Windows 8 - Krångel krångel

Permalänk

Windows 8 - Krångel krångel

Hejsan,

Uppgraderade just till win 8 (Fast det gjordes då en ren installation), och har så mycket problem att jag är frestad att slänga ut hela burken ur fönstret, har nu fått ordning på det mest komplicerade nu *host host* som drivers till chipset och nätverkskort, nu är det några saker jag undrar över;

Ska det verkligen ta 1 minut och 25 sekunder att slå på skiten? Den står verkligen och laddar i evighet, och sen när man fått sin lilla inloggningsskärm och ska trycka på enter för att få skriva in lösen så har den visst glömt bort att den ska få igång tangentbordet, så tar 10 sekunder till innan man faktiskt kan göra något.

Drivers till ljudkortet vill inte funka, drog ner nya drivers för win 8 (fanns bara beta version, haha), installerar, startar om, ljudet funkar inte, anledningen windows kan komma på till att det inte funkar är; Vi vet inte. Installerar om två gånger till med samma resultat, med två omstarter per installation, al la 1 minut 25 sekunder *suck*

Vad ska jag göra? Kan jag installera om på något smart sätt? Har ju inte skiva till skiten, eftersom jag uppgraderade från win 7, men sa att den skulle ta bort allt.

EDIT: Juste, den valde att ta bort min bakgrundsbild för några minuter sen också, och ersätta den med svart.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Installera om, verkar har blivit lite fel i installationen^^

Permalänk
Medlem

Naturligtvis ska du inte ha de problemen, du kanske har fått en "dålig" installation? Jag skulle testa att installera om win8 med en omformatering.

Permalänk
Skrivet av coopish:

Naturligtvis ska du inte ha de problemen, du kanske har fått en "dålig" installation? Jag skulle testa att installera om win8 med en omformatering.

Jo, men hur, har ju ingen skiva, eftersom jag köpte det digitalt, har ju en CD key såklart, men inget att installera ifrån?

EDIT: Hittade att det finns ett alternativ under systemåterställning som installerar om hela windows (som jag förstår det i alla fall), men lär inte det ge samma problem? Det är väl från samma filer det installeras, i mina ögon finns det stor risk till att det kan vara filerna jag laddat ner som var korrupta, och på så sätt kommer ge samma problem efter en ominstallation.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men hur, har ju ingen skiva, eftersom jag köpte det digitalt, har ju en CD key såklart, men inget att installera ifrån?

Kolla mailet, ladda ner Windows 8 och välj att du vill lägga in det på USB/bränna till DVD och installera om så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men hur, har ju ingen skiva, eftersom jag köpte det digitalt, har ju en CD key såklart, men inget att installera ifrån?

EDIT: Hittade att det finns ett alternativ under systemåterställning som installerar om hela windows (som jag förstår det i alla fall), men lär inte det ge samma problem? Det är väl från samma filer det installeras, i mina ögon finns det stor risk till att det kan vara filerna jag laddat ner som var korrupta, och på så sätt kommer ge samma problem efter en ominstallation.

Vet inte hur det funkar med en uppgraderingsversion om de bara gäller för upgrade? Annars låna/ladda ner en skiva med win8 installera och testa använda din CD-key.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Kolla mailet, ladda ner Windows 8 och välj att du vill lägga in det på USB/bränna till DVD och installera om så.

Något sånt mail har jag inte fått, det enda mailet gällande detta jag har fått är från Paypal när de drog pengarna för det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så kan du låna en skiva från vilket håll som helst.
Så länge du använder din äkta nyckel så är det ju din version utav windows du installerar.

Men använd dig utav denna Sweclockers artikel så fungerar det nog ganska bra. Borde fungera för windows 8 också. http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

//lordcom

Permalänk

Haha, om jag vill "Se min beställningsinformation" så måste jag uppge mitt beställningsnummer....vad det nu är för något vet jag inte, än mindre hur jag kan ta reda på det, lite löjligt att de inte ens skickat ett mail med min CD-key, hade jag inte tagit ett kort på skärmen hade den varit borta.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Är lite förbluffad över hur moderkortsbilden kan stanna kvar längre av att jag bytt OS, den stannar i kanske 15 sekunder, brukade bara blinka till för någon sekund, trodde det var innan OSet startades?

what the actual fuck? Om jag i BIOS ändrar bootordern så att SSDn som Windows är installerat på, den enda disken som sitter i datorn atm, är första valet så kan helvetet inte ens starta, utan står och blinkar med ett vitt sträck i evighet, utan jag MÅSTE ha UEFI först i boot order för att jag ens ska komma in i Windows, detta är då efter en ominstallation, eller fabriksåterställning som de vill kalla det.

