Permalänk

Mobilt bredband, tips tack!

Halloj sweclockers!
Sitter här å är rätt less på mitt nuvarande internet.
Bor i korridor med delat trådlöst internet och mitt rum råkar ligga sämst till Dessutom är det rätt instabilt å kraschar lite nu å då, så jag tänkte fixa mobilt internet som stöd!
Här är hur jag tänker:
Jag kommer köra det mobila som standard när jag spelar spel eller verkligen behöver ha uppkoppling. Om jag behöver ladda ner något (t.ex. feta installationsfiler), och om jag då inte behöver datorn så kan jag byta över till det något instabilare nätet.
Som det ser ut idag har jag använt ca. 40GB/månad, så om jag växlar mellan borde jag kanske komma ner till 30GB/mån? Om jag nu inte ökar användandet då jag faktiskt vågar lita på att det funkar

Har iaf googlat runt lite å det är ju en rackarns djungel!

Då jag främst kommer använda det till spelande så är hastigheten å stabiliteten prio 1.

Nån som har erfarenhet av olika mobila bredband? Eller kanske bara ett
Borde va värt att köra USB-variant då det bara är en dator det ska användas till va?

Andra tips på vad jag borde tänka på? Bor btw i centrala Linköping, så täckning borde det finnas!

Gärna konkreta tips förresten!

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att mobila bredband kan vara, och oftast är opålitliga (men jag har ju jobbat med kundservice och har kanske en något vinklad syn ). Stabiliteten och hastigheten kan variera kraftigt under dagen beroende på hur många som är anslutna samtidigt, givetvis har också täckningen en stor betydelse, du kommer också märka att responstiderna inte är de bästa, dessa vill du hålla så låga som möjligt när du spelar.

Att köra med router eller USB-modem är upp till dig, men visar det sig att du har taskig täckning så kan det vara smidigt med en router som du kan flytta runt för att förhoppningsvis hitta ett ställe (oftast vid ett fönster) där täckningen är som bäst. Att kunna ansluta andra enheter via WiFi kan ju också vara ett plus. Vill du kunna ta med dig bredbandet så är det givetvis bäst med ett USB-modem.

Tänk på att olika operatörer har olika villkor, Tele2 kommer ex. sänka din hastighet avsevärt (tills nästa månad börjar) om du överskrider datamängden som ingår i abonnemanget, och om jag inte har fel för mig så dem räknar med både den data som laddas ned och upp. Vill du lägga till 5GB som varar månaden ut eller tills de förbrukats så kostar det 99kr varje gång.

Det kan vara en bra idé att höra med folk i närheten som har mobilt bredband, vilken operatör dem har och om det fungerar bra. Du kan också beställa från olika operatörer, få hem bredbandet och prova på. Enligt distansavtalslagen så ska du ha 14 dagars ångerrätt från och med att du hämtat ut paketet från posten. Tänk på att ångerrätten inte "pausas" om du skulle stöta på något problem, dvs. om du får hem ett bredband som inte fungerar och du ringer in och felanmäler så kan det ibland ta någon vecka eller så för att lösa det, ångerrätten kan då hinna löpa ut trots att dem ännu inte har löst problemet och du kanske aldrig fått prova på din produkt; du blir ändå bunden till abonnemanget i de antal månader som du avtalat. Påpeka i så fall detta när du felanmäler och se om kundservice kan göra ett undantag och skjuta på ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mig från 3G till 4G nyligen, får mycket bättre responstid vid spelande och det känns mycket stabilare. Snabbt går det också! Så kör på 4G du, sen kan du testa ut vilken operatör som fungerar bäst i just Linköping, brukar variera lite mellan olika städer..

Jag kör på Tre:s 4G 30GB för 199/månad och får ut 50-60 Mbit/s. Tidigare hade jag Tele2 3G, men tyvärr kändes det totalt överbelastat och instabilt och kom sällan upp i 5-6 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med mobiltelefoni i 7 år nu, med alla olika operatörer. Det som har fungerat bäst är utan tvekan Telenor, och det är även den operatör med minst återkommande missnöjda kunder.

Jag skulle kika på något utav dessa paket: http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/4g-maxi.html

4G Premium alternativet är klockrent om du vill maxa hastigheten och inte behöva oroa dig för datamängen. Som det ser ut på täckningskartan så borde du få ut maxhastighet. D.v.s i teorin 80 Mbit/s, men jag skulle tippa på kring 60 Mbit/s i praktiken.
http://www.telenor.se/privat/kundservice/tackning-och-driftin...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Andra tips på vad jag borde tänka på? Bor btw i centrala Linköping, så täckning borde det finnas!

Gärna konkreta tips förresten!

Testa innan du tecknar några abonnemang, det kvittar fullständigt om du har täckning om nätet är överbelastat. 4G är det som gäller när det ska spelas.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM