Insallation Win7 från USB "fryser"

Permalänk
Medlem

Insallation Win7 från USB "fryser"

Hej
Har skapat en bootbar USB-sticka med Win7 Pro distributionen (från min OEM-skiva) som jag har på min PC.
Jag har följt guiderna som finns här på SC och på nätet/microsoft, och har även provat med EFI-guiden.
Problemet som uppstår är samma oavsett hur jag skapade den bootbara USB-stickan.

1. USB bootbar i BIOS
2. USB bootar Windows (det kommer upp Windows is loading files - ett vitt laddarstreck på skärmen typ)
3. Windows startar kommer upp på skärmen i ca 5 sekunder (dock inget animerat snurrande Windows-fönster)
4. Det blir svart på skärmen och mitt tangentbord slocknar, dvs jag kan inte starta om eller göra något via det = "frys" inget händer...
5. Får stänga av datorn, och provar igen (har provat och vänta i olika perioder 5 min, 30 min 1h osv), gå tillbaka till 2...

Spec i mitt nybbygda HTPC:
MSI FM2-A75IA-E53 mITX
2TB WDl Caviar Green
AMD A10 5800K 3,8 Ghz FM2
Fractal Design Node 304
Corsair CX 430W PSU
Kingston HyperX Predator 8GB DDR3 1866MHz CL9 XMP (KHX18C9T2K2/8X) (2x4GB)
USB:t är en USB2.0 15Gb HP
HDMI-kabel pluggad från dator till min 32" LCD

Jag har även förstått att man har haft problem med USB 3.0 och installation av Win7 via USB, men jag har ju inte samma "fel" om man läser ovan när folk hänvisar till "win7 usb installation stannar vid DVD-drivisar" etc...

Någon utav er som har en aning/tidigare erfarenhet och förhoppningsvis en lösning på detta problem?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH
Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem

*bump*

Samt:
Har nu testat 3 olika USB-minnen, samma problem.
Har också testat att köra en USB-boot med XBMCUbuntu, skillnaden är att när den nu fastnar/fryser så är det en blinkande markör uppe i vänstra hörnet.

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem

Testa köra någon form av hårdvaru check så att datorn mår bra, typ memtest & hdd test.

kan rekommendera hirens bootcd finns mängder med bra verktyg som du kan prova där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

Testa köra någon form av hårdvaru check så att datorn mår bra, typ memtest & hdd test.

kan rekommendera hirens bootcd finns mängder med bra verktyg som du kan prova där.

Körde Memtest funkade bra inga problem...

Min misstanke är att MSI-moderkortet/BIOS och USB-installation inte gillar varandra riktigt...
Har startat en tråd på MSI's forum, återkommer om jag får reda på något där.

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferra74:

Körde Memtest funkade bra inga problem...

Min misstanke är att MSI-moderkortet/BIOS och USB-installation inte gillar varandra riktigt...
Har startat en tråd på MSI's forum, återkommer om jag får reda på något där.

/Ferra74

kolla hårddisken också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

kolla hårddisken också

Är inte superhajj på Hirens BootCD, som jag sa så körde jag Memtest som var valbar och den gav inga felmeddelanden.
Men har inte riktigt aning om vilket HDD-testprogram som man ska köra?
Kan du vänligen säga vilket program jag ska köra?

MVH
Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk

kan meddela att jag har EXAKT samma problem och sitter med dessa saker:
MSI FM2-A75IA-E53 mITX
AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Röd
be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze
Fractal Design Node 304

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

kan meddela att jag har EXAKT samma problem och sitter med dessa saker:
MSI FM2-A75IA-E53 mITX
AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Röd
be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze
Fractal Design Node 304

Hej
Vad har du för Hårddisk?

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk

har 1TB WD Green och 2TB WD Green .. men alltså grejen är ju att min fungerade i två veckor utan problem .. det som e så sjukt ..
asså jag blir så frustrerad så jag vet inte vafan jag ska göra.......måste ju vara fel på moderkortet ?
vart köpte du dina saker ... funderar på ringa inet och se va dom säger ....

edit
har du provat detta:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=31222.msg178956#msg17...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

kolla hårddisken också

Körde Western Digital Data Lifeguard Tools 1.24 quick-scan 0 errors.

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferra74:

Körde Western Digital Data Lifeguard Tools 1.24 quick-scan 0 errors.

/Ferra74

memtest ska helst köras ett par timmar för att få fram ett bra resultat, ska finnas ett 'endless' test du kan köra igång
kan kanske låta den gå över natten ? eller i alla fall 2-3 timmar.

hade nog provat en lite djupare hdd scan än en quick scan.

Prova MHDD testen eller HDD scan

finns en hel del verktyg på den skivan, har inte provat alla så du får testa dig fram lite

Kan ju även se om där är några andra tester som känns relevanta och köra.

känns som där är något hårdvaru fel på din dator som spökar, gäller bara och hitta vad.

det kan vara väldigt tidskrävande och tråkigt att felsöka tyvärr

Permalänk

kan säga att jag skickar tillbaka mitt moderkort ram och processor till inet så får du felsöka ...
kan inte vara en slump att vi har samma fel med samma moderkort ... sjuka är dock att mitt fungerade ett litet tag ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracked:

memtest ska helst köras ett par timmar för att få fram ett bra resultat, ska finnas ett 'endless' test du kan köra igång
kan kanske låta den gå över natten ? eller i alla fall 2-3 timmar.

hade nog provat en lite djupare hdd scan än en quick scan.

Prova MHDD testen eller HDD scan

finns en hel del verktyg på den skivan, har inte provat alla så du får testa dig fram lite

Kan ju även se om där är några andra tester som känns relevanta och köra.

känns som där är något hårdvaru fel på din dator som spökar, gäller bara och hitta vad.

det kan vara väldigt tidskrävande och tråkigt att felsöka tyvärr

Nu har jag kört WD Lifegard tool extended test, tog ca 5h. Hela natten till idag lät jag också Memtest gå tog ca 8h.
Inga av testen gav felrapporter (0 errors)...

Jag ska prova och flasha moderkortet - återkommer om det hjälpte.

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem

Och så har jag nu gjort Clear CMOS och flashat Mobo:n till version 1.2 - men det hjälpte inte, samma fel att installera win7 via usb som tidigare.

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferra74:

Och så har jag nu gjort Clear CMOS och flashat Mobo:n till version 1.2 - men det hjälpte inte, samma fel att installera win7 via usb som tidigare.

/Ferra74

Tråkigt att testerna inte gav något resultat, föreslår att kontakta stället du köpte ditt moderkort på och snacka om att byta ut det.
Du har gjort mer tester än vad dom kan kräva av dig nu så kommer nog inte vara så svårt att övertala dom.
Om du nu har någon garanti kvar :/ annars kanske du kan kräva reklamationsrätt..

Lycka till

Permalänk

yo buddy ...
du kan inte prova att installera via skiva på något sätt ? antingen via extern cd-dom eller koppla den internt ?
och prova ett starkare nätagg kanske ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen fått Win7 via USB att fungera!
Jag noterade att jag hade mitt USB-keyboard kopplat till en 3.0-port.
Jag bytte till en USB 2.0 port och Voila! nu funkar Win7 installationen och det "fryser" inte installationen längre

Lösning: Använd BARA USB 2.0 portarna för USB, Keyboard. etc.

Tack alla i tråden som försökt hjälpa till!

/Ferra74

Visa signatur

Intel i7 930 @ 2,8 GHz - 6Gb RAM - Radeon HD 5850 PCI-E 2.0 1Gb 850 MHz

Permalänk

fast fan , jag är ganska säker på att jag har provat det också men det fungerade inte ...
kopplade bara in musen o navigerade med den ..

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l