Windows 7 - mer krångel krångel

Permalänk

Windows 7 - mer krångel krångel

Hejsan,

Skaffade igår Win 8, och hade massa problem med det (se min andra tråd), så installerade om Windows 7 igen, och nu har jag problem där också.
Jag installerade just Xonar Essence STX Audio Center till mitt ljudkort, försökte först med att ladda ner Win 7 versionen för det, men när jag installerade så fortsatte den att klaga på att kortet inte skulle vara isatt, provade med Vista versionen jag fått på skivan (samma som jag hade tidigare, och som funkade utmärkt då), och då ville den, dock kunde jag inte få upp själva programmet, ser det igång under dolda ikoner, men inget händer när jag försöker få upp fönstret.

Tänkte då försöka installera om det, så går in i kontrollpanelen och klickar på "avinstallera ett program", och då fryser sig hela kontrollpanelen tills jag stänger ner den via aktivitetshanteraren, har startat om datorn ett par gånger, sett till att windows update får uppdatera sina viktigt grejer.

Märkte nu att om jag klickar på "Program" och sen "Program och funktioner" så kommer jag ju in till samma ställe, så verkar bara vara "genvägen" som inte funkar?

Kan ju vara att något blivit fel i installationen, men efter att ha installerat Windows 8, och något blev fel, installerade om, och samma fel verkar finnas, installerar Win 7 och fortfarande något fel, jag vet inte, men känns som att det är någon hårdvara som krånglar?

Det jag tänkte på att UEFI Windows Boot Manager måste ligga först i Boot order, och kan inte minnas att det varit så tidigare, är det något som blivit ändrat efter Win 8?

Kort sagt är jag rätt clue less, och börjar tappa humöret för detta nu :/

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

När du installerade om, gjorde du en helt clean install. alltså formaterade disken innan du installerade om?

Eller installerade du bara win 7?

Permalänk
Skrivet av Qwal:

När du installerade om, gjorde du en helt clean install. alltså formaterade disken innan du installerade om?

Eller installerade du bara win 7?

clean install

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Installerade alla drivrutiner till moderkortet, antingen från medföljande skiva eller Asus hemsida? Dina SSD är ju inte de mest driftsäkra som gjorts heller, senaste firmware på båda?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Installerade alla drivrutiner till moderkortet, antingen från medföljande skiva eller Asus hemsida? Dina SSD är ju inte de mest driftsäkra som gjorts heller, senaste firmware på båda?

Körde bara med min 120GB disk i, den har fixad firmware, och fixat alla MB drivers från skivan, samma som jag kört på sen jag köpt moderkortet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå ändringen i boot order är det väl kanske att 8, om jag minns rätt, partitionerar som standard i GPT istället för MBR och för att boota från GPT krävs UEFI. Bara testkört 8 och ogillade det så därför är jag inte 100 påläst. En del som gått tillbaka till 7 har fått felmeddelande pga detta och man måste ju ta bort partitionerna, inte bara formattera, om man vill ha tillbaka MBR.

Dock kan jag inte tänka mig att det har något med ditt problem att göra (men vem vet?).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro