Permalänk

Bitcoins värde stigit ?

är det tro värt att bygga en liten bitcoin minig rig ?
bitcoincharts
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Är det tro värt att köpen en av butterflylabs bitcoinminers då ? eller kommer svårighets graden att höjas för mycket för de billigaste modellerna ? eller är det bara att vänta och see ?

Visa signatur

Phenom II 1090T @3.7GHz | Thermalright Silver Arrow | ASrock 970FX Extreme4 | 2x2GB Kingston HyperX 1666 Mhz |ENGTX460 DirectCU TOP V2 | Seagate 700GB | WD 500GB |Seagate 1TB | Chieftec 750W | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Köp bitcoins istället för de pengarna du annars skulle lägga ned på en miner, det är säkrare, billigare och får fart på ekonomin i övrigt.
En miner tycker jag du ska skaffa om du har ett uttalat intresse, tekniskt eller ej. Är du riktigt intresserad så bygger du din egen miner och i slutspurten en egen farm.

/A, ägare av hela 3 btc med nyckel på usb-minne som man tappat bort i lägenheten..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechJonti:

Är det tro värt att köpen en av butterflylabs bitcoinminers då ? eller kommer svårighets graden att höjas för mycket för de billigaste modellerna ? eller är det bara att vänta och see ?

svårighetsgraden kommer skjuta i höjden, de som kommer tjäna mest pengar är de som säljer maskinerna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag köpte på mig en hel drös med Bitcoins, i investeringssyfte, för ca ett år sedan. Det är jag inte direkt ledsen över idag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag visste inte vad bitcoins var när jag vaknade imorse, så ni får ursäkta att jag är väldigt ny.

Har läst en del under dagen och lärt mig det grundläggande, har även en miner igång. Det jag undrar nu är hur mycke bitcoins jag får ut av tex. 1GHash/timme. Hittade en calculator för det här:
http://tpbitcalc.appspot.com/

Min dator ger mig ca 300KHash/s, men jag tänkte räkna på den här minern för att se hur lönsam den är:
http://products.butterflylabs.com/homepage/30gh-bitcoin-miner...

Har fört in följande värden från min pool osv.

Difficulty: 3651011
Hash Rate: 30000MHash/s
Exchange Rate: 32$
Bitcoins per Block: 25 (Det här är det jag är mest osäker på. Rätt säker på att det är fel då jag får så sjukt bra lönsamhet.)
Rig Cost: 649$
Power Consumption: 30W (Kan det verkligen stämma? Sjukt effektivt då om man jämför med vad ett grafikkort ger och tar.)
Price of Power: 0,2$ (Här är jag med ganska osäker men jag tror det spelar mindre roll.)

Med dom här värdena så betalar sig minern på 5dagar och genererar nästan 4000$ per månad. Självklart förstår jag att något är fel. Är det "Bitcoins per Block" som ska vara mycket lägre? Jag delar ju på dom med alla i min pool va? Finns det något annat värde jag ska leta efter på min pools sida som jag bör fylla i här?

Så, vad säger ni?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Jag visste inte vad bitcoins var när jag vaknade imorse, så ni får ursäkta att jag är väldigt ny.

Har läst en del under dagen och lärt mig det grundläggande, har även en miner igång. Det jag undrar nu är hur mycke bitcoins jag får ut av tex. 1GHash/timme. Hittade en calculator för det här:
http://tpbitcalc.appspot.com/

Min dator ger mig ca 300KHash/s, men jag tänkte räkna på den här minern för att se hur lönsam den är:
http://products.butterflylabs.com/homepage/30gh-bitcoin-miner...

Har fört in följande värden från min pool osv.

Difficulty: 3651011
Hash Rate: 30000MHash/s
Exchange Rate: 32$
Bitcoins per Block: 25 (Det här är det jag är mest osäker på. Rätt säker på att det är fel då jag får så sjukt bra lönsamhet.)
Rig Cost: 649$
Power Consumption: 30W (Kan det verkligen stämma? Sjukt effektivt då om man jämför med vad ett grafikkort ger och tar.)
Price of Power: 0,2$ (Här är jag med ganska osäker men jag tror det spelar mindre roll.)