EDIT: Kan ju tydligen logga in på deras hemsida, och se mina transaktioner...jag har inga transaktioner.

Blir lite förbluffad över hur lätt man kan bli blåst på en tusenlapp, hur lätt det är för dem att bara låtsas att de inte dragit pengarna och skita i att skicka några mail

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Är lite förbluffad över hur moderkortsbilden kan stanna kvar längre av att jag bytt OS, den stannar i kanske 15 sekunder, brukade bara blinka till för någon sekund, trodde det var innan OSet startades?

what the actual fuck? Om jag i BIOS ändrar bootordern så att SSDn som Windows är installerat på, den enda disken som sitter i datorn atm, är första valet så kan helvetet inte ens starta, utan står och blinkar med ett vitt sträck i evighet, utan jag MÅSTE ha UEFI först i boot order för att jag ens ska komma in i Windows, detta är då efter en ominstallation, eller fabriksåterställning som de vill kalla det.

Känns som att det är något annat än just windows som buggar redan vid POST. Har fungerat fel fritt på två av mina datorer. Är du säker på att du köra med Windows 8 drivers och inte har för vana att tanka hem win 7 drivers?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Nånting måste ha blivit riktigt fel vid nån av dina installationer, min pc startar på max 15s från kallstart så att säga, dvs. helst avstängd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Känns som att det är något annat än just windows som buggar redan vid POST. Har fungerat fel fritt på två av mina datorer. Är du säker på att du köra med Windows 8 drivers och inte har för vana att tanka hem win 7 drivers?

Har inte för vana att ladda hem win 7 drivers, eftersom jag aldrig har behövt uppdatera dem, de man får på skivan funkar alldeles utmärkt, och på Asus hemsida måste man välja vilket OS man ska ha det för, sen heter ju alla filer som jag installerat om och om och om och om igen alltid något med win 8, så ja, jag är säker.

Grejen är att POST började sölja precis samtidigt som datorn startades om för att uppdatera till win 8, känns som en skum slump att moderkortet skulle dö precis samtidigt.

EDIT: Drog ut SSDns el och visst fan går det lika segt för det. Kan moderkortet ha dött av att jag satt in nya HDDer? Mja...kan det bli förvirrat av att det sitter 4 diskar i som inte får någon el just nu? Drog ut dem för att bara ha SSDn i när jag installerade OS.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Men varför "uppgraderade" du till Win8 från första början? Varför laga något som inte är trasigt så att säga...

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Men varför "uppgraderade" du till Win8 från första början? Varför laga något som inte är trasigt så att säga...

Har Win 8 på laptopen, och har inte haft några som helst problem där, så anledningen var helt enkelt att Win 8 har några features jag gillar, med start8 kan man få det likvärdigt med win 7, och har enligt mig snyggare look, simple as that.

Nu hände dock något lite oväntat, drog ut sata kablarna till alla diskar utan el; Post tog 1 sekund istället för 15, och windows loggan hann jag knappt se innan jag var inne, annars har jag fått se dess lilla hjul av bollar snurra minst 7-8 varv...

EDIT: Hm...körde en omstart igen, POST går fortfarande på någon sekund, men tog lång tid vid win loggan igen, verkar som att det går snabbare om jag stänger av datorn, och sen trycker på knappen, än om jag gör en restart.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Efter lite mer testande har jag kommit fram till följande;
POST var långsam pga många diskar utan el som fortfarande var inkopplade till moderkortet.

Om jag stänger av datorn, och sen trycker på knappen för att starta blinkar bara windowsloggan till i en sekund om ens det innan jag är inne, gör jag där emot en omstart kommer deras laddningshjul fram och loopas 7-8 gånger, vilket tar runt 40-50 sekunder.

Ljudet funkar fortfaranade inte, dock är drivrutinerna installerade, de finns i kontrollpanelens lista av program, men gör inget nytta i övrigt.

