Permalänk
Medlem

värdering av server

hejsan

jag skulle vilja få min server värderad. jag har fått vissa indikationer på ett pris.

det är en HP proliant DL360 G6

den har 1 cpu : xeon 5530
den har: 16gb ram installerat
den har : 1 psu på 700w tror jag det var. med plats för totalt 2st
den har : 4st 146gb sas diskar samt ett raidkort som heter p410i om jag inte missminner mig tror det står 256mb på den också gissar att det är någon form av cache?

är det ett löjligt pris att begära 8000kr för den?

tack på förhand

ps. om något saknas kan ni väl säga till så ska jag lägga till det så snabbt jag kan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite maffigt med SEK för den servern. Den är ju ändå minst två generationer gammal.
Det där raid kortet är inte särskilt kompetent utan fungerar för det mesta basic användar områden.

Jag vet att vi på jobbet har gett bort servrar av denna typ, men skulle jag behöva en hade jag nog haft svårt att motivera att betala mer än 6500 SEK för den.
Men för den rätte köparen är den kanske som hand-i-handske och då är denna person sannolikt beredd att betala mer än vad jag skulle.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

tack för svaret, det pris du sa är vad jag fått indikationer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det där raid kortet är inte särskilt kompetent utan fungerar för det mesta basic användar områden.

Varför är det dåligt?

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Begränsat antal RAID nivåer som standard, stödjer inte JBOD/pass through av diskarna, behöver ett instickskort för att stödja RAID5 (om jag minns rätt - googla manualen så står det där).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Begränsat antal RAID nivåer som standard, stödjer inte JBOD/pass through av diskarna, behöver ett instickskort för att stödja RAID5 (om jag minns rätt - googla manualen så står det där).

Du minns fel, det är ett riktigt vettigt raidkort som räcker till de flesta maskiner om man inte har särskilda krav.
Vem kör för övrigt raid5 eller JBOD. Det är dock inga problem att definiera varje disk som en enskild enhet i kontrollern och styra det hur man vill med OS.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Mitt p410 (ej "i") klarar iallafall RAID5 utmärkt. Mig minnes är det ingen skillnad förutom att "i" varianten är integrerad på moderkortet. Däremot så går det inte köra RAID50 utan BBU.

Edit: Går att läsa mer här http://h18004.www1.hp.com/products/servers/proliantstorage/ar...

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Du minns fel, det är ett riktigt vettigt raidkort som räcker till de flesta maskiner om man inte har särskilda krav.
Vem kör för övrigt raid5 eller JBOD. Det är dock inga problem att definiera varje disk som en enskild enhet i kontrollern och styra det hur man vill med OS.

Raid5 är det som de flesta rimligtvis kör på en server om man inte bara ska ha en boot enhet (RAID1 då) och resten av datan i SANet.
Raid5 fungerar upp till en 4-6 diskar innan jag skulle börja rekommendera att gå över till Raid6 för att inte har en oacceptabel risk i sin array (fler som säger samma sa här, här och här)

JBOD med varje disk som en egen enhet kanske personer som vill köra ZFS föredrar.

Jag har försökt få till JBOD eller att köra singel diskar på ett inbyggt SAS raid kort på en G6:a (P410i) för att kunna radera diskarna med DBAN (som inte har stöd för RAID arrayer vilket Blanco har men kostar pengar) utan att lyckas. Och jo jag följde manualen men utan "extra kortet" för P410i så är det värdelöst med undan tag för det mest grundläggande (bvs boot diskar - men detta är också beroende på vilka referensramar man har och budgeten för det system man ska sätta upp på servern).

Här ser du att du vad som behövs för att den ska stödja mer än bara Raid 0, 1, 0+1., dvs ett vanilla kort utan chache och batteri backup klarar inte Raid5 (där visas också att ett P400 klarar av Raid5 utan behov av extra tillbehör - tänkte bara nämna så att andra inte blandar ihop och tror att P410 är ett högre nummer och borde klara allt som P400 klarar - det ska inte var lätt för oss kunder)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Raid5 är det som de flesta rimligtvis kör på en server om man inte bara ska ha en boot enhet (RAID1 då) och resten av datan i SANet.
Raid5 fungerar upp till en 4-6 diskar innan jag skulle börja rekommendera att gå över till Raid6 för att inte har en oacceptabel risk i sin array (fler som säger samma sa här, här och här)

JBOD med varje disk som en egen enhet kanske personer som vill köra ZFS föredrar.

Jag har försökt få till JBOD eller att köra singel diskar på ett inbyggt SAS raid kort på en G6:a (P410i) för att kunna radera diskarna med DBAN (som inte har stöd för RAID arrayer vilket Blanco har men kostar pengar) utan att lyckas. Och jo jag följde manualen men utan "extra kortet" för P410i så är det värdelöst med undan tag för det mest grundläggande (bvs boot diskar - men detta är också beroende på vilka referensramar man har och budgeten för det system man ska sätta upp på servern).

Här ser du att du vad som behövs för att den ska stödja mer än bara Raid 0, 1, 0+1., dvs ett vanilla kort utan chache och batteri backup klarar inte Raid5 (där visas också att ett P400 klarar av Raid5 utan behov av extra tillbehör - tänkte bara nämna så att andra inte blandar ihop och tror att P410 är ett högre nummer och borde klara allt som P400 klarar - det ska inte var lätt för oss kunder)

P410 klarar RAID5 med endast cache, man behöver dvs inte en BBU för RAID5.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Raid5 är det som de flesta rimligtvis kör på en server om man inte bara ska ha en boot enhet (RAID1 då) och resten av datan i SANet.
Raid5 fungerar upp till en 4-6 diskar innan jag skulle börja rekommendera att gå över till Raid6 för att inte har en oacceptabel risk i sin array (fler som säger samma sa här, här och här)

JBOD med varje disk som en egen enhet kanske personer som vill köra ZFS föredrar.

Jag har försökt få till JBOD eller att köra singel diskar på ett inbyggt SAS raid kort på en G6:a (P410i) för att kunna radera diskarna med DBAN (som inte har stöd för RAID arrayer vilket Blanco har men kostar pengar) utan att lyckas. Och jo jag följde manualen men utan "extra kortet" för P410i så är det värdelöst med undan tag för det mest grundläggande (bvs boot diskar - men detta är också beroende på vilka referensramar man har och budgeten för det system man ska sätta upp på servern).

Här ser du att du vad som behövs för att den ska stödja mer än bara Raid 0, 1, 0+1., dvs ett vanilla kort utan chache och batteri backup klarar inte Raid5 (där visas också att ett P400 klarar av Raid5 utan behov av extra tillbehör - tänkte bara nämna så att andra inte blandar ihop och tror att P410 är ett högre nummer och borde klara allt som P400 klarar - det ska inte var lätt för oss kunder)

Å andra sidan är det i min mening att köra ett raidkort utan cache som att köra ferrari med en 1,2 liters motor.