Med dom här värdena så betalar sig minern på 5dagar och genererar nästan 4000$ per månad. Självklart förstår jag att något är fel. Är det "Bitcoins per Block" som ska vara mycket lägre? Jag delar ju på dom med alla i min pool va? Finns det något annat värde jag ska leta efter på min pools sida som jag bör fylla i här?

Så, vad säger ni?

Om maskinerna betalada sig sjalva pa 5dagar sa skulle ju ingen salja dessa maskiner.
Bygg en, bygg en till 5 dagar senare. bygg 2 till efter 10 dagar och flyg till thailand for fortidspensionering efter 2 veckor.

Ar inte alls insatt i bitcoin. men borde vara nagot fuffens med en sadan avkastning. speciellt nar folk saljer "mojligheten" att fa en sadan avkastning. om man kunde fa tillbaka 10% pa ett ar hade det nog varit mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Om maskinerna betalada sig sjalva pa 5dagar sa skulle ju ingen salja dessa maskiner.
Bygg en, bygg en till 5 dagar senare. bygg 2 till efter 10 dagar och flyg till thailand for fortidspensionering efter 2 veckor.

Ar inte alls insatt i bitcoin. men borde vara nagot fuffens med en sadan avkastning. speciellt nar folk saljer "mojligheten" att fa en sadan avkastning. om man kunde fa tillbaka 10% pa ett ar hade det nog varit mer rimligt.

Tack för att du upplyste mig om något jag redan sagt att jag förstår. 10% per år hade för övrigt varit helt värdelöst, per månad hade varit ok. Men nu är jag inte här för spekulationer, vill att någon som verkligen kan bitcoin mining talar ut!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Alltså, ASIC-miners kan mycket väl vara scam. 30 GH/s är _jättemycket_ för en enda enhet.
Nu var det ett antal månader man var aktiv och någolunda påläst och då var ASIC kanske inte ens påfunnet. Vad som gällde då var grafikkort från AMD. Mitt 6770 skulle idag optimalt ge ca 200 MH/s, vilket låter mycket bara det. Mitt gamla 4770 gav knappast ens hälften. Minns tyvärr inga siffror alls.
Bitcoins per block är endast antal bitcoins per block. Det finns många block och när svårighetsgraden ökar så blir blocken svårare att låsa upp. Det var väl december eller något som btcpb gick från det första 50 til 25?

Om nu ASIC-miners skulle vara möjligt osv så kommer två saker att hända.
1. De som inte skaffar sig miners slutar mina.
2. De som skaffar sig miners kommer att öka svårighetsgraden över mycket kort tid, de som minear längst tid blir vinnarna och resten hinner inte ifatt återkastningen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Alltså, ASIC-miners kan mycket väl vara scam. 30 GH/s är _jättemycket_ för en enda enhet.
Nu var det ett antal månader man var aktiv och någolunda påläst och då var ASIC kanske inte ens påfunnet. Vad som gällde då var grafikkort från AMD. Mitt 6770 skulle idag optimalt ge ca 200 MH/s, vilket låter mycket bara det. Mitt gamla 4770 gav knappast ens hälften. Minns tyvärr inga siffror alls.
Bitcoins per block är endast antal bitcoins per block. Det finns många block och när svårighetsgraden ökar så blir blocken svårare att låsa upp. Det var väl december eller något som btcpb gick från det första 50 til 25?

Om nu ASIC-miners skulle vara möjligt osv så kommer två saker att hända.
1. De som inte skaffar sig miners slutar mina.
2. De som skaffar sig miners kommer att öka svårighetsgraden över mycket kort tid, de som minear längst tid blir vinnarna och resten hinner inte ifatt återkastningen.

Tack.

Har forskat vidare och, som du säger, det är det svårighetsgraden som är haken nu. När ACIC kommer ut så kommer den stick iväg rejält! Frågan är bara hur mycket.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Frågan är bara hur mycket.

Frågan är hur snabbt. Hela upplägget är ju som sådant att ju snabbare btc minas fram desto snabbare når man en högre svårighetsgrad. Alltså, om alla skaffar sig varsin ASIC-miner så kommer all hinna låsa upp varsitt block innan svårighetsgraden är mångdubblad, ungefär. Till slut sitter vi där, med 21 miljoner btc och kan slänga miners i sjön och påbörja nästa valuta.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Frågan är hur snabbt. Hela upplägget är ju som sådant att ju snabbare btc minas fram desto snabbare når man en högre svårighetsgrad. Alltså, om alla skaffar sig varsin ASIC-miner så kommer all hinna låsa upp varsitt block innan svårighetsgraden är mångdubblad, ungefär. Till slut sitter vi där, med 21 miljoner btc och kan slänga miners i sjön och påbörja nästa valuta.

