Säga upp mig på jobbet för att resa

Permalänk
Medlem

Säga upp mig på jobbet för att resa

Hade tänkt att tågluffa runt i europa 2-3 månader med ett par kompisar. Är anställd i en liten butik och har varit det till och från sen 15 års ålder (är nu 22). Kan inte så mycket om arbetslivet då jag alltid har haft jobb där om jag behövt och allt "pappersarbete" har chefen hjälpt mig med.

Hade tänkt att åka i början av maj månad och som sagt resa 2-3 månader, jag hade då tänkt att säga upp mig och sluta jobba den sista april.
Kan jag göra så? Har hört att uppsägningstiden är en månad, men också att det är längre uppsägningstid om jag har varit anställd där en längre period.

Vad är det som gäller för mig?

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt återvända till detta jobb för eventuellt extraarbete osv. efter din resa, vore det inte bättre och föra en dialog med din chef om kanske tjänstledigt istället? Eller om du är timanställd/vikariat så är det väl bara inte placera ut arbete under den tiden.

Uppsägningstiden beror nog på typ av anställning du har, är du tillsvidareanställd?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara fixa tjanstledigt for 3 manader? Nu kanske du vill sluta dock , vad vet jag.

Hursomhelst skulle jag prata med chefen forst. Om du har arbetat med butiken i 7ar borde man ju kunna ha ett samtal over vad som funkar bast for er bada.

Permalänk
Medlem

Tjänstledigt skulle nog passa dig bättre i den här situationen, så du inte står utan arbete när du kommer hem från din resa. Prata med din chef så kommer ni nog säkert fram till någon vettig lösning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Uppsägningstiden är förhandlingsbar. Du har rätt till att få arbeta minst den tiden men pratar man med arbetsgivaren så går det att lösa. Fast som andra redan sagt så låter det dumt att säga upp sig om du nu vill tillbaks till samma ställe. Att bli tjänstledig brukar ju inte vara så jobbigt att lösa om det är en vettig arbetsgivare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag inte kommer att jobba där mer då jag ska börja plugga till hösten. Kan också tillägga att jag precis har haft semester i två månader (Jan-feb). Vände mig till er för att ha lite vetskap innan jag släpper bomben för honom. Självklart kommer vi att komma fram till någon lösning, ville bara vara säker på att det överhuvudtaget går att säga upp mig på såpass kort tid

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om du hade tänkt återvända till detta jobb för eventuellt extraarbete osv. efter din resa, vore det inte bättre och föra en dialog med din chef om kanske tjänstledigt istället? Eller om du är timanställd/vikariat så är det väl bara inte placera ut arbete under den tiden.

Uppsägningstiden beror nog på typ av anställning du har, är du tillsvidareanställd?

Vet inte vad min anställning kallas om jag ska vara ärlig. Jobbar 5+1 dagar i veckan (+1 är städdag) och oftast 9-18. Får betalt per antal timmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk

Uppsägningstiden är väl i de flesta fall en månad om du väljer att säga upp dig. Säger däremot din chef upp dig varierar uppsägningstiden beroende på hur länge du varit anställd.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Du har väl ett kontrakt? Där står vad som gäller vid uppsägning. Jag har 3 månaders uppsägningstid iaf men det varierar beroende på befattning och hur länge man jobbat. Chefer har ofta 6 månader eller tom 1 år.

Permalänk
Medlem

Som ni märker har jag mer eller mindre glidit runt på en gummimadrass sen 15 års ålder när det kommer till arbete, vilket gör att jag skäms enormt över min okunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chib:

Som ni märker har jag mer eller mindre glidit runt på en gummimadrass sen 15 års ålder när det kommer till arbete, vilket gör att jag skäms enormt över min okunskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du helt enkelt fråga din chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Då får du helt enkelt fråga din chef.

Får ta tjuren vid hornen imorgon. Han är rätt så skräckinjagande och jag är konflikträdd.

Återvänder med resultatet av vår dialog imorgon eftermiddag för de som är nyfikna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chib:

Får ta tjuren vid hornen imorgon. Han är rätt så skräckinjagande och jag är konflikträdd.

Återvänder med resultatet av vår dialog imorgon eftermiddag för de som är nyfikna

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara för chefen att du ska börja plugga till hösten och måste sluta, men du vill resa lite innan dess och säger därför upp dig tidigare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bränn inga broar bara.

Det är faktiskt ganska tufft för de som är arbetslösa i dagsläget, även om de har kompetens inom eftertraktade områden.

Vem vet, du kanske behöver ett extrajobb en dag ?

Det bästa är att diskutera saken i lugn och ro, berätta läget etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Moraltanten på ingång... Ditt dilemma är superenkelt, du struntar i tågresan och spar pengarna och på fritiden läser på inför de kommande studierna. Som arbetsmarknaden är idag så är detta tyå det enda vettiga alternativet. Visst jobba utomlands i någon månad är heller inte fel, då med syftet att lära sig språk.

Man kan tycka att jag är extrem, men jag har sett dagens arbetsmarknad och man ska ej underskatta vi rekryterares spamfilter som sållar bort många ansökningar.

