fattar att jag kan plugga in mitt grafikkort med korrekt strömförsörjning med dom kablarna som redan följde med, men isåfall hade det varit nice med en lite förklaring. För fattar fan nada nu.

Permalänk

Jag har samma problem... Nytt R9 280X som kräver 6-pin + 8-pin.
PSUt har anslutningarna, men inte kablar. Man kunde ju tro att ett hyftsat dyrt kort levererades med det som behövs (förr fick man ju en hel klase kablar och adaptrar för att säkra upp att det alltid skulle funka oavsett vad man hade för anslutning i andra änden).

I annat fall borde det ju inte vara så svårt att köpa till en kabel... eller? Det verkar ju inte finnas någonstans! (Hittade iofs på amerikanska ebay, men det blir löjligt att köpa en kabel för $5 och frakt för $20). Dessutom köpte jag kortet igår för att komma igång igår. Inte om två veckor.

Adaptrar för 2xMolex till 6- eller 8-pin är lätt att hitta. Men det är ett värdelöst alternativ, så dylika förslag undanbedes

Det jag behöver är en 6-pins hane-hane och en 8-pins hane-hane... kunde inte ana att det skulle vara så svårt att få tag på.

Permalänk
Medlem

Dr Qrunch:
Tror jag förstår varför du inte gillar strömadapterar. Tyvärr blir det inga (rimliga) förslag kvar om inte adapter och Ebay liknade siter duger (pris och leverans tid). MultiMan nämnde viktiga anledningar till att vanliga butiker inte har sånt inne.

minizick och ExotiC MaNgo:
Super Serien från Chieftec har omdömet undvik pga tveksam kvalite så ni skulle ändå vinna om på att byta nätagg. Om ni inte redan gjort bytt eller bestämt er för att satsa på adapter.