Haha, nu sitter mitt ljudkort visst inte ens i längre, iaf om man ska tro på ett korrupt OS

EDIT: Lyckades hitta drivers för mitt ljudkort på Asus hemsida som funkade för Win 8, börjar installationen, och under installationen får jag ett meddelande om att drivrutinen som jag försöker installera inte existerar, och att installationen därför kommer avbrytas.

Det börjar bli väldigt lockande att bara installera Win 7 igen, och låtsas att detta bara var en hemsk mardröm, och inte låtsas om varför det saknas pengar på mitt konto.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ditt system är korrupterat, det är bara att börja om från scratch.

1, Skaffa installations media (DVD/USB), du har ju Product-keyn
2, Partitionera/Formatera om HDD:n du skall installera på
3, Installera sista BIOS till moderkortet

Installera!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Efter lite mer testande har jag kommit fram till följande;
POST var långsam pga många diskar utan el som fortfarande var inkopplade till moderkortet.

Om jag stänger av datorn, och sen trycker på knappen för att starta blinkar bara windowsloggan till i en sekund om ens det innan jag är inne, gör jag där emot en omstart kommer deras laddningshjul fram och loopas 7-8 gånger, vilket tar runt 40-50 sekunder.

Ljudet funkar fortfaranade inte, dock är drivrutinerna installerade, de finns i kontrollpanelens lista av program, men gör inget nytta i övrigt.

Haha, nu sitter mitt ljudkort visst inte ens i längre, iaf om man ska tro på ett korrupt OS

EDIT: Lyckades hitta drivers för mitt ljudkort på Asus hemsida som funkade för Win 8, börjar installationen, och under installationen får jag ett meddelande om att drivrutinen som jag försöker installera inte existerar, och att installationen därför kommer avbrytas.

Det börjar bli väldigt lockande att bara installera Win 7 igen, och låtsas att detta bara var en hemsk mardröm, och inte låtsas om varför det saknas pengar på mitt konto.

Du har gratis support av Microsoft i 90 dagar efter att du köpt det. Du ska ha fått en nyckel, har du kollat skräpposten?
http://support.microsoft.com/contactus/?ln=sv

Som du märkt är det skillnad på avstängning och omstart i Windows 8, vid avstängning sparas Windows ner på hårddisken så att det snabbt laddas igen vid uppstart. Omstart är samma som i Windows 7. Skillnaderna som du upplever låter däremot som ett fundamentalt fel någonstans.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Okej, så nu har jag installerat om Win 8, tack vare att snajk var schysst nog att ladda upp sin ISO på sin dropbox, och länkade till mig.

Alla problem är lösta nu förutom 1; Det tar fortfarande väldigt lång tid att starta om, och nu tar det lika lång tid även om jag stängt av datorn helt, som om jag startat om, WHY?! D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Uppdaterat din bios också? senaste versionen är ifrån 2012/11/27. Version 3603(Only for Win7 & Win8)

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Du kanske har nån nätverksgenväg som ligger och söker efter kontakt? Låter som nåt iaf ligger och väntar. Du har väl kopplat ur alla diskar som inte används?

Eller så kan det vara att win8 kanske söker efter inloggningstjänst som den inte får kontakt med?

Alt. kolla bios som wenazen nämnde.

Permalänk
Skrivet av wenazen:

Uppdaterat din bios också? senaste versionen är ifrån 2012/11/27. Version 3603(Only for Win7 & Win8)

Tror aldrig jag uppdaterat BIOS faktiskt, så det kan vara en idé, tack

Något man ska tänka på när man uppdaterar BIOS, har aldrig gjort det förut.

EDIT: Förresten, påverkar BIOS verkligen det? Är ju efter POST och BIOS som det sölar sig? Är dock rätt okunnig, kanske är aktivt så länge datorn är igång?

Skrivet av coopish:

Du kanske har nån nätverksgenväg som ligger och söker efter kontakt? Låter som nåt iaf ligger och väntar. Du har väl kopplat ur alla diskar som inte används?

Eller så kan det vara att win8 kanske söker efter inloggningstjänst som den inte får kontakt med?

Alt. kolla bios som wenazen nämnde.

nätverksgenväg? Inga oanvända diskar i, nu används alla dock, två SSDer, och tre HDDer, det som blev fördröjt förut när de satt i utan el var att POST var upp länge, när jag drog ut alla oanvända så blev POST snabb som vanligt, men laddningen för Windows 8 lika seg.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |