Permalänk
Medlem

Köpa plasma-TV för första gången

Hej!

Jag tänkte köpa en ny TV nu, och jag har tidigare haft LED och LCD. Jag är ute efter något som ger bra svärta, vilket är något jag saknat i tidigare apparater jag haft.

Jag tittar enbart på film och fotboll, men är lite oroad över det här med att filmer ofta har en statisk svart ram runtomkring sig. Kommer detta påverka plasma-TV'n på något negativt sätt? Är det nuförtiden bara ett gammalt rykte om att man måste se upp med att bilder "bränns" in i TV'n?

Jag kommer koppla en HTPC till TV'n, men inte använda den som skärm för någonting annat än film och som sagt sport.

Det lutar just nu mot http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745623 vilket känns som ett bra köp (är student!) för priset.

Tips och svar på mina frågor välkomnas varmt!

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att plasmor har problem med innebränningar nu för tiden, vår familjetv e en plasma som vi köpte för runt 4000(dvs budgetplasma) för snart 2 år sen och den har inte nån antydan till innebränning och då används den runt 7-8 timmar per dag med tv-tittande så det finns alltid en kanalsymbol i övre vänstra hörnet men det syns inget som kan antyda på att det e nån innebränning.

Permalänk
Medlem

Permanenta inbränningar är inget problem, och har en Samsung från 2007 som ibland får tillfälliga som syns vid helvit bild men försvinner snabbt.

Varför inte denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746310
Billigare.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Inbränningar finns fortfarande, men permanenta är nog mycket ovanligt numera. Svart ram ger mindre problem än starka loggor i ljusare färger.
De flesta TV-kanaler har dock anpassat sina loggor lite senaste åren s att de är lite mer genomskinliga.

Har själv än så lange inte haft problem ens med tillfälliga inbränningar, men jag har inte letat noga efter spår av dessa heller.

Permalänk
Avstängd

Problemet är inte alls vad det var men helt problemfritt är det inte fortfarande. Dock ska man inte låta detta hindra en från att köpa en Plasma. Teven är mest känslig den första tiden (de första kanske 100-200 timmarna den är igång) och sen är det i princip helt lugnt. Och så länge du inte somnar till en DVD-meny eller liknande så ska det inte vara några problem ens i början.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det låter betryggande med plasma!

Jag kom på att jag inte får det helt mörkt i mitt rum, vilket lär påverka hur svärtan upplevs. Jag har enbart persienner som jag kan dra ned, och sommarkvällar så kommer det ju inte ge helt kolsvart. Hur bör jag förhålla mig till detta i tv-köpet med avseende på plasma?

Permalänk
Medlem

Vill man vara helt säker på att skydda sin plasma kan man loopa en break-in DVD i början när den är mer känslig men som andra har skrivit så är detta inte ett stort problem längre.
http://www.avsforum.com/t/583089/download-break-in-dvd-svcd

Permalänk
Medlem

Du behöver inte alls vara orolig..Plasma har riktigt bra svärta, faktiskt bättre än de flesta LCD/LED tv..för att inte snacka om betraktningvinkeln..Innbränningar är ett minne blott och skulle det vara nåt i början, så kör lite "myrornas krig" så försvinner det..
Jag gillar också plasma av samma anledning som du-tittar på mycket sport-fotboll och ishockey och tycker att bilden flyter på bättre än hos LED/LCD..Att den är dessutom billig skadar inte heller..Du kan vara lugn, du kommer att bli hur nöjd som helst, så länge du inte ändrar dina vanor och vill lira mycket datorspel, för där tror jag är plasmans svagpunkt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Har haft min plasma sedan 2006 och är väl använd. Inbärnningar är knappast att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

plasma är inge fel, rekomenderar det starkt pga plasmans 600 Hz som gör att bilden flyter på väldigt bra, plasman är också betydligt mycket bekvämare för ögonen om man sitter i mörkt rum och kollar en film, för dens mjuka bild, medans LED`en har ett högre kontrast och blir väldigt stark för ögonen! kör på plasma, du kommer även ned bra i pris! lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyril:

Tack för alla svar, det låter betryggande med plasma!

Jag kom på att jag inte får det helt mörkt i mitt rum, vilket lär påverka hur svärtan upplevs. Jag har enbart persienner som jag kan dra ned, och sommarkvällar så kommer det ju inte ge helt kolsvart. Hur bör jag förhålla mig till detta i tv-köpet med avseende på plasma?

Använder TV:n även dagtid i ljus och vinklar bara persiennerna när ljuset skiner rakt på TV:n eller om jag vill se på en bra film. Tycker inte den störs mer av ljus än min förra LCD (en enklare samsung-modell). Som alltid har man inte samma nytta av svärtan i ett upplyst rum, men ljusstyrkan räcker till.

Permalänk

Köp Rullgardin om det går, det är det bästa som finns om man vill ha mörkt 24/7 XD

Och det där med att det inte går att köra dataspel. Går det alltså inte köra spel med stilla bilder (HUD etc).
För tänker, finns ju inget spel där allt står stilla i 5 timmar i streck direkt. Blir ju alltid, laddningskärm, cutscene etc. Och "rensar" inte det Plasman typ då?