Nå om du ändå ska göra något dumt så minimera skadan och avsluta på ett bra sätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Bränn inga broar bara.

Det är faktiskt ganska tufft för de som är arbetslösa i dagsläget, även om de har kompetens inom eftertraktade områden.

Vem vet, du kanske behöver ett extrajobb en dag ?

Det bästa är att diskutera saken i lugn och ro, berätta läget etc.

Bra sagt.

Har en väldigt god relation med chefen och arbetsplatsen i allmänhet efter alla år. De har alltid anställt mig om jag frågat efter jobb och har alltid fått ta mycket eget ansvar. Det enda som jag kan tänka mig hindra framtida extrajobb i butiken är det faktum att chefen och hans sambo börjar närma sig pension. Det är därför det känns lite svårt att prata med chefen om att lämna dem tidigare än planerat då jag är deras enda anställda och att jag vet att de har det tufft nu på senare år att driva affären lönsamt. Känns som att om jag lämnar sjunker skeppet, tidigare än planerat.

Skrivet av bud_bundy:

Moraltanten på ingång... Ditt dilemma är superenkelt, du struntar i tågresan och spar pengarna och på fritiden läser på inför de kommande studierna. Som arbetsmarknaden är idag så är detta tyå det enda vettiga alternativet. Visst jobba utomlands i någon månad är heller inte fel, då med syftet att lära sig språk.

Man kan tycka att jag är extrem, men jag har sett dagens arbetsmarknad och man ska ej underskatta vi rekryterares spamfilter som sållar bort många ansökningar.

Nå om du ändå ska göra något dumt så minimera skadan och avsluta på ett bra sätt.

Största anledningen till att jag verkligen vill göra resan med mina kompisar är att vi alla kommer att splittras till hösten (jobb, plugg och flytt).
Vi har alltid pratat om att göra något stort tillsammans, men det har aldrig blivit av pga jobb, studier och/eller brist på pengar. För första gången på flera år har vi möjlighet att fullfölja våra planer.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Moraltanten på ingång... Ditt dilemma är superenkelt, du struntar i tågresan och spar pengarna och på fritiden läser på inför de kommande studierna. Som arbetsmarknaden är idag så är detta tyå det enda vettiga alternativet. Visst jobba utomlands i någon månad är heller inte fel, då med syftet att lära sig språk.

Man kan tycka att jag är extrem, men jag har sett dagens arbetsmarknad och man ska ej underskatta vi rekryterares spamfilter som sållar bort många ansökningar.

Nå om du ändå ska göra något dumt så minimera skadan och avsluta på ett bra sätt.

Min gissning är dock att en tågluff låter klart bättre om man berättar det under en intervju istället för att säga att man har jobbat några månader extra på samma ställe man jobbat i massa år,

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Min gissning är dock att en tågluff låter klart bättre om man berättar det under en intervju istället för att säga att man har jobbat några månader extra på samma ställe man jobbat i massa år,

Om jag hade varit arbetsgivare hade det låtit mer tilltalande

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Min gissning är dock att en tågluff låter klart bättre om man berättar det under en intervju istället för att säga att man har jobbat några månader extra på samma ställe man jobbat i massa år,

Alla har olika smaker om vad som låter bäst. Att ta några månaders semester efter att ha arbetat i många år och sedan läsa en 5år eller så på högskola, så skiter nog de flesta fullständigt i vad man gjorde under dessa månader.

Det jag menar bara är att man bör ta sig i kragen, en avkoppling kan i.of.s. vara en bra start innan uppryckningen. En utlandsresa och lära sig språk kan vara en skitbra start.

I vilket fall så bör man fundera noggrant på vad man gör och även se till så att man får bästa möjliga referenser.

Skrivet av Chib:

Största anledningen till att jag verkligen vill göra resan med mina kompisar är att vi alla kommer att splittras till hösten (jobb, plugg och flytt).
Vi har alltid pratat om att göra något stort tillsammans, men det har aldrig blivit av pga jobb, studier och/eller brist på pengar. För första gången på flera år har vi möjlighet att fullfölja våra planer.

Som sagt en utlandsresa kan vara bra inför en ny start. Och denna resa kan du ej senare göra om..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Pratade med chefen idag och han sa inte så mycket om jag ska vara ärlig

Hans ordval bestod av "ok". Antar att han blev väldigt förvånad. Jag berättade precis som det var och att jag gärna jobbar till sista april. Föreslog även för honom att en som jobbat hos oss, från och till, skulle säkerligen kunna ta över för mig i maj månad. Sedan börjar sommarmånaderna och då tar han in sommarjobbare (vi bor i en turiststad).

Det som han blev lite grubblig över var att han var tvungen att ta in en massa nytt folk till sommaren som han själv måste lära upp (det har jag tagit hand om innan). Han sa att det var bra att jag pratade med honom i god tid istället för att ta det i sista minuten. Om han bara tar sig i kragen och anställer vettigt folk så snart som möjligt ska han kunna klara sommaren och hösten galant

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz