CDON tog betalt två gånger utan mitt godkännande!

Permalänk
Avstängd

CDON tog betalt två gånger utan mitt godkännande!

Hej,

Jag måste meddela att jag är lite irriterad. Igår beställde jag grejer för 4663:- inklusive frakt och 5% rabatt. Mycket riktigt drogs 4663:- igår från mitt konto, som "skyddat belopp". Idag så hade det dragits 1604:- extra, utöver de 4663:-, vilket få mig att tro att cdon tagit betalt en gång extra för nätagget, som mycket riktigt kostar 1604:-. Då nätagget ska dellevereras, då borde ju cdon ge tillbaka de 1604:-, inte dra en extra gång. Dvs de har tagit 6267:- från mitt konto. De har alltså tagit betalt för två nätagg, som inte har levererats, och jag hade dessutom endast beställt ett.

Dessa bilder kan förklara fenomenet:

CDON order
http://farm9.staticflickr.com/8531/8514941179_a927bf3ced_z.jp...

Swedbank
http://farm9.staticflickr.com/8241/8516071828_a2583975f2_z.jp...

Detta är fel, vilket hindrar mig från att beställa andra grejer, för att inte nämna att de har tagit betalt för grejer dubbla gånger, som dessutom inte kommer levereras!. Se priset på nätagget från cdon, och summan som dragits från mitt konto.

Min bank sade att de inte kunde göra något så länge beloppet är skyddat. Supporten på cdon sa att detta fenomen inte är möjligt, och tvivlade att de hade tagit betalt en extra gång. Jag låter dessa bildbevis tala för sig självt. Detta blir troligen sista gången jag handlar hos dem, då de tydligen kan dra pengar från kontot hur de vill och på så vis övertrassera kontot. Jag är ledsen att detta hänt. Supporten sa endast att jag skulle kontakta banken och var inte intresserade av att undersöka saken vidare. Sedan vad fasen är **Missing** för artikel, jag har inte beställt något utöver dessa två grejer.

MVH
Adam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Az1337:

Hej,

Jag måste meddela att jag är lite irriterad. Igår beställde jag grejer för 4663:- inklusive frakt och 5% rabatt. Mycket riktigt drogs 4663:- igår från mitt konto, som "skyddat belopp". Idag så hade det dragits 1604:- extra, utöver de 4663:-, vilket få mig att tro att cdon tagit betalt en gång extra för nätagget, som mycket riktigt kostar 1604:-. Då nätagget ska dellevereras, då borde ju cdon ge tillbaka de 1604:-, inte dra en extra gång. Dvs de har tagit 6267:- från mitt konto. De har alltså tagit betalt för två nätagg, som inte har levererats, och jag hade dessutom endast beställt ett.

Dessa bilder kan förklara fenomenet:

CDON order
http://farm9.staticflickr.com/8531/8514941179_a927bf3ced_z.jp...

Swedbank
http://farm9.staticflickr.com/8241/8516071828_a2583975f2_z.jp...

Detta är fel, vilket hindrar mig från att beställa andra grejer, för att inte nämna att de har tagit betalt för grejer dubbla gånger, som dessutom inte kommer levereras!. Se priset på nätagget från cdon, och summan som dragits från mitt konto.

Min bank sade att de inte kunde göra något så länge beloppet är skyddat. Supporten på cdon sa att detta fenomen inte är möjligt, och tvivlade att de hade tagit betalt en extra gång. Jag låter dessa bildbevis tala för sig självt. Detta blir troligen sista gången jag handlar hos dem, då de tydligen kan dra pengar från kontot hur de vill och på så vis övertrassera kontot. Jag är ledsen att detta hänt. Supporten sa endast att jag skulle kontakta banken och var inte intresserade av att undersöka saken vidare. Sedan vad fasen är **Missing** för artikel, jag har inte beställt något utöver dessa två grejer.

MVH
Adam

"Missing" är deras namn för medföljande spelkupong. Grymt idiotisk, många som undrar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Svårt att se att vi här ska kunna göra något.
Josefin kanske kan göra något åt problemet om du frågar henne, annars verkar det bara som ett mjukvarufel.

