Permalänk
Medlem

Mer fps

Hej det är så att jag undrar om det är stor skillnad när man spelar i 1280x720 eller 1980x1080 fps messigt. För att när jag spelar cod upplever jag nästan ingen skillnad i fps drops. Det är så att mitt cpu är inte det bästa och det är därför jag försöker att hitta dem bästa inställningarna för att mitt fps ska vara så stadigt som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan15:

Hej det är så att jag undrar om det är stor skillnad när man spelar i 1280x720 eller 1980x1080 fps messigt. För att när jag spelar cod upplever jag nästan ingen skillnad i fps drops. Det är så att mitt cpu är inte det bästa och det är därför jag försöker att hitta dem bästa inställningarna för att mitt fps ska vara så stadigt som möjligt.

Ja, du får ganska mycket mer FPS när du spelar i 1280x720 än 1920x1080.

Permalänk
Medlem

Som ovan redan sagt desto lägre upplösning desto mer fps bör man få därav det behövs mer grafik minne och liknande när man kör högre upplösningar för det blir mer pixel densitet och därmed högre kvalité och också mer krävande.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

okej tack för svaren men vet någon vilka inställningar man kan använda i bo2 för att använda så lite processor kraft som möjligt.

Permalänk

självkllart så lågt det går att välja

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att sänka allt till low och spela i 1920*1080 istället för tex medium i 720p (Ifall du nu gör det)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

kan ju vara en ide att aktivera i spelet så du ser fps sedan kolla på siffrorna! då kan du laborera med inställningar tex i grafikkortet ställa in på performance ist för quality osv osv.

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

kan ju vara en ide att aktivera i spelet så du ser fps sedan kolla på siffrorna! då kan du laborera med inställningar tex i grafikkortet ställa in på performance ist för quality osv osv.

ja jag har gjort allt detta med att sänka inställningarna i nvidia programmet men har kommit fram till att det är bäst att låta 3d programmet bestämma. jag har även testat att stänga av allt onödigt i multiplayer inställningarna jag har dragit ned texturen och texture filtreringen till normal och medium jag har även dragit ned till 4 mssa men det konstiga är att när jag höjer texturen till hög känns det som att jag får ett stabilare fps antal en när jag väljer low/normal det händer även när jag väljer 1980x1080 istället för 1280×720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

ja jag har gjort allt detta med att sänka inställningarna i nvidia programmet men har kommit fram till att det är bäst att låta 3d programmet bestämma. jag har även testat att stänga av allt onödigt i multiplayer inställningarna jag har dragit ned texturen och texture filtreringen till normal och medium jag har även dragit ned till 4 mssa men det konstiga är att när jag höjer texturen till hög känns det som att jag får ett stabilare fps antal en när jag väljer low/normal det händer även när jag väljer 1980x1080 istället för 1280×720.

om du får bättre FPS med högre inställningar så försår jag inte vad du gnäller över? det måste vara varje datorspelares dröm!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Känns? Kolla med ett program vad du har för FPS istället. T.ex. Fraps.

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Mackan15:

ja jag har gjort allt detta med att sänka inställningarna i nvidia programmet men har kommit fram till att det är bäst att låta 3d programmet bestämma. jag har även testat att stänga av allt onödigt i multiplayer inställningarna jag har dragit ned texturen och texture filtreringen till normal och medium jag har även dragit ned till 4 mssa men det konstiga är att när jag höjer texturen till hög känns det som att jag får ett stabilare fps antal en när jag väljer low/normal det händer även när jag väljer 1980x1080 istället för 1280×720.

Stabilare men lägre. Processorkraft påverkas tyvärr inte speciellt mycket utav grafikinställningarna. Spelet måste fortfarande beräkna vissa saker oavsett hur det ser ut. Den bästa lösningen är såklart att köpa en ny processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Stabilare men lägre. Processorkraft påverkas tyvärr inte speciellt mycket utav grafikinställningarna. Spelet måste fortfarande beräkna vissa saker oavsett hur det ser ut. Den bästa lösningen är såklart att köpa en ny processor.

och då måste man ha nytt moderkort, och kanske nytt ram-minne. sen så har man så bra CPU och så dåligt grafikkort, så då köper man nytt grafikkort också. men då drar datorn så mycket ström så man köper ett nytt nätagg när man ändå håller på. och då är det ju bara chassit kvar sen, så då kan man ju lika gärna köpa ett nytt sånt också!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

har tyvärr inte budget att köpa den datorn jag vill men har planerat att köpa nytt moderkort processor och ram minne. bytte inte för så länge sedan grafik korttet. När det gäller spelet så menade jag att jag kan köra med high kan jag få mellan 70 - 90 fps samma som när jag kör på normal inställningarna men så fort som jag kommer i stora miljöer i spelet så droppar det till 50 fps det känns alltså som att det inte spelar någon rll vilka inställningar jag kör med.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

och då måste man ha nytt moderkort, och kanske nytt ram-minne. sen så har man så bra CPU och så dåligt grafikkort, så då köper man nytt grafikkort också. men då drar datorn så mycket ström så man köper ett nytt nätagg när man ändå håller på. och då är det ju bara chassit kvar sen, så då kan man ju lika gärna köpa ett nytt sånt också!

Det finns ett sätt att undvika detta. Köp en bra produkt som håller längre så byter du en sak i taget med större intervaller.
Min filosofi är att en rejäl processor är nyckeln i en bra dator-/spelupplevelse eftersom grafik går att ställa ner i värsta fall.

Skrivet av Mackan15:

har tyvärr inte budget att köpa den datorn jag vill men har planerat att köpa nytt moderkort processor och ram minne. bytte inte för så länge sedan grafik korttet. När det gäller spelet så menade jag att jag kan köra med high kan jag få mellan 70 - 90 fps samma som när jag kör på normal inställningarna men så fort som jag kommer i stora miljöer i spelet så droppar det till 50 fps det känns alltså som att det inte spelar någon rll vilka inställningar jag kör med.

Du måste forska lite mer om du vill veta var din flaskhals finns. Starta typ aktivitetshanteraren och se var belastningen för processorn toppar vid spelande. Vidare kan du ladda ner t.ex. MSI Afterburner och se samma sak för grafikkortet. Det finns mer avancerade program, men dessa räcker för att skaffa sig en uppfattning.

Processor, moderkort och minne är så SATANS billigt nu.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158286-webhallen_upgr...
3 lax för produkter i hög prestandaklass. Bra framtidsinvestering. Går säkert att hitta billigare.

Kan du inte bara säga vad du har för komponenter?