Permalänk
Medlem

Vibrationer i R4

Bytte nyligen till ett R4 och älskar det, förutom en sak: Det finns ett "vibbrationsljud". Jag tycker mig ha lokaliserat det till framsidan någonstans, antingen fläkten eller hårddiskarna. Ljudet ändrar karaktär när jag öppnar/stänger framdörren och jag känner tydligt vibrationer när jag sätter handen på dörren, även när den är stängd. Det låter mindre när dörren är öppen.

Googlade lite snabbt och åtminstone en person pratade något om turbulens från framfläkten, är detta ett "känt" problem? Om det skulle vara fläkten, vad är det mest effektiva sättet att fixa vibrationer från den (utan att stänga av den) och om det skulle vara hårddiskarna, vad gör jag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Bytte nyligen till ett R4 och älskar det, förutom en sak: Det finns ett "vibbrationsljud". Jag tycker mig ha lokaliserat det till framsidan någonstans, antingen fläkten eller hårddiskarna. Ljudet ändrar karaktär när jag öppnar/stänger framdörren och jag känner tydligt vibrationer när jag sätter handen på dörren, även när den är stängd. Det låter mindre när dörren är öppen.

Googlade lite snabbt och åtminstone en person pratade något om turbulens från framfläkten, är detta ett "känt" problem? Om det skulle vara fläkten, vad är det mest effektiva sättet att fixa vibrationer från den (utan att stänga av den) och om det skulle vara hårddiskarna, vad gör jag då?

Fläktarna vet jag inget om men hårddiskarna så finns det gummibustningar som man sätter där du skruvar i hårddisken. Finns redan på dem, du kan dessutom flytta dem efter hårddisken

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

prova att ta bort hårddiskburen. jag har tagit bort min och jag har inte märkt av någon vibration.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Skulle tro det är din(a) hårddisk(ar)
Har samma chassi men bara en SSD och jag har inga vibrationer

Permalänk
Medlem

Dra ur powerkabeln till en HDD i taget och kolla om ljudet försvinner. Annars dra du ur powern till fläkten och lyssnar...

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jag drog ut powerkablarna till båda hårddiskarna (wd black 1tb, caviar green 2tb) och det är verkligen knäpptyst. Jag skulle ju helst ha 3tb mer utrymme, men vart gör jag av med hårddiskarna? det sitter ju gummibussningar på "slädarna" jag satte fast dom i (i nedre buren) Är den övre buren bättre då?

Permalänk
Medlem

Man får inte skruva fast hårddisken stenhårt i vaggan, utan skruvarna ska bara se till att hårddisken inte far iväg. Hade samma problem med mitt R3.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

Bytte nyligen till ett R4 och älskar det, förutom en sak: Det finns ett "vibbrationsljud". Jag tycker mig ha lokaliserat det till framsidan någonstans, antingen fläkten eller hårddiskarna. Ljudet ändrar karaktär när jag öppnar/stänger framdörren och jag känner tydligt vibrationer när jag sätter handen på dörren, även när den är stängd. Det låter mindre när dörren är öppen.

Googlade lite snabbt och åtminstone en person pratade något om turbulens från framfläkten, är detta ett "känt" problem? Om det skulle vara fläkten, vad är det mest effektiva sättet att fixa vibrationer från den (utan att stänga av den) och om det skulle vara hårddiskarna, vad gör jag då?

Define R4 vibrerar enkelt om du har HDD eller fläktar i chassit (vilket är ganska vanligt ).

Jag har haft problem med allt möjligt som vibrerar i chassit. Fläktfiltret i bottnet, fläktkassetten i fronten, för lösa kablar bakom moderkortsplåten, nätagget och till och med hela sidopanelen på vänstra sidan (sett från fronten). Det enda du kan göra är att bunta kablar och skruva rätt... Testat ta bort eller lägga till den mittersta HDD buren? Kanske det kan ändra lite på turbulensen, se till att luftflödet är rätt riktat också.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...
Fungar utmärkt för mig. Dock finns det bara plats för 1 3,5" i 5,25" platserna när man hänger upp så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har vibrationsljud i min Define XL löste det med att ställa lådan på vibrations dämpande pluppar haha, ja skruva nog ur diskarna 100 ggr de ville sig bara inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Define R4 vibrerar enkelt om du har HDD eller fläktar i chassit (vilket är ganska vanligt ).

Jag har haft problem med allt möjligt som vibrerar i chassit. Fläktfiltret i bottnet, fläktkassetten i fronten, för lösa kablar bakom moderkortsplåten, nätagget och till och med hela sidopanelen på vänstra sidan (sett från fronten). Det enda du kan göra är att bunta kablar och skruva rätt... Testat ta bort eller lägga till den mittersta HDD buren? Kanske det kan ändra lite på turbulensen, se till att luftflödet är rätt riktat också.

"skruva rätt" ? Inte för löst? inte för hårt?

Känner inga vibrationer alls när jag sätter handen mot sidopanelen (den som är bakom moderkortet)

Ljudet är inte så högt decibelmässigt, men det är som om det vibrerar precis rätt för att det ska börja pipa i öronen efter ett tag, otroligt irriterande. Känner mig lite lättad nu när jag identifierat problemet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

"skruva rätt" ? Inte för löst? inte för hårt?

Beror på vilka delar

Som Kalium sa, skruva inte HDDs för hårt. Men chassifläktar däremot skall skruvas ordentligt. CPU fläkt skall vara lagom, det ska sitta men för hårt skruvande skadar annordningen. Define R4's chassi skruvar bör också sitta åt ordentligt. Jag tror inte jag behöver dra hela snacket, du kan detta

Permalänk
Medlem

Hittade ca 2 meter elastiskt snöre som jag ska försöka hänga upp hårddiskarna med lite senare.

Återkommer när jag haft tid att göra det, ville bara tacka alla som tog sig tid att försöka hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Har samma chassi och har liknande vibrationer, försvinner dock om jag tar bort sidan och har chassit öppet.. Vill dock ha det stängt, någon lösning? Verkar inte som att något slår i heller.

Permalänk
Medlem

Samma här. Har haft irriterande vibrationer sedan jag köpt R3. Blir av med dem när jag lägger två relativt tunga objekt högst upp på chassit. Fult, ja ghetto mod, ja. Men det löser problemet tillsvidare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Nomu:

Bytte nyligen till ett R4 och älskar det, förutom en sak: Det finns ett "vibbrationsljud". Jag tycker mig ha lokaliserat det till framsidan någonstans, antingen fläkten eller hårddiskarna. Ljudet ändrar karaktär när jag öppnar/stänger framdörren och jag känner tydligt vibrationer när jag sätter handen på dörren, även när den är stängd. Det låter mindre när dörren är öppen.

Googlade lite snabbt och åtminstone en person pratade något om turbulens från framfläkten, är detta ett "känt" problem? Om det skulle vara fläkten, vad är det mest effektiva sättet att fixa vibrationer från den (utan att stänga av den) och om det skulle vara hårddiskarna, vad gör jag då?

Jag satte gummibussringar mellan hårddiskburen och botten av chassit vilket hjälpte en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt R4 vibrerar också som en gud. Att något i den storleken kan skapa vibrationer som går genom golvet ner till grannen är bara att ta av hatten för. Hade tidigare ett Lian-Li A10A med 6 st HDD och det var ljudlöst, nu har jag 2 HDD och ja inte direkt ljudlöst. Det hela är ganska komiskt. Jag lokaliserade vibrationen till fläktfiltret i botten av lådan då jag även har en bottenmonterad fläkt. Detta löste jag genom att tjocka till kanterna med lite tejp så att filtret sitter hårt. Sedan var chassit relativt tyst i någon vecka men sen började det låta igen. Nu fann jag att chassit ofta skapade vibration i fronten vilket försvinner om jag öppnar och sedan stänger frontluckan. Fine, eller inte eftersom även takplåten har en förmåga att vilja vibrera då jag har fläktar i toppen. Det känns mest som chassit är ett tugnt plåtpacke plockepinn som helt enkelt vill vibrera oavsett vad man gör. Jag menar, löser jag en vibration uppkommer en ny som ett jäkla virus.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q