Permalänk
Medlem

Tycker man ser mer o mer trådar i forumet om CDON, kanske dags att hålla sig undan från dom då.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Men det är bara reserverae pengar, alltså inte dragna. Tycker du skall vänta tills de faktiskt dras och se ifall det fortfarande är fel belopp...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Du borde vänta tills transaktionen är bokförd.

Ibland kan det hända att det "dras" men sedan så dras det inte, utan du får tillbaka det.
Hänt mig en gång, minns inte riktigt vad det handlade om dock.

Änsålänge har de inte dragits, bara reserverats typ.

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att höra av sig till dom direkt, vilket jag hoppas du gjort.
Kan inte tänka mig annat än att dom snabbt ser vad som felat och fixar det.

Fast nu när man läser hela ditt inlägg så ser jag du hört av dig till dom, med märkliga svar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

De har väl inte dragit pengar? Bara reserverat? Tror knappast de kommer dra alla pengar utan antingen kommer de minska det större beloppet med det mindre och dra båda eller bara det större.

Permalänk
Medlem

När beloppen reserveras så får inte betalningsmottagaren någon del utav beloppet. I ditt fall så ser det ut som om ditt nätaggregat kommer att skickas vid ett senare tillfälle. Och eftersom beloppet motsvarande nätaggregatet ser ut att vara reserverat en dag senare i förhållande till den första reservationen så misstänker jag att när den första reservationen övergår till bokfört belopp så kommer det bokförda beloppet att motsvara den totala summan minus nätaggregatet.

Jag misstänker(läs:tror) att detta beror på att de vill kontrollera att Du har ett disponibelt belopp tillgängligt men de kan inte ändra på en tidigare reservation och de kan ha som policy att aldrig begära mer utav ditt konto än vad de faktiskt levererar men att det kanske är leveranstid på just nätaggregatet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag vet är att de inte ska "reservera" +6000:- när jag endast hade köpt för dryga 4600:-. De verkar ha ett mysko system iallafall. Tänk om jag hade köpt något för 20 000, och de hade "reserverat" 20 000, sedan ytterligare 20 000 igen, då är det ju - 20 000 på mitt konto, och övertrasseringsavgift. Riktigt fult.

Edit: båda varorna packas nu, både gpun och nätagget. Konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det enda jag vet är att de inte ska "reservera" +6000:- när jag endast hade köpt för dryga 4600:-. De verkar ha ett mysko system iallafall. Tänk om jag hade köpt något för 20 000, och de hade "reserverat" 20 000, sedan ytterligare 20 000 igen, då är det ju - 20 000 på mitt konto, och övertrasseringsavgift. Riktigt fult.

Jag tror att Du har missuppfattat något här. De har inte reserverat hela beloppet på nytt, dvs det är inte det dubbla, så ditt exempel med 20kkr beloppet får jag inte ihop i sammanhanget. Sedan så förstår jag inte riktigt varför Du skulle kunna råka ut för en övertrasseringsavgift vid denna typ av köp. De reserverar beloppet för att bl.a se att Du kan betala för dina varor. Om det totala reserverade beloppet skulle överstiga det disponibla beloppet så går helt enkelt inte köpet igenom.

Däremot så kan man åka på övertrasseringsavgifter vid buffrade transaktioner. Vissa butiker(nu tänker jag inte specifikt på datorbutiker) har som policy att buffra transaktionen om de ej får kontakt med sin leverantör(de som hanterar kontakten med transaktionsväxeln).

Sen så kan jag tycka att det är dumt att göra på detta sätt, men det är kanske billigare för dem än att göra en återbetalning om det t.ex vid ett senare tillfälle visar sig att de ej kan leverera varan. Sen så minns jag inte hur länge en enskild reservation får lov att kvarstå hos banken.

Håll ett öga på den senaste reservationen för att se om den släpps fri utan att den bokförs på ditt konto.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om du ringer istället får du svar direkt.

Permalänk
Avstängd

Det låter ändå inte rimligt att de har reserverat 1604:- när jag redan betalat 1604:- en gång, vilket ingick i summan 4663:-. De har inte dubblat hela summan, utan endast 1604:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Om du ringer istället får du svar direkt.

Vem skall TS ringa? Dig?

CDon har igen telefonsupport, tyvärr...

