Permalänk

Bluescreen, mer och mer

För en tid sedan började jag få bluescreens upprepade gånger. Detta hände på min relativt nya dator som jag inhandla för något år sedan. Eftersom det hände oftare och oftare (tillslut kunde jag inte ens komma in i Windows) trodde jag det berodde på något virus så jag stoppade i min Windows 7 skiva och formaterade.
Efter format C: har datorn inte riktigt varit sig själv. Ibland stannar den upp och "hackar till". Avbrotten varar allt mellan 5-20 sek. Jag orkade inte bry mig om det o tänkte attjah överlever det väl.
Men nu till det återkommande problemet. Datorn har börjat få bluecreens igen. Det förvärrades när jag fick strömavbrott härom veckan och nu är jag tillbaka på samma ställe som jag var förra gången, dvs kommer knappt in på Windows.

Nu i natt lyckades jag dock vara inne på datorn ett tag men fick efter något minut upp "utforskaren har slutat fungera". Jag provade att genom felsäkert läge gå in via regedit och ladda ner en ny version av expolerer, eftersom jag trodde min version var "infekterad" (fråga mig inte varför). Men detta hjälpte såklart inte och bluescreensen fortsätter att komma.

Nu vänder jag mig till er på sweclockers och hoppas det finns någon som vet vad problemet beror på och vet hur man ska gå till väga.

Har tagit bild på den bluescreenen med hjälp av min iPhone
http://img7.imageshack.us/img7/1263/imagecyk.jpg

Permalänk

är det en ssd du har Windows på eller en vanlig mekanisk hårddisk?
om du har en ssd så ska du leta upp en firmware update, brukar hjälpa

Permalänk

Vad har du för prylar i datorn?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Hårdvara:
*intel core i5 760 @ 2.80 ghz
*Geforce gtx 460
*4 gb i ram
*samsung HD 103SJ ATA Device (kapacitet 1TB)
Och så något MSI moderkort

Ursäkta okunskapen men vad är en ssd och vad är skillnaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joebadden:

Hårdvara:
*intel core i5 760 @ 2.80 ghz
*Geforce gtx 460
*4 gb i ram
*samsung HD 103SJ ATA Device (kapacitet 1TB)
Och så något MSI moderkort

Ursäkta okunskapen men vad är en ssd och vad är skillnaden?

En SSD (Solid State Drive) har inga rörliga delar utan arbetar mer likt ett stort flashminne. OBS defragmentera aldrig en SSD den kan försröras då.
En mekanisk disk skriver informationen på metallskivor med en läsarm. Skivorna spinner med 5400-10000 varv i minuten

Sen finns det hybrider

Men snart kommer vi alla lagra i vårt DNA och vips är science fiction verklighet!

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet som du får i din Blue screen är typiskt drivrutins problem. Se följande länk.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff55...

Kontrollera så att du har uppdaterat alla drivrutiner och liknande tilläggs program.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Som ovan säger är det drivrutiner ( troligen ) googlade lite och fick fram att det kan ( stor risk ) att det är grafikkortets drivrutiner! Installerat rätt? Utfört en ren installation. Låter som de för du har samma problem som jag hade men inte samma felmeddelande.

GL / YESAHH

Visa signatur

Du är kingen utan k

Permalänk

Jag är tacksam för alla svar, men jag märkte nu de två senaste dagarna att när datorn inte stått på ett tag (över natten t.ex.) så bluescreenar den inte på ett tag, det går att göra grejer på datorn liksom... Så det känns enligt min logik som att något är överhettat, eller är det åt fel håll tänkande?
Men om det nu vore drivisar, hur kommer det sig att datorn fungerade typ ett helt år innan den blev som den blev?