vilken audioanläggning för 1500kr?

Permalänk
Medlem

vilken audioanläggning för 1500kr?

Hej!
Funderar på att köpa en ljudanläggning till datorn, men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa! :S
Vilken setup är den bästa för 1500kr?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Skulle kört på M-Audio i den prisklassen, annars finns det Logitech och det är i princip rent skit.
Titta på Studiophile BX5. http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Skulle kört på M-Audio i den prisklassen, annars finns det Logitech och det är i princip rent skit.
Titta på Studiophile BX5. http://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Skrivet av xapa112:

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

Permalänk
Medlem

Efter att precis ha införskaffat Edifier 550 ,så vore det mig främmande att inte slå ett mycket starkt och välrungande slag för lillebrodern 350 ,som jag tror ligger i den prisklass du hade som norm.
Annars skulle jag ju säga att det vore en välgärning för dina öron och slanta upp 700 till sen kan du flytta favoritfåtöljen till datorns närhet och sätta på en bra opera och låta dig hänryckas

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!
Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

Jag vet mycket väl vad studiomonitorer är och när de ska användas.
"Mycket bättre grejer". Visst finns det. Om han nu har en förstärkare och kan köpa ett par fina passiva högtalare istället, men det framgick inte riktigt i hans inlägg. Men i 1500kr prisklassen har man i nästan bara logitech att välja på och då väljer jag hellre ett par studiomonitorer än Logitech alla dagar i veckan.

Här skulle kunna funka också, det är inga studiomonitorer och de går över budget.
http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5234

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

Jag har inte någon förstärkare, nej.

Däremot hittade jag dessa begagnade högtalare:

http://rationalhifi.blogspot.se/2013/02/monitor-audio-b1.html

Är det något bra?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

När ska folk lära sig vad studiomonitorer egentligen är för något? De fungerar alldeles utmärkt att ha hemma, för oss som trivs med ett neutralt ljud istället för dessa skitmärken som fullständigt missfärgning ljudet och förvränger det på alla otänkbara sätt.

Kliv in i 2000-talet där det generellt ställs högre krav av användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jag har inte någon förstärkare, nej.

Däremot hittade jag dessa begagnade högtalare:

http://rationalhifi.blogspot.se/2013/02/monitor-audio-b1.html

Är det något bra?

Du måste ha en förstärkare till de där högtalarna.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle också köpt studiomonitorer om jags kulle lägga 1500 på datorljud. Alternativt kollat på HIFIklubbens argonserie för datorer.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits nyligen. Skulle köpa ett ljudsystem för runt 1500-2000kr. Jag köpte Corsair SP2500 2.1 system. Ljudet var bra för pengarna men saknade lite i mellanregistret. Dock hade de ett problem, kontrollenheten tjöt. I stil med tinnitus tjut som jag störde mig rejält på. Jag bytte in mina och fick ett par nya. Samma problem. Så jag bestämde mig för att lyssna på ett par studiomonitorer. Det är stor skillnad, mot det bättre. Så satsa på ett par studiomonitorer.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Förlåt om ni missförstog mig, men jag behöver både förstärkare och högtalare för totalt 1500kr :3
Just därför tänkte jag mig de begagnade högtalarna för 900kr som jag länkade tidigare. Då har jag 600kr kvar till förstärkare!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Förlåt om ni missförstog mig, men jag behöver både förstärkare och högtalare för totalt 1500kr :3
Just därför tänkte jag mig de begagnade högtalarna för 900kr som jag länkade tidigare. Då har jag 600kr kvar till förstärkare!

Tror du missförstått aktiva högtalare...
Aktiva högtalare innebär att de inte behöver någon förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Aktiva högtalare innebär att de inte behöver någon förstärkare.

Precis. Förstärkaren är inbyggd i högtalarna kan man säga.

Ett alternativ är ju detta prisvärda paket! http://www.ljudfokus.se/produkt/opi-t-amp-magic-s-4-ex-black-...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Precis. Förstärkaren är inbyggd i högtalarna kan man säga.

Ett alternativ är ju detta prisvärda paket! http://www.ljudfokus.se/produkt/opi-t-amp-magic-s-4-ex-black-...

Kan intyga att detta är ett bra köp

Jag tittade mycket på recensioner innan mitt köp och det är svårt att hitta någonting liknande i prisklassen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med om studiomonitorer är det bästa inom din budget, hade M-Audio BX5A den äldre modellen och den var sjukt prisvärd och nu nya modellen ska bara vara fördelar så det är väl ett säkert kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Precis. Förstärkaren är inbyggd i högtalarna kan man säga.

Ett alternativ är ju detta prisvärda paket! http://www.ljudfokus.se/produkt/opi-t-amp-magic-s-4-ex-black-...

Har själv den förstärkaren och en ebay-stärkare (SMSL SA-S1). Med tanke på hur billiga även de bättre t-ampsen är på ebay tycker jag paketet du länkat till inte är så prisvärt. Denna http://www.ebay.com/itm/SMSL-SA-S1-TA2020-HIFI-Digital-Power-... låter minst lika bra, är mycket mer välbyggd än opi-modellen (har själv båda) och kostar betydligt mindre. Den tillsammans med ett par passiva högtalare ger en bra anläggning till rimligt pris.

Alternativet är att satsa på aktiva högtalare/studiomonitorer (t.ex. BX5). Strunta helt i Naxos dravel om att det skulle vara fel med plan ljudkurva. Vill man ha missfärgat ljud så är equalizer enklare än att leta efter högtalare som missfärgar precis som man vill.

Permalänk
Medlem

Ok, jag hittade wn begagnad NAD 7240 PE för 500kr. Är det något att satsa på? Pappa tycker det är prisvärt :3.
Jag har dock fortfarande svårt att välja högtalare.
Monitorer blir det, som många av er sagt.
Högtalarna jag länkade till är också med på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Ok, jag hittade wn begagnad NAD 7240 PE för 500kr. Är det något att satsa på? Pappa tycker det är prisvärt :3.
Jag har dock fortfarande svårt att välja högtalare.
Monitorer blir det, som många av er sagt.
Högtalarna jag länkade till är också med på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte du riktigt förstått vad monitorer är. Märket "Monitor Audio" gör inte endast studiomonitorer.
Köper du ett par aktiva högtalare t.ex de som länkats i tråden M-Audio BX5 och Argon A6340a så behöver du ingen förstärkare, den är inbyggd i högtalarna.
De högtalarna du länkade är inte aktiva och behöver därför en förstärkare.

M-Audio BX5 är så kallade studiomonitorer, deras syfte är att spela upp ljud så rent och ofärgat som möjligt. De förstärker alltså inte vissa frekvenser, utan har en ganska platt ljudbild.

Andra högtalare färgar oftast ljudet lite åt ett eller annat håll, vilket man föredrar är högst personligt.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag tror inte du riktigt förstått vad monitorer är. Märket "Monitor Audio" gör inte endast studiomonitorer.
Köper du ett par aktiva högtalare t.ex de som länkats i tråden M-Audio BX5 och Argon A6340a så behöver du ingen förstärkare, den är inbyggd i högtalarna.
De högtalarna du länkade är inte aktiva och behöver därför en förstärkare.

M-Audio BX5 är så kallade studiomonitorer, deras syfte är att spela upp ljud så rent och ofärgat som möjligt. De förstärker alltså inte vissa frekvenser, utan har en ganska platt ljudbild.

Andra högtalare färgar oftast ljudet lite åt ett eller annat håll, vilket man föredrar är högst personligt.

Åh, tack för förklaringen! Jag är inte speciellt insatt i ljud och sånt.
Jag undrar dock om förstärkaren jag skrev om är bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Föredrar du att förtära all din mat med sugrör efter en vända i stavmixern också? Och grillkrydda på allt, såklart.
För dom ursprungliga smakerna är ju bara så olika för att man ska kunna tillreda dom, dom duger absolut inte till att äta.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Däremot hittade jag dessa begagnade högtalare:
http://rationalhifi.blogspot.se/2013/02/monitor-audio-b1.html
Är det något bra?

Monitor audio gör bra grejer! Du kanske hittar någon bra förstärkare begagnat också? Du kommer du få mycket ljud för pengarna

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Monitor audio gör bra grejer! Du kanske hittar någon bra förstärkare begagnat också? Du kommer du få mycket ljud för pengarna

Jag hittade som sagt något som ser bra ut.
En NAD 7240 PE för 500kr beggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Jag hittade som sagt något som ser bra ut.
En NAD 7240 PE för 500kr beggat.

Kör på! tycker jag

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Kör på! tycker jag

Kontaktade säljaren och det visade sig att den var defekt. (....)
Hittade dock en annan för samma slant!
En Yamaha AX-392. Något att ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av xapa112:

En Yamaha AX-392. Något att ha?

Vet inte, men den kommer nog duga, det tror jag allt

Har alltså inga erfarenheter så jag kan inte direkt säga något. Men den ser i alla fall lovande ut tycker jag, speciellt för dom pengarna

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vet inte, men den kommer nog duga, det tror jag allt

Har alltså inga erfarenheter så jag kan inte direkt säga något. Men den ser i alla fall lovande ut tycker jag, speciellt för dom pengarna

Tack! Ska läsa på lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Har du en förstärkare? Eller är du ute efter kit liknande tex Corsair SP2500?

Det är som att säga att Tvn endast ska vara i vardagsrummet, datorer ska vara i kontoret osv.

Jag har själv M-Audio BX8 D2 och kommer aldrig gå tillbaka till Logitech, Creative eller liknande skit, de är gjorda för att förvränga ljudet och låta "bättre".
Att lyssna på dessa är som dag och natt mot ett Logitech system.
Sen om du mixar lite med EQ får du riktigt bra ljud i både film och musik. Nu kan man höra små detaljer i musiken som man inte gjorde innan och det är riktigt bra tryck i dessa!
Lyssnar du på musik i FLAC, då hör du verkligen skillnaden vilket jag tror att du inte gjort.

För 1500kr får man nog inte mycket bättre än BX5 eller liknande högtalare.

Tycker TS ska åka och lyssna på Hifi klubben, musikbörsen och andra butiker innan han bestämmer sig, vet med säkerhet att musikbörsen (4sound numera) i Täby har BX5 framme som man kan provlyssna på när jag var där sist, så andra av deras butiker borde ha det också

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

En bra billig förstärkare aka http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1210488354... - och spendera resten av pengarna på ett par högtalare är ju ett alternativ, som mudde säger.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

NAD 3020 brukar gå att hitta runt 700 på blocket eller tradera, är den hel så levererar den massa tryck.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930