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Hej,

Jag måste meddela att jag är lite irriterad. Igår beställde jag grejer för 4663:- inklusive frakt och 5% rabatt. Mycket riktigt drogs 4663:- igår från mitt konto, som "skyddat belopp". Idag så hade det dragits 1604:- extra, utöver de 4663:-, vilket få mig att tro att cdon tagit betalt en gång extra för nätagget, som mycket riktigt kostar 1604:-. Då nätagget ska dellevereras, då borde ju cdon ge tillbaka de 1604:-, inte dra en extra gång. Dvs de har tagit 6267:- från mitt konto. De har alltså tagit betalt för två nätagg, som inte har levererats, och jag hade dessutom endast beställt ett.

Dessa bilder kan förklara fenomenet:

CDON order
http://farm9.staticflickr.com/8531/8514941179_a927bf3ced_z.jp...

Swedbank
http://farm9.staticflickr.com/8241/8516071828_a2583975f2_z.jp...

Detta är fel, vilket hindrar mig från att beställa andra grejer, för att inte nämna att de har tagit betalt för grejer dubbla gånger, som dessutom inte kommer levereras!. Se priset på nätagget från cdon, och summan som dragits från mitt konto.

Min bank sade att de inte kunde göra något så länge beloppet är skyddat. Supporten på cdon sa att detta fenomen inte är möjligt, och tvivlade att de hade tagit betalt en extra gång. Jag låter dessa bildbevis tala för sig självt. Detta blir troligen sista gången jag handlar hos dem, då de tydligen kan dra pengar från kontot hur de vill och på så vis övertrassera kontot. Jag är ledsen att detta hänt. Supporten sa endast att jag skulle kontakta banken och var inte intresserade av att undersöka saken vidare. Sedan vad fasen är **Missing** för artikel, jag har inte beställt något utöver dessa två grejer.

MVH
Adam

En liknande grej hände mig när jag beställde ifrån cdon i julas. Min beställning delades upp i flera delleveranser då vissa av grejerna jag hade beställt hade längre leveranstid än de andra. Först reservera de det korrekta totalbeloppet men utöver detta reserverades även summan av de delar som skulle dellevereras vid ett senare tillfälle. Märkte inte detta förens efter någon dag när jag skulle betala för lunchen och mitt kort saknade teckning. Kontaktade deras kundtjänst via mail och fick detta till svar:

Hej,

Beloppet har endast dragits en gång. När ni lade ordern reserverades hela beloppet för den. När den första delleveransen skickades drog vi beloppet för denna från det reserverade beloppet och hävde samtidigt hela reservationen av det totala orderbeloppet. När vi sedan skulle skicka den andra delleveransen gjorde vi en omreservation för att kontrollera att beloppet fanns tillgängligt och så snart vi drog beloppet sedan hävdes även denna. Vid varje delleverans har vi sedan omreserverat och sedan dragit beloppet på nytt för den aktuella delleveransen.

Om dessa reservationer inte försvunnit inom någon dag får vi be er kontakta er bank då de missat dessa signaler och ej tagit bort dem som de skall. Vi beklagar att detta inträffa

Så verkar som om reservationerna och dragningar kan "lagga" lite vet ej om det beror på CDON eller min bank (handelsbanken).

Visa signatur

Bison: You have made me a very happy man.
Colonel William F. Guile: And next, I'll make you a dead one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Det låter ändå inte rimligt att de har reserverat 1604:- när jag redan betalat 1604:- en gång, vilket ingick i summan 4663:-. De har inte dubblat hela summan, utan endast 1604:-.

Jag var kanske något otydlig i mitt första inlägg. Pga att det såg ut som varan inte skulle levereras samtidigt som grafikkortet och att CDON.com kanske(kolla deras villkor) har som policy att aldrig ta mer betalt(för att förtydliga: att reservera ett belopp är inte samma sak som att ta betalt) än vad de levererar(beror så klart på leveranstid), och att de ej får ändra på en stående reservation, och att en reservation frisläpps automatiskt en efter viss tid(kommer inte ihåg tiden i huvudet), och att CDON.com låter det hela ske automatiskt så behöver systemet reservera ytterligare belopp för resterande varor som kanske har en leveranstid på mer än 14 dagar.

I mina ögon låter det dumt men CDON.com vet bäst vilken lösning som passar dem. Jag är 99,999% säker på att det kommer att bokföras korrekta belopp i slutändan.

