Märkligt problem med mitt PS3 - dålig bild och ljud

Permalänk
Medlem

Märkligt problem med mitt PS3 - dålig bild och ljud

Hej!

Har testat med 2 olika PS3or och samma problem uppstår.

Jag får, vad jag vill kalla det för, pixelfel med PS3or inkopplade till min TV (både utan och med förstärkaren).
Det är som om jag har den befintliga bilden på PS3an (i spel eller vad du nu gör på den) fast med 1-3% myrornas krig. Lite svårt att förklara men jag har helt enkelt ett lätt flimmer av små vita pixlar som blinkar till över hela skärmen, hela tiden.

Testade byta HDMI-kabel fast utan framgång, blev nog ännu värre för nu börjar ljudet spraka också.

Testat med totalt 3 olika HDMI-kablar.

Är det någon inställning jag missat eller dylikt?

Har testat med både den bakåtkompatibla PS3an och den nyare "slim".

Min TV är en LG 47LD650N.

Tacksam för seriösa svar!

PS. Tror den hamnade i rätt tråd i alla fall, ber om ursäkt ifall jag lagt den fel då jag var lite osäker på dess placering.

Permalänk
Rekordmedlem

Den kanske har börjat släppa i lödningarna till grafikkretsen, ett förstadium till ylod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter ganska lustigt att det är samma problem på båda PS3orna, kanske är glapp i HDMI porten på TVn eller blir någon slags störning.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk

Är det slim? Står de varmt?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kanske har börjat släppa i lödningarna till grafikkretsen, ett förstadium till ylod.

Hoppas jag inte, fungerar felfritt i övrigt och som sagt, 2 olika PS3or med samma problem.

Skrivet av Delapsus:

Låter ganska lustigt att det är samma problem på båda PS3orna, kanske är glapp i HDMI porten på TVn eller blir någon slags störning.

Tycker med att det är jättelustigt. Grejen är den att jag har både TV och min HD-box inkopplad via samma förstärkare som PS3an och "deras" bild är knivskarp och ren.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är det slim? Står de varmt?

Det gör det nog i och för sig, men det är brus från första sekund det är uppstartat och vill minnas att den icke-slim jag testade inte stod varmt.

Permalänk
Rekordmedlem

Har ps3 an någonsin fungerat eller är det nya prylar?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan ju prova att fippla med upplösningarna samt Interlaced eller Progessive samt olika Hz.
Du kan också prova rengöra HDMI utgången med en tandborste och elektroniktvätt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ps3 an någonsin fungerat eller är det nya prylar?

Tycker det blivit värre och värre, fast inte mycket. Måste ju erkänna att jag köpte det begagnat och inte använt det jättemycket.

Skrivet av Pantsoff:

Hmm, du kan ju prova att fippla med upplösningarna samt Interlaced eller Progessive samt olika Hz.
Du kan också prova rengöra HDMI utgången med en tandborste och elektroniktvätt

Interlaced och Progressive? Är det i TVn eller i SP3an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bumbe:

Interlaced och Progressive? Är det i TVn eller i SP3an?

PS3an,samt möjligen i förstärkaren. det kan vara en biprodukt av att förstärkaren inte klarar omskalningen också, om den nu alls gör sånt.

se även om det hjälper att ändra funktioner som supervit, high range, deep colour. (i PS3an)

förtrupper av myror kan dock vara en indikation på fullskaligt myrkrig. då är det bara att ta fram skruvmejsel och försöka åtgärda så gott det går antingen genom dammrens, kylpastebyte eller bakning av moderkortet i värsta fall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

PS3an,samt möjligen i förstärkaren. det kan vara en biprodukt av att förstärkaren inte klarar omskalningen också, om den nu alls gör sånt.

se även om det hjälper att ändra funktioner som supervit, high range, deep colour. (i PS3an)

förtrupper av myror kan dock vara en indikation på fullskaligt myrkrig. då är det bara att ta fram skruvmejsel och försöka åtgärda så gott det går antingen genom dammrens, kylpastebyte eller bakning av moderkortet i värsta fall.

Som sagt så var det samma problem även utan förstärkaren och förstärkaren visar dessutom klockren bild på andra enheter såsom PCn och min digitalbox.

Ska leta mig in i menyerna och kolla över supervid, high range och deep colour.

Krävs det en ingengörsexamen för att skruva upp sin PS3a, blåsa ur den från damm och lägga på ny kylpasta och räcker vanlig kylpasta (har ett no-name kylpasta hemma)?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det är inte särskilt svårt att skruva isär dem, men fixa en instruktion så att du vet var allt sitter så du inte skadar något pga glömda moment, det funkar bra med normal kylpasta, det är ingen kritisk sak så kör på den du har, det går däremot åt mera än för en pc eftersom det är en större yta som "kopplas" i en ps3a, men ska du bara rensa fläkten så behöver du inte ta isär den totalt om du inte vill, men kolla instruktioner först så löser det sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nä. kom bara ihåg att lägga skruvar som du plockar ur dem och att inte rycka i saker. (de kan sitta fast i en ömtålig bankable rätt ofta)

är det en gammal maskin bör man även värma upp den rejält innan kylsystem tas bort, kan sitta som fan då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint