Asus lanserar Transformer Book – högupplöst hybriddator med Core i7 och Windows 8

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JamesBanana:

Ser inte riktigt poängen med en i7-U, skulle hellre ha en liten i3 isf

Vill du verkligen det? I laptopsammanhang betyder i3 ingen turbo boost, kanske även gäller desktop, men viktigare för laptops där TDP är mycket lägre vilket betyder mycket lägre basfrekvens. Väldigt mycket man gör på en desktop-dator är av typen: kort beräkning (som man vill ska hända snabbt) följt av vila. Med in sådan arbetslast + turbo-boost beter sig CPU mycket mer som om det körde på turbo frekvensen än på basfrekvensen.

3517U har två kärnor, en basfrekvens på 1.9GHz och max "turbo" på 3.0GHz. Rätt stor skillnad mellan bas och turbo-frekvens, med fix frekvens och en TDP på 17W så går det nog inte att köra CPUn på mycket mer än ~2GHz vilket då en i3 skulle få. Hela idén bakom "turbo boost" är att CPUn temporärt kan dra (potentiellt långt) mer än sin TDP, förutsatt att den relativt snart hamnar i vila igen. Genomsnittsförbrukningen är då ändå mindre än TDP så det blir ingen överhettning.

Den snabbaste mobila Core i3 med 17W TDP som finns idag går på 1.8GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så hur länge tar det tills Apple stämt Asus? 3 Dagar?

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

...och min Galaxy Nexus har högri PPI än din iPad. Men kom igen, vad spelar det för roll egentligen?

Det handlade inte om iPaden, bara att den har en mindre skärm *samt* högre upplösning än datorn i fråga. Att Nexus har högre PPI än iPad spelar ingen större roll i sammanhanget, nej, men att datorn i fråga inte har så värst hög PPI (enligt vissa) spelar roll. Gillar inte Apple, men om det är något jag avundas dem så är det deras högupplösta skärmar när det handlar om större format. (> 10")

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

VILL HA! Fast jag skulle nästan vilja ha 11,6-tum och en i5a. Får se vad som händer, blir inget köp förrän efter man varit och kollat på Cebit ändå.

Permalänk
Snusfri

Trevlig produkt, dock så känns 4GB ram på tok för lite, hoppas att man kan uppgradera det.
128GB SSD är helt okej, räcker lagom till lite program typ Photoshop, Office osv, man behöver inte en större SSD i en tablet/ultrabook för det är inte direkt någon speldator, sedan så har den även 500GB HDD för lagring av tex filmer osv.

Sedan så kändes reklamen väldigt cheezy enligt mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vill du verkligen det? I laptopsammanhang betyder i3 ingen turbo boost, kanske även gäller desktop, men viktigare för laptops där TDP är mycket lägre vilket betyder mycket lägre basfrekvens. Väldigt mycket man gör på en desktop-dator är av typen: kort beräkning (som man vill ska hända snabbt) följt av vila. Med in sådan arbetslast + turbo-boost beter sig CPU mycket mer som om det körde på turbo frekvensen än på basfrekvensen.

3517U har två kärnor, en basfrekvens på 1.9GHz och max "turbo" på 3.0GHz. Rätt stor skillnad mellan bas och turbo-frekvens, med fix frekvens och en TDP på 17W så går det nog inte att köra CPUn på mycket mer än ~2GHz vilket då en i3 skulle få. Hela idén bakom "turbo boost" är att CPUn temporärt kan dra (potentiellt långt) mer än sin TDP, förutsatt att den relativt snart hamnar i vila igen. Genomsnittsförbrukningen är då ändå mindre än TDP så det blir ingen överhettning.

Den snabbaste mobila Core i3 med 17W TDP som finns idag går på 1.8GHz.

Har testat runt lite med min i5-3427U tidigare och under h264-encoding så låg den konstant på 2.6GHz (vilket är max dual core turbo) fram tills att konverteringen av långfilmen var klar.

TDPn räknar ju med grafikdelen också så under spelande kanske det blir annorlunda. Men så länge det bara kommer till själva processorns beräkningskraft så verkade den inte behöva ta några pauser från att köra i full fräs.