21 miljoner uppnås väl runt år 2040, oavsett hur snabb utrustning folk skaffar sig?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Jag kan inte låta bli att hänga upp mig på att det verkar vara ett förbannat energislöseri. Min el ingår i hyran, så att majna med min nuvarande dator skulle inte kosta mig, personligen, en krona extra. Men det känns likväl principiellt fel. Finns det något giltigt motargument eller är det precis lika illa som det verkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

21 miljoner uppnås väl runt år 2040, oavsett hur snabb utrustning folk skaffar sig?

Jo, inte mycket kommer att förändras på lång sikt, det är sant. Men samtidigt, 2040 är ett år man ser fram emot inte för att alla btc är mineade, det kommer de kanske aldrig att bli, utan för att vi ungefär där kommer att sluta minea av rent praktiska skäl.
Når vi 2040 lite tidigare så är det fortfarande ungefär 2040.

Skrivet av Olegh:

Jag kan inte låta bli att hänga upp mig på att det verkar vara ett förbannat energislöseri. Min el ingår i hyran, så att majna med min nuvarande dator skulle inte kosta mig, personligen, en krona extra. Men det känns likväl principiellt fel. Finns det något giltigt motargument eller är det precis lika illa som det verkar?

Här på Swec så slösar vi energi för att överklocka vår hårdvara. Så det är inte bara så illa som det låter, det är än värre. Hela världen är rutten och ingen tänker på miljön, någonsin. Vi kommer brinna i underjorden i livet efter detta.
Annars skulle man kunna fundera på hur många ton ark med papper som skulle gå åt om man skulle minea för hand för att inte slösa energi.
Å tredje sidan, hur mycket av jordens resurser är vi beredda att slösa för att utveckla en ny valuta?
Å fjärde sidan, vad är energislöseri? Inga banker, tjänstemän eller serverhus som går och kostar oss miljöpengar. Själva miningen kommer att upphöra långt innan vi nått alla 21 miljoner btc och den enda datorkraft som kommer att användas om ca 20 år är i stort den för överföringarna. På det hela expanderar vi ständigt vår energianvändning, i världen, i Sverige. Om vi når en högre energianvändning tidigare pga ett enskilt intresse hos en klick av befolkningen så innebär det att nästa steg högre energianvändning kommer att jämförelsevis dröja.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

I det stora hela kan man säga att takten för att få fram coins är samma oavsett hur stark datorkraft som används.
Den kan vid vissa tillfällen gå upp och den kan vid vissa tillfällen gå ned. Det har historien visat.

När du får din ASIC-miner har du stor konkurrens. Dvs tusen andra människor också fått sin ASIC-miner.
Svårighetsgraden korrigeras därefter. Idag finns det några få antal ASIC-miners från Avalon igång om jag får tro vad som skrivs där ute.

Men visst är det kul att värdet stigit så mycket? Nästa stort fall säkerligen kommer när någon stor investerare dumpar coins (hundratusentals) på marknaden alternativt att någon lyckats hacka sig in på någon stor bitcoinväxlartjänst tror jag.

Miningen kommer inte upphöras så länge bitcoins lever. I framtiden är den då tänkt att man utför ett jobb och med jobbet får man transaktionskostnader mellan användarna. Ungefär som att en nuvarande bank tar ut en avgift vid överföring/betalning eller årsavgiften. Grejen med bitcoins är vem som helst som minar kan få den transaktionskostnaden, ingen bank får den.

EDIT: Transaktionskostnaderna har vi redan idag som fås vid mining kom jag på.

Energislöseri är en fråga som går hand i hand med dubbelmoralen. Tar ett litet exempel. Det är ju så att en stor del av Swecanvändarna har eller haft ett eller flera värstingkort från Nvidia och AMD som slukat mycket ström genom åren om man får tro deras signaturer och forumtrådar. Och jag tycker inte att det är något fel med det.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD