Permalänk
Medlem

Windows 8 når 2.67%

Detta kan jämföras med 2.26% i Januari. http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Det är alltså en ökning med 0,41 procentenheter (18 procent), och det verkar inte riktigt som om kunderna tagit Windows 8 till sig trotts att det funnits på marknaden i drygt 3 månader nu. Som jämförelse kan nämnas att Windows 7 hade drygt 7% när det funnits på marknaden i 3 månader.

Vad tycker ni Microsoft skall göra för att folk ska ta det till sig? Vid det här laget kan det knappast handla om svag världsmarknad längre.

Procent procentenheter.
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad dom ska göra, men för min del bort med modern UI samt släng den nya designen i soptunnan så ska jag överväga att uppgradera från windows 7

Förresten testa att uppgradera mitt hotmailkonto för en stund sen till nya designen, sluta med att jag tog bort kontot helt, tål inte se modern UI, designen ser ut att komma från och passa dagisbarn, fast ändå inte då dom skulle ha mycket mer fantasi än Microsoft.
Hade bara det som skräpkonto så gjorde inget att man slapp det.

Man blir enbart irriterad att se eländet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

En fråga är hur mycket man kan lita på den där statistiken? All användning av Windows 8-appar syns knappast i den.

2,67% av 1,5 miljarder datorer blir i alla fall 40 miljoner.. men det är klart att det inte ser särskilt bra ut i jämförelse med Windows 7 precis som du säger. Windows 7 hade dock helt andra förutsättningar.

För att svara på din andra fråga tror jag att Windows Blue säkert kan göra det mer attraktivt, förhoppningsvis med ett enklare gränssnitt och bättre prestanda.

Fråga tre är väl hur länge du tänker fortsätta att försöka smutskasta Windows 8? Steam-statistiken måste ju vara oerhört mycket mer intressant för oss här på Sweclockers (cirka 10% av 58 miljoner användare)? Eller ännu mer statistiken för besökarna som kommer hit vilket ligger på drygt 38%. Det är baserat på 300 000 läsare varje vecka..

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Microsoft har målat in sig i ett hörn. Det är en fin idé med samma gränssnitt på alla enheter, men de kunde kanske lösas på ett smidigare sätt..

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte vad dom ska göra, men för min del bort med modern UI samt släng den nya designen i soptunnan så ska jag överväga att uppgradera från windows 7

Förresten testa att uppgradera mitt hotmailkonto för en stund sen till nya designen, sluta med att jag tog bort kontot helt, tål inte se modern UI, designen ser ut att komma från och passa dagisbarn, fast ändå inte då dom skulle ha mycket mer fantasi än Microsoft.
Hade bara det som skräpkonto så gjorde inget att man slapp det.

Man blir enbart irriterad att se eländet...

Smaken är som baken. Jag tycker att det är en av de snyggaste sätten att designa på. Cleant.
Outlook.com är en riktigt bra mailtjänst dessutom.

Dessutom (som användare av Win8), så använder man knappt Modern UI. (Kanske ~95% i Desktop, ~5% i Modern UI)
Win + X (alt. klicka nere i högra hörnet), är det bästa som hänt Windows.
Ett exempel är att man kan starta cmd (som admin) genom Win + X -> A.

Permalänk
Medlem

Det enda dem hade behövt göra är att lägga till en startknapp på skrivbordet, varför inte bara ha både och så hade det löst alla problem och gnäll kring windows 8...

Permalänk
Medlem

Jag tror att ifall de vill ha en fortsatt stadig ökning av användare till Windows 8 så borde de ha kvar uppgraderingserbjudandet på 279 kr eller något liknande lämpligt. Eller till de som bygger ihop datorn själv - ny version för ca 500 kr? Skulle jag nappa på i alla fall!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Det är ju bara varannat windows som är bra, det var kört redan innan de började jobba på win8!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk

Så länge spelen inte KRÄVER DX 11.1 så uppgraderar jag absolut inte till Win8.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smajlarn:

Det är ju bara varannat windows som är bra, det var kört redan innan de började jobba på win8!

Jag tycker att det är otroligt skönt att Microsoft nu har ändrat till nya Windows-releaser varje år och att Windows Blue släpps i augusti 2013. Då slipper man höra den här trötta argumentationen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att det är otroligt skönt att Microsoft nu har ändrat till nya Windows-releaser varje år och att Windows Blue släpps i augusti 2013. Då slipper man höra den här trötta argumentationen.

Haha, jag var bara tvungen att dra den då ingen annan (förvånandsvärt nog) inte gjort det redan (:

Håller tummarna för Blue jag med, bara ett drygt halvår kvar!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Frågan är väll snarare hur alla stackars windows användare kommer att reagera när de inser att vi inte längre kommer få tillgång till en startmeny i blue heller , dock hoppas jag att de optimerat användandet.

Statestik kan man väll aldrig gå till på 100 % men tycker steam statsen visar en mer rättvis bild också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är för dyrt helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fråga tre är väl hur länge du tänker fortsätta att försöka smutskasta Windows 8? Steam-statistiken måste ju vara oerhört mycket mer intressant för oss här på Sweclockers (cirka 10% av 58 miljoner användare)? Eller ännu mer statistiken för besökarna som kommer hit vilket ligger på drygt 38%. Det är baserat på 300 000 läsare varje vecka..

Han kan få hålla på lika länge som du fortsätter försköna det till nått bättre än det någonsin kommer bli. Sen visar olika källor mellan 2-5% så det är fortfarande skit. Steams statistik är entusiastnischad så de andra ger en bättre helhetsbild. Ensamma visar ingen någon form sanning men allihopa ger tillsammans som sagt en bild av att det går dåligt.

Sen är det väl 4 månader nu sen det släpptes? Slutet på oktober 2012 däremellan kommer nov, dec, jan, feb. Och på den tiden så är det illa. Touchgränssnitt på traditionella maskiner kan inte annat än ses som ett misslyckande.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

En fråga är hur mycket man kan lita på den där statistiken? All användning av Windows 8-appar syns knappast i den.

2,67% av 1,5 miljarder datorer blir i alla fall 40 miljoner.. men det är klart att det inte ser särskilt bra ut i jämförelse med Windows 7 precis som du säger. Windows 7 hade dock helt andra förutsättningar.

För att svara på din andra fråga tror jag att Windows Blue säkert kan göra det mer attraktivt, förhoppningsvis med ett enklare gränssnitt och bättre prestanda.

Fråga tre är väl hur länge du tänker fortsätta att försöka smutskasta Windows 8? Steam-statistiken måste ju vara oerhört mycket mer intressant för oss här på Sweclockers (cirka 10% av 58 miljoner användare)? Eller ännu mer statistiken för besökarna som kommer hit vilket ligger på drygt 38%. Det är baserat på 300 000 läsare varje vecka..

Fast när det till och med finns fler Linux & MacOSX ute än Windows8, så är ju något duktigt snett. Till exempel fullskärmsstartmeny, "lol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En fråga är hur mycket man kan lita på den där statistiken? All användning av Windows 8-appar syns knappast i den.

2,67% av 1,5 miljarder datorer blir i alla fall 40 miljoner.. men det är klart att det inte ser särskilt bra ut i jämförelse med Windows 7 precis som du säger. Windows 7 hade dock helt andra förutsättningar.

För att svara på din andra fråga tror jag att Windows Blue säkert kan göra det mer attraktivt, förhoppningsvis med ett enklare gränssnitt och bättre prestanda.

Fråga tre är väl hur länge du tänker fortsätta att försöka smutskasta Windows 8? Steam-statistiken måste ju vara oerhört mycket mer intressant för oss här på Sweclockers (cirka 10% av 58 miljoner användare)? Eller ännu mer statistiken för besökarna som kommer hit vilket ligger på drygt 38%. Det är baserat på 300 000 läsare varje vecka..

Nog för att folk kanske använder appar i högre utsträckning på Windows 8, men att de skulle surfa så pass mycket mindre att det skulle ha en påverkan på statistiken tycker jag verkar tramsigt.

Om det är 40 miljoner så innebär ju det att 33% av de 60 miljoner de själva uppger att de sålt inte används. Även representanten från Microsoft på mötet jag var på i tisdagt nämnde 60 miljoner, så det är nog fortfarande den senaste officiella siffran,

Sweclockersstatistiken byggde väl på en användarundersökning och inte på serverloggar. Eller har jag missat en artikel där de faktiskt presenterade serverloggarna?

Ja, Windows blue kan säkert lösa en del, men frågan är om aktieägarna kommer tolerera dålig användarstatistik ända till Augusti? Givet då att Blue blir den kanonrelease folk hoppas på.

Sedan att påstå att jag skulle smutskasta Windows 8 är bara att uppvigla till ytterligare tramsigheter. Jag undrar om du tycker att du själv "höjer Windows 8 till skyarna" när du publicerar statistiken från steam? Jag har endast publicerat statistik och ställt en fråga utifrån det. Man får vara bra fanatisk för att tycka att knappa 2.7% efter 3 månader är bra siffror, men med det sagt har jag ju inte sagt varken bu eller bä om själva operativsystemet, så sluta anklaga mig, är du snäll.

Skrivet av wRRM:

Det enda dem hade behövt göra är att lägga till en startknapp på skrivbordet, varför inte bara ha både och så hade det löst alla problem och gnäll kring windows 8...

Det tror jag också. Ingen hade förlorat på valfrihet. Känner man sig inte bekväm med Modern UI vinner varken man själv eller Microsoft på att det är tvingande.

Skrivet av Smajlarn:

Det är ju bara varannat windows som är bra, det var kört redan innan de började jobba på win8!

Jag tycker bara det stämmer delvis. Windows Vista var genomsurt och i princip alla var överens om det. Windows 8 är mer individuellt vad folk tycker, verkar det som.

Skrivet av strejf:

Jag tycker att det är otroligt skönt att Microsoft nu har ändrat till nya Windows-releaser varje år och att Windows Blue släpps i augusti 2013. Då slipper man höra den här trötta argumentationen.

Källor talar för att Windows Blue är mer av ett feature/service pack och att det också jobbas på Windows 9, så vi får väl se om det kommer räknas som en "äkta" version, även om kärnan blir 6.3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Han kan hålla på lika länge som du fortsätter försköna det till nått bättre än det någonsin kommer bli. Sen visar olika källor mellan 2-5% så det är fortfarande skit. Steams statistik är entusiastnischad så de andra ger en bättre helhetsbild. Ensamma visar ingen någon form sanning men allihopa ger tillsammans som sagt en bild av att det går dåligt.

Sen är det väl 4 månader nu sen det släpptes? Slutet på oktober 2012 däremellan kommer nov, dec, jan, feb. Och på den tiden så är det illa. Touchgränssnitt på traditionella maskiner kan inte annat än ses som ett misslyckande.

Ja det var exakt det som var min poäng. Att Steam och Sweclockers-statistiken är nischad mot entusiaster och vi som befinner oss här på Sweclockers är entusiaster. Därför bör den statistiken vara mycket mer intressant för oss. Håller du med mig om det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Om dom skulle ge gratis kopior till alla 7 ägare så skulle jag kanske ha bytt ut och....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Han kan få hålla på lika länge som du fortsätter försköna det till nått bättre än det någonsin kommer bli. Sen visar olika källor mellan 2-5% så det är fortfarande skit. Steams statistik är entusiastnischad så de andra ger en bättre helhetsbild. Ensamma visar ingen någon form sanning men allihopa ger tillsammans som sagt en bild av att det går dåligt.

Sen är det väl 4 månader nu sen det släpptes? Slutet på oktober 2012 däremellan kommer nov, dec, jan, feb. Och på den tiden så är det illa. Touchgränssnitt på traditionella maskiner kan inte annat än ses som ett misslyckande.

Ja, det tänkte jag inte på... Räknade fel. Tidigt på morgonen och så. Då får vi lägga till 2% på Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Om dom skulle ge gratis kopior till alla 7 ägare så skulle jag kanske ha bytt ut och....

Skickades från m.sweclockers.com

279Kr ÄR i princip gratis, men få personer verkar ju ha nappat om man ser till statistiken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja det var exakt det som var min poäng. Att Steam och Sweclockers-statistiken är nischad mot entusiaster och vi som befinner oss här på Sweclockers är entusiaster. Därför bör den statistiken vara mycket mer intressant för oss. Håller du med mig om det?

Nej för det är fullständigt korkat... Varför ska vi bara för att vi surfar Sweclockers forum bry oss enbart om Steam-statistiken? Det enda intressanta är helheten för hur det går för dem över hela marknaden. Och om de nu går så här segt bör dem tänka om även med Windows Blue. Jag vet att ni är en grupp som anser att start-meny, knapp m.m. är pasé och att helskärmslägen och enorma ikoner är framtiden. Tyvärr är ni få om det verkar det som.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är alltså en ökning med 0,41%, och det verkar inte riktigt som om kunderna tagit Windows 8 till sig trotts att det funnits på marknaden i drygt 3 månader nu. Som jämförelse kan nämnas att Windows 7 hade drygt 7% när det funnits på marknaden i 3 månader.

Finns det några motsvarande siffror för Vista?
Jag blir inte förvånad om Vista var den största anledningen till att sjuan sålde.
Många satt med Vista och var missnöjda, många vägrade Vista men ville slippa XP.
Jag är långt ifrån ensam om att tycka att sjuan var den utan tvekan bästa uppgraderingen som gjorts i windowsväg, så jag vet inte, att få folk att släppa den för åttan hade nog gått trögt även med en traditionell startmeny.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det tänkte jag inte på... Räknade fel. Tidigt på morgonen och så. Då får vi lägga till 2% på Windows 7.

Hämta lite kaffe nu

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Nej för det är fullständigt korkat... Varför ska vi bara för att vi surfar Sweclockers forum bry oss enbart om Steam-statistiken? Det enda intressanta är helheten för hur det går för dem över hela marknaden. Och om de nu går så här segt bör dem tänka om även med Windows Blue. Jag vet att ni är en grupp som anser att start-meny, knapp m.m. är pasé och att helskärmslägen och enorma ikoner är framtiden. Tyvärr är ni få om det verkar det som.

Jag sa inte att vi enbart skulle bry oss om det, jag sa att jag tror att det är mer intressant för oss. Givetvis är världsmarknadens andelar också intressant.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Finns det några motsvarande siffror för Vista?
Jag blir inte förvånad om Vista var den största anledningen till att sjuan sålde.
Många satt med Vista och var missnöjda, många vägrade Vista men ville slippa XP.
Jag är långt ifrån ensam om att tycka att sjuan var den utan tvekan bästa uppgraderingen som gjorts i windowsväg, så jag vet inte, att få folk att släppa den för åttan hade nog gått trögt även med en traditionell startmeny.

Netapplications statistik så lång tillbaka måste man pröjsa för tyvärr. Doch har flera nättidningar skrivit att Vista var snabbare ut ur startgroparna än Windows 8, trots att det är allmänt bespottat.

En intressant detalj med statistiken jag upptäckte nu är att Windows 7 faktiskt ökat något från januari till februari.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Givetvis är världsmarknadens andelar också intressant.

Varför ifrågasätter du då statistikens relevans och klagar på mig för att jag postar den?

Jag utgår ifrån att du även denna månad tänker sammanställa steamstatistiken, så det är väl bra att folk får en nyanserad bild av läget?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag sa inte att vi enbart skulle bry oss om det, jag sa att jag tror att det är mer intressant för oss. Givetvis är världsmarknadens andelar också intressant.

Då tror du fel. Jag läser hellre av fler källor, och ingen visar på succé utan snarare flopp. Microsoft tog en riktigt vild chansning med 8:ans idéer. Det gick inget vidare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Varför ifrågasätter du då statistikens relevans och klagar på mig för att jag postar den?

Jag utgår ifrån att du även denna månad tänker sammanställa steamstatistiken, så det är väl bra att folk får en nyanserad bild av läget?

Därför att jag faktiskt helt ärlig är tveksam till den. Visa gärna fler källor från andra sidor också om du hittar. Jag tycker att du kunde lagt fram det här på ett mer neutralt sätt, både i rubriksättning och innehåll.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tycker det inte riktigt går att jämföra , när 7an kom gick folk ifrån stenålders XP samt VISTA, hade vi vart i samma situation nu och folk hade suttit på Vista hade vi ju sett en större ökning. Men eftersom 7an fungerar så pass bra så är ökningen inte lika stor eller? Tror jag iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Därför att jag faktiskt helt ärlig är tveksam till den. Visa gärna fler källor från andra sidor också om du hittar. Jag tycker att du kunde lagt fram det här på ett mer neutralt sätt, både i rubriksättning och innehåll.

Och detta kommer från samma person som skapade tråden "Därför äger Windows 8 Windows 7" eller vad den nu hette innan alla namnbyten. Jag skriver att Windows 8 NÅR 2.7%. Hur är det inte neutralt? Det kan snarare tolkas som positivt. Jag kan inte trolla med siffror. Fakta är fakta.

Vad jag vet så är det bara netmarketshare som anses ha tillräckligt pålitlig statistik, då de har med tiotusentals sidor i mätningen.

W3schools brukar också användas, men den statistiken har inte kommit in än, och de skriver själva att det är mestadels teknikintresserade som besöker deras sida och att den därför inte är representativ. Netmarketshare anses däremot vara representativ.

global statcounter är en annan sida med statistik. Jag har dock aldrig sett någon referens till dem, så jag vet inte hur seriösa de är. Här är i alla fall en karta från dem http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201302-201302-map och där kan man se att i Sverige så ligger Windows 8 på runt 4%, vilket inte heller är särskillr mycket, och då är Sverige endå en av de snabbare länderna när det kommer till att anamma ny teknik. Men som sagt så har jag ingen aning om om just global stat counter är pålitligt. Netmarketshare däremot tycker jag och de flesta stora tekniksiter är pålitligt, men visst, det beror på vad man prioriterar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.