Sen så kan jag dela med mig utav två tips när det gäller ekonomi och prylar: När allt är betalt för månaden inkl. leksaker och annat kul så skall man ha minst tre månadslöner/socialbidrag/studiebidrag-studielån i disponibelt belopp på sitt rörliga konto(alltså inte något sparkonto. Sparkonto har man separat) som inte är en del utav någon kredit. Det andra tipset är att man belastar aldrig direkt sitt ordinarie bankkonto med köp. Man använder antingen ett kreditkort/betalkort som man inte betalar någon ränta/avgifter till eller så har man ett kontokort(gäller även direktbetalning) som inte är kopplat till det ordinarie kontot. På så sätt så kan dom inte ändra ditt disponibla belopp mer än vad Du tilllåter dem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Hej,

Jag fick detta svar nyss.

" När du lade ordern så skapades endast en reservation på totalsumman. När en vara ur ordern sedan skickas så dras pengarna på riktigt. Den första reservationen kommer sedan att hävas. Allt kommer se rätt ut om någon dag på ditt konto"

@ Veni. Jag har ett separat konto, dock överförde jag pengar från det kontot till det ordinarie kontot, då just detta är kopplat till visakort. Jag kanske borde koppla mitt visakort till mitt andra konto, som jag använder för att ta emot pengar när jag säljer.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Tycker man ser mer o mer trådar i forumet om CDON, kanske dags att hålla sig undan från dom då.

Priserna är bra men garantin är lika roligt som en hög med bajs.........

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Priserna är bra men garantin är lika roligt som en hög med bajs.........

Precis eftersom garantin har ju så mycket att göra med hur mycket pengar som dras från ditt konto.
Sen hur nu en hög med bajs kan vara roligt förstår inte jag, om du nu inte är 3 år då kanske

Permalänk
Medlem

En grej du kan göra är att betala med e-kort via swedbank. Då sätter du ett belopp på kortet som inte går att överskrida. Ingen aning hur det går med beställningen då dock, eftersom CDON verkar göra saker på sitt egna sätt

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Precis eftersom garantin har ju så mycket att göra med hur mycket pengar som dras från ditt konto.
Sen hur nu en hög med bajs kan vara roligt förstår inte jag, om du nu inte är 3 år då kanske

Du förstog nog inte skämtet, Alltså produkten om den är felfri när du köpt den, så behöver du inte ju inte ringa CDON? och man vill ju inte ringa CDON och en hög med skit tror jag inte många vill "hålla" i, Som supporten?

lol

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Du förstog nog inte skämtet, Alltså produkten om den är felfri när du köpt den, så behöver du inte ju inte ringa CDON? och man vill ju inte ringa CDON och en hög med skit tror jag inte många vill "hålla" i, Som supporten?

lol

Jo men vad har garantin med detta ämnet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

@ Veni. Jag har ett separat konto, dock överförde jag pengar från det kontot till det ordinarie kontot, då just detta är kopplat till visakort. Jag kanske borde koppla mitt visakort till mitt andra konto, som jag använder för att ta emot pengar när jag säljer.

Jag har det så här:
* Lönekonto hos Skandiabanken.
* Konto hos Swedbank.
* Kreditkort hos GE-Moneybank. Används för daglig handel lite över allt. Absolut inga kontantuttag. Behövs kontanter så begär jag det i kassan. Räknas då som köp och man slipper avgift :).
* Kontokort hos GE-Moneybank. Används för kontantuttag eller för att betala hos Posten(utrikespaket med bl.a tullavgift).
* Konto hos GE-Moneybank(ovanstående kort kopplat till det).
* Statoil kreditkort. Reserv. Kortet finns enbart i bostaden.
* LO Mervärde kreditkort(via facket IF-Metall). Reserv. Kortet finns enbart i bostaden.

Upplägget är följande för att inte skapa avgifter:
* Kort eller konto som jag har kostar mig inte något i avgifter eller ränta.
* GE-Moneysbanks kontokort tillåter 12 stycken fria kontantuttag per år.
* GE-Moneybanks MasterCard saknar valutapåslag(själva MasterCard har säkert något litet påslag eftersom det är de som sätter kursen).
* Uppnås genom att korten inte är belagda med månadsavgift samt att man betalar in hela skulden innan 55-60 dagar efter transaktionen.
* Påfyllning/uttag mellan kontona sker med vanlig hederlig banköverföring kostnadsfritt.