Permalänk
Medlem

Du bör vara försiktig med statiska bilder första halvåret. Det är då en plasma är känsligast för tillfälliga inbränningar.
Jag får inbränningar hela tiden på min Panasonic VT50 men de försvinner igen med tiden. Min tv är dock bara 3.5 månad gammal så den är nog inte riktigt inkörd än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Du bör vara försiktig med statiska bilder första halvåret. Det är då en plasma är känsligast för tillfälliga inbränningar.
Jag får inbränningar hela tiden på min Panasonic VT50 men de försvinner igen med tiden. Min tv är dock bara 3.5 månad gammal så den är nog inte riktigt inkörd än.

halvår!?

trodde dem sa 100-200 timmar

Permalänk
Medlem

Well jag har kört min i minst 400 timmar och får fortfarande inbränningar lätt iaf. Jag kör skärmtvätten minst en timme om dagen för att få bort inbränningarna

Permalänk

Va i..
Det gör än jäkligt orolig;S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Va i..
Det gör än jäkligt orolig;S

samma här

studsar fram och tillbaka mot JA JAG SKA HA DEN till nej absolut inte

hur är det egentligen

har fått olika svar från alla håll

Permalänk

Jo skämta inte. Verkar vara väldigt luddigt kring exakt fakta.
Fast är ju så i LCD världen också (BLB, IPS Glow) allting varierar.

Men tillskillnad från Plasma Förstör man inte själv bilden då;S
Men tänker, dom ska väl ha Anti-Bränn funktioner som ändrar pixlarna(eller va det är på plasma).
Borde inte det i princip garantera att det inte kan ske bränningar?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, Jag köpte en Panasonic ST50 för ca 3 månader sedan och har inte sett en enda inbränning, och jag använder min tv mycket flitigt. Att ozo64 får inbränning på sin VT50 som dessutom är dyrare än min tycker jag är mycket konstigt. Du måste misshandla din tv en hel del. Självklart är man rädd för inbränningar men vafan, inte lämnar man tvn på över natten med en statisk bild för skojs skull. Precis som med en ny bil så är man lite försiktigare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk

Läste nu om att Plasma verkar ha rätt hög Input Lag, fast kanske är så på alla TVs?
Vi snackar om 30ms+, känns typ jäkligt högt;S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Läste nu om att Plasma verkar ha rätt hög Input Lag, fast kanske är så på alla TVs?
Vi snackar om 30ms+, känns typ jäkligt högt;S

är det inte tvärt om????

blir bara mer och mer förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Jag fattar inte, Jag köpte en Panasonic ST50 för ca 3 månader sedan och har inte sett en enda inbränning, och jag använder min tv mycket flitigt. Att ozo64 får inbränning på sin VT50 som dessutom är dyrare än min tycker jag är mycket konstigt. Du måste misshandla din tv en hel del. Självklart är man rädd för inbränningar men vafan, inte lämnar man tvn på över natten med en statisk bild för skojs skull. Precis som med en ny bil så är man lite försiktigare.

Prova dra på skärmtvätten och titta på din panel direkt efter du tittat på tv eller spelat ngt spel. Du har garanterat inbränningar du också. Du har inte tittar efter dem bara Det är almänt känt att Panasonics 50-serie har problem med inbränningar. Får hoppas att 60-serien som släpps snart är bättre på detta området.
Samsung har inte alls samma problem med sina plasmor.

Jag använder min tv som vanligt. Jag får inbränningar av tvkanalsloggor samt från tvspel. De försvinner igen dock men det kan ta allt från 10 minuter till flera timmar beroende på hur allvarliga de är.

THX läget är farligt att använda för det finns ingen orbiter på det. Det läget ska endast användas till film. De fick jag reda på först efter jag hade fått rätt brutala inbränningar som tog flera veckor att få bort. ST50 har inte detta läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Läste nu om att Plasma verkar ha rätt hög Input Lag, fast kanske är så på alla TVs?
Vi snackar om 30ms+, känns typ jäkligt högt;S

30ms är lågt för en tv. De flesta LCD ligger på 50-60ms

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

30ms är lågt för en tv. De flesta LCD ligger på 50-60ms

det där låter inte speciellt bra

Permalänk

Jäklar, hade ingen anning om det. Här satt man och trodde att en TV var lite som en PC skärm fast.
Och att Plasma var lite som CRT, typ extremt låg input lag.

Men att en LCD TV har 50-60 känns helt sjukt, har själv en, vet inte om ja faktist reagerar på input laget. Men ja reagerar något fruktansvärt på Ghostingen. Speciellt när det är SD material, går ju knappt se på när det ska skalas upp internt och sen visas, allt smöras ihop när det rör sig typ tycker ja;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är det inte tvärt om????

blir bara mer och mer förvirrad

plasmor har av naturen mer signalbehandling, vilket är vad som fördröjer slutbilden, särskilt för att dra nytta av alla finesser som nämnts tidigare som förbättrar i övrigt. vill man ha lite lagg så är det läge att skaffa en skärm som har så bra råbild som möjligt, och med möjlighet att stänga av alla förbättringar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Dessa finesser, är det inte dom där funktionerna som är överskattade?

På en Samsung LCD ja har, är en funktion som heter, DNLE eller nåt liknande tror ja.
Den gör typ, så Svart blir Svartare och så.

Och från början tyckte ja det såg kanoners ut, men när ja väl jämnförde på/av märkte ja att den typ, pressa ner mörkret för att det skulle se "bättre" ut, men egentligen försvann typ små detaljer i mörkret och så.

För såna funktioner har ja iaf gärna av.

Permalänk
Medlem

Det värsta med plasma är "line bleeding" tycker jag. Min fem år gamla Panasonic-plasma hade inte det eller så var det obefintligt. Min Panasonic ST50 hade väldigt tydlig "line bleeding" (vilket var orsaken att jag sålde den). Jag antar att vissa inte "ser" det, bryr sig och/eller att det skiljer kraftigt från modell till modell. Men om man läser på engelska forum så har en hel del samma erfarenhet som jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ännu ett fenomen ja inte haft någon anning om;S

Permalänk
Medlem

Linebleeding har alla plasmor mer eller mindre av. Det är en "feature" man får med den tekniken.