Så håller med, hade verkligen inte gått för en i3:a i ULV

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vist dom slimmade bärbara idag blir rätt lika då det inte går att göra på så många sätt. MEN om man trodde det var en Macbook Air vid första anblick då jävlar behöver man kolla synen asså.

Annars är det en mycket intressant dator tycker jag och det är nått sånt här jag har väntat på för att ha som surfplatta och bärbar.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

FullHD på 13,3"? Jag tycker det känns tillräckligt.

Den har nästan mycket pixlar för sin storlek men den är ändå inte högupplöst.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Länge sen man såg en reklamvideo med så här hög B*llsh*t-faktor! Hade jag varit på gång att lägga 15k på en ny bärbar hade jag nog av rena principskäl varit tvungen köpa en dator av ett annat märke.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atropos:

Länge sen man såg en reklamvideo med så här hög B*llsh*t-faktor! Hade jag varit på gång att lägga 15k på en ny bärbar hade jag nog av rena principskäl varit tvungen köpa en dator av ett annat märke.

Exakt, ska man köpa en dator för 15k är det viktigt att ta hänsyn till hur bra reklamen är

Älskar konceptet dock, men själv tänker jag vänta någon generation så den blir lite bättre prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Måste jag svara på vad det spelar för roll? Högre PPI = bättre bild, det säger väl sig självt att det är bättre med högre PPI.

Högre PPI ger dock inte bättre bild om det redan är tillräckligt högt, vilket jag inte vet om denna laptop är eller inte. Vid en viss gräns kan man inte längre se pixlarna från vanligt användningsavstånd, och då kommer inte högre PPI hjälpa något. En iPad är menad att användas närmare ögonen än en laptop.

Permalänk
Medlem

Släng ut hdd:n ur dockan, byt ut i7 mot i5 och sälj den för 9999:- så köper jag direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Vill ha!

fan gnäller alla på upplösning för?!

Skärmen är pytte liten. Som att ni skulle se någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Högre PPI ger dock inte bättre bild om det redan är tillräckligt högt, vilket jag inte vet om denna laptop är eller inte. Vid en viss gräns kan man inte längre se pixlarna från vanligt användningsavstånd, och då kommer inte högre PPI hjälpa något. En iPad är menad att användas närmare ögonen än en laptop.

Du måste upp betydligt högre än 1080p på 13.3" för att det ska sluta spela roll så i det här fallet är det solklart att högre upplösning skulle ge bättre bild.

Skrivet av Firsov:

Vill ha!

fan gnäller alla på upplösning för?!

Skärmen är pytte liten. Som att ni skulle se någon skillnad?

Skärmen är inte pytteliten, den är av normalstorlek, och man ser absolut en skillnad på t.ex. 13" MBP retina och en 13" 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PJBu:

Släng ut hdd:n ur dockan, byt ut i7 mot i5 och sälj den för 9999:- så köper jag direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Holic:

Gilla!

Denna skulle ja vilja ha. Får hoppas lite fler tittar ut på något sätt så den kanske sjunker lite i pris. Eller kanske en i5 lösning?
Runt 8-9k hade känts mer rätt för min plånbok.

Enligt specifikationen på denna sida från asus så verkar det som att man ska kunna välja i5 istället

http://transformerbook.asus.com/#familyseries/tx300/13

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut

Datorn jag väntat på ganska länge!

Synd bara, som några nämnt redan, att man inte kan få 8GB RAM. Det borde mer eller mindre vara standard att i alla fall ERBJUDA ett sådant alternativ. En större SSD skulle också vara trevligt, men inte riktigt kritiskt med tanke på att man får en hårddisk i "tangentbordet".

Skärmen räcker nog och blir över. Upplösning är inte lika viktigt som bra färger och betraktningsvinklar enligt mig.

Dags att länsa bankkontot!

Permalänk
Medlem

DEN är lik en Macbook, och det vet Asus designteam om (att påstå något annat vore inte verklighetsförankrat), hade tablet-delen haft gråa kanter likt en Macbook Air så hade dom gått över gränsen. Tableten väger 300g mer än en Ipad 3 (4th) vilket är ganska tungt, men då har den också en i7a och SSD (vilket iofs känns overkill i ett tablet-läge imo).

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Sattan vad Apple lär kunna stämma dem för kopigerat av macbook

Permalänk

Tangentbordet är ju en tvättäkta ren kopia på macbook air's variant. Det enda som skiljer är enter-tangenten.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Synd att det är en Asus med deras urusla service, annars hade jag varit sugen!

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att allting kunde varit mycket bättre och att priset var mycket lägre men skulle ändå inte vilja ha det för det jag redan har är bäst.

Suck...

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

Väldigt lik en MacBook air... Som alla andra skriver

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk

Kan alla sluta gnälla över upplösningen. "inte så hög ändå" är väl en skittråkig kommentar. De flesta av oss sitter ju på 24" 1080p skärmar, så en 13.3" med 1080p är väl ändå ganska sjukt. 2560*1650 eller nåt i den stilen antar jag att folk förväntar sig, men de flesta sitter väl också och trånar efter en 27" i den upplösningen. Eller ska man dra samma kort där och gnälla över att det inte är 8k eller?

Och för den delen: Min Ipad eller min Nexus hit och dit. För en dator räcker 1080p väldigt bra till, högre upplösning uppskattas alltid, men det är definitivt inte låg upplösning med 1080p. Sedan skulle jag också vilja skilja på synsättet på upplösning i mobilOS-sammanhang och DatorOS-sammanhang. När vi inom mobilOS söker hög upplösning (och följdakteligen högre PPI) för att få det att se snyggt ut, medan man i arbetsförhållanden skulle vilja ha högre upplösning för att kunna få plats med mer på skärmen.

Slutsatsen med det hela är att de flesta definitivt är nöjda med upplösningen 1080p på en 24" och därför borde det inte vara något negativt med samma "höga" upplösning på en liten skärm. Man kommer inte ha några problem med att få plats på skärmen, och det kommer definitivt fortfarande att se snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Så dåligt att den inte har gaming graphic card/chip.....

Permalänk
Medlem

Håller med resten, mer RAM skulle sitta fint. Men kommer köpa den här datorn när det släpps, oavsett pris.
Jag gillar konceptet att kunna ta bort skärmen och lämna dockan/tangentbordet efter sig. Nu sitter det en fel fina saker i tangentbordet också, som t.ex. hårddisken där i men jag har möjligheten att springa iväg med en lätt platta/dator och arbeta eller surfa.

Grymt!

Och till upplösningen så är det mer än nog. Skulle dom kört med högre så är det inte hållbart i W8 på en 13,3...

Permalänk
Medlem

Jag måste ha den här!

Permalänk
Medlem

Hoppas i5 varianten får en vettig prislapp då blir det svårt att inte köpa.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Hoppas i5 varianten får en vettig prislapp då blir det svårt att inte köpa.

Jag gissar att dom kommer klämma i med ett högt pris, både för i7 och i5..

Permalänk
Medlem

Har vi ingen ASUS representant som kan klargöra om det går att byta hårddisk och/eller minne?

Jag skulle gärna villja ha ett tablestand också. Asus? Någon?

Permalänk
Medlem

Webhallen säger den 18e mars, dvs på måndag. Om den verkligen dyker upp då kommer jag beställa den.
Jag har sökt av internet för att hitta releasedatum i sverige och det närmaste jag hittar är Asus Sverige på facebook som säger mitten på mars.
Komplett och inwarehouse( som egentligen är samma grej) säger 27e mars.

På svenska prisjakt finns det två versioner av denna, en har windows 8 och den andra har windows 8 Professional, jag hade tänkt köpa den med windows 8 och sedan använda min dreamspark licens och uppgradera den till professional. Professional har ju en del grejer man vill ha, typ Hyper-V så man får sin linux-shell. Utan den får man ju utslag

Jag kan knappt vänta tills jag kan köra Visual Studio 2012 på spårvagnen på väg till kontoret

Visa signatur

awesome arch