I praktiken så betalar jag enbart till min bank vid rena banklån(återbetalar alltid dem innan lånet löper ut på egen hand) samt vissa fondavgifter. Och blancolån tar jag enbart för att säkra upp mig inför ett större projekt, inte för att jag saknar kapitalet, dvs det brukar bli 2-3 år mellan blancolånen. I bankens ögon så är jag den sämsta kunden. Och på t.ex ett lån på 100kkr så betalar jag allt mellan 3,2-3,7kkr i avgifter/räntekostnader, totalt alltså. Blir en väldigt bra ränta på ett blanco lån :).

Finns många bra skydd redan idag(Swebanks e-kort t.ex om de har kvar det), Visa's Verified by VISA och Mastercard SecureCode. Skandiabanken har dessutom regionsspärr(nyttjade det när jag hade kort hos dem). Men inget utav detta skyddar dina egna pengar om korten på något sätt är kopplade till ett konto som kan per automatik dra pengar från ditt rörliga konto utan att Du kan förhindra det på förhand.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Tycker man ser mer o mer trådar i forumet om CDON, kanske dags att hålla sig undan från dom då.

Skrivet av Friterad:

Jo men vad har garantin med detta ämnet att göra?

Läs vad ovanstående har skrivit :S?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Du förstog nog inte skämtet, Alltså produkten om den är felfri när du köpt den, så behöver du inte ju inte ringa CDON? och man vill ju inte ringa CDON och en hög med skit tror jag inte många vill "hålla" i, Som supporten?

lol

Är det bara jag som inte har haft några problem alls med CDON's support?
De drog tom en rabattkod i efterhand och betalade tillbaks beloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

En grej du kan göra är att betala med e-kort via swedbank. Då sätter du ett belopp på kortet som inte går att överskrida. Ingen aning hur det går med beställningen då dock, eftersom CDON verkar göra saker på sitt egna sätt

När jag hade Swedbank fullt ut så ingick det i systemet att det gick att överskrida. Tog kontakt med banken när en svensk leverantör lyckades med det år 2007 gentemot mig. Hade angett ett exakt belopp då jag inte behövde ta hänsyn till några valutakurser. Beloppet låg på 50kkr men leverantören lyckades dra 52kkr.

Fick till svar av då av banken att de lämnar en marginal på x antal procent(kommer inte ihåg hur mycket det var) just pga utlandstransaktioner men oavsett om transaktionen enbart är inhemsk eller utländsk när man anger belopp i e-kort applikationen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klp65:

Vem skall TS ringa? Dig?

CDon har igen telefonsupport, tyvärr...

Ringa eller ta kontakt med, är det så svårt att förstå meningen?

Permalänk
Cdon.com

Hej hej

TS har tagit upp detta i CDONs egen tråd och fått det besvarat: #13281182

MVH Josefin

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag fick nätagget och grafikkortet idag, förvårnandsvärt snabbt med tanke på att det var delleverans. Jag är dock fortfarande sur eftersom de reserverade för mycket pengar. Om jag ska fortsätta att rekommendera cdon i framtiden (vilket jag ofta gör på swec) vet jag dock inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Sen så kan jag dela med mig utav två tips när det gäller ekonomi och prylar: När allt är betalt för månaden inkl. leksaker och annat kul så skall man ha minst tre månadslöner/socialbidrag/studiebidrag-studielån i disponibelt belopp på sitt rörliga konto(alltså inte något sparkonto. Sparkonto har man separat) som inte är en del utav någon kredit.

Det här är något av det dummast jag hört. Skulle jag har över 80 papp på ett konto utan ränta menar du?

Jag kör med ett system där jag har så litet som möjligt på mitt kortkonto, en buffert för att klara mig några dagar med oförutsedda utgifter på ett sparkonto i samma bank, ett sparkonto med högre ränta i annan bank och resten placerat i fonder/aktier. Det tar en minut att föra över pengar från sparkontot i samma bank, en dag att föra över pengar från annan bank och ett antal dagar att sälja av tillgångar om jag skulle behöva det.

Det är lätt att förkasta några procents ränta, men i det långa loppet blir det litet pengar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607