Apple och Microsofts surfplattor svårast att reparera

Permalänk
Medlem

Funktion före design, plattan får vara 3cm tjock, bara jag få längre batteritid och kan byta det och andra saker själv.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Funktion före design, plattan får vara 3cm tjock, bara jag få längre batteritid och kan byta det och andra saker själv.

Klokt, håller med dig

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Och framför allt beror det på att Sweclockers medlemmar är en grupp som skiljer sig markant från medelsvensson när det gäller teknikintresse. Bland "vanligt folk" hade nog mindre än 10% ens kunnat tänka sig att öppna någon elektrisk eller mekanisk apparat.

När det gäller byte av batteri så är det dock omöjligt så lite som 10% bland "vanligt folk" som kan tänka sig göra det. Minst 50%, vågar jag påstå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Funktion före design, plattan får vara 3cm tjock, bara jag få längre batteritid och kan byta det och andra saker själv.

Jag känner faktiskt tvärtom i just surfplatte segmentet.
Design känns viktigare för mig än att jag ska kunna byta batteri och andra delar.
Om plattan faktiskt blir tunnare och tightare av att göra den mer "oreparerbar" så tycker jag det är värt det.
Iaf som plattor ser ut idag med ofta tjocka kanter runt skärmarna osv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Fan vad nice at Dell XPS 10 använder färgkodade skruvar, det har jag aldrig sett förrut.

Varför ser man så sällan färgkodade skruvar?
Modnningsshoppar som säljer UV-ljus, UV-slingor, fläktgaller, tumskruvar, etc borde ha färgkodade skruvar.

Kanske borde färgkodade skruvar anammas mer av fler tillverkare?
Kanske borde det vara standard med färgkodade skruvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Tycker det borde vara självklart att man ska kunna laga eller byta saker i produkter man köper.
Vem skulle köpa en bil där man inte ens kan byta torkarblad själv utan bara tanka och köra?
Tycker det är vansinne som denna industrin håller på och att kunder accepterar det!

Om man bara ser det från det hållet som du beskriver så bör det vara en självklarhet att man ska kunna laga och byta ut komponenter själv, och jag håller med om att det helt klart skulle vara trevligt för slutkonsumenten att ha den möjligheten.

Men det finns också en väldigt befogad anledning tillatt vissa är så begränsade. Tillverkarna vill helt enkelt inte att kunder ska ha för lätt för att öppna upp, pilla i enheten med stor risk för att något går sönder som de sedan vill ha lagat/utbytt på garantin. Ju enklare det är att öppna upp en enhet desto fler kommer med stor sannolikhet att försöka göra det. Och det kostar företagen pengar då det inte alltid är så lätt att bevisa att någon fysisk öppnat sin enhet och att det bidragit till något fel. Under garantitiden är det tillverkaren som måste bevisa att det är konsumenten som hanterat produkten felaktigt, vilket tar extra tid och kostar pengar.

Så om enheterna skulle tillverkas så att de enklare kan fixas hemma och om det skulle vara tillåtet är jag rätt säker på att det skulle leda till 1) kortare garanti/sämre garantivillkor och 2) något högre priser.

Jag har själv jobbat på Samsung Service och öppnat en del enheter, och med rätt verktyg, erfarenhet, kunskap och i vissa fall fingerfärdighet går det mesta att öppna snabbt och enkelt. Dock var det något år sedan jag slutade så jag har inte arbetat med deras senaste plattor, men jag tror nog inte att de ska vara någon större skillnad.

Det jag anser att man kan förbättra mot som det är nu på marknaden, är att ha en enskild lucka för enkelt byte av batteri och externt minneskort (och kanske även "internt" minneskort). Det täcker iaf mina största behov och den stora massan konsumenter. Har man det på något sätt avskilt från resterande komponenter och smidigt tillgänglighet för byte är det nog ytterst få som öppnar upp för att byta någon mer delikat komponent. Dock skulle det begränsa designen i vissa fall och kanske lägga på någon procent på priset, men det anser jag att det är värt! Det blir i slutändan en avvägning från tillverkaren hur de ska göras.

Sedan så har såklart den ekonomiska aspekten en roll i det hela också iom att de kan tjäna pengar på reparationer, men det är som jag förstått det den huvudsakliga anledningen utan snarare en positiv effekt (negativ för oss kunder).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nej men sluta gnäll nu grabbar, det är så här det skall vara. Vi har ingen rätt att byta nåt batteri el nåt annat heller för den delen på prylar vi köpt. El du ska helt enkelt inte kunns skruva i något du köpt och du behöver inga kortläsare på telefonen heller, du ska heller inte ställa frågor som nån annan här på swec tycker är opassande.

Bara acceptera i bästa Apple stil och våga inte ens tänka tanken att kritisera nåt för då kan du va utan.. Apple, MS & co är allra högst seriösa och gör allt i sin makt för att säkerställa alla tänkbara funktioner du vill ha samtidigt som deras enorma kvalitet säkerställer minst 25 års högkvalitativ oavbruten drift utan batteribyte så det så.

Ohh just det, feel free NOT to criticize ok!

Permalänk

Hur många är det egentligen som skruvar isär sina telefoner/surfplattor och sätter i tex mer minne....?

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ändå finnas två sidor av det. Tycker personligen att Surface och iPad är de två utan tvekan mest kvalitativa plattorna som finns på marknaden om man ser till bygget. Genom att inte bry sig om luckor och liknande kan man göra en stiligare produkt och även optimera komponent-utrymmet. Däremot är det SJÄLVKLART bra att kunna byta komponenterna. Surface Pro hade t.ex. blivit ruskigt attraktiv om man enkelt kunde byta hårddisk och batteri.

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Jag sa aldrig att det inte finns folk som vill kunna öppna sina prylar, allt jag sa var att ->jag<- tycker att det är HÖGT osannolikt att så många som 75% av alla som svarat här på sweclockers skulle sätta sig ner och skruva isär en mobil/surfplatta/laptop för att göra en reparation/uppgradering av hårdvaran.

Det kan däremot ha att göra med det DrGixxer sa, att bara de som bryr sig om man kan öppna "mojängen" eller inte har svarar på "enkäten".

Skrivet av ENKÄT:

Vill du kunna reparera din surfplatta i hemmet? (Byta batteri, genomföra uppgraderingar etc.)

Ja det VILL jag men det betyder inte att jag definitivt kommer att göra det.

Herregud människa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av _MmattiasS_:

Hur många är det egentligen som skruvar isär sina telefoner/surfplattor och sätter i tex mer minne....?

Väldigt få, eftersom det i praktiken inte går.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Nu skiter jag i miljön men det är ganska intressant att surfa runt på forum och se att samma människor som gapar högst om den inte reflekterar över slit och släng mentaliteten inom en mängd olika områden. Ganska inkonsekvent i mina ögon.

Permalänk
Avstängd

Det handlar oftast inte om design eller hur robust dom ska vara för det går att kombinera dom sakerna
enda orsaken är att dom vill hora in mer pengar och sälja mer moduler och saker du inte reparerar enkelt själv har kortare livstid = man säljer mer enheter ......Thats it

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag skulle väl tycka det vore skönt med att kunna byta batteri, men på senare dagar är jag för lat... Jag har inte heller varit tvungen att göra det!

Om man däremot skulle råkat tappa en enhet i marken eller att den gått sönder skulle jag självklart vilja kunna reparera den och slippa öppna den alltid så belastade plånboken!

läsplattor är inte svårare att skruva i än laptops/iphone3gs, 4, 4s det hela beror på hur händig/noggrann man e på att följa instruktioner. glas/lcd går att hitta på ebay.co.uk för en sportstyver jämfört med vad en reparation av Ipad3, eller 4:an kostar i Sverige.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644